KatanaClub.nl Forum

Onderwerpen => Techniek => Tips => Topic gestart door: trac op 4 mrt 2016, 10:51

Titel: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: trac op 4 mrt 2016, 10:51
Ik las in Classic Bike een interessant artikeltje hoe je problemen als gevolg van ethanol bijmenging in de brandstof kan voorkomen.

Problemen zoals bekend oplossen benzineslangen, o-ringen, tank-sealers, polyester tanks, gummen van sproeiers etc.
Omdat ethanol ook nog vocht kan aantrekken/vasthouden is vooral voor sttalling belangrijk om ethanol uit je brandstof te halen.

De kit die daarvoor werd gebruikt is die van: http://www.ethanil.co.uk/ (http://www.ethanil.co.uk/)
Volgens mij zit in Nederland ongeveer 5% ethanol in de Euro95, maar de kit laat het ethanol-percentage zien van de benzine wat je hebt afgetapt.

Daarnaast zit in de E10 (vooral te krijgen in het buitenland) 10% ethanol.
Super 98 meestal bevat 0-5% ethanol, behalve in de BP Ultimate 98 welke ethanol-vrij schijnt te zijn.

Voor stallingtips kun je hier ook nog wat kennis opdoen:
http://www.vespafans.nl/m/blogpost?id=3333414%3ABlogPost%3A125032

Een idee is dus om voor de stallingsperiode je motor geheel met Aspen 4 takt af te tanken.
Als je wel gewone benzine erin doen, ontluchting afplakken, benzinekraandicht en carbs aftappen.

Ik ga eens met die Aspen 4-takt aan de gang, wat ook goed carburateur reinigend schijnt te werken.
Ik heb een los test-tankje, waaruit ik de carbs kan voeden. Als de motor netjes loopt, zet ik de slang weer aan de benzinekraan.

Voor de duidelijkheid, je moet dus de blauwe Aspen hebben voor de 4 takten:



Gr. Bram
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: katanasp op 4 mrt 2016, 18:42
Of als je motor voor de winter wegzet aftanken met super , lekker nog even een stukje rijden en dan wegzetten , scheelt ook heb er nog nooit last van gehad in al die jaren in de onverwarmde garage , rij toch al enkele jaren maar geen last
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: trac op 4 mrt 2016, 19:29
Of als je motor voor de winter wegzet aftanken met super , lekker nog even een stukje rijden en dan wegzetten , scheelt ook heb er nog nooit last van gehad in al die jaren in de onverwarmde garage , rij toch al enkele jaren maar geen last

Toch om roestvorming tegen te gaan (ethanol is ook hygrodscopisch) zou ik toch kijken naar BP Ultimate of het afplakken van je ontluchting.

gr. Bram
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: arnout op 5 mrt 2016, 01:52
Tja, de meningen lijken nogal verdeeld w.b. benzine en stalling.. Zo raadt een bevriende motormonteur te Litouwen juist aan de carbs niet af te tappen..
Hoedanook lijkt iedereen het erover eens te zijn dat ethanol-benzine rommel is.. Zelf heb ik (totnutoe) altijd alleen last gehad van hard wordende brandstofslangen, en heb daar sinds overstap naar Tygon F-4040-A geen last meer van.

Bram, welke component verdampt er in pomp-benzine tijdens staling waarmee het een nog sterker rubber-aggressief goedje wordt dan normaal? I.p.v. het tanken van een speciale benzine juist voor stalling (wat me niet erg praktisch lijkt in de praktijk) kun je dan niet eenvoudiger gewoon weer die verdampte component opnieuw los toevoegen in de tank? Als die component blijkbaar het aantasten van rubbers tegen gaat, lijkt me dat de kortste weg..
Afplakken van de tankontluchting is niet zo simpel, o.a. door temperatuurschommel ingen wisselt de druk nogal, en dat hou je niet met een teepje tegen..
En dan is er natuurlijk nog het verdampen van die benzine-component uit de vlotterkamers via de luchtfilters en vlotterkamerontluch ting zelf, mocht je ze toch niet aftappen..  :-\

Beste oplossing is wrs gewoon regelmatig een stuk rijden en daarbij een verse voorraad benzine tanken..  ;)
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: trac op 5 mrt 2016, 08:44

Beste oplossing is wrs gewoon regelmatig een stuk rijden en daarbij een verse voorraad benzine tanken..  ;)

Helemaal eens, alleen met de huidige overgangsregeling en ik gewoon niet heel vaak rij, is het nadenken over een goede stallingsprocedure wel goed.

Aanvullingen uiteraard meer dan welkom. Mijn links waren enkel wat ik tot nu toe ingelezen had.

gr. bram
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: trac op 6 mrt 2016, 19:29
Vanavond nog wel de Katana met een Aspen infuusje tot leven gebracht na de winterstalling.
Volgend weekend eens kijken of we een kort ritje  kunnen maken en af kunnen tanken met verse benzine.
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: trac op 6 mrt 2016, 21:44
Citaat
heb daar sinds overstap naar Tygon F-4040-A geen last meer van.

Waar heb je deze Tygon slang vandaag trouwens?
Die is dus volledig ethanol bestendig?
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: arnout op 7 mrt 2016, 20:41
Citaat
heb daar sinds overstap naar Tygon F-4040-A geen last meer van.

Waar heb je deze Tygon slang vandaag trouwens?
Die is dus volledig ethanol bestendig?

Yup, ethanol en allerlei andere sjemische goedjes -bestendig.. [yes] Goed spul..  [tu]
Ik heb dat indertijd besteld bij Debben (http://www.debben.co.uk/lectron.html).. Zij noemen het "Lectron fuel hose", maar het is gewoon dat Tygon F-4040-A (http://www.processsystems.saint-gobain.com/tygon-f4040a-tubing.aspx)-spul.. Dit was wel een wat kleine diameter (1/4"), en voor sommige carbaansluiting (o.a. standard benz.kraan tuit) heb je een grotere maat nodig, n.l. 5/16".. Hiervan heb ik een paar meter gehad van een kennis in Australie die een hele haspel goedkoop op de kop had getikt van ebay.. Je kunt daarvan wel een stukje krijgen ajw.. Anders zelf op ebay zoeken (let uitdrukkelijk op de F-4040-A-benaming!) of echte webshops..

Hiero nog een oude foto van restanten van een zoektocht naar goede benz.slang die niet hard wordt of krimpt, nog voordat ik Tygon F-4040-A ontdekte.. (Tygon blijft trws heerlijk zacht en soepel!)

(http://gsx1100.com/pic/fuellines.jpg)


Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: trac op 7 mrt 2016, 21:21
Citaat
(Tygon blijft trws heerlijk zacht en soepel!)

Het enige nadeel is wat ik heb gehoord, dat het bij 165F (74C) (max. recommended operating temperature) wel erg zacht wordt, met risico tot knikken.

Ik weet dat achter mijn oliekoeler GSX-R blokken er een behoorlijk hoge temperatuur kan ontstaan, eventueel nog problemen mee ervaren tijdens warme dagen i.c.m. hoge motorbelasting?

Ik zal ook eens zoeken naar een gunstige Tygon leverancier, maar ik onthoud je aanbod!
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: arnout op 7 mrt 2016, 23:56
Het enige nadeel is wat ik heb gehoord, dat het bij 165F (74C) (max. recommended operating temperature) wel erg zacht wordt, met risico tot knikken.
..

Ja, dat klopt.. Hoewel het spul bij kamertemp. al flink korte bochtjes toelaat, kan de slang daar bij hogere temperature idd gaan knikken.. Effe in de gaten houden bij montage dus.. Als toch een kleine radius niet te vermijden valt in een bepaalde situatie, dan kun je het knikken voorkomen door een passend veertje op die positie in de slang te proppen.. Dus zoiets als een balpenveer maar dan enkele slagen groter, liefst strak passend..
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: trac op 11 mrt 2016, 22:00
Is die Tygon (of soortgelijke kwaliteit) altijd geel of zijn er ook andere kleuren te krijgen?
Het liefst heb ik eigenlijk doorzichtige slang, handig om te zien of er nog benzine naar de carbs gaat :)
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: arnout op 12 mrt 2016, 01:20
Is die Tygon (of soortgelijke kwaliteit) altijd geel of zijn er ook andere kleuren te krijgen?
Het liefst heb ik eigenlijk doorzichtige slang, handig om te zien of er nog benzine naar de carbs gaat :)

Onder de naam Tygon worden erg veel soorten slangen gemaakt voor allerlei specifieke toepassingen.. Het type F-4040-A is ontworpen voor automotive brandstoffen en wordt  alleen in doorzichtig geel gemaakt.. Het is dus transparent net zo als gewone pvc "clear tubing" wat erg handig is -zoals je al stelt- om de aanwezigheid van benzine visueel te kunnen vaststellen..

(niet mijn foto)
(http://i16.photobucket.com/albums/b20/imakechips/generator/small%20generator/DSCN1905_zpsko3rjb6l.jpg)
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: Pat op 14 mrt 2016, 11:19
Ik tank hem altijd af met V-Power en nooit problemen met starten na langere tijd, stil staan. Ook geen rare substaties in de tank, of opgedroogte slangetjes.
Maar het beste is eigenlijk iedere week ff rijden op de katana.
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: trac op 25 mrt 2016, 21:20
Ik zal ook eens zoeken naar een gunstige Tygon leverancier, maar ik onthoud je aanbod!

Nog even nagemeten.
De benzinekraan heeft een slangpilaar van ongeveer 8mm (binnendiameter slang ongeveer 5/16").

De overloopjes van mijn GSX-R carbs heeft een slangpilaartje van 4mm, daar zou een slang met binnendiameter 1/8" wel opgedrukt kunnen worden.
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: trac op 10 apr 2016, 09:47
Het is nog niet heel makkelijk om een goede shop te vinden die de diverse maten zo per meter verkoopt, tips nog welkom!

Wel kwam ik in een discussie ook de Tygon F-5500-A tegen voor brandstoftoepassing en.
Werktemperatuur tot 204C, wellicht interessant voor die toepassingen waar F-4400-A te zacht wordt?

http://www.processsystems.saint-gobain.com/versilon-f5500a-tubing.aspx

Debben vond ik uitermate slecht reageren op mijn mails en FB berichten.


Arnout; als ik van jou een 1,5m van de F-4040-A 5/16" kan kopen, pm me dan maar het bedrag en je betaalgegevens door.
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: arnout op 10 apr 2016, 21:16
Het is nog niet heel makkelijk om een goede shop te vinden die de diverse maten zo per meter verkoopt, tips nog welkom!
Ebay (http://www.ebay.nl/dsc/i.html?_from=R40&_sacat=0&LH_TitleDesc=1&_nkw=tygon+f-4040-a&LH_PrefLoc=3&_trksid=m570.l1313&_osacat=0&_odkw=tygon+f-4040a)?  :-\

Wel kwam ik in een discussie ook de Tygon F-5500-A tegen voor brandstoftoepassing en.
Werktemperatuur tot 204C, wellicht interessant voor die toepassingen waar F-4400-A te zacht wordt?
Ik herken de oude handelsnaam (Fluran), en had dat spul destijds bijna gekocht maar wilde toch liever een transparante slang.. Als je echter een standard-achtige zwarte brandstofslang zoekt is dit wellicht het beste spul..

Debben vond ik uitermate slecht reageren op mijn mails en FB berichten.
Ah.. Dat kan kloppen, ik herinner me ook wat emailtrubbels (mail in spambox terecht gekomen).. Ze lijken daar bij Debben niet erg digitaal onderlegd, dus wellicht is het 't handigste om een anders emailaccount te proberen (als je die hebt), of anders bellen.. (verder geen ervaringen met FacePalm, en hoop dat zo te houden..  ;) )

Arnout; als ik van jou een 1,5m van de F-4040-A 5/16" kan kopen, pm me dan maar het bedrag en je betaalgegevens door.
Anderthalleve meter?  :o Wat ben je van plan, ga je een bierbrouwerij beginnen?  :D
Ik heb een een los stuk van rond de 80cm dat je kunt krijgen (ooit voor reservetankje gebruikt, dus effe naspoelen).. De rest hou ik liever zelf, anders ben ik zowat meteen van mijn "voorraad" af.. :-\
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: trac op 11 apr 2016, 09:04
Citaat
Anderthalleve meter?  :o Wat ben je van plan, ga je een bierbrouwerij beginnen?  :D
Ik heb een een los stuk van rond de 80cm dat je kunt krijgen (ooit voor reservetankje gebruikt, dus effe naspoelen).. De rest hou ik liever zelf, anders ben ik zowat meteen van mijn "voorraad" af.. :-\

Haha, omdat ik ook nog een paar oude gixxers heb staan, dacht ik die pak ik ook gelijk mee, zodoende de wat extra lengte.

Maar ik kan her en der wel plenty aanbieders vinden op ebay, maar om nou een stukje slang van Amerika te laten komen is ook weer zowat.
Ik had verwacht toch iets meer lokaals te vinden die ook gelijk de verschillende maten op rol heeft.

Ik zou nog bijna zelf een paar maten op rol kopen, als ik weet dat er voldoende interesse is van motor-eigenaar in Nederland.
Dan verkoop ik het zelf per 25cm of zoiets.
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: arnout op 19 sep 2016, 00:28
Om dit topic weer even een een slinger te geven..

Na gisteren bij de BP-pomp weer 'ns voor de keus gesteld te zijn met welke smaak sap de tank te vullen, viel deze dit keer op "BP ultimate".. Bij de vervolgreis naar huis (100km, rond 17 grdn, B-wegen) liep de Kat opvallend veel fruitiger en reageerde scherper op het gas dan anders.. (Doorgaans tank meest bij de Tango (wgs snel klaar geen gedoe) en daar is alleen euro 95 te krijgen..)

Prettig verrast door deze brandstof-ervaring ben ik gaan speuren op internet, en snel bleek dat BP-ultimate geen ethanol bevat..
Of het lekkere lopen nu aan de ethanol-afwezigheid te danken is, of aan het hogere RON-getal (98), is de vraag.. Iig is de wetenschap dat er ethanol-vrije peut aan de pomp te krijgen is (o.a. m.b.t. stalling) erg nuttig..
Een verder nuttig verhaal (http://www.motomoriniclub.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=352&sid=9224100868cfa210f2edd2dc6cea2e0b) gevonden bij de Moriniclub..

Shell Vpower is trws ook ethanol-vrij, en men claimt een RON 97 hiervoor..

Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: tomcat op 29 apr 2018, 22:30
Voor de winterstalling BP ultimate getankt. Daarna met 3 motoren problemen met lopen....nog niet eerder gehad........
Maar goed de 750ES liep slecht/niet stationair. Ik dacht de carbs eraf en schoonmaken. Toch eerst maar eens een alternatief geprobeerd. Gelezen op internet, dus het is waar  [knife], dat een beetje lampolie door de benzine zou helpen. Lampolie is parafine olie.
Gelijk maar grof getest. Carbs afgetapt, stopjes er weer in en via de benzineslang blanke lampolie erin laten lopen. 4 dagen laten zitten en toen weer afgetapt. Ik rekende helemaal nergens op en verwachtte dat het eerder slechter dan beter zou zijn, maar.....
Het ding loopt weer prima stationair.
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: arnout op 30 apr 2018, 18:12
Voor de winterstalling BP ultimate getankt. Daarna met 3 motoren problemen met lopen....nog niet eerder gehad........
Maar goed de 750ES liep slecht/niet stationair. Ik dacht de carbs eraf en schoonmaken.

Hmm..Da's wel zuur.. Heb je zorgvuldig gelet op de soort benzine voor de winterstalling, en dan juist met een ethanol-arme brandstof merken dat sproeiers verstopt zijn geraakt..  :-\
Mede omdat ik niet meer wist wat voor spul ik zelf de laatste rit heb getankt, heb ik de carbs eraf gehaald en de vlotterkamers schoon gemaakt nog voor de eerste keer starten dit jaar.
Goed.. BP Ultimate tast dan niet de rubbers aan (want geen/weinig ethanol) maar bevat dus wel een goedje dat neerslaat in de carbs na langere stilstand.
Mijn Kat loopt echter super op BP Ultimate, dus zal blijven tanken wanneer ik de kans krijg. Maar w.b. langdurige stalling is dat dus geen goed idee.. Tenzij je de carbs aftapt natuurlijk.

Toch eerst maar eens een alternatief geprobeerd. Gelezen op internet, dus het is waar  [knife], dat een beetje lampolie door de benzine zou helpen. Lampolie is parafine olie.
Gelijk maar grof getest. Carbs afgetapt, stopjes er weer in en via de benzineslang blanke lampolie erin laten lopen. 4 dagen laten zitten en toen weer afgetapt. Ik rekende helemaal nergens op en verwachtte dat het eerder slechter dan beter zou zijn, maar.....
Het ding loopt weer prima stationair.

Lampenolie hmm? Vroeger bij de verkenners gooiden we gewoon petroleum in de olielampen..
Als ik Google op "paraffine-olie" kom ik de meest uiteenlopende toepassingen tegen (transmissieolie, cosmetica, levensmiddelenindus trie, medische toepassingen, kachelbrandstof)  :D
Zou je er ook een benzinemotor op kunnen laten draaien?
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: tomcat op 30 apr 2018, 18:53
Ik lees dat men het wel gebruikt als "bijmengsel van een paar procent" en dat het dan een reinigend effect zou moeten hebben. Ik denk dan altijd aan het placebo effect.
Paraffine olie stinkt veel minder dan petroleum, maar is wel erg slecht voor de gezondheid. Je kan het in allerlei kleuren krijgen zodat het door kinderen voor limonade kan worden aangezien.....met alle ellende die daar bij hoort.
Goed, ik geloofde geen snars van de werking en het het zoals beschreven geprobeerd. Of het op den duur rubbers aantast weet ik niet, maar het lijkt me vettiger dan benzine. Ik zal hier wel melden of de ES goed blijft lopen. Vooralsnog was ik erg sceptisch maar ben aangenaam verrast. Het spul kost weinig en je overal zo kopen.
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: tomcat op 5 jan 2019, 21:07
Allereerst iedereen de best mogelijke wensen. Dat 2019 maar zonder pech en ongelukken en in gezondheid mag verlopen. En natuurlijk veel plezierige Katana-kilometers op de weg of aan de sleutelarij gewenst!
Hmmmm, ik lees dat ik zou melden of de GSX 750 ES na de behandeling met blanke lampolie goed is blijven lopen. Welnu, dat is zeker het geval. En ik heb de ES relatief weinig gebruikt dit jaar, dus alle kans voor het ding om weer rot te gaan lopen wat dus niet het geval was. Het spul lijkt dus te werken.
Ook had ik nog een extra paar carbs van de RF die ik had gewisseld met die van een sloper wegens vervelend lopen. Na een paar dagen Eifel was ik de RF wel zat vanwege de zwaar te bedienen koppeling en rot lopen op een heel klein beetje gas. (na flink stuk afdalen door een dorp met 30/50 km rot doen) Dus de ouwe/originele carbs ook maar weer eens een paar dagen in de lampolie en er toen op geschroefd. Loopt zeker niet slechter dan met de weer gedemonteerde carbs. Kortom ik hou het erop dat het werkt. (Wel denk ik dat de RF last heeft van uitgeslagen naaldsproeiers/mengbuizen omdat de carbs zo raar schuin hangen slijten die nogal snel heb ik gelezen, maar zijn de carbs wél heel eenvoudig te de- en monteren. Eh, hoe bepaal ik overigens of die zijn versleten/uitgeslagen?)
Titel: Re: Ethanol problemen en oplossingen
Bericht door: arnout op 6 jan 2019, 19:39
..
Het spul lijkt dus te werken.
..

Ah, thanks voor de terugmelding hier w.b. werking lampolie. (En beste wensen terug enzo  ;) )
Een uiterst nuttig stukje info waar anderen dan ook dankbaar gebruik van zullen kunnen maken wanneer vervuilde/verstopte carburateurs het leven zuur maken.  [tu]

..
(Wel denk ik dat de RF last heeft van uitgeslagen naaldsproeiers/mengbuizen omdat de carbs zo raar schuin hangen slijten die nogal snel heb ik gelezen, maar zijn de carbs wél heel eenvoudig te de- en monteren.
..

Dit.. Het rottige lopen van je RF bij weinig gas / "cruise" klinkt idd in de oren het als het bekende euvel met de Mikuni BST36-38-40 carb serie met de plastic schuiven.
Door slijtage is de opening/doorlaat tussen naald en gasbuis groter geworden, en is het mengsel daardoor rijker geworden. (Het blok draait verreweg de meeste tijd bij slechts een kleine opening van de gashendel, en dus is de slijtage het grootste bij de gasschuifstand/naaldhoogte van die toerentallen.)

..
(Eh, hoe bepaal ik overigens of die zijn versleten/uitgeslagen?)

Heul goed kijken!
(http://www.factorypro.com/images/jets/needlejet2.jpg)
Lastig te spotten, maar als de opening (b.k. gasbuis) ovaal is uitgesleten, dan is dat het bewijs voor overmatige slijtage en oorzaak van het slechte lopen.
Een lapmiddel om het overrijke mengsel toch wat te beteugelen is het verlagen van het benzinenivo in de vlotterkamers (dus verhogen van de vlotterhoogte). Ik heb dit zelf ook toegepast toen ik te zuinig was om geld aan dure gasbuizen te besteden.  ;D

Over dit onderwerp is al veel geschreven op internet, dus zou vindbaar moeten zijn. Een leverancier van aftermarket gasbuizen heeft er ook uitgebreider verhaal over (http://www.factorypro.com/jets/Jets,%20Mikuni,%20buy.htm). (iets naarbeneden scrollen).