Blijf uitkijken..

Nieuws:

 

Auteur Topic: Blijf uitkijken..  (gelezen 2697 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
19 jul 2016, 00:17
..voor vol-idioten op de weg..  :o

Gisteren weer 'ns een "narrow escape" beleefd toen ik net de Kat had afgetankt en weg wilde rijden bij het tankstation.. Een van links naderend oma&opa-stel in dito bejaard automobiel stopte plots op de hoofdweg, en gebaarde af te willen slaan de tankstation-uitrit op (waar ik dus het verkeer stond af te wachten)..
Om de stagnerende situatie -waarin ook een achterop noodremmende smartphoner die de onverwacht stilhoudende oudjes niet had gespot- op te lossen ging ik maar in op het gewuif en stak de weg over linksafbuigend richting mijn bestemming.. Terwijl ik voor de stationaire auto's langs rij zie ik in mijn linkerooghoek over de middenberm/verdrijvingsvlak een marokkanenbak op ramkoers aanstormen.. Blijkbaar om de "file" in te halen en niet te hoeven wachten..
Op centimeters na wordt de achterkant van de Kat gemist.. Althans, dat wat ik aanneem, want ik voel geen klap als ik op dat moment toch maar wat gas bij geef..
Ik probeer te bevatten wat er zojuist is gebeurd, tel mijn zegeningen en vervolg mijn weg..

Met regelmaat kom ik situaties tegen waarin je moet uitwijken voor stommiteiten van verkeermisbruikers. . (uitwijkactie middenberm rotonde, opzettelijk afsnijden, geen richting afslaande auto's, uitwaaierend tegemoet komend verkeer in linksbochten, etc, etc..)

Nu maakt iedereen die op de motor onderweg is dergelijke zaken mee, en iedere keer dat je het weer overleefd hebt knoop je jezelf in de oren voortaan nòg beter uit te zullen kijken..
Aan mijn eigen regel hierbij (ga ervan uit dat iedere weggebruiker in principe een blinde randdebiel is) wil ik nog toevoegen dat "vooruit kijken" niet voldoende is.. Je moet 3-auto's-ver vooruitkijken, èn een scenario van de huidige en de toekomstige situatie in je hoofd uitwerken..

Jaja, gele hesjes en loud pipes zullen ongetwijfeld helpen om eerder opgemerkt te worden, maar dat is m.i. slechts een lapmiddel (en maakt de suffende autorijders voortaan nog minder alert).. Zelf vantevoren zoveel mogelijk anticiperen is het enige juiste antwoord vlgs mij..

Hiernaast is er ook nog het fenomeen agressie (irritatie en onverdraagzaamheid).. Hoewel ik daar zelf zeker niet onvatbaar voor ben, is mijn missie tegenwoordig "heel thuis komen".. Neigingen tot "terugpakken" of anderszins je mening over b.v. zojuist gesneden worden kennaar te willen maken, hebben alleen tot resultaat een groter risico voor jezelf.. Afstand creëren tussen de gevaarlijke gek en jezelf is dan het belangrijkste.. Liever leven dan je gram hebben kunnen halen..  ;)

[/einde maandagavond-preek]
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
19 jul 2016, 23:13
Zo herkenbaar
Zit dagelijks op de weg in een busje voor de baas en zo nu en dan voor mijn plezier op de motor
In het busje heb je overzicht op de weg voor ,naast en achter je en toch zijn er dan nog (bestuurders) van goh ik heb je niet gezien
Mijn remedie bouw een punt 50 op je motor voor als je in de situatie van Arnout komt
        nee geintje

Maar het is erg druk op de weg en iedereen heeft schijnbaar haast dus op je dan maar even aan de kant wil

Als je gaat rijden kijk goed uit om je heen   

  • ***
26 jul 2016, 19:27
Been there, done that. Er zitten er gewoon altijd figuren tussen die stunten uithalen die gewoon weg van te voren niet in te schatten zijn. Heb wel gemerkt dat hoe mooier het weer is, hoe diebieler het verkeer wordt. [knife]
Katana ni rei