KatanaClub.nl Forum

Onderwerpen => Projecten => Topic gestart door: tomcat op 5 jun 2016, 15:47

Titel: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 5 jun 2016, 15:47
Panzergrau past bij jou.
Dit project heb ik, zoals in het te koop topic te lezen viel van Hans over genomen, Hans bedankt!  [tu]
Even een paar plaatjes van hoe het er bij stond vanmorgen:
De gebroeders/gezusters voor de garage:
(http://i.imgur.com/CXtcDy1.jpg) (https://imgur.com/CXtcDy1)
(http://i.imgur.com/AZZYH9y.jpg) (https://imgur.com/AZZYH9y)
En gezamelijk in de garage:
(http://i.imgur.com/kbtvdoT.jpg) (https://imgur.com/kbtvdoT)
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 5 jun 2016, 21:00
Aha.. Plek zat voor de PanzerKatze.. Dat gaat helemaal goed komen..   [tu]
Met zo'n garage tot je beschikking had ik trws zelf allang een heftafel neergezet..

Al een plannetje wat je er precies verder mee gaat doen? (Groter blok? Terreinbanden? Geschutskoepel?  ;D ) Of wil je'm eerst gewoon rijdbaar maken met een draadboom?

Hier (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/b/b3/Moto_guzzi_alce_breda_30.jpg) een plaatje ter inspiratie mocht je idd het leger-thema verder willen uitbouwen..   :D
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 5 jun 2016, 23:07
Nou ik geloof niet dat ik veel inspiratie uit die plaat haal.  ;D Ik wilde eerst maar eens kijken wat het precies is en haar/hem gewoon afmaken. Dus kabelboom erop/maken. Rempomp voor, remleidingen, km-tellert, contactslot, benzinekraan, tank ontroesten aan de binnenkant? carbs reinigen, en alles eens nalopen. Dus eigenlijk zoals Hans 'em bedoeld zou kunnen hebben.
Dan die hefbrug. Daar heb ik ook wel eens aan getwijfeld. Maar ruimte heb ik niet meer, ook al lijkt dat misschien wel zo. Dat betekent dus dat ik altijd een motor op de hefbrug moet stallen. Misschien toch nog eens overwegen. De Katana staat nu op de plek waar de GSX750ES blauw/wit stond. Nu takel ik 'em gewoon omhoog met een handtakeltje (van 1 ton) en een paar hijsstroppen. Nadeel is dat je er een andere strop aan moet bevestigen tegen het slingeren/draaien.
Nog ff plaatje van vorige week bij Hans.
(http://i.imgur.com/S2R91YV.jpg) (https://imgur.com/S2R91YV)
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 23 jun 2016, 18:15
Ondertussen maar vast een beetje met de spaghetti bezig geweest:
(http://i.imgur.com/AV5rEXM.jpg) (https://imgur.com/AV5rEXM)
Helaas blijkt het schema wat zo mooi in kleur op de website staat niet helemaal te kloppen met hoe het hier zit.....kortom nog maar eens studeren.
Wel heb ik er alvast een contactslot aan gemaakt:
(http://i.imgur.com/4ADZMGF.jpg) (https://imgur.com/4ADZMGF)
Uiteraard gesoldeerd en met krimpkous geïsoleerd, gezien de stroom die hier loopt gaat dat met stekkers vaak mis. Bovendien zal het straks vast wel een stuk korter moeten.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 24 jun 2016, 00:05
Helaas blijkt het schema wat zo mooi in kleur op de website staat niet helemaal te kloppen met hoe het hier zit.....kortom nog maar eens studeren.

Ik dacht dat erg geen kabelboom op de Kat zat?  ??? En dan nog is het wellicht de vraag of het wel een GSX750S kabelboom is.. De platte stekker waarmee de instrumenten worden aangesloten is tamelijk specifiek voor Katana's, dus als die eraan zit heb je een bevestiging.. Anders natuurlijk gewoon effe navragen bij Hans wat voor kabelboom het is.. (Kabelbomen van luchtgekoelde GSX-en zijn in grote lijnen tamelijk gelijkend, met variaties w.b. land-specifieke voorzieningen, knipperautomaten voor de 1100's, check panel control units van de '84+ fietsen, en nog wat zaken..)

Uiteraard gesoldeerd en met krimpkous geïsoleerd, gezien de stroom die hier loopt gaat dat met stekkers vaak mis. Bovendien zal het straks vast wel een stuk korter moeten.

 [tu] Solderen is idd de beste verbinding, alleen wel effe in de peiling houden met losgehaalde delen dat ze met de draadjes eraan ook weer teruggeplaatst moeten kunnen worden..  ;)
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: hans op 24 jun 2016, 18:00
Is Kat750 kabelboom,Patrick heeft de stekker eraf geknipt omdat hij een BiMota dashboardje had.

Rest heef de kabelboom wel een zwaar leven gehad!
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 24 jun 2016, 20:51
Dank je wel Hans, dat biedt meer aanknopingspunten om verder te werken. Dan heb ik nog een andere vraag. Voor het opsluiten van de stuurpen dacht ik daar zal een "ES kroonplaat opsluitbout" ook vast wel in passen......nee dus.
Je had er toch een pen van een GSX750s/originele pen in zitten? (pen overgezet in kroonplaat van Fireblade) Dan zal ik eens naar de dealer voor een bout, maar wel fijn om te weten of ik dat van de pen goed heb onthouden.
Contactsleutels aangekomen?
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: hans op 25 jun 2016, 20:28
Hoi,

Sleutels uiteraard aangekomen 😊 dankjewel!
Ik zal nog eens zoeken naar die bout,dacht dat ik 'm in dat tupperware bakkie gedaan had.Pen is idd. wel een Suzuki pen.
Ik heb foto's gestuurd naar jouw privé mail adres,mischien leuk om hier te plaatsen,mij lukt 't iig. niet😒....
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 25 jun 2016, 23:19
Oei, ik zal nog eens goed in de doos met onderdelen kijken dan Hans.
Bijgaand de foto's van de GSX:
(http://i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/MF/WP_20160625_004_zpsznxfv5im.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/keesvdr/media/MF/WP_20160625_004_zpsznxfv5im.jpg.html)
(http://i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/MF/WP_20160625_003_zpsbbdvcmn5.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/keesvdr/media/MF/WP_20160625_003_zpsbbdvcmn5.jpg.html)
(http://i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/MF/WP_20160625_002_zps5yyhwunv.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/keesvdr/media/MF/WP_20160625_002_zps5yyhwunv.jpg.html)
Ik zie een Suerbikestuur, andere uitlaat(demper), aangepast voorspatbord (mooi gedaan!) ander buddy, anders knippers voor en achter, andere achterband.
Is een erg leuk ding geworden zo  [tu]
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 15 jul 2016, 13:39
Hoi,
Ik zal nog eens zoeken naar die bout,dacht dat ik 'm in dat tupperware bakkie gedaan had.Pen is idd. wel een Suzuki pen.
Ondertussen wat aan de Panzergraue kat aan het prutsen.
Eerst nog maar eens goed in het bakje onderdelen wat ik van Hans bij de motor had gekregen gezocht. Helaas geen stuurpenbovenkantop sluitbout gevonden, dus Hans mocht je die tegenkomen....Bij CMSNL zie ik bij de GSX750 een moer en geen bout??? En hier zit duidelijk binnendraad in, maar welke schroefdraad...
Edit, ik denk M12x1,25...wie weet dit?
(http://i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/Katana/Oerkat_Kees/IMG_1934_KC_zpsfqdmcatu.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/keesvdr/media/Katana/Oerkat_Kees/IMG_1934_KC_zpsfqdmcatu.jpg.html)
Ook ben ik met de kabelboom bezig. Eerst was ik aan de gang met het mooie kleurenschema van de wepsijt alhier. Ik hield alleen een onderdeel en een heel stel draadjes over....
(http://i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/Katana/Oerkat_Kees/IMG_1892_KC_zps0zbcltcr.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/keesvdr/media/Katana/Oerkat_Kees/IMG_1892_KC_zps0zbcltcr.jpg.html)
Blijkt het om een automatischeknipper lichtafslagdinges te gaan. Kortom die kan wel weg met z'n draden, knipper de knip. Kan weg want geen originele teller met snelheidsmeting voor dit kastje.
(http://i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/Katana/Oerkat_Kees/IMG_1936_KC_zpswkluulip.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/keesvdr/media/Katana/Oerkat_Kees/IMG_1936_KC_zpswkluulip.jpg.html)
Ook aan de carbs ga ik nog wel ff wat moeten doen:
(http://i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/Katana/Oerkat_Kees/IMG_1932_KC_zpsxj5xehdi.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/keesvdr/media/Katana/Oerkat_Kees/IMG_1932_KC_zpsxj5xehdi.jpg.html)
Wellicht pas de chokeplunger van een ES carburateur, of wellicht kan er een complete ES carbset (heb ik er nog 2 sets van liggen) in, maar goed eens uitzoeken wat daarvan hetzelfde is. Voorlopig ben ik in ieder gaval zoet bezig.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: peterrr op 15 jul 2016, 16:45
Goed bezig Kees!

Ik heb eventueel nog wel wat carburateur onderdelen over hier als je wat nodig hebt?
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 15 jul 2016, 19:58
Hey Peterrr,
Vanmiddag op zoek geweest naar een kabelbreuk en deze gevonden en gerepareerd. Verder de carburateurs losgehaald maar er nog niet uitgetrokken. Dan eens kijken wat ik nodig zou hebben. Maar al vast bedankt voor het aanbod.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 15 jul 2016, 20:48
..Bij CMSNL zie ik bij de GSX750 een moer en geen bout??? En hier zit duidelijk binnendraad in, maar welke schroefdraad...
Edit, ik denk M12x1,25...wie weet dit?

(http://www.tfw2005.com/boards/members/trailbreaker77-44444-albums-smiley-s-picture13406-smiley-raising-waving-hand.gif) De schroefdraad-maat weet ik niet (wrs idd M12x1,25), maar als het een Suzuki stuurpen is dan is die bout tamelijk standaard en veel toegepast o.a. op de 1100 Katana's..

(http://images.cmsnl.com/img/products/bolt_big5135231305-01_9cbf.jpg)

Er zijn 2 type's: 51352-43530 (http://www.partzilla.com/parts/detail/suzuki/SP-51352-43530.html) en 51352-31305 (http://www.partzilla.com/parts/detail/suzuki/SP-51352-31305.html) (dit zijn "superseded" onderdeelnmmr, uiteenlopende orig. partno's verwijzen allen naar 1 van de 2 bouten..)
Het lijkt me dat de schroefdraad hetzelfde is en dat het verschil wrs in de lengte zit..
Bij deze bout hoort ook een ring (apart ondrdl) en die moet je wrs een stuk dikker/forser kiezen om e.e.a. op jouw kroonplaat toe te passen.. De Suzuki kroonplt in balhoofdstelcombina ties waar die bout wordt gebruikt hebben geen doorlopend stuurpen-gat, maar zijn afgesloten met alleen een kleiner gat waar die bout in past..
(http://images.powersportsnetwork.com/fiche/images/SUZUKI/1983/Motorcycles/2160_35.gif)

Een dikke overlappende ring zal dan nu dus die functie moeten overnemen en de afstand overbruggen tussen bout en kroonplaat..


Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 16 jul 2016, 10:31
En wederom bedankt Arnout!
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: katanasp op 16 jul 2016, 21:21
Misschien nog wel liggen zo een balhoofd/stuurpenbout , ga morgen ff zoeken


Niet gevonden helaas
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 20 jul 2016, 07:28
Gisteren passende bout en ringen gemonteerd in het balhoofd. Nu bezig met de carburateurs. Eerst het vuil en de verf (zwart en oranje) eens van de buitenkant af zien te krijgen. (thinner en remvslt  [smart])
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 30 jul 2016, 14:30
Nog even aan de panzergraue kat "gewerkt".
De meeste verf is er wel af nu. (edit: van de carburateurs dus....)
Eerst eens kijken of er wat met de choke kan.
Dopje van choke verwijdert. Veer was compleet verroest en kwam er in stukjes uit, allemaal gomtroep. Chokeplunger zit muurvast. Hoe krijg ik die plunger eruit? Staat nu in in imal te weken....
(http://i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/Katana/Oerkat_Kees/Oerkat_20160729_Afb1749_chocke_plunger_zpsipolk041.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/keesvdr/media/Katana/Oerkat_Kees/Oerkat_20160729_Afb1749_chocke_plunger_zpsipolk041.jpg.html)
(Helaas passen de carburateurs van een ES niet -heb ik nog 2 sets van liggen- want die zijn 32mm en deze 34mm)
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 30 jul 2016, 21:54
Gisteren passende bout en ringen gemonteerd in het balhoofd.

En..? Is het zaakje daarmee nu gefixt?

Nog even aan de panzergraue kat "gewerkt".
De meeste verf is er wel af nu.

WaAat?!1!  :o Oh.. Je hebt het over de carbs.. Ik schrok even.. (http://i754.photobucket.com/albums/xx181/Simon_Gardner/doh.gif)


Eerst eens kijken of er wat met de choke kan.
Dopje van choke verwijdert. Veer was compleet verroest en kwam er in stukjes uit, allemaal gomtroep.
..
(Helaas passen de carburateurs van een ES niet -heb ik nog 2 sets van liggen- want die zijn 32mm en deze 34mm)

Ach ja, natuurlijk.. Op de 750-Kat zitten dezelfde 34ss carbs als op de 1100-Kat.. Op de "gewone" GSX750 ('80-'83) zitten 32ss..
Ik heb trws nog zo'n setje (schmutzige, maar daardoor goed geconserveerde) 750 carbs liggen.. Deze heb ik al deels geplunderd voor spare parts, maar de choke groep zit er nog op en is gangbaar.. Als je denkt dat je choke plunjers/beugeltjes/anderspul ervan kunt gebruiken (en dat ze passen op het 34ss-type) dan haal ik ze voor je los uit deze carbset..

Chokeplunger zit muurvast. Hoe krijg ik die plunger eruit? Staat nu in in imal te weken....

Imal? Kruipoliemeuk, right? Hmm.. plunjer is wrs vastgecorrodeerd en dan heeft weken in azijn denk ik meer zin..  (http://forums.tomisimo.org/images/smilies/hmm.gif)
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 31 jul 2016, 13:25
Gisteren passende bout en ringen gemonteerd in het balhoofd.

En..? Is het zaakje daarmee nu gefixt?
Eh, dat denk ik wel ja.....

Nog even aan de panzergraue kat "gewerkt".
De meeste verf is er wel af nu.

WaAat?!1!  :o Oh.. Je hebt het over de carbs.. Ik schrok even.. (http://i754.photobucket.com/albums/xx181/Simon_Gardner/doh.gif)
Neejjj, hij is en hij blijft Panzergrau! Sorry voor de wat ongelukkige uitdrukking en het ging idd over de carbs. Door mijn uitwendige schoonmakactie ging er zwarte verf af waar weer oranje onder zat. En als je dan eenmaal met ontvetter begint.....

Eerst eens kijken of er wat met de choke kan.
Dopje van choke verwijdert. Veer was compleet verroest en kwam er in stukjes uit, allemaal gomtroep.
..
(Helaas passen de carburateurs van een ES niet -heb ik nog 2 sets van liggen- want die zijn 32mm en deze 34mm)

Ach ja, natuurlijk.. Op de 750-Kat zitten dezelfde 34ss carbs als op de 1100-Kat.. Op de "gewone" GSX750 ('80-'83) zitten 32ss..
Ik heb trws nog zo'n setje (schmutzige, maar daardoor goed geconserveerde) 750 carbs liggen.. Deze heb ik al deels geplunderd voor spare parts, maar de choke groep zit er nog op en is gangbaar.. Als je denkt dat je choke plunjers/beugeltjes/anderspul ervan kunt gebruiken (en dat ze passen op het 34ss-type) dan haal ik ze voor je los uit deze carbset..
Ik zal eerst de demontage met poging tot het aanbrengen van minimale schade in gang zien te zetten. Dan eens kijken wat er allemaal kapot is en hoe dit te repareren. Dan eens kijken wat er hetzelfde is. Maar al vast bedankt voor het aanbod.

Chokeplunger zit muurvast. Hoe krijg ik die plunger eruit? Staat nu in in imal te weken....

Imal? Kruipoliemeuk, right? Hmm.. plunjer is wrs vastgecorrodeerd en dan heeft weken in azijn denk ik meer zin..  (http://forums.tomisimo.org/images/smilies/hmm.gif)
Okeij, ik zal de azijn mee naar de garage nemen en dat er eens een poosje in laten weken. Bedankt voor de adviezen!
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 20 okt 2016, 20:51
En de schoonmaak azijn heeft z'n werk gedaan. Na veel weken en veel geduld (weken geduld??!) kwam de afgebloken plunger eindelijk los. Eerst eens even gekeken wat ik nog had liggen. Een setje complete carbs van een ES. Hiervan ziet de choke-plunger er zo op het oog hetzelfde uit. Dus die heb ik maar eens gemonteerd.
(http://i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/Katana/Oerkat_Kees/Afb1959_Katclub_zpsv11zrs0j.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/keesvdr/media/Katana/Oerkat_Kees/Afb1959_Katclub_zpsv11zrs0j.jpg.html)
Verder bezig geweest met vechten met kruiskopschroeven.. ..........
(http://i304.photobucket.com/albums/nn194/keesvdr/Katana/Oerkat_Kees/Afb1944_katclub_zpsi8rpilhu.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/keesvdr/media/Katana/Oerkat_Kees/Afb1944_katclub_zpsi8rpilhu.jpg.html)
Uiteindelijk gingen ze los....Ook zat één van de vlotternaalden helemaal vast, maar die is nu weer gangbaar. Ik heb al even zitten rommelen om de vlotters los te halen. Alleen willen de pennetjes nog niet echt. Bij harder tikken men ik bang dat het zamac waar de pen doorheen loopt afbreekt. Iemand nog tips voordat ik het sloop?.
Ik zou het ook kunnen laten zitten en testen of ze goed sluiten en goed benzine doorlaten en de rest wel gewoon schoonmaken/doorsteken/doorblazen.

Dan nog een vraag. Hoe kan je een carburateur het beste wegzetten bij bijvoorbeeld een winterstop. Aftappen (drogen de rubbers pakkingen dan niet uit) of vullen met benzine zonder bio-ethanol? Of nog andere methode?
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 20 okt 2016, 23:46
Hmm.. Dat weken weken in de azijn heeft toch nog langer geduurd dan ik had gedacht.. Iig zijn de messing(?) delen nu blinkend schoon..  ;)
Mikuni choke-plunjers lijken mij tamelijk standaard onderdelen, en dus wrs idd vaak uitwisselbaar van andere carbs..

Verder bezig geweest met vechten met kruiskopschroeven.. ..........
Uiteindelijk gingen ze los....

Dat zijn dus JIS kruiskoppen (http://www.autogereedschap.com/c-2076631/schroevendraaiers-j-i-s/).. Omdat bijna niemand passende schroevendraaiers heeft, gaan die snel kapot..
Alle schroeven vervangen voor imbusboutjes is ook een oplossing..

Bij harder tikken men ik bang dat het zamac waar de pen doorheen loopt afbreekt. Iemand nog tips voordat ik het sloop?.

Zelf probeer ik dan een ondersteuning in te richten voor het pootje waar het pennetje in vastgeklemd zit, en je vervolgen met hamer en een staafje het pennetje redelijk veilig los kunt tikken.. Dit is een stuk eenvoudiger met een losse carb..
Heb trws net een gouden tip op youtube (https://youtu.be/IAmEOM81R8E) gevonden waar men een automatische centerpunt gebruikt!

Hoe kan je een carburateur het beste wegzetten bij bijvoorbeeld een winterstop.
Sja.. De meningen zijn verdeeld.. Aftappen zou de rubbers uitdrogen (maar waarom drogen nieuwe rubbers dan niet uit?  ???)
Wegzetten gevuld met benzine is lasting want dat zal op den duur toch verdampen tenzij je de carbs luchtdicht verpakt medunkt..
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: katanasp op 21 okt 2016, 16:37
Mocht je de JIS kruiskoppen of welke andere dan ook niet loskrijgen   gewoon een moniertang haaks op de kop zetten aanknijpen en losdraaien , je creeert n.l zo een grotere hefboom en indien niet geheel vast gerot gaan ze los

Moniertang is een lange uitvoering van knijptang en word gebruikt betonijzer met ijzerdraad aan elkaar vast te zetten
(http://t3.imgchili.net/93783/93783401_wiha_moniertang_z31001.jpg) (http://imgchili.net/show/93783/93783401_wiha_moniertang_z31001.jpg)
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: peterrr op 23 okt 2016, 10:18
Goed bezig Kees! volgend seizoen rijd de pantzerkatze wel toch?

Mocht je nog carb onderdelen nodig hebben (of iemand anders hier), ik heb een bak vol onderdeeltjes.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 23 okt 2016, 14:12
Goed bezig Kees! volgend seizoen rijd de pantzerkatze wel toch?
Dat is natuurlijk wél de bedoeling. Maar goed, je weet maar nooit wat ik ondertussen allemaal sloop wanneer ik de intentie heb om het te maken...... :-\
Citaat
Mocht je nog carb onderdelen nodig hebben (of iemand anders hier), ik heb een bak vol onderdeeltjes.
Bedankt voor het aanbod, maar als de van de Es geleende plunger en veer goed werken heb ik die niet nodig. Nou maar hopen dat ik er verder niks aan kapot maak.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 5 mrt 2017, 19:46
Tsjonge, schande! Wat is dat lang geleden [whip]
Gisteren maar eens de compressie van het blokkie gemeten:
(http://i.imgur.com/ibTGS5l.jpg) (https://imgur.com/ibTGS5l)
Daar werd ik toch wel behoorlijk vrolijk van, in ieder geval lijkt het de moeite met dit blok door te gaan.....lijkt mij of zie ik dat verkeerd?

Dus vandaag nog maar weer eens met de carbs verder. Ik had ze van binnen al eens schoon gemaakt zonder ze van elkaar te scheiden.....dus ja, waar lekt het dan? Precies op de benzine pijpjes tussen de carbs.  :'(
Van elkaar los gehaald:
(http://i.imgur.com/gY0ldym.jpg) (https://imgur.com/gY0ldym)
(http://i.imgur.com/P3ex4u0.jpg) (https://imgur.com/P3ex4u0)
Van te voren al behoorlijk ruzie met een schroefje van de choke gekregen.
Het is wat die choke van deze carbset:
(http://i.imgur.com/tvoAFmH.jpg) (https://imgur.com/tvoAFmH)
Maar na flink vals spelen toch kunnen winnen van het vermaledijde schroefje.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 5 mrt 2017, 23:04
..Daar werd ik toch wel behoorlijk vrolijk van, in ieder geval lijkt het de moeite met dit blok door te gaan.....lijkt mij of zie ik dat verkeerd?

Compressie vlgs het wrkpltshandbk is 9,4:1 en zou niet onder de 9 kg/m3 (ca.9,18 bar) mogen komen voor alle cylinders. Dus is alleen cyl. no 3 tegen de grenswaarde, maar 1 enkele cylinder mag vlgs dat wrkpltshndbk veel verder afwijken.
Dus.. Prima in orde..  8)

Ik had ze van binnen al eens schoon gemaakt zonder ze van elkaar te scheiden..

Nu nog aan de buitenkant schoonmaken..  :P

..dus ja, waar lekt het dan? Precies op de benzine pijpjes tussen de carbs.  :'(

O-ringetjes op deze verbindingspijpjes/T-stukjes kunnen na vele jaren ondertussen behoorlijk hard/verteerd zijn. Wellicht is het slim om ze allemaal te vervangen nu je de boel toch uit elkaar hebt liggen.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: peterrr op 6 mrt 2017, 20:38
nog ff en de kat rijd Kees!

Wel de meest vervelende  plek voor de carbs om te lekken zeg, maar als alles uit elkaar is kan je het gelijk goed schoonmaken en netjes weer in elkaar zetten.
mocht je toevallig nog een carburateur onderdeeltje zoeken, ik heb hier nog een grote bak met onderdeeltjes als je wat nodig hebt.

 [tu]
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 8 mrt 2017, 19:17
Bedankt voor de reacties. Ik had ze al schoongemaakt van buiten, (met zo'n spoelbak op 't werk dus daar is een bak electrocleaner overheengespoeld dat wil je niet weten) maar er goed tussen kom je zoals te zien is niet als je ze aan elkaar laat zitten.
Ik ga het nu dan eindelijk maar eens echt goed doen..... ;) Och ja, waarom zou je het ook gewoon in een keer goed doen  [knife] De compressie hoor je natuurlijk warm te meten, maar dat gaat nu ff lastig, ik vond het voor koude motor hoopgevend. We gaan het zien.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 4 apr 2017, 23:47
nog ff en de kat rijd Kees!

Wel de meest vervelende  plek voor de carbs om te lekken zeg, maar als alles uit elkaar is kan je het gelijk goed schoonmaken en netjes weer in elkaar zetten.
mocht je toevallig nog een carburateur onderdeeltje zoeken, ik heb hier nog een grote bak met onderdeeltjes als je wat nodig hebt.

 [tu]
Afgelopen zondag het laatste vlotterpennetje uit de carburatuers gepeuterd.
Onderdelen bakje met klein grut zat keurig dicht met plakband, want dat mag onder geen beding omvallen/zoekraken. Dus plakband van het deksel af. Sproeier pakken, opstaan en weer gaan zitten............. ............en toen............... :o >:( :-[ :'(...............zat het plakband dus nog onder het bakje en aan mijn broek.  --> het bakje werd tijdens het gaan zitten van de werktafel afgesleurd door het plakband ................... ..
Heel de shit onder de werkband over 3 motorblokken, cilinderkoppen, uitlaten en allerlei andere shizzle gevallen. En dat terwijl ik echt zo van plan was dat nu niet NIET te doen............... .zucht.
Soms ben ik dan .................zo teleurgesteld in mezelf.............
Ook heb ik nog een van de oorjes van de vlotterpennen afgebroken, stond al scheef, pennetje was krom.
Kortom heeft er iemand een vlotterzittingbeves tigingsenuitslagbeg renzingsbeugeltje volgens de meest linkse rode pijl, en eventueel een scharnierpennetje voor de vlotter? Ook mis ik nog een ringetje voor onder de sproeier.
(http://i.imgur.com/QoE84Su.jpg) (https://imgur.com/QoE84Su)
Wat een kl$$tz@k om die handel te laten vallen.
Ik denk dat ik dat oortje wel kan lijmen met twee componenten meuk.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 5 apr 2017, 16:02
Heel de shit onder de werkband over 3 motorblokken, cilinderkoppen, uitlaten en allerlei andere shizzle gevallen..

 :D HAHAHA..! Sorry, maar ik zie deze slapstickfilm in m'n hoofd afdraaien.. Maar zóóó herkenbaar, en zwaar balen als het jezelf overkomt natuurlijk..  :-X

Heb hoedanook het spul (pinnetje, ringetje, beugeltje) bij elkaar gezocht, en kan dit in een envelopje op de bus gooien (adres even mailen of PM-en). Ophalen kan ook bij erg grote haast (tijdstip nader afspreken).
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 5 apr 2017, 22:55
Carbspul gepost.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 14 jul 2017, 13:20
Juist, zie bijlage:
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 14 jul 2017, 13:22
Maar eens even geprobeerd te repareren met messing M5 boutje. Gat op de goede plaats krijgen valt nog niet mee maar de vlotternaald wordt bediend.
Mocht het niet werken dan ga ik winkelen bij Peter!
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 14 jul 2017, 21:38
Maar eens even geprobeerd te repareren met messing M5 boutje..

Ha..! Fraai ge-MacGyvert..  [tu]
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: peterrr op 22 jul 2017, 08:52
goeie 'battle damage repair' Kees!

mocht het toch niet werken heb ik inderdaad wel wat onderdelen voor je [tu]
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 30 sep 2017, 17:00
Erg weinig tijd gehad, en de tijd die er was gebruikt om te rijden. Maar vandaag was het weer, ehhhhh, niet zo goed. Dus nog maar eens verder met de carbs. Zijn helemaal uit elkaar geweest, ultrasoon gereinigd. Nieuwe setjes en vlotternaalden/zittingen erin. Onderdelen die ik van Arout had gekregen erin. In de setjes zaten geen rubbers voor tussen de carbs, dus die op het www gezocht. Enfin het zit in elkaar. Test:
Het lekt niet er en komt vlst uit elke vlotterbak. Het heeft er dus alle schijn van dat het wel een zou kunnen gaan werken.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 1 okt 2017, 13:19
Carbs zien er van buiten igg weer fris uit..  [tu]
Trws handig weggewerkt brndstffiltertje! Dat zit anders vaak in de weg in de routing naar de brndstkraan.
Alvast voor de montage: De "vent tubes" (vlotterkamerbelucht ingsslangen) moeten vlgs de wrkpltshndbkn horizontaal naar achteren langs de subframebuizen gelegd worden, en niet recht naar beneden hangen.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 6 nov 2017, 21:27
Carbs zijn van buiten maar matig fris, binnen echt brandschoon geworden in de ultrasoon, nadat ik ze zelf vooraf al zo goed mogelijk had schoongemaakt.
Verder met de Panzergraue oerkat: de klepspeling gecontroleerd:
(http://i.imgur.com/V6SvTQu.jpg) (https://imgur.com/V6SvTQu)
Hier en daar klein tikkie stellen.
Kleppendeksel was zwart maar dat was wat aangetast door lekkage en zo:
(http://i.imgur.com/vBdhGv6.jpg) (https://imgur.com/vBdhGv6)
Dus toen maar weer helemaal kaal gemaakt en weer zwart gemaakt in mijn supersonische spuitkabine  :o
(http://i.imgur.com/v5G7gzc.jpg) (https://imgur.com/v5G7gzc)

Daarna was het de beurt aan de achterrem:
Mooi gangbaar en voorzien van pennetjes veertjes en remblokjes.
(http://i.imgur.com/btPK5cg.jpg) (https://imgur.com/btPK5cg)
Deze mooie kleine knippers zaten erop. Maar bij 2 seconden testen worden ze al zo warm de de behuizing begon te smelten...
(http://i.imgur.com/CZzuszF.jpg) (https://imgur.com/CZzuszF)
Dus maar een paar andere, hopelijk niet smeltende, knippers erop, beugeltjes maken want dat past natuurlijk niet en je bent zo weer een avond aan het zagen, boren vijlen, passen en meten:
(http://i.imgur.com/eFEEDCW.jpg) (https://imgur.com/eFEEDCW)
Echt veel verder ben ik niet maar goed langzaamaan komen we toch steeds weer iets verder. En ik ben hartstikke zoet............
Gezien de winter zal ik nu minder tijd besteden aan zinloos motorrijden  :P en eens kijken of we dit aan het rijden kunnen gaan krijgen.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 7 nov 2017, 19:08
Ah.. Weer vlijtig bezig..  [tu]

Verder met de Panzergraue oerkat: de klepspeling gecontroleerd..

Uhhmm.. Ik kan het niet laten je toch even belerend vermanend ernstig toe te spreken over misbruik van de klepstelboutjes met een punttangetje.. Gebruik hiervoor ajb een klepstelsleutel (valve adjustment tool)!  [lecture]

(https://images.cmsnl.com/img/products/09917-14910-drivertappet_medium0991714920-01_2fc2.jpg)

Kost niet duur, een levenlang plezier van..
Zelfmaken (http://www.katanaclub.nl/forum/index.php?topic=7.msg3870#msg3870) kan ook natuurlijk, desnoods door een 3mm brede gleuf in een afgezaagde bout te slijpen/vijlen.

Deze mooie kleine knippers zaten erop. Maar bij 2 seconden testen worden ze al zo warm de de behuizing begon te smelten..

Ah.. Zeer wrs de benodigde zware weerstand achterwege gelaten.. Ook weinig geknipper, neem ik aan? (Betere oplossing is natuurlijk om geen mega zware weerstand te gebruiken maar individuele spanningsregelaartj es die wrs wel in je nieuwe knippers zitten.. Dat heeft dan echter wel weer als gevolg dat je de knipperrelais moet aanpassen of vervangen..)
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: peterrr op 8 nov 2017, 14:44
Zeer goed bezig Kees!
Gaat straks lopen als een zonnetje 8)

Waar heb je de deksel mee gespten? VHT?
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 8 nov 2017, 21:24
Gespoten met Dupli-color supertherm 800 graden C mat zwart.(Motip)
Ziet er op de foto stukken minder uit dan in het echt. Motip spuitbussen hebben nogal wat spetterneigingen daar heb je met matzwart niet zo'n last van maar met andere verf....

OK klepstelsleutel. Een vierkant 3mm ergens uithalen heb ik geen idee van hoe ik dat zou moeten doen. Een vierkant gaat denk ik beter werken dan een sleuf omdat je met aandraaien van de borgmoer de bout tegen moet houden of een bepaalde hoeveelheid meedraaien moet incalculeren om uiteindelijk op de correcte speling uit te komen. Dus ja, ik zal me deze vermaning  [lecture] aantrekken en eens kijken naar een valve adjustment tool zoals je bij cms hebt gevonden. Per slot van rekening heb ik nu 3 Suzuki's, een H*nd@ en 3 losse gsx750es blokken en een losse cilinderkop waar ik deze tool voor kan gebruiken.  ;D   De RF doet dat met stelplaatjes onder de bussen. Oppassen als het stelplaatje aan de bus blijf plakken dan valt het vast en zeker zo de nkkskttngtnnl in  [knife] Maar dat heeft dan niks meer met de panzergraue kat te maken.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 9 nov 2017, 19:56
..Motip spuitbussen hebben nogal wat spetterneigingen daar heb je met matzwart niet zo'n last van maar met andere verf....

Heb zelf dat probleem eerder met spuitbussen van VHT.. Oorzaak van dat gespetter is dat de luchtdruk in de bus te laag is, en opwarmen van de bus is dan de oplossing. Spuitbus vantevoren een tijdje op de kachel leggen is een manier, maar wel enigszins een oncontroleerbare. Want je weet niet hoe warm de bus nu eigenlijk wordt..
Zelf zet ik zo'n spuitbus dan liever een poosje in een kan met warm water.. (Wel goed afdrogen voor het spuiten om waterdruppels in de lak te voorkomen!)

OK klepstelsleutel.
  [tu]
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 26 dec 2017, 09:21
Iedereen fijne Kerstdagen en een goed 2018 toegewenst.
Maar ff een foto in kerststijl, helaas geen kat want die moeten binnen blijven:
(http://i.imgur.com/cdCaA1k.jpg) (https://imgur.com/cdCaA1k)
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 26 dec 2017, 21:12
..helaas geen kat want die moeten binnen blijven..

Hmm.. lang geen onaardige pekelfiets..   ;D
Mijn motors staan warm&droog binnen, al is het niet ondenkbaar dat er op een toevallig zonnige winterdag toch 1 naar buiten zal worden geduwd voor een kort ritje.

Iedereen verder wat jij al schreef, en wees voorzichtig met vuurwerk(idioten).
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 28 jan 2018, 09:55
Inderdaad geen onaardige pekelfiets......... ...........tot gisteren middag 50m van huis dan:

(http://i.imgur.com/CvNCr0i.jpg) (https://imgur.com/CvNCr0i)
 [smart] :'( [knife]
Wegrijden, schrikremval, maar dan nog sneller achter elkaar. Wat er gebeurde weet ik dus niet meer echt. Ik rij weg bij huis en schrik van een auto en rem 'em plat. Wat een @#$ ben ik. M'n eigen zijkant is ook wat beurs geworden maar dat zal wel sneller heel zijn dan de RF. En zo zit ik lekker dit topic over iets heel anders vol te spammen met geschaafd plastic.  :-\
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 28 jan 2018, 16:24
Inderdaad geen onaardige pekelfiets......... ...........tot gisteren middag 50m van huis dan..

Owww.. Crap! Dicht bij huis de fiets platleggen lijkt een trend te worden nadat ik dat zelf vorig jaar ook al had gepresteerd..  [no]
Met alleen geschaafd plastic (al duur zat an sich..) en geen kromme stuurhelft of gescheurd dynamodeksel lijkt me de schade toch wel mee te vallen. Toch enorm balen natuurlijk.

Damn.. Vervangingskuipensp ul zal wel aardig in de papieren lopen vrees ik. Maar allereerst zelf maar weer in orde raken. Beterschap!
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: Spike op 29 jan 2018, 12:22
Ai, beterschap!
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: peterrr op 30 jan 2018, 19:46
Hoop dat alles snel genezen en gerepareerd is Kees!
Mocht ik hier in de buurt een reserve onderdeel voor je kunnen scoren dan roep je maar 8)
En dan vanaf nu niet meer vallen met de motor!
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 27 apr 2018, 13:36
Inmiddels heeft de Panzergraue kat gelopen. Omdat het een Suzuki is laad de accu dus niet bij. De spanningsregelaar lijkt de boosdoener te zijn, de dynamo lijkt nog in orde. Ik heb alleen een confilct met de bovenbuurvrouw over de uitlaatgassen...... .....dus nog meer even niet getest of de dynamo wel spanning op 3 fase geeft, maar geen massasluiting en gelijke weerstanden op de fasen.
Spanningsregelaar vervangen door een Sh541-12. Deze past bijna 1 op 1. Even de gaten iets opboren en ca 1mm van de linker zijkant afvijlen. Heeft aansluitingen wat anders weg gewoon 3 fasen, maar 2 x plus, 2 x min en dan een geschakelde plus ingang. De boel vastgesoldeerd en nu maar weer eens een gunstig moment afwachten.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 27 apr 2018, 19:48
..Omdat het een Suzuki is laad de accu dus niet bij.
  :D

Ik heb alleen een confilct met de bovenbuurvrouw over de uitlaatgassen...... .....dus nog meer even niet getest of de dynamo wel spanning op 3 fase geeft..
Even doorgassen en het probleem lost zich vanzelf op, toch?  [devil]

Spanningsregelaar vervangen door een Sh541-12. Deze past bijna 1 op 1...
Ah.. Een oude H*nda spnngsrglr.. Had er ook zo eentje op m'n oude Kat.. Nooit meer laadproblemen gehad.
Een modernere Shindengen Mosfet of "series" spnngsrglr is wellicht een nog betere keus maar die is fysiek wat groter en past dan moeilijk op de zo bepalende positie op een Kataan.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 21 okt 2018, 22:22
Eindelijk weer eens wat gedaan. [whip]
De voorvork lekte als een mandje dus deze moest uit elkaar, en met nieuwe keerringen en vuilafstrijkers weer in elkaar.
Daarna de H@nd! vork afgevuld met SAE 5 en op het juiste peil gebracht.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 22 okt 2018, 23:29
Goed werk!  [tu]
Volgend jaar rijden?  8)
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 28 okt 2018, 22:24
Dat was uiteraard al veel eerder de bedoeling geweest. Maar er kwam het nodige onheil op mijn pad, dus de factor tijd speelde me parten. Och, ik ga gewoon langzaam verder voor zover ik tijd kan maken.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 29 okt 2018, 19:46
Dat was uiteraard al veel eerder de bedoeling geweest..

Ach.. het is maar goed dat sleutelaars stelselmatig projecten te optimistisch inschatten, anders zou er wrs nauwelijks nog wat fraais in de diverse schuurtjes/garages gecreëerd worden.  ;)

Profi tool trws voor bepalen olienivo in de H%#@a voorvork!  [tu] Heel wat beter dan klungelen met een pvc-slangetje..  :-[
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 1 dec 2018, 08:11
Gisterenavond nog even naar de garage geweest en nog wat zinnigs gedaan ook:
Nieuwe remleidingen gemonteerd en het zaakie gevuld en ontlucht
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 25 mrt 2019, 21:27
Natuurlijk ben ik keihard aan m'n Katana aan het werk.... [knife] [zzz]
Er gaat wat te veel tijd in 'andere' zaken zitten die helaas moeten worden gedaan.
Dus kleine dingetjes gedaan.
Kuipframe aangepast aan de voorvork. Hier lijkt dan nog wel mee te vallen, maar dat ging niet goed zo.
(http://i.imgur.com/tRT3RfA.jpg) (https://imgur.com/tRT3RfA)

Voorste steuntje weggehaald en nieuw steuntje aangebakken. Daarna ruimte gemaakt zodat de vork kan passeren.
(http://i.imgur.com/FVmya5B.jpg) (https://imgur.com/FVmya5B)

Dan was er nog iets met een benzine kraan. Na lang zoeken eindelijk eentje zonder vacuüm ellende gevonden, en met schroefdraad M10x1,25. Kijk daar kan ik wel een tap voor vinden. Dus eerst een mooie cad tekening gemaakt, deze afgedrukt op hoogwaardig papier en vervolgens met mijn handbediende cnc zaag gemaakt:
(http://i.imgur.com/32S36PV.jpg) (https://imgur.com/32S36PV)

Dan ontstaat er zoiets:
(http://i.imgur.com/N7577hL.jpg) (https://imgur.com/N7577hL)

Dan heb ik andere knippers voor en achter gemonteerd. Uiteraard gaat de boel dan te snel knipperen dus een ander electronisch knipperrelais gekocht en gemonteerd. Dan was de bediening met de katana-schakelaar, dat gecombineerde (on)ding, ook bepaald niet ideaal te noemen. Dus Peterrr zijn idee gestolen en de schakelaar van een GSX 750 F erop gezet. Dit is echt verrassend weinig werk, de stekker past zo en er voeft maar een draad te worden veranderd, dus een contacte uit de stekker frotten met een paperclip en het werkt gewoon.
(http://i.imgur.com/91kDOHD.jpg) (https://imgur.com/91kDOHD)

Nu moet ik nog Klingenrit pakking gaan halen (0,5 dik?) en een pakkinkje maken.
De voorrem voelt goed aan, maar welke pomp hoort bij welke zuigers.
Oh en wat doen jullie aan die eeuwig zwetende/lekkende rubber diafragma bovenrubber afdichting van het rempotje om dat echt dicht te krijgen? Dat was ie weer......
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: peterrr op 25 mrt 2019, 22:36
Goed bezig Kees!

Wat voor remmen heb je er op zitten? van die 4 zuiger remklauwen toch?
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 26 mrt 2019, 20:11
Goed gewerkt idd!

Voorvork-krapte in het Katanakuipje is idd steevast een aandachtspunt na het monteren van moderner veerspul. Een hoop gepiel om e.e.a. vrij te laten draaien.

Die benzinekraan is een goeie vondst (en toepassing). Van welke motor is 'ie afkomstig?
Zit echter geen reservestand op zo te zien? Dus dat wordt toch de dagteller goed in het oog houden medunkt.

Nu moet ik nog Klingenrit pakking gaan halen (0,5 dik?) en een pakkinkje maken.

Een watvoording?  ???
Google brengt me naar de site van Klinger.nl, hiero in Rttrdm. Leveren die ook aan particulieren?

De voorrem voelt goed aan, maar welke pomp hoort bij welke zuigers.

Euhmm.. Nou, die rempomp aan de rechterkant van het stuur hoort bij de zuigers in de beide remklauwen aan de voorkant.. Of bedoelde je dat niet?  :P

Oh en wat doen jullie aan die eeuwig zwetende/lekkende rubber diafragma bovenrubber afdichting van het rempotje om dat echt dicht te krijgen?

Niks.. Ik weet niet beter dan dat dit kedens (gecondenseerde waterdamp) is. En ken niet anders dan dat op iedere motor hetzelfde verhaal is. ..but maybe I'm wrong?
Rempotje is dicht w.b. remvloeistof, maar boven het diafragma moet er dus wel een opening naar de buitenlucht zijn (via gootje in deksel).
Alleen even droogdeppen bij het bijvullen/ontluchten. (Ik spoel het rubber onder de kraan en droog het goed af in max. uitgerekte toestand.)
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 26 mrt 2019, 21:28
Goed bezig Kees!

Wat voor remmen heb je er op zitten? van die 4 zuiger remklauwen toch?
Ja er zitten nu Nissen 4 zuiger remklauwen op van een H#nd@ Fireblade eerste model. Dus de rempomp moet nu 8 zuigertjes bedienen in plaats van 2. Het werkt wel, maar ben wel nieuwsgierig. Op de klapkat heb ik die van de GSX750F zitten. Zijn veel kleinere zuigers, maar op de zuigers zit eerst een kunststof vulbusje. Dat geeft meer ruimte.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 26 mrt 2019, 21:40
Goed gewerkt idd!

Voorvork-krapte in het Katanakuipje is idd steevast een aandachtspunt na het monteren van moderner veerspul. Een hoop gepiel om e.e.a. vrij te laten draaien.

Die benzinekraan is een goeie vondst (en toepassing). Van welke motor is 'ie afkomstig?
Zit echter geen reservestand op zo te zien? Dus dat wordt toch de dagteller goed in het oog houden medunkt.
Nee is een soort van probeersel, en deze vond ik zonder die vacuüm ellende eraan. Ik hou sowieso de dagteller goed in de gaten, alleen wie weet vind ik nog wel iets wat beter geschikt is

Citaat
Een watvoording?  ???
Google brengt me naar de site van Klinger.nl, hiero in Rttrdm. Leveren die ook aan particulieren?
Hahaha, ja daar kwam ik ook terecht. Maar onze werkplaatsmonteurs noemen dat pakkingspul wat zelf tot pakking moet transformeren zo, dus ik dacht dat zal dan wel zo heten? Volgens mij verkoopt Lagertechniek aan het Veerplein in Zwijndrecht (zijn gelieerd aan Ebele?) het wel.

Citaat
Euhmm.. Nou, die rempomp aan de rechterkant van het stuur hoort bij de zuigers in de beide remklauwen aan de voorkant.. Of bedoelde je dat niet?  :P 
Neuh, ik bedoelt meer vanne welke diameter pomp heb ik bij 2 remklauwen met vierzuigerts nodig.

Citaat
Niks.. Ik weet niet beter dan dat dit kedens (gecondenseerde waterdamp) is. En ken niet anders dan dat op iedere motor hetzelfde verhaal is. ..but maybe I'm wrong?
Rempotje is dicht w.b. remvloeistof, maar boven het diafragma moet er dus wel een opening naar de buitenlucht zijn (via gootje in deksel).
Alleen even droogdeppen bij het bijvullen/ontluchten. (Ik spoel het rubber onder de kraan en droog het goed af in max. uitgerekte toestand.)
Volgens mij heb ik geen enkele rempomp die echt goed dicht is, en die kedens weekt de verruf goed los.....dus ik denk hier niet alleen maar kedens..... :-\
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: Spike op 27 mrt 2019, 11:05
Citaat
Neuh, ik bedoelt meer vanne welke diameter pomp heb ik bij 2 remklauwen met vierzuigerts nodig.

16 mm, maar zou voor 18/20 gaan. Zit je sowieso goed.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 27 mrt 2019, 18:58
Citaat
Neuh, ik bedoelt meer vanne welke diameter pomp heb ik bij 2 remklauwen met vierzuigerts nodig.

16 mm, maar zou voor 18/20 gaan. Zit je sowieso goed.

Is 18/20 geen radiale rempomp-afmetingaanduiding? Die kun je natuurlijk ook gebruiken, maar een directe vergelijking met old style/axiale rempompen gaan m.i. niet op. (Mede omdat die hefboomgeometrie meer uiteenlopend en sowieso anders is dan bij axiale rempompen)

Heb ooit een mooie vergelijkingstabel gevonden en opgeslagen op de pc. Hierop is de verhouding tussen het cilinderoppervlak van diverse maten rempompen en remklauwen weergegeven.
(https://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?s=f6b128a110832321e76d07ff7d3d8f1d&attachmentid=312693&d=1468473825)

Hieruit valt dus niet zondermeer direct af te lezen of een bepaalde combinatie goed/slecht is of hard/zacht knijpen wordt, maar wel kun je vergelijkingen maken met remsystemen die je kent. Op die manier kun je toch een redelijk goede inschatting maken.
Maar bedenk dat hierbij natuurlijk andere factoren als grip van remblokjes, remschijfdiameter, motorgewicht, rijdervoorkeur, etc, niet zijn inbegrepen die echter wel een grote rol spelen.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 4 mrt 2024, 21:28
Vanavond ein-de-lijk.............eens de Katana (ex-Hans) voorzien van peut en eens proefgereden. Door alle omstandigheden was daar nog steeds niet van gekomen. (ja ik weet het, ik moet me schamen) "Af" is ie zeker nog niet maar wel rijbaar. Zoals te zien hangt de chooke-kabel nog los. Die wil ik nog naar het stuur, want het is tch niet origineel, en links heb ik de bedieningsschakelaa r van een teapot alias gsx 750 f, en daar hoort ook de chooke-kabelbediening nog bij.
(https://i.imgur.com/RC5r3XZ.jpeg)
(https://i.imgur.com/zJAJS7P.jpeg)
(https://i.imgur.com/BV5w2Li.jpeg)
Ik heb zonder tellers gereden. Dat mag vast niet.....
Of is het als je er een telefoon met gps -erop en de snelheid in beeld ook goed? Ook vast niet. Dan zal er wel een  ander tellertje op moeten. En een paar verklikkerlampjes. Tellertje (koso-achtig) heb ik nog van Peter liggen. Ook het schakelstangetje moet langer, want de stand van het bedieningsarmpje is niet echt goed zo.

Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: Spike op 5 mrt 2024, 09:38
Top!  [yes]
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 5 mrt 2024, 19:00
Vanavond ein-de-lijk.............eens de Katana (ex-Hans) voorzien van peut en eens proefgereden.
..

Aha.. Panzerkat finally released into the wild!  8)
Goed werk!
Als "admin" moet ik er overigens wel even op wijzen dat je bericht eigenlijk in het eigen project-topic (http://www.katanaclub.nl/forum/index.php?topic=321.0) van de Panzerkat geplaatst had moeten worden..  [lecture]
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: Seabird op 5 mrt 2024, 20:52
Mooie!
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 5 mrt 2024, 21:37
Vanavond ein-de-lijk.............eens de Katana (ex-Hans) voorzien van peut en eens proefgereden.
..

Aha.. Panzerkat finally released into the wild!  8)
Goed werk!
Als "admin" moet ik er overigens wel even op wijzen dat je bericht eigenlijk in het eigen project-topic (http://www.katanaclub.nl/forum/index.php?topic=321.0) van de Panzerkat geplaatst had moeten worden..  [lecture]
Tsjonge, het is dus al zo erg............dat ik niet eens meer weet dat ik een apart topic voor de pzr-kat had. Dat is echt om me voor te schamen. Maar goed, het heef natuurlijk echt heel erg veel te lang geduurd. (vanwege allerlei redenen) Maar niet vergeten en eindelijk rijdt ie dan toch. Kan jij dat bericht en de reacties verplaatsen naar het juiste topic of moet ik dat zelf doen?
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 6 mrt 2024, 20:07
.. Kan jij dat bericht en de reacties verplaatsen naar het juiste topic of moet ik dat zelf doen?

Gefixt   [smart]
Alleen een adminfiguur/webmastert kan topics knippen en plakken. En op zich moeten mensen op het forum natuurlijk zelf weten waar men berichten in eigen topics plaatst, maar het komt de overzichtelijkheid wel te goede als berichten idd corresponderen met het topic. 
[/off topic]
  ;)

..
Ik heb zonder tellers gereden. Dat mag vast niet.....
Of is het als je er een telefoon met gps -erop en de snelheid in beeld ook goed? Ook vast niet. ..

Even opzoeken op internet..

Citaat
RDW technische eisen voor uw voertuig:
Artikel 5.4.15

Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.

Snelheidsmeter op GPS zou w.d.b. dan ook kunnen voldoen medunkt.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 8 mrt 2024, 11:22
Bedankt voor het verplaatsen Arnout. [tu]
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 9 mrt 2024, 21:37
De panzergraue Kat schakelde niet echt lekker.
Het is duidelijk dat de stand van het bedieningsarmpje niet goed is, dat moet ca 90 graden zijn imho.
Het was zo:
(https://i.imgur.com/Yt5D0zR.jpeg)
Dat wilde ik dus aanpassen. Maar waar vind je zoiets? Er zitten aangepaste voetsteunsets op, ik denk van een GSX 1100.
"Gelukkig" had ik al eens een crash met m'n RF gehad en daar een bedieningsstokje van over.
Dus die kon wel worden geofferd.  Daar een stukje draad opgesneden en ingekort.
Toen zag het er zo uit:
(https://i.imgur.com/LOC0z3f.jpeg)
Dat schakelt veel beter. Proefrit gemaakt. En het was ook nog eens heel lekker weer vanmiddag.
(https://i.imgur.com/31lku2y.jpeg)
Alleen jammer dat het kleppendeksel lekt bij de pakking die ik, uiteraard ivm kleppenstellen, vervangen heb. Dit is een "papieren"pakking en niet erg dik...........was nog een hele hijsa om eraan te komen. Hoe krijg ik dit dicht? Vloeibare pakking? Welke? Of andere/betere oplossing.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 10 mrt 2024, 21:28
..
Er zitten aangepaste voetsteunsets op, ik denk van een GSX 1100.
..

Voetsteunspul is van een 1100EF(E). Destijds een populaire "mod" voor de Kat.

..
"Gelukkig" had ik al eens een crash met m'n RF gehad en daar een bedieningsstokje van over.
Dus die kon wel worden geofferd.  Daar een stukje draad opgesneden en ingekort.
..

Goed werk! Toevalligerwijs afgelopen tijd zelf ook bezig geweest aan de EFE om slijtagespeling  uit het schakelspul (http://www.gsx1100.com/pic/EFE-shifter-02.jpg) te halen èn het schakelstangetje beter uit te lijnen d.m.v. een offset hefboompje/heveltje(?)

..
Dit is een "papieren"pakking en niet erg dik...........was nog een hele hijsa om eraan te komen. Hoe krijg ik dit dicht? Vloeibare pakking? Welke? Of andere/betere oplossing.
..

Op mijn oude Kat hergebruikte ik steeds de oude kleppendekselpakkin g die tamelijk dik en leerachtig was. Hierin waren wrs oneffenheden tussen de pasvlakken ondertussen zodanig ingeprint dat het geheel steeds oliedicht bleef.
Als je met een nieuwe (dunne) pakking wel lekkage hebt duidt dit op grotere oneffenheden die idd wrs alleen met vloeibare pakking op te lossen zijn (of een dikkere pakking). Hoedanook sowieso plaatselijk bij de halve maantjes altijd een dun(!) laagje vl.b.pakkimg AKA siliconenmeuk smeren.
Waar zit het lek precies? De toerentelleraandrij ving will n.l. ook wel 'ns lekken.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 13 mrt 2024, 21:34
Waar lekt het. Blijft lastig maar dit was een redelijk beeld:
(https://i.imgur.com/IElq3RC.jpeg)
Olielekkage maar aan één kant, rechts bij de inlaatnokkenas. Ik denk idd zoals je al aangaf uit het rubber bij de nokkenasboring. Toch te weinig vloeibare meuk gebruikt. Maar ook iets verder naar voren richting bougie lijkt de klepdekselpakking niet helemaal dicht aan het spoor te zien vanaf het pasvlak recht naar beneden. Niet heel duidelijk. Wel zie je dat het spoor verder naar onderen loopt, het is dus nog wel een flink druppie.
Als het nou ergens ff een beetje weer is wil ik nog een stukje rijden om te zien of ik dit nog duidelijker kan krijgen. Dan deksel ter plaatse wat oplossen en vlb meuk ertussen zien te baggeren.
Vervelender is echter dat ook de carburateurs lekker. Niet als een gieter, maar toch echt niet goed.
Maar eens een deksel van een ijsbakkie onder gezet:
(https://i.imgur.com/vCsSdjo.jpeg)
Na 24 uur zie ik dan dit, een druppel aan de vlotterbak van carb 2 en 3:
(https://i.imgur.com/LJb6qLX.jpeg)
En dat geeft in het bakje dan het volgende:
(https://i.imgur.com/GJDqhce.jpeg)
Ik verdenk de verbindingspijpjes tussen de carbs. Maar dat zal nader onderzoek met een testopstelling moeten uitwijzen. Carburateurs destijd grondig geultrasoond en nieuwe revisiesets erin. Maar voor zover ik weet geen andere verbindingspijpjes. Dit zijn volgens mij plasic t-stukjes met opgevulkaniseerd rubber. Als ik me dat goed herinner. Messing met o-ringen zou natuurlijk veel beter zijn.....
Maar als het dat is moet het na verloop van tijd toch stoppen met lekken, want daar staat alleen maar de benzine uit de leiding en het filtertje. Tenzij ook de benzine kraan is gaan lekken.
Wordt vervolgd.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: Seabird op 14 mrt 2024, 16:56
De kunststof verbindingspijpjes hebben ook o-ringen.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 16 mrt 2024, 03:55
Waar lekt het.
..
Ik denk idd zoals je al aangaf uit het rubber bij de nokkenasboring.
Daar lijkt het wel op. Half maantje lijkt trws sowieso niet helemaal fris/rond meer van buiten gezien. Dat hoeft natuurlijk niet persé iets over de afdichting te zeggen, maar rubber krimpt/verouderd/verhard uiteindelijk wel wat, en een nieuw rubbertje is was ooit vrij goedkoop bij CMSNL.
 
Toch te weinig vloeibare meuk gebruikt.
Tja.. Helaas blijkt uit de praktijk dat méér siliconenmeuk niet tot een betere afdichting leidt, maar wèl tot een geblokkeerd gaasje (http://gsx1100.com/pic/skizzokat-EFEstrainer-2.jpg) van de olieaanzuigslurf.  :-X



Vervelender is echter dat ook de carburateurs lekker. Niet als een gieter, maar toch echt niet goed.
..
Ik verdenk de verbindingspijpjes tussen de carbs. Maar dat zal nader onderzoek met een testopstelling moeten uitwijzen.
..
Maar als het dat is moet het na verloop van tijd toch stoppen met lekken, want daar staat alleen maar de benzine uit de leiding en het filtertje. Tenzij ook de benzine kraan is gaan lekken.
Idd, als het lek vanzelf stopt wijst dat wrs alleen op een ondichtheid van een verbindingspijpje, maar als het blijft lekken is de benzinekraan kapot. In dat geval moet je hopen dat de vlotternaalden 100% in goede staat zijn, anders lopen de carbs over, en verplaatst zich geleidelijk de tankinhoud via de cilinders naar het carter.

Opa verteld: Vroeger, toen ik in dienst moest, motor (GSX750) voor de duur van de "opleiding" van 2 maanden onder een zeiltje  weggezet in de achtertuin bij een kennis. Mèt volle tank, want da's goed tegen de roest. De eerste start bij het weer ophalen resulteerde in een spectaculaire benzinefontein, aangezien het blok vol zat met benzine dat langs iedere reguliere en onreguliere opening naar buiten spoot. Het duurde wel even voordat het kwartje viel, maar de geur van benzine is onmiskenbaar. Vantevoren zelfs nog met verbazing naar het ontbrekende oliepeil van het oliepeilglaasje gekeken, en afgevraagd of de buurman wellicht zijn oude olie in het blok had gedumpt..   ???
Als quick fix de overtollige cartervloeistof zorgvuldig afgetapt langs de olievuldop en door overhellen van de motor boven een dichstbijzijnd straatputje (vroeger mocht dat nog gewoon  [yes]). Dat hielp, want nu startte de GSX weer gewoon. Opgestapt en naar huis gereden. Thuis toch maar eerst verse olie besteld..
Moraal van het verhaal: vertrouw nooit op je vacuumgestuurde benzinekraan. Vooral als je de motor lagere tijd laat stilstaan vantevoren beter de leiding bij de kraan loshalen. Nog beter: standaard kraan weggooien en een handmatige kraan terugzetten.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 20 mrt 2024, 21:37
Waar lekt het.
..
Ik denk idd zoals je al aangaf uit het rubber bij de nokkenasboring.
Daar lijkt het wel op. Half maantje lijkt trws sowieso niet helemaal fris/rond meer van buiten gezien. Dat hoeft natuurlijk niet persé iets over de afdichting te zeggen, maar rubber krimpt/verouderd/verhard uiteindelijk wel wat, en een nieuw rubbertje is was ooit vrij goedkoop bij CMSNL.
 
Toch te weinig vloeibare meuk gebruikt.
Tja.. Helaas blijkt uit de praktijk dat méér siliconenmeuk niet tot een betere afdichting leidt, maar wèl tot een geblokkeerd gaasje (http://gsx1100.com/pic/skizzokat-EFEstrainer-2.jpg) van de olieaanzuigslurf.  :-X



Vervelender is echter dat ook de carburateurs lekker. Niet als een gieter, maar toch echt niet goed.
..
Ik verdenk de verbindingspijpjes tussen de carbs. Maar dat zal nader onderzoek met een testopstelling moeten uitwijzen.
..
Maar als het dat is moet het na verloop van tijd toch stoppen met lekken, want daar staat alleen maar de benzine uit de leiding en het filtertje. Tenzij ook de benzine kraan is gaan lekken.
Idd, als het lek vanzelf stopt wijst dat wrs alleen op een ondichtheid van een verbindingspijpje, maar als het blijft lekken is de benzinekraan kapot. In dat geval moet je hopen dat de vlotternaalden 100% in goede staat zijn, anders lopen de carbs over, en verplaatst zich geleidelijk de tankinhoud via de cilinders naar het carter.

Opa verteld: Vroeger, toen ik in dienst moest, motor (GSX750) voor de duur van de "opleiding" van 2 maanden onder een zeiltje  weggezet in de achtertuin bij een kennis. Mèt volle tank, want da's goed tegen de roest. De eerste start bij het weer ophalen resulteerde in een spectaculaire benzinefontein, aangezien het blok vol zat met benzine dat langs iedere reguliere en onreguliere opening naar buiten spoot. Het duurde wel even voordat het kwartje viel, maar de geur van benzine is onmiskenbaar. Vantevoren zelfs nog met verbazing naar het ontbrekende oliepeil van het oliepeilglaasje gekeken, en afgevraagd of de buurman wellicht zijn oude olie in het blok had gedumpt..   ???
Als quick fix de overtollige cartervloeistof zorgvuldig afgetapt langs de olievuldop en door overhellen van de motor boven een dichstbijzijnd straatputje (vroeger mocht dat nog gewoon  [yes]). Dat hielp, want nu startte de GSX weer gewoon. Opgestapt en naar huis gereden. Thuis toch maar eerst verse olie besteld..
Moraal van het verhaal: vertrouw nooit op je vacuumgestuurde benzinekraan. Vooral als je de motor lagere tijd laat stilstaan vantevoren beter de leiding bij de kraan loshalen. Nog beter: standaard kraan weggooien en een handmatige kraan terugzetten.

Dat van die vacuüm kranen was mij bekend. In 1985 had m'n neef een GS 650. Daar was het membraan van lek. Daardoor werd de benzine zo door het membraan in cil 2 gezogen. Die verzoop daardoor. Resultaat was paar liter benzine in blok. Dus blok kompleet naar de filistijnen. Het stomme was dat je met de slangen van de kraan geen lekkage had. Maar door het vacuüm dus wel. En daar kom je telaat achter.
Ik had dus een gewone kraan gemonteerd, maar dat bleek dus heel slechte kwaliteit te zijn.
Via andere bronnen vernomen dat bij Heiden Tuning Yammie kranen voor XS 650 met minimale aanpassingen zouden moeten passen en goed zouden moeten zijn. In ieder geval geen vacuüm kraan.
Bijgaand plaatjes:
(https://i.imgur.com/X69Rajb.jpeg)

(https://i.imgur.com/KziuKlg.jpeg)

Van het weekend er maar eens op zien te knutselen. En dan eens testen.
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: peterrr op 21 mrt 2024, 09:12
Goed bezig Kees! mooi dat de pantzerkat rijd  [tu]
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: arnout op 25 mrt 2024, 21:09
..
Via andere bronnen vernomen dat bij Heiden Tuning Yammie kranen voor XS 650 met minimale aanpassingen zouden moeten passen en goed zouden moeten zijn. In ieder geval geen vacuüm kraan.
..

Aha.. Dat een XS650 een aan-uit-res kraan heeft die op Suzuki-tanks (met bouten hoh 44mm) past is erg nuttige info.  [tu]
W.d.b. schoot me nog te binnen wel'ns op OSS gelezen te hebben dat (ook) op een Yamahaha R6 een dergelijke eenvoudige benzinekraan zit. Bij nader nasnuffelen online lijkt dat te kloppen, maar alleen voor het eerste/oorspronkelijke model. En die kraan lijkt ook op (sommige?) R1's en Thundercats (en thunderaces?) gemonteerd te zijn.
100% bevestiging heb ik echter nog niet kunnen vinden.

Anyway.. Mooie (web)shop die Heiden tuning! Het verbaast me wel dat er voor dit Yamaha-specialisme een markt is. Maar als je wereldwijd de enige bent, valt er wellicht toch wat mee te verdienen. W.d.b. zou je ook een luchtgekoelde-GSX/Kat-shop wensen die in de buurt gevestigd is.. 
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 25 mrt 2024, 22:32
De gaten van de grondplaat van de kraan zijn hoh 46mm, dus er moet even iets worden gevijld. Kraan zit er inmiddels los/vast op. Ik zal een foto maken als het er definief op zit. Maar ik moest wat coating wegbreken. Oude eigen geknutselde kraan zat niet alleen in de adapterplaat maar ook in de coating getapt. En die stukjes liggen nu in de tank samen met 1l benzine die er met de oude kraan nooit gewoon uit wil lopen. Uiteraard wil ik die coatingbrokstukjes eruit hebben. Ik wil dat er niet in de garage uit laten lopen ivm de verstandhouding met de bovenburen.....
Titel: Re: Panzergrau past bij jou 7,5
Bericht door: tomcat op 31 mrt 2024, 20:48
Gisteren de tank leeggemaakt. Kraan gemonteerd:

(https://i.imgur.com/HLBjdq3.jpeg)

Nou ff moed verzamelen om de lekkage's van kleppendeksel en carbs op te lossen.....