Panzergrau past bij jou 7,5

Nieuws:

 

Auteur Topic: Panzergrau past bij jou 7,5  (gelezen 24887 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

  • ****
27 mrt 2019, 11:05
Citaat
Neuh, ik bedoelt meer vanne welke diameter pomp heb ik bij 2 remklauwen met vierzuigerts nodig.

16 mm, maar zou voor 18/20 gaan. Zit je sowieso goed.
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *****
27 mrt 2019, 18:58
Citaat
Neuh, ik bedoelt meer vanne welke diameter pomp heb ik bij 2 remklauwen met vierzuigerts nodig.

16 mm, maar zou voor 18/20 gaan. Zit je sowieso goed.

Is 18/20 geen radiale rempomp-afmetingaanduiding? Die kun je natuurlijk ook gebruiken, maar een directe vergelijking met old style/axiale rempompen gaan m.i. niet op. (Mede omdat die hefboomgeometrie meer uiteenlopend en sowieso anders is dan bij axiale rempompen)

Heb ooit een mooie vergelijkingstabel gevonden en opgeslagen op de pc. Hierop is de verhouding tussen het cilinderoppervlak van diverse maten rempompen en remklauwen weergegeven.


Hieruit valt dus niet zondermeer direct af te lezen of een bepaalde combinatie goed/slecht is of hard/zacht knijpen wordt, maar wel kun je vergelijkingen maken met remsystemen die je kent. Op die manier kun je toch een redelijk goede inschatting maken.
Maar bedenk dat hierbij natuurlijk andere factoren als grip van remblokjes, remschijfdiameter, motorgewicht, rijdervoorkeur, etc, niet zijn inbegrepen die echter wel een grote rol spelen.
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
4 mrt 2024, 21:28
Vanavond ein-de-lijk.............eens de Katana (ex-Hans) voorzien van peut en eens proefgereden. Door alle omstandigheden was daar nog steeds niet van gekomen. (ja ik weet het, ik moet me schamen) "Af" is ie zeker nog niet maar wel rijbaar. Zoals te zien hangt de chooke-kabel nog los. Die wil ik nog naar het stuur, want het is tch niet origineel, en links heb ik de bedieningsschakelaa r van een teapot alias gsx 750 f, en daar hoort ook de chooke-kabelbediening nog bij.



Ik heb zonder tellers gereden. Dat mag vast niet.....
Of is het als je er een telefoon met gps -erop en de snelheid in beeld ook goed? Ook vast niet. Dan zal er wel een  ander tellertje op moeten. En een paar verklikkerlampjes. Tellertje (koso-achtig) heb ik nog van Peter liggen. Ook het schakelstangetje moet langer, want de stand van het bedieningsarmpje is niet echt goed zo.

GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
5 mrt 2024, 09:38
Top!  [yes]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *****
5 mrt 2024, 19:00
Vanavond ein-de-lijk.............eens de Katana (ex-Hans) voorzien van peut en eens proefgereden.
..

Aha.. Panzerkat finally released into the wild!  8)
Goed werk!
Als "admin" moet ik er overigens wel even op wijzen dat je bericht eigenlijk in het eigen project-topic van de Panzerkat geplaatst had moeten worden..  [lecture]
                                        .. . . .  .  .   .

  • **
5 mrt 2024, 20:52
Mooie!
Big boys, big toys.

  • ****
5 mrt 2024, 21:37
Vanavond ein-de-lijk.............eens de Katana (ex-Hans) voorzien van peut en eens proefgereden.
..

Aha.. Panzerkat finally released into the wild!  8)
Goed werk!
Als "admin" moet ik er overigens wel even op wijzen dat je bericht eigenlijk in het eigen project-topic van de Panzerkat geplaatst had moeten worden..  [lecture]
Tsjonge, het is dus al zo erg............dat ik niet eens meer weet dat ik een apart topic voor de pzr-kat had. Dat is echt om me voor te schamen. Maar goed, het heef natuurlijk echt heel erg veel te lang geduurd. (vanwege allerlei redenen) Maar niet vergeten en eindelijk rijdt ie dan toch. Kan jij dat bericht en de reacties verplaatsen naar het juiste topic of moet ik dat zelf doen?
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
6 mrt 2024, 20:07
.. Kan jij dat bericht en de reacties verplaatsen naar het juiste topic of moet ik dat zelf doen?

Gefixt   [smart]
Alleen een adminfiguur/webmastert kan topics knippen en plakken. En op zich moeten mensen op het forum natuurlijk zelf weten waar men berichten in eigen topics plaatst, maar het komt de overzichtelijkheid wel te goede als berichten idd corresponderen met het topic. 
[/off topic]
  ;)

..
Ik heb zonder tellers gereden. Dat mag vast niet.....
Of is het als je er een telefoon met gps -erop en de snelheid in beeld ook goed? Ook vast niet. ..

Even opzoeken op internet..

Citaat
RDW technische eisen voor uw voertuig:
Artikel 5.4.15

Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.

Snelheidsmeter op GPS zou w.d.b. dan ook kunnen voldoen medunkt.
« Laatst bewerkt op: 6 mrt 2024, 20:27 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
8 mrt 2024, 11:22
Bedankt voor het verplaatsen Arnout. [tu]
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
9 mrt 2024, 21:37
De panzergraue Kat schakelde niet echt lekker.
Het is duidelijk dat de stand van het bedieningsarmpje niet goed is, dat moet ca 90 graden zijn imho.
Het was zo:

Dat wilde ik dus aanpassen. Maar waar vind je zoiets? Er zitten aangepaste voetsteunsets op, ik denk van een GSX 1100.
"Gelukkig" had ik al eens een crash met m'n RF gehad en daar een bedieningsstokje van over.
Dus die kon wel worden geofferd.  Daar een stukje draad opgesneden en ingekort.
Toen zag het er zo uit:

Dat schakelt veel beter. Proefrit gemaakt. En het was ook nog eens heel lekker weer vanmiddag.

Alleen jammer dat het kleppendeksel lekt bij de pakking die ik, uiteraard ivm kleppenstellen, vervangen heb. Dit is een "papieren"pakking en niet erg dik...........was nog een hele hijsa om eraan te komen. Hoe krijg ik dit dicht? Vloeibare pakking? Welke? Of andere/betere oplossing.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
10 mrt 2024, 21:28
..
Er zitten aangepaste voetsteunsets op, ik denk van een GSX 1100.
..

Voetsteunspul is van een 1100EF(E). Destijds een populaire "mod" voor de Kat.

..
"Gelukkig" had ik al eens een crash met m'n RF gehad en daar een bedieningsstokje van over.
Dus die kon wel worden geofferd.  Daar een stukje draad opgesneden en ingekort.
..

Goed werk! Toevalligerwijs afgelopen tijd zelf ook bezig geweest aan de EFE om slijtagespeling  uit het schakelspul te halen èn het schakelstangetje beter uit te lijnen d.m.v. een offset hefboompje/heveltje(?)

..
Dit is een "papieren"pakking en niet erg dik...........was nog een hele hijsa om eraan te komen. Hoe krijg ik dit dicht? Vloeibare pakking? Welke? Of andere/betere oplossing.
..

Op mijn oude Kat hergebruikte ik steeds de oude kleppendekselpakkin g die tamelijk dik en leerachtig was. Hierin waren wrs oneffenheden tussen de pasvlakken ondertussen zodanig ingeprint dat het geheel steeds oliedicht bleef.
Als je met een nieuwe (dunne) pakking wel lekkage hebt duidt dit op grotere oneffenheden die idd wrs alleen met vloeibare pakking op te lossen zijn (of een dikkere pakking). Hoedanook sowieso plaatselijk bij de halve maantjes altijd een dun(!) laagje vl.b.pakkimg AKA siliconenmeuk smeren.
Waar zit het lek precies? De toerentelleraandrij ving will n.l. ook wel 'ns lekken.
« Laatst bewerkt op: 10 mrt 2024, 21:30 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
13 mrt 2024, 21:34
Waar lekt het. Blijft lastig maar dit was een redelijk beeld:

Olielekkage maar aan één kant, rechts bij de inlaatnokkenas. Ik denk idd zoals je al aangaf uit het rubber bij de nokkenasboring. Toch te weinig vloeibare meuk gebruikt. Maar ook iets verder naar voren richting bougie lijkt de klepdekselpakking niet helemaal dicht aan het spoor te zien vanaf het pasvlak recht naar beneden. Niet heel duidelijk. Wel zie je dat het spoor verder naar onderen loopt, het is dus nog wel een flink druppie.
Als het nou ergens ff een beetje weer is wil ik nog een stukje rijden om te zien of ik dit nog duidelijker kan krijgen. Dan deksel ter plaatse wat oplossen en vlb meuk ertussen zien te baggeren.
Vervelender is echter dat ook de carburateurs lekker. Niet als een gieter, maar toch echt niet goed.
Maar eens een deksel van een ijsbakkie onder gezet:

Na 24 uur zie ik dan dit, een druppel aan de vlotterbak van carb 2 en 3:

En dat geeft in het bakje dan het volgende:

Ik verdenk de verbindingspijpjes tussen de carbs. Maar dat zal nader onderzoek met een testopstelling moeten uitwijzen. Carburateurs destijd grondig geultrasoond en nieuwe revisiesets erin. Maar voor zover ik weet geen andere verbindingspijpjes. Dit zijn volgens mij plasic t-stukjes met opgevulkaniseerd rubber. Als ik me dat goed herinner. Messing met o-ringen zou natuurlijk veel beter zijn.....
Maar als het dat is moet het na verloop van tijd toch stoppen met lekken, want daar staat alleen maar de benzine uit de leiding en het filtertje. Tenzij ook de benzine kraan is gaan lekken.
Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 13 mrt 2024, 21:43 door tomcat »
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • **
14 mrt 2024, 16:56
De kunststof verbindingspijpjes hebben ook o-ringen.
Big boys, big toys.

  • *****
16 mrt 2024, 03:55
Waar lekt het.
..
Ik denk idd zoals je al aangaf uit het rubber bij de nokkenasboring.
Daar lijkt het wel op. Half maantje lijkt trws sowieso niet helemaal fris/rond meer van buiten gezien. Dat hoeft natuurlijk niet persé iets over de afdichting te zeggen, maar rubber krimpt/verouderd/verhard uiteindelijk wel wat, en een nieuw rubbertje is was ooit vrij goedkoop bij CMSNL.
 
Toch te weinig vloeibare meuk gebruikt.
Tja.. Helaas blijkt uit de praktijk dat méér siliconenmeuk niet tot een betere afdichting leidt, maar wèl tot een geblokkeerd gaasje van de olieaanzuigslurf.  :-X



Vervelender is echter dat ook de carburateurs lekker. Niet als een gieter, maar toch echt niet goed.
..
Ik verdenk de verbindingspijpjes tussen de carbs. Maar dat zal nader onderzoek met een testopstelling moeten uitwijzen.
..
Maar als het dat is moet het na verloop van tijd toch stoppen met lekken, want daar staat alleen maar de benzine uit de leiding en het filtertje. Tenzij ook de benzine kraan is gaan lekken.
Idd, als het lek vanzelf stopt wijst dat wrs alleen op een ondichtheid van een verbindingspijpje, maar als het blijft lekken is de benzinekraan kapot. In dat geval moet je hopen dat de vlotternaalden 100% in goede staat zijn, anders lopen de carbs over, en verplaatst zich geleidelijk de tankinhoud via de cilinders naar het carter.

Opa verteld: Vroeger, toen ik in dienst moest, motor (GSX750) voor de duur van de "opleiding" van 2 maanden onder een zeiltje  weggezet in de achtertuin bij een kennis. Mèt volle tank, want da's goed tegen de roest. De eerste start bij het weer ophalen resulteerde in een spectaculaire benzinefontein, aangezien het blok vol zat met benzine dat langs iedere reguliere en onreguliere opening naar buiten spoot. Het duurde wel even voordat het kwartje viel, maar de geur van benzine is onmiskenbaar. Vantevoren zelfs nog met verbazing naar het ontbrekende oliepeil van het oliepeilglaasje gekeken, en afgevraagd of de buurman wellicht zijn oude olie in het blok had gedumpt..   ???
Als quick fix de overtollige cartervloeistof zorgvuldig afgetapt langs de olievuldop en door overhellen van de motor boven een dichstbijzijnd straatputje (vroeger mocht dat nog gewoon  [yes]). Dat hielp, want nu startte de GSX weer gewoon. Opgestapt en naar huis gereden. Thuis toch maar eerst verse olie besteld..
Moraal van het verhaal: vertrouw nooit op je vacuumgestuurde benzinekraan. Vooral als je de motor lagere tijd laat stilstaan vantevoren beter de leiding bij de kraan loshalen. Nog beter: standaard kraan weggooien en een handmatige kraan terugzetten.
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
20 mrt 2024, 21:37
Waar lekt het.
..
Ik denk idd zoals je al aangaf uit het rubber bij de nokkenasboring.
Daar lijkt het wel op. Half maantje lijkt trws sowieso niet helemaal fris/rond meer van buiten gezien. Dat hoeft natuurlijk niet persé iets over de afdichting te zeggen, maar rubber krimpt/verouderd/verhard uiteindelijk wel wat, en een nieuw rubbertje is was ooit vrij goedkoop bij CMSNL.
 
Toch te weinig vloeibare meuk gebruikt.
Tja.. Helaas blijkt uit de praktijk dat méér siliconenmeuk niet tot een betere afdichting leidt, maar wèl tot een geblokkeerd gaasje van de olieaanzuigslurf.  :-X



Vervelender is echter dat ook de carburateurs lekker. Niet als een gieter, maar toch echt niet goed.
..
Ik verdenk de verbindingspijpjes tussen de carbs. Maar dat zal nader onderzoek met een testopstelling moeten uitwijzen.
..
Maar als het dat is moet het na verloop van tijd toch stoppen met lekken, want daar staat alleen maar de benzine uit de leiding en het filtertje. Tenzij ook de benzine kraan is gaan lekken.
Idd, als het lek vanzelf stopt wijst dat wrs alleen op een ondichtheid van een verbindingspijpje, maar als het blijft lekken is de benzinekraan kapot. In dat geval moet je hopen dat de vlotternaalden 100% in goede staat zijn, anders lopen de carbs over, en verplaatst zich geleidelijk de tankinhoud via de cilinders naar het carter.

Opa verteld: Vroeger, toen ik in dienst moest, motor (GSX750) voor de duur van de "opleiding" van 2 maanden onder een zeiltje  weggezet in de achtertuin bij een kennis. Mèt volle tank, want da's goed tegen de roest. De eerste start bij het weer ophalen resulteerde in een spectaculaire benzinefontein, aangezien het blok vol zat met benzine dat langs iedere reguliere en onreguliere opening naar buiten spoot. Het duurde wel even voordat het kwartje viel, maar de geur van benzine is onmiskenbaar. Vantevoren zelfs nog met verbazing naar het ontbrekende oliepeil van het oliepeilglaasje gekeken, en afgevraagd of de buurman wellicht zijn oude olie in het blok had gedumpt..   ???
Als quick fix de overtollige cartervloeistof zorgvuldig afgetapt langs de olievuldop en door overhellen van de motor boven een dichstbijzijnd straatputje (vroeger mocht dat nog gewoon  [yes]). Dat hielp, want nu startte de GSX weer gewoon. Opgestapt en naar huis gereden. Thuis toch maar eerst verse olie besteld..
Moraal van het verhaal: vertrouw nooit op je vacuumgestuurde benzinekraan. Vooral als je de motor lagere tijd laat stilstaan vantevoren beter de leiding bij de kraan loshalen. Nog beter: standaard kraan weggooien en een handmatige kraan terugzetten.

Dat van die vacuüm kranen was mij bekend. In 1985 had m'n neef een GS 650. Daar was het membraan van lek. Daardoor werd de benzine zo door het membraan in cil 2 gezogen. Die verzoop daardoor. Resultaat was paar liter benzine in blok. Dus blok kompleet naar de filistijnen. Het stomme was dat je met de slangen van de kraan geen lekkage had. Maar door het vacuüm dus wel. En daar kom je telaat achter.
Ik had dus een gewone kraan gemonteerd, maar dat bleek dus heel slechte kwaliteit te zijn.
Via andere bronnen vernomen dat bij Heiden Tuning Yammie kranen voor XS 650 met minimale aanpassingen zouden moeten passen en goed zouden moeten zijn. In ieder geval geen vacuüm kraan.
Bijgaand plaatjes:




Van het weekend er maar eens op zien te knutselen. En dan eens testen.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".