EFE.. inmiddels ook al een kat..

Nieuws:

 

Auteur Topic: EFE.. inmiddels ook al een kat..  (gelezen 39364 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • ****
4 mei 2020, 12:09
Idd weer mooi werk!
Met een spanbandje om de kop heen en met een föhn de inlaatrubbers opwarmen zitten ze er zo op. [tu]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *****
4 mei 2020, 22:00
He Mcgyver  , goed werk verricht 
Ziet er weer tip top uit Arnout

Thnks! Tja, liever McGyveren dan ermee naar een speciaalbedrijf moeten of zaken moeten laten maken ergens. In mijn ervaring zelden precies zo als je het zelf in gedachten hebt. Of soms moet er in stappen een passing gecontroleerd worden, en dan is het nogal onpraktisch om steeds heen en weer te gaan. Zelf prutsen kost echter vaak wel meer tijd.

Idd weer mooi werk!
Met een spanbandje om de kop heen en met een föhn de inlaatrubbers opwarmen zitten ze er zo op. [tu]


Thnks! Goeie tip idd om te onthouden. Ooit waren de inlaatrubbers nog zo soepel dat de carbs er makkelijk in en uit floepten, maar nu moeten er toch wat hulpmiddelen aan te pas komen. Sowieso zitten FCR's niet zo stevig aan elkaar als Mikuni CV's of vlakschuivers, en voel je het spul al snel vervormen als je een beetje kracht zet. Met een plankje tegen de inlaatkanten zou je de krachten (van een spanbandje) dan wellicht nog het beste kunnen verdelen.

Anyway.. Gisteren dan e-i-n-d-e-l-i-j-k weer met de EFE de straat op geweest. Loopt prima, en moest eigenlijk alleen zelf nog even wat ontroesten w.b. rijden.
Enige domper was dat de olietempmeter nog steeds te laag aangeeft, en ik zit nu te denken dat de meter wellicht (ook eerder) al het probleem is geweest. De oliethermostaat heb ik uitelkaar gehad en de waxstat erin vervangen en getest. Dat werkt gewoon, en dus lijkt het gewoon een fout in olietemp.meetsystee m.
Ik weet niet meer goed of/wat ik hieraan eerder heb getest, maar in het wrkpltshndbk staan iig de nodige tests geschreven.
Dat het een elektrisch probleem is lijkt iig aannemelijk, en kan dan met een gerust hart het gas opendraaien. Trws wel opvallend veel zwaaiende mensen tegengekomen tijdens m'n testritje.. Is NL na de corona-toestand nu zoveel vriendelijker geworden opeens?  ???
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
6 mei 2020, 09:12
Goed bezig Arnout, mooi dat de EFE weer wat asfalt heeft gezien!
Handig gedaan ook met het monteren van de ketting, die truc kende ik nog niet.
Zelf heb ik maar een keer zo'n tooltje aangeschaft.   https://images.app.goo.gl/6NVizQ8QUZjLwK9g8

Voorheen monteerde ik de ketting vooraf en haalde ik de achtervork uit de motor om alles te monteren(kon ik gelijk de lagers schoonmaken en opnieuw smeren)



Trws wel opvallend veel zwaaiende mensen tegengekomen tijdens m'n testritje.. Is NL na de corona-toestand nu zoveel vriendelijker geworden opeens?  ???[/size]

Dat was mij ook al opgevallen ja, veel meer mensen op straat ook die je vriendelijk gedag zeggen [tu]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
6 mei 2020, 12:01
Ik heb deze al jaren.
Echt een fijn ding.
Geld dubbel en dwars waard.



En zwaaien ze bij jullie?
Dan doe ik wel iets verkeerd, zie namelijk alleen maar middelvingers...  [lecture]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *****
6 mei 2020, 21:01
..
Zelf heb ik maar een keer zo'n tooltje aangeschaft.

Die is nog best betaalbaar, maar andere kettingstools die men vaak aanprijst op forums (zoals die "Whale") zijn best prijzig (in vergelijking tot de prijs van een ketting).
Goed gereedschap is duur bespaart je veel tijd/ergernis, en heb daarom de aanschaf van zo'n tool vaker overwogen. Maar ik heb zo'n ding eigenlijk maar zo zelden nodig (doe vrij lang met een ketting) dat het geen prioriteit heeft w.b. werkplaatsinvesteri ngen. De duurdere tools lijken trws gewoon op een soort mini-bankschroefjes..  :D

Btw w.b. werkplaatstools.. Ik zoek al jaren naar een goede voetpomp. Eentje zonder expanderend rubber slangetje, met ventielkoppeling die niet de band weer half leeg laat lopen bij het loshalen, met groot pompvolume zodat je daadwerkelijk direct de band op spanning brengt en niet een kwartier "loos" staat te stampen, en voldoende stevige constructie die ook extremere pompsessies kan weerstaan om een vers omgelegde band te laten "poppen".
Iemand een tip?
"Koop een compressor!" is helaas wgs ruimtegebrek niet direct een optie.

..
En zwaaien ze bij jullie?
Dan doe ik wel iets verkeerd, zie namelijk alleen maar middelvingers...  [lecture]

Middelvingers kom ik niet zo vaak tegen. Eerder "boks" gebaren, maar hoewel vriendelijk bedoeld natuurlijk, ga ik daar niet voor stoppen om te beantwoorden.
Het meest zie ik nog het wappergebaar: Een soort met platte hand op denkbeeldige tafel slaan alsof men daarbij ook "bis!" roept. Heb echter oordoppen in en kan die aanmoediging helaas niet horen. Ik rij dan meestal sowesio al op vlot tempo en ga die aansporing dan niet verder opvolgen.
Een beetje jammer is ook wel dat de motortoeschouwers m.n. bij lekker motorweer en masse naar de stuurweggetjes trekken. Het is ze hun liefhebberij gegund natuurlijk, maar dat men in hun enthousiasme dan ook midden op de rijbaan gaat lopen of fietsen om alles van dichtbij mee te maken, is toch wel wat gevaarlijk m.i.. W.d.b. zou het inzetten van een soort Marshalls die het publiek wat kan intomen wellicht een goed idee zijn.
 ;D
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
7 mei 2020, 10:12
 ;D ;D ;D
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *****
13 mei 2020, 21:08
Right.. Met het oog op verdere toekomstige verbeterpunten van, en plannetjes met, de EFE, kon ik het niet laten om alvast een fraaie voorvork voor wènag in Zoetahmeer op te gaan halen.
Laten opsturen had ook gekund, maar dergelijk spul wil je toch echt zelf even in je handen hebben voor def. inspectie. Leek in prima staat (m.u.v. putje in chrome onderaan 1 poot en vastzittende steller) en liefst nam ik het ding ook gelijk meer naar huis. Gelukkig bleek m'n rugzak weer verrassend ruim deze keer.  ;D









T.z.t. nog een bijpassende kroonplaat vinden, en uitzoeken welk licht(er)gewicht 3-spaaks-, 5-boutswiel hierin gaat passen. En ook de ophangpunten van de remklauwen en uitwisselen van de balhoofdpen worden nog projecten an sich.
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
13 mei 2020, 22:10
Toch wel handig zo'n rugzak.....
Uit wat voor motor komt deze vork en hoe lang is deze?
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ***
13 mei 2020, 22:24
Voorvork Aprillia zo te zien

  • *****
14 mei 2020, 18:41
Dat ziet er wel uit als een mooi voorvorkje!
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
14 mei 2020, 19:23
Ach ja.. Zit je zo verzonken in gedachten over de details van het verder passend maken, en dan vergeet je gewoon de basisdingen als noemen om wat voor voorvork het eigenlijk gaat.  ::)

Voorvork Aprillia zo te zien
Helaas! U gaat niet door voor de ijskast!  :P

T'is dus -weer- een KTM SuperDuke 990 vork. Net als in de Kat (omdat 'ie daar zo goed bevalt) maar dan een ouder type (2004-2006) nog met "laterale" remklauwophangingsp unten.

Lengte is 750mm (hart vooras tot b.k. vorkdoppen) en da's vlgs mij 1cm korter dan de huidige GSX-R1100 USD. Die heb ik echter 17mm door de kroonplaat steken.
Alles is tamelijk overgedimensioneerd aan dit ding. Zo is de vorkbuis(onderpoot)diameter 48mm en de voorasdiameter 30mm. Voor de Kat heb ik toen een speciale 25mm vooras gemaakt, maar voor de EFE wil ik vooralsnog proberen de standaard KTM as te gebruiken. (Dit heeft dan m.n. consequenties voor de km-teller, want een traditioneel tellerkastje past niet op zo'n dikke as.)

Nouja, het ding gaat komende tijd wrs vooral stof vangen.. Vorige aandachts-/sleutelpunten zijn ook nog niet helemaal af, maar ik wil de EFE vooral rijdend houden komende tijd.
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
14 aug 2020, 22:16
Rightski.. Zoals verwacht & aangekondigd afgelopen tijd weinig aan de EFE geknutseld. De SoeperDoek vork staat idd stof te vangen wgs besluiteloosheid w.b te gebruiken voorwiel en onvindbare/betaalbare kroonplaat. En het valblokkenproject vergt eerst nog uitpluis-/tekenwerk w.b. ophanging aan frame. Wel veel gereden eerder, maar door de hitte van afgelopen week sowieso helemaal niets gedaan op motor-gebied. Behalve.. een band van een 18" GSX-R1100H achterwiel getrokken (i.v.m. verkoopklaar maken voor ebay), en gespeurd op internet naar bruikbare led achter-/remplicht lampjes.

Veelsch te warm om met bandenlichters e.d. te staan proeteren, en een truc van youtube leek me dan veel zweetdruppels te kunnen besparen om de hiel uit de velg te kunnen drukken.
Bij gebrek aan een automobiel met stevige bumper om band en krik onder te kunnen zetten, de boel maar omgedraaid en met een spanbandje en een stuk hout toch nog een eind gekomen.



Na het losdrukken met een afbreekmes de zijwand aan 1 kant doorgesneden, waarna het rubber zonder veel moeite van de velg kwam.

Dit wiel heeft overigens niets met de EFE te maken (zat ooit in de GSX750/1260), maar als werkplaatstip neem ik het toch even mee hiero.  ;)

Wèl een punt op de aandachtspuntenlijs t was het vervangen van de halogeen BAY15d lampjes voor led-uitvoeringen. Deze gloeilampjes gaan nl. met regelmatige regelmaat stuk op de EFE. (Mogelijk door trillingen? Suzuki heeft e.e.a. voor de zekerheid dubbel uitgevoerd).
Een led-lampje is zeer trillingsbestendig, maar ook het super snelle oplichten maakt omschakelen een lang gewenste wens.
Voor de Kat heb ik destijds een led-paneeltje gebouwd, maar een dergelijk project wilde ik nu voor de EFE liever vermijden.
Een eerdere led-aankoop bleek echter al snel een miskoop. Cheapo led-achterlicht-lampjes vertonen nl. allemaal hetzelfde euvel: remlicht is nauwelijks feller dan achterlicht-licht. Achterliggers zien dus nauwelijks wanneer je in je rem knijpt. Niet echt veilig, en een tamelijk knudde "upgrade".  [no]
Dus.. researchen naar merken/types die wèl een even sterk verschil in lichtsterkte vertonen als de standaard halogeen lampjes.
Uiteindelijk 2 led lampjes genoteerd als potentieel geschikte kandidaten:
- Sylvania Zevo 1157r LED red
- Philips X-tremeVision 1157 P21/5W red LED

Allebei vrij prijzig en slecht/niet verkrijgbaar in NL (ondanks de NL-se oorsprong van beide fabrieken!) Op ebay de Sylvania Zevo's aangeschaft (20 euro aankoop + 10 euro vrzndkst vanuit de VS).
Vandaag m'n bestelling ontvangen na 2 wkn wachten, en meteen 1 ledlampje gemonteerd voor een vergelijkingstest.



Links Zevo, rechts halogeen duplex lampje:



Remlicht:



Op de foto zie je nauwelijks verschil, maar IRL zie je de gloeidraden van het halogeenlampje zich als scherp lichtpunt aftekenen. De led geeft dan een homogener lichtbeeld. Voor de totale lichtopbrengst maakt dat echter weinig verschil.

Hoedanook lijkt iig aan de belangrijkste eis te zijn voldaan: een evengroot verschil tussen rem- en achterlicht. En heb daarom dus ook het andere Zevo-ledlampje gemonteerd.  [yes]

Nu nog led-richtngaanwijzers..  ;D
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
15 jul 2021, 21:10
Right.. En nog steeds zit er weinig schot in de voorgenomen upgrades (m.n. voorpartij en valblokken) anders dan zoeken naar gunstige kroonplaat-koopjes op ebay/mrktplts.  :-\
Eerder dit jaar echter toch aan de slag geweest met een nieuwe poging het eeuwigdurende probleem van de sponzige voorrem op te lossen.
Met de acceptatie dat er nu eenmaal "flex" in het remsysteem zit, leek het wijs dan iig de ratio aan te passen tussen rempompzuiger en verzameld oppervlak remzuigers om op die manier dan nog een harder gevoel in de remhandel te krijgen.
Een mooi aanbod gespot op marktplaats van een als-nieuw uitziende GSX-R1000K7 rempomp met grotere 3/4" zuiger (i.p.v. de gemonteerder 11/16" Nissin).
Bij inspectie bleek de als nieuwe rempomp echter nog voorzien van de originele remvloeistof..  :o



Extra werk om de boel schoon te krijgen en ontkalken, maar iig zagen de seals er nog OK uit.

Verbetering in remgevoel was niet direct merkbaar, maar volgde na verloop van tijd toch nog. Mogelijk dat luchtbelletjes langzaam een weg zoeken naar het remreservoir?
A.g.v. de aftermarketremhende l op de nieuwe pomp, was de slag oorspronkelijk ook veel te groot wat de matige indruk van de hele operatie wrs verstrekte. Na wat onderzoek leek de vrije slag relatief eenvoudig aanpasbaar door verwisseling van een remtonnetje in de hendel met een (0.5mm) minder diepe boring.
Uiteindelijk is door deze ingrepen het remgevoel nu zowaar acceptabel te noemen, wat een hele verbetering is.  :) Alleen bij wat langdurig en intensiever gebruik zakt de remdruk wat weg ondanks gebruik van duurspul-remvloeistof.

Verders laatst nog een haaks ventiel in de achtervelg gemonteerd.



Kort voor vertek voor een ritje bleek nl. de bandenspanning tamelijk laag, en de oorzaak daarvoor was snel gevonden. Een lekkend ventiel lijkt gunstiger dan een lekke band, maar betekent doorgaans sowieso dat de band eraf moet om de boel te fixen.
Het was een geschikt moment om naast een nieuw ventiel ook meteen vers rubber te bestellen, maar aangezien de huidige band nog niet helemaal "op" is leek het een poging waard om alleen het ventiel te vervangen.
Een stugge achterband losdrukken zonder geschikt gereedschap is eerder de aanleiding voor veel gezwoeg en alternatieve oplossingen geweest, en normaliter snij ik een versleten band dus ook gewoon aan stukken t.b.v. eenvoudigere demontage. Dit keer bedacht ik me echter dat ik nog een (eerder zelfbouwproject) lagerpersframe/motorblokstandaard had liggen die ik mooi kan hergebruiken als "bandendrukker". Na wat sleutelwerk en vastklemmen van een htn balk als hefboom bleek de installatie een groot succes.



Met groot gemak kon de hiel uit de ztting in de velg gedrukt worden, en zo ver doorgezet totdat het ventiel vrij kwam te liggen.



Oud ventiel doorsnijden, en nieuw haaks ventiel d.m.v. moertje aan binnenkant vastzetten was nu relatief eenvoudig.
Met onlangs ook aangeschafte fietspomp met grote zuigerdiameter, bleek vervolgens nu ook het laten "poppen" van een band een veel haalbaardere klus is geworden.

Achterwiel met oude band is dus weer gemonteerd in de EFE, wat een verstandige zet lijkt aangezien de bandenbestelling in Duitsland wat vertraging heeft opgelopen wgs overstromingen e.d. aldaar..  :-X
« Laatst bewerkt op: 15 jul 2021, 21:13 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
18 jul 2021, 08:37
Ik vind het toch maar knap hoe je het allemaal voor mekaar krijgt zonder bandendemonteerappa raat  [tu]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
19 jul 2021, 18:34
Ik vind het toch maar knap hoe je het allemaal voor mekaar krijgt zonder bandendemonteerappa raat  [tu]

Tja, da's ook maar uit noodzaak geboren (geen plek/geld voor een banden(de)monteerapparaat). Maar ik heb nu dan iig een bandenhieldrukappar aat  [yes] wat tenminste één aspect van het bandenwisselen heel wat eenvoudiger maakt.
                                        .. . . .  .  .   .