EFE.. inmiddels ook al een kat..

Nieuws:

 

Auteur Topic: EFE.. inmiddels ook al een kat..  (gelezen 39358 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
26 nov 2011, 08:38
anodiseer je dat zelf?? zo ja... hoe?
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
26 nov 2011, 22:26
anodiseer je dat zelf?? zo ja... hoe?

yup.. hoe? met een bakje accuzuur en een acculader..
maar voordat ik me waag aan een poging e.e.a. uit te leggen kun je beter even googelen op "home anodizing" of "anodizing diy" ofzo.. er is nl. erg veel over te vinden..
om mezelf te vrijwaren van elke aansprakelijkheid zeg ik echter: doe het niet zelf!
maar doe altijd een veligheidsbrilletje op en rubberen handschoenen aan als je desondanks toch een poging wilt doen..  ;D
                                        .. . . .  .  .   .

  • **
27 nov 2011, 11:28
Echt respect voor je zelfredzaamheid!

Het meeste waar jij zelf aan begint, zou ik niet eens aan denken om zelf te doen.
Daar hebben we CNC machines en anodiseurs voor  ;D
Ga je ook nog zelf poedercoaten? ::)

Stefan

  • *****
27 nov 2011, 21:19
Ga je ook nog zelf poedercoaten? ::)

neuh.. frame past niet in de oven..  :(
 ;D

oh btw.. spanneros numero dos is ook klaaros..  :)

« Laatst bewerkt op: 28 nov 2011, 03:05 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
28 nov 2011, 15:13
Nice! :D
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *
4 apr 2012, 22:25

Echt respect voor je zelfredzaamheid!


Sluit ik me helemaal bij aan,echt gaaf! Alles zelf mooi afgedraaid, en met dylon, soda en een acculader (my god.. :o)de kleur erop, gewaagd met electriciteit aan de slag te gaan zo  :-X erg tof dat het je allemaal lukt met hard werk 8)





  • *****
27 jul 2012, 20:54
right.. door de aandacht voor het katspul-project is sleutelwerk aan m'n EFE wat op de achtergrond geraakt.. maar o.a. wgs naderend Ardennen-tripje werd het toch wel zaak de boel wat aan te pakken..

al eerder had ik de dolgedraaide/uitgetrokken schroefdraad van 1 van de nokkenaskapsjes gerepareerd.. levering van bestelde M7-tap duurde enorm lang maar heb dan uiteindelijk toch nieuw draad in het kapje kunnen tappen..

ander puntje was het enorme benzine verbruik van de FCR41's..  :-X
bij wat verder onderzoek bleek ik 1 van de pilot-schroeven een stuk verder dan de rest uitgedraaid te hebben..  :-[
heb verder alle vier schroeven weer iets verder in gedraaid omdat het blok nog steeds de neiging had om een "na-schopje" te geven bij gas dicht.. dat is nu een stuk beter en de overrijke setting van de pilots leek ook verantwoordelijk voor het hoge verbruik..
(niet dat 'ie nu "zuinig" loopt, maar hoef nu niet meer van pomp naar pomp te rijden..)

verder was het hoog tijd voor een nieuw voorbandje want hij begon wat op een slick te lijken..  ::)
wgs bandenprobeersel op de Kat zat ik nu met een 120/70-17 "opgescheept" terwijl ik altijd een 120/60-17 op de EFE heb gehad.. (ook op m'n oude Kat trws..) want dat stuurt wat vlotter..
dusss hoop dat de EFE nog de bocht om te krijgen valt met dit rubber..  :-\
ander direct gevolg van het hogere rubber was dat m'n spatbordje niet meer paste..  :(
en dus tijd kwijt met het maken van tussen-beugeltjes en verplaatsen van ophangpunten..

na lang uitstellen toch maar de keering in de linkervorkpoot vervangen.. het uit- en in elkaar zetten van zo'n GSX-R oliekoeler vorkpoot is een behoorlijk rottige klus.. m.n. vanwege de voorspanning van de veer..
ik had dus gehoopt die veer lekker met rust te kunnen laten door de cartridge met veer en vorkdop/steller in z'n geheel los te halen.. maarrr.. uiteraard draaide het zaakje mee toen ik de imbusbout onderop wilde losdraaien..  >:(
en dus moest de veer alsnog toch losgehaald worden.. dit lukt eigenlijk alleen maar als je de speciale tools hiervoor in huis hebt.. en die had ik natuurlijk niet, dus eerst maar wat gereedschapjes gemaakt..



zelfs met deze tools blijft het een wiebelige toestand om de voorspanning van de vorkpoot af te halen, en heb een MTB-voorvork gebruikt als hefboom om met 1 hand de veer in te kunnen drukken, en zodoende de andere hand vrij te hebben om het tijdelijke klemplaatje op z'n plek te kunnen schuiven.. (geen hand meer vrij om er een foto van te maken..  :D )
meteen ook een nieuwe stofkap en de onderste lagerbus vervangen (laatste was nog prima eigenlijk, maar had om vantevoren al besteld..)

om de vorkpoot eruit te kunnen halen zet ik normaliter een stuk hout onder de dwarspijp tussen de voorste framebuizen.. maar daarvoor moet de uitlaat eraf..
had daar nu geen zin in en heb dus maar wat andere ondersteuning verzonnen.. (er zit een pen op de bovenkant van de rooie buis die in het gat van de onderste kronplaat steekt..)

ander hot item op de todo-lijst was de overhitting van het blok op warme dagen bij te laag tempo rijden.. na wat browsen op Ebay naar een zo dun mogelijke fan om op de oliekoeler te schroeven er uiteindelijk 1 van een Aprilia RSV gevonden die de goede diameter had maar helaas niet zo plat was als gehoopt..
ruimte tot spatbord is vooral nu met de hogere band toch wel wat krap.. dus de fan maar zo hoog mogelijk opgehangen..
 


onderkant van fan zit inmiddels ook vast trws..  ;)

beugeltjes gemaakt om 't ding op z'n plek te houden (fan 1mmm vrij van koelribben)..



net zoals je meestal op watergekoelde motorfietsen ziet is het idee hierbij dus om wind door de koeler te blazen als er geen/te weinig rijwind is.. of dat principe op een luchtgekoeld blok even goed werkt moet ik nog uitproberen.. bedrading is n.l. nog niet af..

nu dus bezig met die bedrading van de fan (draairichting bleek gelukkig omkeerbaar trws!).. en wil tegelijk hierbij de stroomvoorziening van m'n cheapo GPS vernieuwen.. spatwaterdichte schakelaars komen er hiervoor op het stuur, en in de behuizing hiervan wil ik meteen de nieuwe GPS-lader verstoppen.. (schemaatje van bedrading trws op de foto van de beugeltjes..)

                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
29 jul 2012, 11:04
Ja, fijn werk zo"n USD uitelkaar halen zonder het officiele gereedschap.
Heb een soortgelijk special tool gemaakt toen ik mn keerringen en bussen moest vervangen.
Had de eerste keer te dikke olie gebruikt en kon wfeer opnieuw aan de slag.
Na de revisie ( en het verwijderen van de meuk onderin de buis ) was er wel een wereld van verschil merkbaar met de juiste olie ( 5W geloof ik ).

Ga je de fan handmatig bedienen btw.?
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
29 jul 2012, 21:10
..Had de eerste keer te dikke olie gebruikt en kon wfeer opnieuw aan de slag.
Na de revisie ( en het verwijderen van de meuk onderin de buis ) was er wel een wereld van verschil merkbaar met de juiste olie ( 5W geloof ik ).

yep.. ik gebruik ook 5W.. maar in het wrkpltshndbk staat echter slechts "Fork oil L01" wat een Suzuki codering is.. mag de sleutelaar gaan verzinnen welke viscositeits-aanduiding daarbij hoort die door de oliemaatschappijen wordt gebruikt..  :-\
anyway.. vorkje werkt weer prima en lekvrij nu met de nieuwe olie/bus/keering erin..
gisteren heerlijk vast rondje Lekdijken gereden, en de EFE liept gesmeerd.. wel kletsnat wegdek op zuidoever, maar daardoor en 't late uur overal super rustig.. mooie verrassing was het super-biljartlaken-asfalt dat nu tussen Bergstoep en Schuwacht ligt..! handelbaarheid van de hogere voorband viel verder gelukkig alles mee, insturen was zelf gemakkelijker.. maar dat kan ook gewoon komen omdat het een nieuwe band is..

Ga je de fan handmatig bedienen btw.?

neehoor.. is met elektromotor erin..  ;D :P

ondertussen een kastje gemaakt voor de knoppen die iets groter uitvielen dan ik had gedacht..  :-\



'tis wel 'n beetje een Thunderbirds-look, maar iig past de GPS-lader er nu ook in..
groene knop voor GPS, rooie knop voor bediening fan  ;)
heb overwogen om de fan aan te sturen met een temperatuurgevoelig e schakelaar of -relais, maar ik wil eerst aankijken of die fan op de oliekoeler sowieso wel werkt, d.w.z. helpt met het omlaag brengen van de temp. bij te weinig rijwind..
verder is het ook wel handig om de fan uit te kunnen schakelen als je de stroom voor iets anders nodig hebt, b.v. starten..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
31 jul 2012, 21:58
okee.. knoppenkastje is eindelijk af.. tenminste, geen geduld meer om 't ding ook nog even zwart te spuiten..  :-\
wgs geen ruimte aan de linkerkant (duimremmerij) het kastje maar rechts gemonteerd..



meteen de werking getest en het laad-lampje op de GPS licht idd op.. en het stofzuigergeluid van de voorkant geeft aan dat de fan ook werkt..  8)

                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
17 jan 2015, 22:00
Right.. door alle Katspul-project gedoe al een tijd niks meer gepost hier, maar wgs sleutelklusjes aan de Kat en komst van het pekelseizoen, toch de EFE weer tevoorschijn gehaald..
Met het rijden komt ook meteen de ideeënvloed voor verbeteringen en reparaties los..
Eén van de dingen die al heel (heul HEUL..) lang op de todo-lijst staat, is een vervanger voor de achterschokdemper zoeken.. In de huidige standaard ThunderAce-dempert (passend bij de hele achterbrug setup) zit nl. niet bijster veel demping meer..
Laatst dan eindelijk na vele interwebspeurtochte n een Öhlins dempert voor relatief weinig gevonden.. Het ding heeft wrs aardig wat actie gezien als je de uiterlijke staat zag.. Maar niet lek en met werkende stellers..



Bij ontvangst en na openscheuren van de doos meteen aan de slag gegaan met de opfrisklus..
Na een paar daagjes staat het spul er nu zo voor..



Grootste probleem was een weerbarstige onderste wartel.. Na veel geweld met hitte (stukje opgelast), hefboom op haaksleutel, en uiteindelijk toch ook een grote moker..  :-[ Kwam 'ie met veel gepiep los.. Totaal vastgeketelsteend.. De dempercylinder was danook aardig verroest, en staat nu in een verse laag VHT rollbar paint..
Verders het bovenste ophangpunt losgeperst en afgedraaid (te lang), en een nylon veerzitting-tussenring gedraaid om de originele van roestig staal te vervangen.. Nieuw stootrubber en bezig de banjo-aanslutingen van het expansiepotleidinkj e op te frissen..

Erg benieuwd naar het rijgedrag met de Ëühlins.. Vlgs het ingestanste modelnr. gaat het trws om een dempert oorspronkelijk gemaakt voor een Exup of Genesis, dus redelijke kans dat het afstelbereik en veer enigszins goed zouden moeten zijn..
« Laatst bewerkt op: 18 jan 2015, 00:17 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
25 jan 2015, 14:06
En weer NETJES hoor!

  • *****
22 feb 2015, 20:08
right.. helaas duurt het allemaal weer veul langer dan van tevoren gedacht..  ::) (gelukkig maar, anders begon ik er vast niet eens aan..) ..een slap rechterarmpje maakt het op de grond rond de motor kruipen om erbij te kunnen ook niet echt eenvoudiger..  :-\

anyway.. omdat het allemaal zo lang duurt, toch maar even een tussenverslagje..  ;)

right.. het spuiten van de deels roestige veer viel vies tegen vooral vanwege de zoektocht naar de juiste kleur-Ëühlins-geel.. Op een forum ergens had ik de kleurcode "Dupont 218a alternate 1" gevonden dat zodanig cryptisch klinkt dat het wel juist zou moeten zijn.. De professionele verfmengers konden hier echter niks mee (is wrs een poedercoat-kleurcode..) en dus moest ik op zoek naar een alternatieve kleurcode dat een "benadering" hiervan zou zijn.. M.b.v. een officieel Öhlins-logo van de Öhlins-website in photoshop een hex-code van het geel getrokken, en deze vervolgens in een online kleuren-referentie-website gestopt.. Hier rolden een aantal kleurcodes van verschillende verffabrikanten uit (van vingerverf tot autolak).. Gewapend met een lijstje meest gelijkende kleurcodes naar m'n vaste spuitvbusvuller gegaan..
Bij het spuiten van de veer bleek echter al snel dat de gebruikte Sikkens-code veel te kanarie/citroen-geel was..  :( de lak zat er strak op (spraymax 2K pur-lak, goed spul..  [tu]) maar dit zag er niet uit..  [no]
right, nieuwe ronde, nieuwe kansen, andere verfshop.. die konden alleen automobielkleurcode s invoeren in hun kleurmixer.. Volkwagen - lagos yellow (Lagosgelb) LK1A/B7 stond wat lagerder op m'n kleurlijstje, maar zolang het maar geen Zitronengelb was vond ik het mooi zat..

anyway.. result!



een beetje "school bus yellow"-achtig en mist wat oranje t.o.v. de Ëühlins-kleur, maar is close enough.. spuiten van een veer an sich is nog knap lastig trws..  :-X

right.. lak was al vlot uitgehard dus kon het spul eindelijk gemonteerd..



nu nog effe in de EFE hangen..
de oude schokker was rap gedemonteerd (betaald zich altijd terug om alle bouten in te vetten) en de net aangeschafte "mini-motorlift" bleek hierbij ook zeer handig..

de nieuwe schokkert paste perfect, al was met manouvreren van het ding wat lastig door het remote potje en de stugge staalomvlochten leiding hiervan.. had de spullen daarom maar even "aangekleed" om de diverse onderdelen van eigen lompheid te vrijwaren..



yep.. die dradenzooi is een bende, en moet nodig herzien worden..  :-\
om de schokkert tegen opspattend ongerief te beschermen maar een klein spatschermpje/mini-hugger gemaakt (waarvoor een perfectly good GSX-R1100H spatbord is opgeoffered..  :-[)



spatdinges is inmiddels mat zwart gespoten, dus da's ook weer gefixt..

inmiddels de accubak wat opgeknapt (roestplekjes, betere beugel voor spnngsrglr), en ben nu nog aan het worstelen met het vinden van een goede positie voor het losse potje (waarvoor ook nog een beugeltje gemaakt moet worden..)
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
23 feb 2015, 17:08
Nice! [yes]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • ***
23 feb 2015, 20:55
He Arnout wat ben jij toch een alleskunner