XN85 Turbo

Nieuws:

 

Auteur Topic: XN85 Turbo  (gelezen 4599 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
4 mei 2024, 07:54
Ik had het hier nog niet eerder gepost volgens mij maar ik heb vorig jaar een tweede XN Turbo gevonden tijdens het zoeken naar onderdelen ;D

En deze loopt zowaar en is bijna helemaal compleet. Het enige wat ik nog zoek zijn de originele spiegels en het filter wat in de benzinekraan gaat.

Maargoed, de staat van de voorvork en de remmen was dusdanig slecht dat ik dat wel een goede reden vond voor een upgrade. Wel een upgrade zonder te zagen aan frame of kuipdelen. Ik wil alles zo houden dat alles weer origineel terug kan, daar is de motor gewoon te zeldzaam voor.

Ik heb er nu een voorvork in van een GSXR750 van 1989 (USD vork paste niet in de kuip)

Nu ben ik ook nog op zoek naar een achtervork die ik pas kan maken op het bestaande full floater systeem.
De originele achtervork is gemaakt van staal, ik wil graag een aluminium vork die ongeveer dezelfde lengte heeft (hart as -> hart wielas 520/530 mm)

En ik zoek nog een voorspatbord die gaat passen op dit 17 inch wiel.

tips en suggesties voor spatborden en achtervorken zijn welkom [yes] en mocht er iemand nog originele spiegels hebben liggen van een katana hoor ik dat graag [tu]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
4 mei 2024, 22:15
..
Nu ben ik ook nog op zoek naar een achtervork die ik pas kan maken op het bestaande full floater systeem.
De originele achtervork is gemaakt van staal, ik wil graag een aluminium vork die ongeveer dezelfde lengte heeft (hart as -> hart wielas 520/530 mm)
..

Het bestaande full floater veerspul laten passen op een andere (alu) achtervork wordt m.i. een onhaalbare zaak, tenzij je die achtervork zelf gaat bouwen. Dat gesteld hebbende weet ik niet of er wellicht toch iets bestaat dat 1-op-1 gaat passen (wellicht een EFE achtervork gezien het modulaire bouwdoos-principe van Suzuki?) maar de ervaring leert dat moderne(re) veersystemen sowieso een andere layout hebben.
En in dat opzicht zou je uit moeten gaan van de kale bevestigingspunten op het frame sans standaard veerspul. De geometrie van die punten opmeten, en daarin dan een compleet veersysteem van een achtervork-donor kandidaat projecteren. Hierbij kun je dan zelfgemaakte bolt-on bevestigingspunten toevoegen om een nieuw systeen te laten passen.

En ik zoek nog een voorspatbord die gaat passen op dit 17 inch wiel.

Ik heb nog het voorspatbord van m'n oude GSX750/1260ET liggen, dat een ingekort Yamamamaha EXUP1000 spatbord is met een homemade alu ophangplaatje om te passen op een GSX-R750J voorvork. Ik zal dat spatbord zelf wrs nooit meer ergens voor gaan gebruiken, maar weet eigenlijk niet of ik er wel vanaf wil uit sentimentele overweging..  :-\
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
5 mei 2024, 15:01
Ik wist al dat het bestaande systeem niet zomaar gaat passen op een andere achtervork.

Het idee is om een andere achtervork te vinden die ongeveer dezelfde lengte heeft en inbouwmaat.

De bevestigingspunten van de schokbreker en de stangen op de originele vork (zie bijlage) ga ik dan overnemen op de donor achtervork zodat het op het originele systeem gaat passen.

Op het werk ga ik dan een mal maken met de originele vork, en dan de donorvork pas maken daar in.

Het zal ff een klusje zijn  ;D Maar mocht alles falen prop ik een GSXF wiel wat ik nog het liggen in de originele brug.

GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
6 mei 2024, 10:36
Als ik de tekening zo zie dan lijkt mij dat niet heel ingewikkeld om er een GSXR brug in te zetten?
Enkel bevestigingspunten maken voor de "dogbones".
Of denk ik nu te simpel?  :-\
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • **
6 mei 2024, 18:27
Ik heb nog een GSXR1100 '93 achterbrug liggen..  ::)
Big boys, big toys.

  • *****
6 mei 2024, 21:20
Het idee is om een andere achtervork te vinden die ongeveer dezelfde lengte heeft en inbouwmaat.

Hiero wat links/gegevens om wat in te kunnen spitten:
https://www.xjrider.com/viewtopic.php?t=3136
https://www.customfighters.com/threads/swingarm-widths.55407/
https://kzrider.com/forum/attachment/136386%3Fdownload%3D1&ved=2ahUKEwjFkpvo0fmFAxWc-QIHHRaQDJkQFnoECDkQAQ&usg=AOvVaw2MkIa4_b9iU0Vt9IPQsQqv

De bevestigingspunten van de schokbreker en de stangen op de originele vork (zie bijlage) ga ik dan overnemen op de donor achtervork zodat het op het originele systeem gaat passen.

Ah.. Een plaatje spreekt een duizend woorden (op z'n Gen-Z's gezegd)
Als ik het goed zie dan zou toepassen van het originele XN85 veerspul op een donor-achtervork inhouden dat je dan alléén bevestigingspunten op die nieuwe achtervork moet lassen voor de drukstangen.

Eigenlijk dus wat Jeroen al heeft gezegd.  ;D
Qua breedte lijkt het echter wat onwaarschijnlijk dat een GSX-R achtervork gaat passen, aangezien ouder spul doorgaans smaller is. Maar dat weet je natuurlijk pas zeker als je de maat in het XN85 frame hebt genomen.
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
14 mei 2024, 12:46
Ja het lijkt me ook niet heel ingewikkeld om de bestaande montagepunten over te nemen op een andere achtervork.
Nu alleen ff een achtervork vinden die gaat passen zonder te moeten zagen aan het frame.
Ik heb al iets op het oog dus wordt vervolgd.... [yes]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL