KatanaClub.nl Forum
Onderwerpen => Projecten => Topic gestart door: Rozzy op 1 dec 2012, 22:42
-
Vandaag de Kat weer terug gekregen met een nieuwe koppakking. Hij is even weg geweest maar door de motorzaak in Alkmaar geheel gratis thuis afgeleverd [tu]. Dan zou je denken dat ik van dat ellendige olielek af zou zijn maar helaas, dat was natuurlijk weer te makkelijk gedacht. Meneer de Engelsman heeft kennelijk ooit eens met een schroevendraaier, beitel of ander breekvoorwerp zitten wrikken waardoor het aluminium beschadigd is en de handel niet helemaal meer lekker afsluit [lecture]. Wil ik het helemaal droog houden dan zou de zooi opgelast en gevlakt moeten worden. Nou ja, misschien ooit nog eens een keer nu eerst maar eens de rempomp opkalifateren en dan het oospronkelijke stuur er weer opzetten.
-
Daar wordt je inderdaad niet vrolijk van iets laten repareren met de verwachting dat het dan goed is en dan blijkt er nog niets opgelost.
Is alleen de kop beschadigd of ook het cilinderblok?
Als het alleen de kop is wellicht een kop van een GSX750ES overnemen en die erop, alhoewel je dan wel het geluk moet hebben om niet weer de ellende van een ander te mogen opknappen.
-
Dat is knap balen, denk je van je lekkage af te zijn moet je nog verder sleutelen, succes ermee. 8) 8) 8). ik heb ook zo'n prutskatana overgenomen blijkt achteraf. maar ja je gaat ook niet alles grondig inspecteren.
-
..Wil ik het helemaal droog houden dan zou de zooi opgelast en gevlakt moeten worden..
helemaal vlakken is natuurlijk het beste, maar alleen effe dat op te lassen hoekje netjes glad maken met wat vijlen zou ook prima moeten kunnen.. beginnen met grove vijl en rest afplakken, en in stappen eindigen met fijn schuurpapier op een glasplaatje..
maargoed, de boel zit alweer in elkaar begrijp ik..? ik snap dan die monteur van de motorzaak niet die de beschadiging toch gezien moet hebben en geweten moet hebben dat de boel niet oliedicht gaat worden.. >:( op z'n minst effe een belletje doen over de bevindingen en de keus overlaten aan de klant.. :(
-
ai das balen.
Maar ik heb nog wel een cilinderkop voor je?
-
de boel zit alweer in elkaar begrijp ik..? ik snap dan die monteur van de motorzaak niet die de beschadiging toch gezien moet hebben en geweten moet hebben dat de boel niet oliedicht gaat worden
Yep, zit weer dicht. De lekkage zal wel minder moeten zijn dan het was aangezien de pakking wel aan vervanging toe was. Ik heb er nog niet mee gereden dus ik moet nog bekijken hoe het er voor staat.
Maar ik heb nog wel een cilinderkop voor je
Die heb ik hier op zich ook nog, zit zelfs nog een motorblok aan vast :). Dat ding heb ik toen van Hans gekregen. Weet niet of die kop okee is maar misschien wel een idee om die eens over te zetten.
-
Ik hoop voor je dat ie gewoon NIET lekt, en dat je lekker kan gaan rijden [tu]
-
Ik hoop voor je dat ie gewoon NIET lekt
Dat hoopte ik ook tot ik vandaag voor het eerst ging rijden............e inde hoop >:(.
Ik heb het verhaal eens nader bekeken en zag dat er rond de pakking aan de voorzijde een soort V vormige hap van een halve centimeter uit het aluminium is.
Met alleen de kop overzetten ga ik het dus niet redden aangezien er aan de cilinderzijde ook wat metaal verdwenen is.
-
Dat is shit..............m aar misschien is het toch wel relatief eenvoudig op te lossen.
Kun je er eens een behoorlijke foto van maken?
Je had toch nog een ander blok liggen?
Hoe goed is dat blok?
Al eens compressie gemeten?
Misschien eens een sleutelmiddag met een aantal katanisten organiseren?
-
goed idee tomkat 8) een ander blokkie wippen we er zo in voor je, je vind ze ook nog vrij gemakkelijk op marktplaats.
-
..tot ik vandaag voor het eerst ging rijden............e inde hoop
bummer.. maarja, je zag het zelf min-of-meer al aankomen, niet?
tja, hier geldt weer "als je wilt dat het goed gebeurt, moet je het zelf doen".. :-\
hierbij hielp natuurlijk ook niet dat ze bij een gemiddelde motorzaak niet echt te trappelen om aan te werken motorfietsen ouder dan wat ze in de winkel hebben staan..
..Misschien eens een sleutelmiddag met een aantal katanisten organiseren?
altijd gezellig zo'n sleutelmiddag.. (http://www.katanaclub.nl/forum/Smileys/yabb/beer.gif) ;D
het echter vergt wel wat voorbereiding/planning w.b. benodigde onderdelen/gereedschap/sleutelplek om het ook effectief te laten zijn..
goed idee tomkat 8) een ander blokkie wippen we er zo in voor je, je vind ze ook nog vrij gemakkelijk op marktplaats.
lek blokkie fixen geeft toch veel meer voldoening? bah.. wegwerpcultuur van tegenwoordig.. [lecture] :P
-
lek blokkie fixen geeft toch veel meer voldoening? bah.. wegwerpcultuur van tegenwoordig.. [lecture] :P
Zou het met van dat kneedmetaal te repateren zijn? Kop eraf, dan cilinder en kop gat/deuk/kerf opvullen. Hard laten worden en dan afvijlen, schuren, slijpen. Moeten we eigenlijk dus eerst foto van zien. Korom de McGiver methode. En nee, geen wegwerpcultuur, maar gewoon het andere blok wat ligt te wachten een kans op een tweede leven gunnen...... ;D
-
Kunnen we even een onderwerpje 'sleutel(mid)dag' aanmaken?
mits er genoeg animo voor is, dan kunnen we misschien wat regelen als er mensen zijn die dat leuk vinden
-
Zou het met van dat kneedmetaal te repateren zijn?
wellicht, maar als je toch de onderdelen los gaat halen kun je beter een stukje (laten) oplassen.. dan weet je tenminste zeker dat 't blijft zitten.. :)
met een beetje mazzel is de koppakking nog opnieuw te gebruiken, want dat is wrs dan de grootste kostenpost..
Kunnen we even een onderwerpje 'sleutel(mid)dag' aanmaken?
sure (maak maar aan), maar dan gaat het over blokkiewisselen (of blokkiefixen of wat danook) chez Rozzy, toch?
moet Arjen natuurlijk effe aangeven of 'ie daar idd wel trek/plek/tijd voor heeft..
zo niet, dan is er altijd wel een andere aanleiding te vinden natuurlijk.. ;D
-
Vandaag eindelijk tijd gehad om richting werkplaats te rijden en de stator te vervangen. Meteen ook maar olie + filter gedaan. Alles weer in elkaar geknutseld en uiteindelijk had ik na een uurtje of 4,5 weer overal stroom in de juiste hoeveelheden op plekken waar het zou moeten zijn. Het wordt nog eens wat en dat zonder al te veel gevloek. Helaas geen tijd meer om het gevecht met een Engelse maat moer en bout aan te gaan, Dat %^%$(*^ding moet los om een uitlaatpijp los te krijgen zodat ik die pakking kan vervangen. Maar goed, kan er in iedergeval weer mee rijden. 8)
-
Goed bezig Arjen, weer stroom in de klapkat!
Uitlaatbout dol gedraaid? eerst ff goed ingespoten? warm gemaakt (of gereden) en nog voorzichtig proberen te draaien?
Wat voor bout is het? Als een inbusbout dolgedraaid is sla ik er altijd een torxdop in.
Dat heeft mij vaak wel gered.
En als je er nieuwe bouten indraaid, invetten met kopervet
Succes!
-
..Helaas geen tijd meer om het gevecht met een Engelse maat moer en bout aan te gaan, Dat %^%$(*^ding moet los om een uitlaatpijp los te krijgen zodat ik die pakking kan vervangen..
Ah.. Dat klinkt als nòg een stukje erfenis van de vorige eigenaar? ::)
Laat me eens raden: wgs gebrek aan passende metrische bouten heeft 'ie er met geweld UNF 3/8 bouten in gedraaid.. Deze maat lijkt veel op M8 maar de spoed is verschillend.. :-X
Tja.. Vervelende is dat -al krijg je de bouten los- de draad in je cylinderkop is hoedanook al verkl**t.. (is wel te repareren met helicoils/timeserts, maar er zijn leukere dingen.. )
Anyway.. Mooi dat de klapkat ondanks dat nu toch weer rijdt.. [tu]
-
Het is inderdaad een nalatenschap van de meneer van het eiland maar het is minder erg dan het op papier misschien leek. De betreffende bout en moer "knijpen" de pijpen vast in de demper. Als ik die los krijg kan ik alleen de betreffende pijp loshalen om de pakking te vervangen ipv dat de hele uitlaat er onder uit moet. De vorige keer merkt ik dat het er onderuit halen niet zo'n probleem is maar het in je eentje monteren is een ander verhaal.
sla ik er altijd een torxdop in
Leuk idee en grof geweld werkt meestal wel [tu]
-
Het is inderdaad een nalatenschap van de meneer van het eiland maar het is minder erg dan het op papier misschien leek. De betreffende bout en moer "knijpen" de pijpen vast in de demper. ..
Aha.. Dan valt het alleszins mee.. Gewoon boutkop doorslijpen en verder geen moeite doen.. Die engelse maat wil je sowieso niet op je metrische fiets, lijkt me zo..
Maarrr.. Ik snap verder ook niet dat in de verbinding een pakking zou kunnen zitten (die lekt).. Maargoed, zodra je de boel los hebt blijkt vanzelf hoe e.e.a. in elkaar steekt.. ;)
-
Ik snap verder ook niet dat in de verbinding een pakking zou kunnen zitten (die lekt).
Dat klopt, de pakking zit bij de cilinder. Het plan was, bouten in cylinder los, die Engelse [lecture] bout in de demper los, betreffende bocht eruit halen, pakking vervangen en alles weer terug prakken (zonder Engelse [lecture] bout)
-
..de pakking zit bij de cilinder. Het plan was, bouten in cylinder los, die Engelse [lecture] bout in de demper los, betreffende bocht eruit halen, pakking vervangen en alles weer terug prakken (zonder Engelse [lecture] bout)
Aha..
Wellicht is een alternatief dan om die bout gewoon met rust te laten, en het hele systeem los te halen (voorbochten+collector+dempers).. Als de dempers tenminste ook niet met vastgeroeste engelse btn vastzitten aan de schetspltn.. ::)
Lijkt wellicht een lastige klus om alleen te doen, maar met een passend kartonnen doosje onder de collector, of beter touwtjes aan de dempers (naar subframe) om de zaak tijdelijk af te steunen, kun je het prima zelf doen.. Als je de touwtjes lang genoeg maakt kun je zelfs e.e.a. gecontroleerd laten zakken (via "hijspunt" subframe) als je net de voorbochten hebt losgewrikt aan de voorkant van de fiets.. (oude lappen ophangen tussen dempers en achtervork tegen krassen)..
-
Wellicht is een alternatief dan om die bout gewoon met rust te laten, en het hele systeem los te halen (voorbochten+collector+dempers)
Dat probeer ik te voorkomen, al heb ik de passende doos truc nog niet geprobeerd :). De vorige keer ondersteunde ik de handel met een autokrik. Omdat daar de hoogte van in te stellen was leek me dat een goed plan. Die ging echter als een soort van draaipunt fungeren waardoor ik ruzie kreeg met de combinatie demper, pakkingen en bouten die allemaal niet bleven zitten waar ik wilde [knife]. Vandaar dit idee.
-
..Die ging echter als een soort van draaipunt fungeren waardoor ik ruzie kreeg met de combinatie demper, pakkingen en bouten die allemaal niet bleven zitten waar ik wilde [knife]. Vandaar dit idee.
Euhmm.. Dat met die doos is meer omdat ik geen krik had die er onder paste.. Omkiepen doet de boel ook op die doos als kantelpunt.. :-\ Maargoed, daarom zijn touwtjes aan de dempers ook een betere oplossing.. (Dus die touwtjes vastbinden aan het subframe en daarna btn van de dempers aan de schetspltn los zodat het hele systeem alleen nog aan de cylinderkop en die touwtjes hangt.. Die touwtjes kun je best doorvoeren naar de voorzijde van de fiets (en daar dus vastbinden dus) zodat je het systeem vanaf die plek kunt laten zakken of ophijsen als een luxaflex..)
Om de voorbochten een beetje beter te kunnen hanteren bij het los/vasthalen ga ik zelf altijd op m'n rug onder de fiets liggen zodat je beide handen vrij hebt en er goed bij kunt.. Vantevoren echter alle boutjes los minus 1 aan iedere kant.. Die laatste btn loshalen als je er onder ligt en je de voorbochten daarna los kunt gaan wrikken e.e.a. naar je toe trekkend.. Met een been kun je dan verder ook de rest van het systeem wat op- en neer bewegen om de zaak in beweging te krijgen..
Goed.. dat is iig hoe ik het doe.. ;D Maar met een 4-in-1 is dat wrs een stuk eenvoudiger dan met een 4-in-2 (die bovendien ook een stuk zwaarder is)..
Oja.. Pakkingen blijven in de poorten zitten m.b.v. een kloddertje lagervet, of door ze iets ovaal te knijpen.. Btn (schoon+ingevet) in een bakje bij de hand bij het terugmonteren van het systeem, al doe ik meestal alleen een enkel boutje van de buitenste voorbochten om de zaak te fixeren en zet hijs dan eerst de demper(s) op juiste hoogte..
Simpel toch.. ;)
-
Euhmm.. Dat met die doos is meer omdat ik geen krik had die er onder paste
;D ;D ;D
Simpel toch.
Ik vind jouw touwtje hijssysteem wel een aardig plan [tu]. In combinatie met Peterrrrs grof geweldsysteem moet het lukken.
-
Zoals Arnout schrijft simpel toch zou ik wel eens een filmpje van willen zien trouwens
Alle gekheid het is gewoon een erg vervelende klus om het netjes te doen en ja alle hulp is welkom
-
Zoals Arnout schrijft: "simpel toch", zou ik wel eens een filmpje van willen zien trouwens
:D Gaat niet lukken.. Ik ben nl. niet te filmen.. ;D
Anyway.. Het klinkt moeilijker dan het is, maar met wat zorgvuldige planning en voorbereiding kun je best veel zaken in je eentje voor elkaar krijgen.. [yes]
Wellicht moet je echter wel al 10x je kop hebben gestoten om dan pas de juiste/handigste manier te ontdekken.. Live and learn.. ;)
-
Eind vorig jaar bleek die Motad 4-1 volledig doorgerot te zijn. Omdat de pijpen net aan een halve centimeter in de demper zaten, het nummer op de uitlaat eens door google getrokken. De Motad was wel bedoeld voor een Katana maar dan een GS650 [knife] Op de sloop een originele uitlaat van een GSX750ES en de bevestigingsbeugels gehaald. Alles geschuurt en voorzien van wat lagen Hammerite barbeque black. Het probleem vannhet Engelse boutje is dus ook meteen opgelost.
Uiteraard was en een kwestie van tijd voor het volgende probleem zich aan diende: speling op het stuur. Op de bevestiging van het superbikestuur om precies te zijn. Peterrrr had al eens gezien dat het wat vreemd in elkaat zat maar kennelijk begint er iets het nu te begeven.
Verf klusjes in huis dus aan de kant gezet om weer een origineel stuur op de pop up te zetten.
Het tegen bier geruilde rempompje van Arnout, geschuurd, in de aluminiumprimer gezet en vandaag voorzien van de laatste laag 2 componenten lak (mat zwart uiteraard)
Het enige dat nu nog ontbreekt is het koppelingspompje. Ik dacht dat er wel meer modellen waren met zo'n pomp maar volgens onderdeelnummer 59600-08A00 is de pop up de enige.
Nu heb ik die koppelingscylinder op het blok eens moeten vervangen en die was toen het zelfde als die van een GSX1100F. Zou ik een koppelingspomp van een 1100 theepot kunnen gebruiken of gaat dat op een of andere manier toch ellende geven?
-
Koppelings zuigertje op het blok heb ik nog niet eerder uitgewisseld, heb thuis een van een gixxer liggen, en een originele dus ik kan wel ff kijken voor je of het uitwisselbaar is?
De pomp op het stuur kan je ook andere voor gebruiken, die van een gsxr of die van de gsx1100F zou ook moeten werken.
Maar als je originele nog goed is zou ik die gewoon gebruiken.
Heb je ook al een nieuwe leiding voor de koppeling?
-
ik kan wel ff kijken voor je of het uitwisselbaar is? maar als je originele nog goed is zou ik die gewoon gebruiken.
Mja, dat is dus het probleem, met dat gammele stuur is er ook een H*nda koppelings- en rempomp op geknutseld. Origineel heb ik dus niet en zal ook niet 1,2,3 te vinden zijn.
Maar bedankt voor de hulp, ik ga op zoek naar een 1100f pompje [tu]
-
Ik heb net de slave cilinder van de koppeling die op het blok zit vergeleken met die van de originele popup en die zijn bij mij het zelfde.
Dat maakt de zoektocht weer een stuk makkelijker dacht ik zo [tu]
Waarschijnlijk zal die van een oliegekoelde 1100R ook hetzelfde zijn.
Hetgene waar nog wel verschil in kan zitten is dat staafje wat achter de zuiger zit en het blok in gaat.
-
Heb ik nog wel liggen niet in super kwaliteit maar toch moet morgen ff zoeken
-
Heb ik nog wel liggen niet in super kwaliteit maar toch
En dan heb je het over het pompje op het stuur? Zo ja, warme belangstelling aan deze zijde ;D
Overigens sorry voor de late reactie, was de afgelopen week rond Nijmegen aan het slenteren. :-\
-
He zoek je nu de koppelingspomp op het stuur van een 1100 f of de cilinder die op je zijdeksel zit van een 1100 f beide liggen niet in topkwaliteit maar toch je zal het nodig hebben
Je hebt de 4 daagse gelopen of was je hulp verlener
Lees wel van je
-
He zoek je nu de koppelingspomp op het stuur van een 1100 f of de cilinder die op je zijdeksel zit van een 1100 f
Ben op zoek naar het koppelingspompje op het stuur. Die op het blok heb ik al eens vervangen voor een 1100f versie. Als je hebt liggen en wil verkopen, wil ik die wel overnemen van je.
Je hebt de 4 daagse gelopen of was je hulp verlener
Ik heb hem gelopen.