KatanaClub.nl Forum
Onderwerpen => Projecten => Topic gestart door: Daan op 16 jun 2013, 18:57
-
Heb vandaag voor mn nieuwe GS1000 ( blijt toch de grootvader van de Kat ;)) een Kwak swingarm in het GS frame gezet.
Volgens mij verschilt een GS1000 frame niet bijzonder veel met een GSX frame, dus kan deze info wellicht handig zijn voor een upgrade....
Heb gekozen voor deze achtervork vanwege de ophangpunten van de schokbrekers en de excenters voor het stellen van de ketting (en de simpele hoogteverstelling van de achterkant)
Bovendien was ie lekker goedkoop ;D
Viel me ook op dat ie een stuk lichter is dan bv een GSXR vork.
Wel weer jammer dat ie zo'n 17-18 mm te breed is...... [devil]
Anders dan bij een Soes (2 naaldlagers, shims en stofdoppen ) wordt hier de zijdelingse speling door een groot kogellager voorkomen en draait ie op 3 naaldlagers, afgedicht door 2 tophatspacers met seals.
Toch net ff een beter ontwerp in mijn ogen :-[
-
Goed, achter wiel, swinger etc eruit...
-
Nieuwe vorklagers eruit.
Niet echt nieuw meer maar goed genoeg ;)
Stap 1 is om dit eerst pas te maken in het frame
-
Het grote lager zit aan de rechterkant, vast met een zegerring, daarna 1 naaldlager.
Er kan 3 mm van de spacer af ( ook ven de seal trwns) zodat de borgclip er nog tussen past.
-
Spacer op een dop geperst voor wat houvast, warmteschild en indicator voor hoe veel er af is.
Bankslijpertje ipv draaibank dus.
-
Aan de andere kant moest zo'n 14 mm af, afgetekend (hee, waar had ik dat ook al weer gelezen ;) )
Aangezien deze lagerpijp nogal hard is moest ik hier de slijper gebruiken.
Dunste slijpschijf, bus om de as geschoven en as ingeklemd zodat de bus kon draaien.
Steen als ondersteuning voor de slijper en gaan...
Niet echt een hele fraaie manier maar kon niks anders verzinnen ;D
Heb wel een kleine misslijp marge van een mm aangenomen.
En met een turbine achtige sound werd ie ingekort ( moeste op een gegeven moment wel de bus wat tegenhouden omdat ie allen maar rolde en er niks van afgeslepen werd.
-
Het Laatste stukkie de as een beetje verschoven om er niet in te slijpen.
Bij het passen in het frame moest er nog een stukkie af ( waars een mm ;D)
Het afgeslepen stuk nog ff opgefrist en de as met lagering spelingsvrij in het frame
-
Stap 2 was het inkorten van de vork zelf.
Komt niet zo precies als bij de Soes lagering.
Eerst 2 mm van de rechterkant geslepen en gevijld.
Daarna met de zaag 13 mm van de andere kant ( natuurlik scheef) gezaagd.
Met fietsenmakers gereedschap (combinatie bracket vlakfrees/balhoofd vlakfrees) de zaak netjes gevlakt (ook erg handig bij het inkorten van een soes vork in een soes frame ;))
Door het inkorten gaat er links nog maar 1 naaldlager ipv 2.
Lijkt me nog steeds voldoende [winky]
Moet nog het verschil in diameter van de dunnere orginele scharnieras opvullen in de nwe as.
Misschien ga ik de gaten in het frame ook wel ruimen naar de diameter van de kwak as als er genoeg vlees is.
-
Het is wel een tight fit richting motorblok.
Als de as is opgevuld zal er iets van de achtervork moeten worden geslepen om vrij te kunnen scharnieren.
De plek recht bij het grote vaste lager kan weinig vanaf ivm met o.a. de gleuf van de de borgclip
Ik dacht eerst dat er daar wat van het blok ( gootje waar orgineel al die slangen door gestoken worden.) maar het lijkt erop dat de brug daar net vrij loopt.
-
De boel ff snel in elkaar gezet om de Gs te kunnen verplaatsen.
-
okeedan.. ziet er strak uit.. 8)
wil je dit onderwerp trws niet liever in "projecten" parkeren i.p.v. "tips"? ..het lijkt me wrs dat de swingarm niet de laatste aanpassing zal zijn op de GS.. :D
-
Daan
Lekker bezig zie ik ;D
Ga het verder volgen
George
-
Nice!
Toeval wil dat ik net een GS-frame in de schuur heb gelegd.
Ga het dus zeker volgen!
Mooi zadel trouwens.
Zoek ik ook nog.
Dus als iemand wat weet... :-X
-
wil je dit onderwerp trws niet liever in "projecten" parkeren i.p.v. "tips"?
Okido, geen flauw idee hoe je dat doet... ???
Tja , het zijn populair fietsen these days ;)
Ben van plan om het verbouwen een beetje "low end" te houden.
Bandit 1200 wielen en voorvork + orginele blok erin te houden.
Vandaag weer ff kunnen rommelen.
Vulbus gemaakt voor de GS as<->Kawa swinger
De balhoofdpen van een Bandit is een stuk langer dan die van een GS, GSX en GSXR.
Bovendien is het gedeelte dat in de onderste kroonplaat geperst zit net iets dikker waardoor een GSXR pen niet klemt.
Heb een GSXR(w)pen (lekker dik) onder laten afdraaien, daar weer een bus erop laten persen en weer laten afdraaien naar de maat van de Bandit kroonplaat.
-
Ook een aanslagje op het frame gebraden en busjes tussen de schokbrekers en frame gezet ivm de andere achtervork.
Wacht op nieuwe balhoofdlagers zodat de vork erin kan... [zzz]
-
Vork erin en een beetje gevogeld met de voetsteunen.
Schakelgedeelte is klaar, achterrem vergt wat meer denkwerk... ???
-
He Daan hoe ist met de GS 1000 ?
-
Hee Sjors !
Eindelijk weer mee begonnen :-[
-
En weer een jaartje verder.... [zzz]
Tja, omdat ik toch tot maart moet wachten ( [devil]) om te mogen rijden maar weer eens de draad opgepikt en zit het inmiddels zo met de GS :
4 spacerts bij de kop zodat de middelste (gxsr)pijpen het frame niet raken.
Tank geseald met tankcure 2 componisten smurrie.
Kuip eraan gehangen en koplamp erin gefutseld
13 mm ofset 17T sprocket van de firma X.A.M.
Demperbeugelbevesti ging vastgebraden.
Glimmendnieuwe Hagon shocks ( de langste ! [tu])
Eens kijken of dit jaar het blok en frame nog van een verse verflaag voorzien kunnen worden.
-
En een ander voorspatbord....
-
De GS ziet er goed uit Daan, nog ff een likkie verf en dan van het voorjaar de weg op :)
-
De GS ziet er goed uit Daan, nog ff een likkie verf en dan van het voorjaar de weg op :)
Oke, nog ff een paar remmetjes dan voor. (maar daar had jij toch niet zoveel mee toch Peter [devil] )
Wordt zeker een mooi ding!! [tu] Foto op een bekende plaats overigens.
-
Netjes gedaan Daan , ja en er is nog werk zat zo te zien
-
Aha.. Het GS-project is weer gereanimeerd.. [tu]
Ziet er puik uit totzover.. 8) Ga je de achterkant nog iets inkorten? Dus de zaag in de Giuliuliarialia-buddy en sub-frame zetten?
Op zich wel een mooi zadel dat goed staat, maar wel wat onhandig bij het rijden is want elke keer als je nl. een beetje gas geeft glij je naar achteren.. :-\
Ik vind het huidige baby-blauw trs niet onaardig staan, en als je de roest- en slijtplekken nog wat extra aanzet is het helemaal hip(ster).. ;)
En een ander voorspatbord....
Als je daar evt. nog niet tevreden over bent heb ik ook nog wel een ingekort Exup spatbord voor je van m'n oude GSX, al zit daar nu een ophangplaatje aan t.b.v. montage op een GSX-R/Bandit-type rwu-vork..
-
Ehm, herinnert U zich deze nog ? :-[
Tja, om er voor te zorgen dat voor het opraken van alle fossiele brandstoffen de al gedane inspanningen aan de GS niet voor niets zijn geweest, maar weer de draad opgepikt....
En for real dit keer voel ik! >:(
Fase 2 dus, blok en frame spuiten.
Het blok ligt er inmiddels uit en heeft zn 1e grondige reinigingsbeurt gehad.
Er zal nog wel een fles wasbenzine overheen moeten om alle aangekoekte meuk er vanaf te hebben.
Aan het frame moet hier en nog wat gelast worden wat ik uitbesteed aan een specialist in Hoorn/Zwaag ;)
Nou is het spuiten van een motorblok voor mij een primeur , dus sta ik open voor jullie do's and dont's.... ???
-
..
Het blok ligt er inmiddels uit en heeft zn 1e grondige reinigingsbeurt gehad.
Er zal nog wel een fles wasbenzine overheen moeten om alle aangekoekte meuk er vanaf te hebben.
Mijn favoriete ontkoek- en tevens algemeen vetoplosmiddel is terpentine. [yes]
Trws ook handig in de keuken en om m.n. rvs streeploos schoon te maken..
Nou is het spuiten van een motorblok voor mij een primeur , dus sta ik open voor jullie do's and dont's.... ???
Een luchtgekoeld blok is m.n. lastig vanwege de vele koelribben waar je maar lastig in komt. Om in die dieper gelegen gedeeltes ook lak te krijgen moet je de "spuitbundel" dus loodrecht op de (zij)kanten van m.n. het cilinderblok richten.
Omdat echter een spuitbus snel gaat spetteren als je 'm teveel kantelt is dit een lastige klus, en moet je dus eigenlijk het blok draaien/kantelen. Sowieso kun je eigenlijk het blok niet in 1 keer geheel spuiten zonder dat tussentijds te draaien voor betere toegang. Een beweegbare motorbloksteun/standaard biedt dan uitkomst, maar ik heb zelf destijds het blok van m'n EFE in 2 stappen gespoten. (Stap 1 in normale positie, stap 2 blok ondersteboven gekanteld.) Omdat hittebestendige lak pas uithard na meerdere keren verhit te zijn geweest is het hanteren van een half gelakt blok dus tricky..
Verders moet je dus de zijdeksels afplakken, of beter demonteren als je die niet mee gespoten wilt hebben. Bougies vervang je liefst ook voor dopjes o.i.d. want ook dit is een gebied waar je maar moeilijk in/bij kunt. Uiteraard ook in-/uitlaatpoorten afplakken, en besluiten in hoeverre je het gebied onder het kettingwieldeksel mee wilt spuiten of niet. (Altijd dikke aankoek daar, maar nu je de kans hebt meteen ook goed aanpakken.)
Blok spuiten is eigenlijk nog het makkelijkste onderdeel, echt goed schoonmaken en ontvetten van een luchtgekoeld blok is een grote klus. Wederom zijn het vooral de koelribben op het cilinderblok die het karwei lastig maken. M.n. aan de voorzijde is er naast mogelijke olieaankoek vooral ook ketelsteen vastgezet. Ontvettingsmiddel helpt daar niet, en moet je handmatig aan de gang of je toevlucht tot aggressieve schoonmaakmiddelen zoeken. (Je hebt daarvoor specialistische motorcleaners, maar Cillit Bang werkt ook prima. Wel max. inweektijd in de smiezen houden.)
Schoonmaakwerk op die manier betekent dus ook een natte bende en opspattende nare stofjes.. (Beste zou zijn om het blok naar een wasstraat te sjouwen omdat je met die spuitlans pas echt goed de luchtkoelpassages kunt doorspoelen.)
Sommige mensen spuiten echter gewoon over die ketelsteenaankoek heen, en omdat die kalktroep an sich eigenlijk best goed vast zit op het blok, valt daarvoor wat te zeggen. Lak hecht er mogelijk wat minder goed op en in die ketelsteenlaag zit mogelijk ook vocht of zuren die je dan dus gaat opsluiten onder een laag lak..
Goed.. Wat voor lak? Ik ben zelf redelijk tevreden over VHT "engine enamel", maar heb alleen ervaring met de kleuren mat zwart en satijn zwart. VHT raadt hun primer aan, maar zonder gaat minimaal even goed.
Met zilvermetallic motorblok spuitwerk heb ik vaak de Dupli-Color en Motip (zelfde verfproducent) hittebestendige lakken gebruikt. Spuit goed, hecht goed, is echter minder bestendig tegen benzine en terpentine.
Eenmaal gespoten "droogt" iedere hittebestendige lak alleen oppervlakkig en is nog zacht. Dit maakt het hanteren van het blok en ophangen in het frame lastig zonder lakschade te veroorzaken. Uitharden geschied dus door enkele cyclussen opwarming van een lopend blok. Losse zaken als deksels kun je evt. wel in een oven grotendeels uitharden waarmee de kans op lakschade tijdens het monteren verminderd wordt.
-
Arnout bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Terpentine, ga ik proberen, vind het wel meer meuren dan wasbenzine....
Ga niet voor de 10, alle vettigheid moet er wel vanaf alsook de bloemkolen, maar wat uit het zicht is hoeft voor mij niet perfect te zijn.
Ik denk dat ik met Droog-Mien-Dobbelstenen ( koperborstel en stofzuiger ) ook een heel eind kom.
Ben wel van plan het kleppendeksel ( ivm luchttunnels bij dit gs blok) er af te halen om er beter bij te kunnen.
Heb al een keer een deksel gespoten met verf van V(ery) H(igh) T(emparature).
Zit er nog steeds op.
Het plan is om het blok in antraciet grijs vht sp997 te spuiten ( hopelijk lijkt dat wat op het gixxerblok grijs..).
Dacht dat 3 spuitbussen ruim voldoende moeten zijn.
Deksels spuit ik mee op carterpan na.
Zodra het blok weer in het frame hangt vervang ik oliepan/dynamo/koppeling/ontsteking en kleppendeksel pakkingen.
(Deze heb ik eral afgehaald voor inspectie aan de binnenkant en terug geplaatst met oude pakking en schroeven, zodat ze niet meer blijven plakken bij her-demonteren...)
Ook de kruiskoppen vervang ik voor inbusbouten.
Vroeg me af of het een goed idee is om voor het monteren van het versgespoten blok een opwarmsessie met een verfstripper uit te voeren om de boel iets uit te harden en zo chippen/ plakken te voorkomen.
-
Heb je weer wat tijd gevonden om voor je plezier weer te knutselen , ga door het lukt je
-
[tu]
-
Terpentine, ga ik proberen, vind het wel meer meuren dan wasbenzine....
Yep, stinkspul.. Vreemd genoeg verschilt de geur nogal van merk tot merk. (Sowieso niet bij de Gammel/Praksels halen wgs crimineel overpriced. Bij Kruidvat o.i.d. een prikkie. )
Wasbenzine laat een waas na in mijn ervaring. Terpentine zou volledig moeten verdampen, maar voor de zekerheid haal ik daarna vaak toch nog even een doekje met ammoniaopl. of aceton of Glassex o.i.d. over de te spuiten oppervlakken.
Ik denk dat ik met Droog-Mien-Dobbelstenen ( koperborstel en stofzuiger ) ook een heel eind kom.
Koperborstel om krassen te vermijden neem ik aan? Koper geeft wel af op het alu trws, weet niet of dat de hechting van lak beinvloedt.. Qua "borstels" gebruikte ik eerst rvs-tolletjes op de Dremel, maar omdat die nogal prijzig zijn en toch niet tot in de diepste koelribben reiken ben ik langwerpige schuurdingen gaan maken van afgeknipte stroken scotchbrite -rode- schuurpads gewikkeld om stuk dik staaldraad. (Sowieso zijn die schuurpads super voor moeilijke oppervlakken.)
Ben wel van plan het kleppendeksel ( ivm luchttunnels bij dit gs blok) er af te halen om er beter bij te kunnen.
Let op dat je dan het open blok al dicht taped voordat je met het schuurwerk gaat beginnen. Stoftroep en m.n. schuurkorrels wil je niet in je blok hebben..
Heb al een keer een deksel gespoten met verf van V(ery) H(igh) T(emparature).
Zit er nog steeds op.
..
Dacht dat 3 spuitbussen ruim voldoende moeten zijn.
Yep, 3 bussen inkopen is idd het beste. Ik heb zelf daarbij 2 bussen gebruikt geloof ik, maar het hangt natuurlijk nogal af van het aantal lagen en de dikte je gaat spuiten.
VHT spuit erg dik trws. Men stelt in hun advies eerst enkele dunne lagen ("mist") te spuiten voordat je 1 of 2 dikkere lagen spuit, maar "misting" is mij nog nooit gelukt met VHT. Het wordt dan een soort spetter patroon. Wellicht dat de druk in de bus te laag was?
Sowieso is temperatuur van de omgeving en vooral van de spuitbus erg belangrijk. Kamertemp. of hoger is het beste, en spuitbus opwarmen in warmwaterbadje om de druk te verhogen in geval van spetters.
Het plan is om het blok in antraciet grijs vht sp997 te spuiten ( hopelijk lijkt dat wat op het gixxerblok grijs..).
Ah.. Vlgs ingewijden zou de kleurcode Volvo (dark grey) 228 een tamelijk goede match zijn. Helaas kun je -voorzover ik weet- echter geen hittebestendige lak op een dergelijke kleurcode bestellen of laten mengen. Da's dan dus een gewone acryl autolak die tot rond max. 110 grdn C goed blijft en sowieso niet chemisch bestendig is tegen benzine. Sommigen zijn desondanks tevreden over het gebruik van autolak. Een zaak van eigen afweging, evenzeer ook w.b. wel/geen primer.
Vroeg me af of het een goed idee is om voor het monteren van het versgespoten blok een opwarmsessie met een verfstripper uit te voeren om de boel iets uit te harden en zo chippen/ plakken te voorkomen.
Hmmm.. Risky.. Voor de zekerheid wellicht vantevoren even uitproberen op een proefstukje alu. Wat men wel aanraadt is om het te spuiten object op te warmen voor betere hechting, maar dat leek mezelf nogal onpraktisch/onuitvoerbaar.
VHT of andere hittebestendige lak droogt wel "dry to the touch", maar "chipt" idd vrij makkelijk totdat het daadwerkelijk volledig chemisch is uitgehard. Met de zijdeksels (die lang niet zo warm worden doorgaans) kan dat trws vrij lang (half rij-seizoen) duren.
Beste (enige?) manier om chippen te voorkomen is zorgvuldige voorbereiding/planning van terugplaatsing van het blok in het frame.
Goed.. Genoeg getypt.. Maar beter komt er nog iemand in die er wel echt verstand van heeft. ;D
Oh.. Topic hoort m.i. ondertussen thuis in "Projecten" en niet in "Techniek/Tips". Zal ik de boel verplaatsen?
-
Oh.. Topic hoort m.i. ondertussen thuis in "Projecten" en niet in "Techniek/Tips". Zal ik de boel verplaatsen?
Go for it!
Zit nog in fase 1 van dit spuitgedoe.
Vandaag na het carterdekesel al te hebben geopend ook de klep./dyna. en kopp. losgemaakt om alvast de ouwe pakkingen te kunnen verwijdeen.
Zag er allemaal fris een fruitig uit van binnen voor zover ik dat kan bepalen.
De ouwe pakkingen waren uiteraard niet meer tijdelijk bruikbaar voor de spuitsessie.
Ben benieuwd of na het spuiten de deksels "netjes" scheiden zonder pakking.
-
Goed bezig Daan, dit herinnert mij er weer aan dat ik ook maar weer wat meer moet gaan werken aan mijn eigen project(en) 8)
Aan het frame moet hier en nog wat gelast worden wat ik uitbesteed aan een specialist in Hoorn/Zwaag ;)
Specialist in lassen wil ik mezelf nog niet noemen haha :) maar ik doe mijn best!
Zie je morgen [tu]
-
Oh.. Topic hoort m.i. ondertussen thuis in "Projecten" en niet in "Techniek/Tips". Zal ik de boel verplaatsen?
Go for it!
Done.. Zat nog even te tijfelen om de topictitel ook te wijzigen, maar dan wordt het helemaal een zoekpartij naar je topic.
Ben benieuwd of na het spuiten de deksels "netjes" scheiden zonder pakking.
Hmmm.. Zonder pakkingen zal de laklaag doorlopen over de naad tussen carter en deksel.. :-\
Ik heb wel 'ns gezien dat men luciferhoutjes gebruikte als afstandhouders tussen carter en deksel. Lukt alleen als het blok "droog" is van binnen, en ook zal er lak in de naad gespoten worden.
Anders tijdelijke pakkingen snijden uit wat dik karton of toch alvast een nieuwe set pakkingen monteren.
Ik neem aan dat je de deksels dus mee wilt spuiten? Bij GS-en, ET's en soms Katana's zie je vaak dat de deksels gepolijst worden. Da's natuurlijk dan ook weer een regelmatige onderhoudstaak om die netjes te houden. :-\
-
3 spuitbussen "cast iron grey" vht inmiddels binnengekregen en een 2e grondige poetsbeurt verder...
Ik kan melden dat Terpentine een stuk beter werkt dan wasbenzine en dat alle vettige koek er nou wel af is.
Met behulp van wat harde kwasten ,een staalborsteltje van tandborstelformaat en een fles terpentine ( van de Appie !)kon alle troep mooi weken.
Werd een beetje lauw van de zwaartekracht die de meuk weer verplaatste naar een lager gelegen blokdeel en heb daarom de hulp van een waterstofzuiger in geschakeld.
Kwast in de terpentine, boenen, krabben en zuigen, zeg maar.
Weinig stank en weinig terpentien.
Er zal nog een 3e inspanning nodig zijn om het blok spuitklaar te krijgen.
Hier en daar nog wat bloemkolen die eraf moeten, de gepolijste deksels moeten nog worden opgeschuurd en de aangetaste gelakte delen moeten nog egaal worden.
Daarna ga ik idd nog tijdelijke pakkingen plaatsen om te voorkomen dat na het spuiten de deksels blijven plakken/de verse verf er daar weer af ligt.
Ga ze zelf knippen uit dik karton ( niet te hard aandraaien) en net ff wat kleiner zodat ik met een mesje de afterspuitscheiding wat kan vergemakkelijken ( divorce slasher [knife] )
Tussen carter en pan ducktape, waar ik de pan meteen mee afplak.
Spuitvolgorde
Blok omgekeerd onderkant ,blok right way up cilinderkop zonder klepdeksel en onderkant klepdeksel( nee, niet de binnenkant ;)), daarna hele blok.
Nu nog ff doen ::)
Frame ligt inmiddels bij Peter.
Na het laswerk laat ik het zijdeglans zwart poedercoaten.
Ben daar zelf niet zo'n fan van( laat na verloop van tijd los bij bewegend staal ).maar doe het toch omdat het een noop tijd/werk scheelt en ik er toch alleen maar rustig mee ga rijden [devil] .
-
Yep.. Terpentine is goed spul.. Ik gebruik het ook om kleinere onderdelen in een bakje schoon te wassen m.b.v. kwastje.
Goed plan w.b. zelfgeknipte tijdelijke ondermaatse pakkingen.
Ander puntje waar je ook nog tegenaan zult lopen is dat bij het indraaien van verse boutjes bij def. montage zijdeksels de verse zachte lak onder de boutkopjes zal losscheuren.. :-X Ik weet daar zelf geen oplossing voor anders dan de deksels van tevoren in de oven afbakken óf ze voor het spuiten tóch def. te monteren (en boutkopjes dus mee te spuiten).. :-\
Als de lak eenmaal uitgehard is (het blok dus een paar keer flink op temp. is geweest) kun je wèl enigszins schadevrij mee gelakte boutjes losdraaien. Een beetje een lastig dilemma dus, maar wellicht ben ik zelf te zeikerig over dit soort details(?)
Frame ligt inmiddels bij Peter.
Na het laswerk laat ik het zijdeglans zwart poedercoaten.
Ben daar zelf niet zo'n fan van( laat na verloop van tijd los bij bewegend staal ).maar doe het toch omdat het een noop tijd/werk scheelt en ik er toch alleen maar rustig mee ga rijden [devil] .
Poederkoten.. Tja, als het goed wordt uitgevoerd kan het lang meegaan. Ook handig is dat kleine onregelmatigheden in het staaloppervlak door de dikke laag automatisch weggeplamuurd worden. En fijn natuurlijk om het hele lakgebeuren hiervan dus uit te kunnen besteden.
Nadelen zijn er echter ook (legio), zoals dat beschadigingen niet bijgewerkt kunnen worden en dat staal onderhuids nog steeds kan gaan roesten als/waar er slechte hechting is. Sowieso alvorens het wegbrengen naar de koter alle boutgaten en lagerzittingen en nauwe pasvlakken aftapen. (Een profi-koter kan mogelijk ook zelf (beter) m.b.v. siliconen pluggen. Effe navragen medunkt.)
Maargoed, (zelf) spuiten van een frame is ook niet zo eenvoudig (als je geen stukjes wilt overslaan). Het beste gaat eigenlijk nog gewoon met de kwast :D maar dan heb je weer erg veel nat-schuurwerk aan het wegwerken van kwaststrepen.
Oh btw, wat heb je trws aan het frame verslepen dat Peter nu weer in elkaar moet lassen? Extra verstevigingen en/of geometrische wijzigingen? Of toch een ingekorte kont wellicht?
-
Geen radicale frame upgrades als bij de Katana en zeker geen ingekorte kont [lecture] maar meer mn vastgescheten demper beugel bev. en stuuruitslag begrenzer echt vastlassen en de overblijfselen van de geamputeerde duosteun/dempersteun en stuurslot afdekken.
De ESD heeft ook geen verstevigingen en rijdt ok.
Ik hoop dat de bandit vork en beefy achtervork icm 17 inch wielen voor een vergelijkbaar rijgedrag gaan zorgen
Ik hoop het dilemma van het meedraaien van de verse lak op te lossen met een m6 ringetje tussen de ouwe kruiskoppen die ik meespuit.
Scherpe kant van het ringetje droog tegen het blok en beetje vet onder de kop van de bout en naar hopen dat het ringetje blijft plakken als de ik de bout los draai waarna ik het ringetje hopelijk van het blok kan wippen.
We zien wel.... [winky]
Heb inmiddels ook vooruitgedacht over de paintjob van de tank, kuip, kont en Vspb.
Ik denk dat het een combi yoshicooley/1000s gaat worden...
Ga nog wel ff nadenken over dat coaten.
Hoe meer ik dat doe hoe kleiner de kans dat het doorgaat en groter de kans voor kwastoptie [winky]
-
Mooi kleuridee! Wordt een leuke fiets. [tu]
-
[tu]
-
De ESD heeft ook geen verstevigingen en rijdt ok.
Ik hoop dat de bandit vork en beefy achtervork icm 17 inch wielen voor een vergelijkbaar rijgedrag gaan zorgen
Upgrade van alleen achter-/voorvork en wielen/banden/remmen zet verhoudingsgewijs meer zoden aan de dijk dan verdere frameverstevigingen .
Ik hoop het dilemma van het meedraaien van de verse lak op te lossen met een m6 ringetje tussen de ouwe kruiskoppen die ik meespuit.
Afwachten idd.. Hoe meer aandacht/moeite je in voorbereidend spuitwerk stopt, hoe meer het zich terugbetaald. Maar op een gegeven moment is "goed" ook wel "goed genoeg".. ;)
Heb inmiddels ook vooruitgedacht over de paintjob van de tank, kuip, kont en Vspb.
Ik denk dat het een combi yoshicooley/1000s gaat worden...
Uiterst fraai kleurenontwerpje idd! Icecream-van number 2 ;D
Ga nog wel ff nadenken over dat coaten.
Hoe meer ik dat doe hoe kleiner de kans dat het doorgaat en groter de kans voor kwastoptie [winky]
Heb zelf ooit m'n GSX750 frame (nu SkizzoKat) met de hand gekwast. Na een laag menie en grondlak (en tussentijds schuurwerk) afgelakt (2x wrs) met Histor enduro (ofzo.. is traplak).. :D
Was toen allemaal uit noodzaak (geen spuithok, geen geld) maar het resultaat viel me 100% mee. De lak trok zelfs helemaal glad zonder strepen.
Met ombouw naar de Katana en verdere frame-aanpassingen bleek die lak verder verdomd lastig van het frame af te tollen..
-
Vandaag weer wat kunnen doen aan het blok.
Na een laatste poetsbeurt ( dit keer op een verhoging ipv op de grond, wat het een stuk aangenamer maakte...) eindelijk de boel kunnen afplakken en voorbereiden voor de 1e laag vht engine primer.
-
De combi terpentine/kwast voor het gore werk en ontvetter van motip/grove schuurspons van de appie werkte het best.
De zijdeksels hebben origineel ook nog een laklaag oid die voor het grootste deel al was verdwenen en waar de restanten met schuurpapier verwijderd moesten worden.
Het zelf knippenvan pakkingen werd geen succes en heb nieuwe pakkingen gebruikt en die minimaal aangedraaid om ze zo hopelijk weer te kunnen gebruiken.
-
Ik heb vanmorgen een straalkacheltje aangezet en op het blok gericht om de boel een beetje op temperatuur te krijgen.
Het spuiten zelf was in 10 minuten gepiept...
-
Had 1 spuitbus primer aangeschaft en was net genoeg om het hele blok min of meer van een laag te voorzien.
Heb nog een beetje over.
Morgen gaat het blok op zn kop en gebruik ik het restje voor de onderkant.
Dan gaat ook de 1e laag echt verf erop.
-
Nou maar hopen dat het een beetje wil blijven zitten...
Heb inmiddels mn frampje weer opgehaald bij Peter.
Heb besloten dat het de kwast wordt.
Mn eerste motor (Guzzi) heb ik ook het frame van geverfd met een kwast (potje verf Au Bain Marie opgewarmd..) en bleef al die jaren goed zitten.
Was hoogglans dus zijdeglans moet helemaal lukken..
-
Zohee dat blok ziet er schoon uit!
Je mag de mijne ook wel zo mooi schoonpoetsen hoor ;D
-
Nice, ziet er goed uit! [yes]
Ik warm meestal de spuitbus zelf op.
Warm blok is natuurlijk beter, maar duurt wat langer.
-
Zitten weer een hoop uurtjes in om het zover te krijgen , maar eindresultaat zal er niet om liegen moooooooooooooooi
-
Goed gewerkt! (Ik hou van werken! [yes] Ik kan uren naar foto's ervan kijken.. ;D )
..
Het zelf knippen van pakkingen werd geen succes en heb nieuwe pakkingen gebruikt en die minimaal aangedraaid om ze zo hopelijk weer te kunnen gebruiken.
Yeah.. Als zelf knippen/snijden van pakkingen een makkelijke klus was geweest dan zou bijna iedereen wel z'n eigen pakkingen maken.. :-\
Oh.. Een beetje laat nu, maar ik hoop dat je een beetje redelijk spuitmasker op hebt (gehad)? Niet zo'n papieren kappie maar iets dat wel goed afsluit en met filters erop?
Een beetje laat nu (2): Plastic zeiltjes ophangen om een tijdelijk spuithok te maken voorkomt dat spuitnevel neerslaat op de talloze tweewielers in deze ruimte.. :-X
..
Ik warm meestal de spuitbus zelf op.
..
Spuitbus opwarmen dient ook voornl. een ander doel dan een potje verf of te spuiten object opwarmen, nl. gasdruk in de bus verhogen. Fijnere spuitnevel / vermijden van gespetter. [smart]
-
Vanmorgen het blok op de grond gelegd en de carterpan afgeplakt.
Laatste restje primer erover, kachel aan (met spuitbus erop ;) ) uurtje wachten 2 lagen cast iron grey en in de middag het blok weer op de bok en de rest eropgeknald.
2 spuitbussen, 2 lagen.
Heb ik nog 1 bus over om het voortandwiel/schakelas kappie mee te doen en mocht het inbouwen in het frame de lak eraf doen spatten..... :-\
Het is in real life een stuk donkerder dan op de foto, beetje titaanachtig.
-
Tijdens het drogen/spuiten gelijk maar het frame in de haken gehangen en begonnen met schoonmaken en schuren.
Geen spannende/teleurstellende manko's gelukkig.
Het remvloeistofpotje achter heeft ooit duidelijk te vol gezeten of is gaan lekken ( roest !) en de dwars buis aan de voorkant was ook wat roestig.
De metalen kabelhaakjes verwijderd en de boel ontroest.
Morgen op zoek naar een potje primer en zwarte zijdeglans verf.
Ik kon het aan het eind van de dag toch niet laten om de afgeplakte delen van het blok eraf te peuteren.
De verf was hard genoeg.
Ook was ik benieuwd of de kruiskoppen los gingen zonder een stuk verf mee te nemen.
Ging goed ;D
-
Noeste arbeid verricht dus
-
Hi Sjors,
Yep, lekker an't hobbyen.
Werd vandaag wel afgeremd door een nogal vastzittende onderste balhoofd cup die ik er ff snel dacht uit te tikken nog voor het schilderwerk aan het frame.
Mijn zelfgekutslde rammerateur ( m10 draadeind met fietsnaaf conus als "nagel") kreeg em er niet uit/
Moest em in 2en dremelen, pffft.
Passing wellicht wat krapper geworden door stuuruitslagbegrens nok die er op vast gelast is.
Nieuwe cuppie ging er ook moeizaam in, locktite was overbodig.
-
Spuitwerk ziet er goed uit op de foto. [tu]
Zelf ook een beetje content over de uiteindelijke kleur?
..
Werd vandaag wel afgeremd door een nogal vastzittende onderste balhoofd cup die ik er ff snel dacht uit te tikken nog voor het schilderwerk aan het frame.
Mijn zelfgekutslde rammerateur ( m10 draadeind met fietsnaaf conus als "nagel") kreeg em er niet uit/
Moest em in 2en dremelen, pffft.
..
Priegelwerk, maar waar zouden we zijn zonder de dremel? :D
Een handige truc (komt'ie nu mee!) voor loshalen van die onderste lagerschaal is trws om er een lasrups rondom in te lassen. Rups krimpt bij afkoeling en trekt de schaal mee en valt uit de zitting. Ook werkt goed om een dwarsplaatje/-staafje in te lassen waarop je dan fijn een beitel/uitdrijfijzer o.i.d. kunt plaatsen. Moet je wel een lasapp. hebben natuurlijk.. en enigszins kunnen bakken..
-
Is altijd een verrassing hoe de kleur uitpakt als je op de dop afgaat.
Wilde niet voor zilvergrijs of zwart gaan en bij vht was er verder weinig keus wbt iets er tussenin.
Ik denk dat het contrast met frame en tank wel goed gaat uitpakken dus ben wel happy, zeker als het er volgend jaar nog opzit ;)
Yep, loslassen.
Nou is onze bedrijfslasbak bij een kleine watersnoodramp afgelopen herfst terziele gegaan en dat is eigenlijk maar goed ook gezien mijn talent voor dat ambacht.
Een soort zelfbescherming, zeg maar.
Hoort ook eigenlijk niet thuis in een serieuze fietsenwinkel [winky]
Ook vandaag weer wat spuitbussen geleegd.
Frame in de primert....
( let vooral ook op de fraai dichtgelaste voetsteunbuisamputa ties, met dank aan Peterrr, en ja, I'll clean your engine any time :-*... Het dode lasapparaat is overigens rechtsonder onder de spoelbak nog te zien...)
-
En ook nog wat kleinere items aan de waslijn gehangen...
-
Is altijd een verrassing hoe de kleur uitpakt als je op de dop afgaat.
Wilde niet voor zilvergrijs of zwart gaan en bij vht was er verder weinig keus wbt iets er tussenin.
De kleur zou mogelijk nog ietsje donkerder kunnen worden na uiteindelijk uitharden bij hogere temperatuur.
Nou is onze bedrijfslasbak bij een kleine watersnoodramp afgelopen herfst terziele gegaan..
..
Hoort ook eigenlijk niet thuis in een serieuze fietsenwinkel [winky]
Gelukkig heb ik geen fietsenwinkel en kan dus met gerust hart een afgebroken vorkpootje van de trapfiets weer vastbakken.. ;D
Frame in de primert....
Zo'n GSX (of Kat) frame is toch altijd nog één van de fraaiste m.i. om zo esthetisch te zien visueel bekeken voor het oog.. zeg maar..
( let vooral ook op de fraai dichtgelaste voetsteunbuisamputa ties, met dank aan Peterrr...
..)
Kzienix.. ??? Maar dat is wellicht ook de bedoeling geweest.. ;)
-
Vandaag de 2e laag Sikkens Rubbol Satura plus op het frame gekwast.
Het is een vloerverf die nogal kras en slijtvast schijnt te zijn, precies wat we nodig hebben.
Het spul is nogal dun ( helemaal als het opgewarmd is...) en dekt niet echt super.
Er zullen 3 lagen nodig zijn om de primer er niet meer doorheen te zien.
Ook de droogtijd is nogal lang ( na 18 uur overschilderbaar) maar dat is in dit geval wel handig omdat je bij een frame steeds weer uitkomt bij een vers geverfd stukkie..
Bewerkelijk klussie dus.
Ik verf eerst alle dwarspijpen, nokkies en andere aangelaste zaken zodat ik de lange frame buizen in 1 ( ehm 3..) keer kan doen.
-
Ha.. Eerst al het kleinspul aan het frame kwasten vóór de grotere oppervlakken klinkt als een goed plan. Sowieso altijd van binnen naar buiten werken om te vermijden dat je vers verfwerk raakt.
Wel een beetje een bummer dat de lak zo dun is. Sikkens is wel een topmerk, maar als het vloerverf is vraag ik me af of er wel gelet is op de eigenschap om vanzelf glad te trekken. :-\ Verder eigenlijk altijd licht opschuren (voor hechting en uitvlakken kwaststrepen) voor aanbrengen nieuwe laag, maar als het zo dun smeert (msschn beter niet opwarmen?) heb je kans dat je door de verse laag heen schuurt..
Yep.. Er zitten een hoop hoekjes en gaatjes aan zo'n frame, dus je bent idd wel even bezig. Voordeel is echter dan je er met een kwast beter bij kunt dan met een spuitbus (die je rechtop moet houden).
-
Eindelijk weer wat kunnen doen aan dit projekt..
Blok zit inmiddels weer in het frame.
De verf op het frame was genoeg uitgehard.
-
De gaten voor het typeplaatje fungeren ook als smeerkanaal voor de balhoofdlagers...
-
Eindelijk weer wat kunnen doen aan dit projekt..
..
Ah.. Het GS-project rolt al! Ziet er strak uit. [tu]
Zit er nu een beetje groenige tint aan de frame-lak, of ligt dat aan je camera?
De gaten voor het typeplaatje fungeren ook als smeerkanaal voor de balhoofdlagers...
:D Popnagels op?
-
Dat ziet er netjes uit Daan, ik denk dat ik zo maar ff langs kom om te kijken ;D
-
Dat ziet er netjes uit Daan, ik denk dat ik zo maar ff langs kom om te kijken ;D
:) :) :) [tu]
-
Dat ziet er netjes uit Daan, ik denk dat ik zo maar ff langs kom om te kijken ;D
Zag er in real life ook supergoed uit, netjes [tu]
-
Het rolt maar loopt nog niet echt op rolletjes.
Het spuitwerk van kroonstuk/plaat en alle kleine bits en bobs moet overnieuw omdat de verf niet wil uitharden.
Denk dat ik de spuitbus niet optimaal geshaked heb....
Ben ook weer afgeleid van het GS project wegens te weinig tijd.
Heb in de tussentijd wel de kat voorzien van iets lagere en meer naar voren staande steppies en een ander stuurtje.
Was me vandaag iets te vochtig buiten dus morgen de boel maar uittesten( als ie nog door de deur past...)
-
Het achterste bev.punt is nu nog een gat in de buis waar later een bus met m8 draad inkomt.
Steppie zat voorheen waar nu de m10 inbusbout ( moet daar nog een iets afgeronde versie van zien te vinden ) zit.
Iewat saaie schetsplaatjes qwa vorm, maar het werkt en kon niks anders verzinnen ;D
-
De funky blauwe klemmen waren geen bewuste kleurkeuze maar iets wat ik nog had liggen ;)
Was van plan om een paar gaten in de kroonplaat te boren maar deze LSL "dragbar" is zo achterlijk breed dat ik de gaten voor de clipons kon gebruiken.
-
..
Het spuitwerk van kroonstuk/plaat en alle kleine bits en bobs moet overnieuw omdat de verf niet wil uitharden.
..
Msschn nog proberen om het spul af te bakken in de oven? Eerst met 1 klein onderdeeltje proberen uiteraard. Geen idee trws op welke temperatuur.. Uitproberen..
Ben ook weer afgeleid van het GS project wegens te weinig tijd.
Heb in de tussentijd wel de kat voorzien van iets lagere en meer naar voren staande steppies en een ander stuurtje.
..
Ah.. Dat ziet er een stuk ergonomischer uit! :D
..
Iewat saaie schetsplaatjes qwa vorm, maar het werkt en kon niks anders verzinnen ;D
Ziet er gewoon strak uit imho.. [yes]
De funky blauwe klemmen waren geen bewuste kleurkeuze maar iets wat ik nog had liggen ;)
..
Als dat kekke kleurtje toch de keel uit gaat hangen dan kun je de geanodiseerde laag verwijderen in een badje met gootsteenontstopper (Crofty of soortgelijk middel op basis van NaOH-korrels)
Wel effe opletten met gebruik van dat spul: korrels toevoegen aan water i.p.v. andersom, raam open en dampjes vooral niet inademen, spul niet te lang laten staan en erbij blijven want het kan soms rap gaan.
..
Was van plan om een paar gaten in de kroonplaat te boren maar deze LSL "dragbar" is zo achterlijk breed dat ik de gaten voor de clipons kon gebruiken.
Stuurtje lijkt idd wel wat aan de brede kant.. Gebruikelijke breedte voor dragbar/superbikebars is iets tussen 800 en 830mm.. Anders ruimte zat om stuurschakelaars/handvatten/hendels naar binnen te schuiven en een stukkie van de uiteinden af te zagen? (Een pijpsnijder is trws handig om buis makkelijk "recht" in te korten. Klein nadeel is wel dat je een opstaande rand krijgt die je moet verwijderen om handvatspul weer te kunnen monteren.)
-
Dat heb je netjes gedaan kerel! [tu]
-
Thanks!
De uithard-errore is idd te wijten geweest aan onzorgvuldig schuddelen kwam ik vandaag achter.
Nieuwe iets langere versgespoten ( na 10 minuten te hebben geshaked...) demperbeugels voor de kat waren na een dag hard.
Verf is overigens VHT bullbar paint die je niet hoeft te bakken.
Testrit gisteren is goed bevallen.
Zit is nu beter vol te houden en zo'n breed stuur stuurt een stuk prettiger.
De deur uit komen ging iets minder, maw het stuur moest wel iets korter.
Het inkorten zelf was niet zozeer het probleem, meer het naar binnen kunnen verplaatsen van de handels.
Omdat het stuur geen knik omhoog heeft en de risers nogal kort zijn komen de banjo's niet over de kroonplaat maar er tegenaan...
-
Stuur moest dus iets hoger, dmv 1x8mm en 1x5mm spacers...
-
Spacers nog wat netter gemaakt.
Ik had al een groot deel van het blauw weggehaald( schuurpampiertje... . ;)) want het leidde nogal af tijdens het rijden :o
Nu kon ik het stuur aan beide kanten 30mm inkorten en is nu 77cm ex eindgewichten en past weer (met wat gewiggel) door de staldeur.
-
Spacers nog wat netter gemaakt.
Ik had al een groot deel van het blauw weggehaald( schuurpampiertje... . ;)) want het leidde nogal af tijdens het rijden :o
Nu kon ik het stuur aan beide kanten 30mm inkorten en is nu 77cm ex eindgewichten en past weer (met wat gewiggel) door de staldeur.
Okeedan.. Dat ziet er erg netjes uit nu. [tu] (Een "fix" eruit laten zien alsof het deel is van het oorspronkelijke plan is een hele kunst.. ;D)
Deur te smal voor een breed stuur? Hoe krijg je dan je ESD door die deuropening? ???
VHT bullbar paint..? Zelfde spul als Roll Bar & Chassis paint (goedspul-keurmerk)? :D
Yes, met een breed stuur stuurt zo'n zware oude motor gemodificeerde klassieker een stuk lichter.. Clip-ons staan weliswaar fraai op een Kat, maar praktisch zijn die niet bepaald.
-
Stuur heeft nu dezelfde lengte als de ESD en word steeds behendiger in het door de deur wurmen ;)
Yep, dat spul roll bar paint dus. [yes]
Nog geen 2e poging gedaan overigens want nog steeds afgeleid door de kat...
Aangezien het andere stuur een blijvert is werd het tijd om de kuip naar de orginele plek te verhangen.
Zat een paar cm lager dan normaal ( was al zo toen ik het ding 13 jaar geleden aanschafte..) wat wel goed uitkwam toen ik er clipons opzette.
De enige optie die ik toen kon verzinnen waren kawa clipons met dezelfde diameter die onder de kroonplaat konden.
De vorkpoten moesten wel zo laag mogelijk in de kroonplaat om niet het voorspatbord in de oliekoeler te boren...
Those days are over en na wat getrek en gescheld had ik het kuipframe op de juiste plek.
Omdat het zaakje nu wat hoger zit heb ik nu ook meer bewegingsruimte voor de voorvork.
-
Een ander puntje waren de gaten onder de kuip die de boel niet goed meer op zn plek hielden.
Was voorheen nogal een krappe toestand tussen vork en boutjes.... :-[
-
Ik heb 2 alu plaatjes gemaakt en die tussen kuip en vinnen geklemd.
Iets meer en sterker vlees ...
-
Je ziet er overigens weinig van ;D
Teller ook wat hoger gezet en de stuurdemper rechts er weer tussen gefrut.
Dacht deze niet meer nodig te hebben met het nieuwe stuur maar met stuurt het allemaal toch wat rustiger kwam ik achter tijdens de testrit...
De 2 bouten onder en de ene boven lijken genoeg om het zaakje op zn plek te houden.
Zit nog iets te verzinnen om nog 2 eztra bev.punten aan de zijkant te maken voor de zekerheid.( waars iets aan de bovenste oliekoeler bev. )
Voorheen zat ie ook nog vast aan de cilinderkop maar vond ik nooit echt een fijne ophangplek ivm hete en trilingen.
-
Goed bezig.. :)
Stuurdemper? Wist niet (meer) dat die erop zat.. (Werkelijk nodig, vooral nu met "rustiger" sturen? ???)
De 2 bouten onder en de ene boven lijken genoeg om het zaakje op zn plek te houden.
Zit nog iets te verzinnen om nog 2 eztra bev.punten aan de zijkant te maken voor de zekerheid.( waars iets aan de bovenste oliekoeler bev. )
Voorheen zat ie ook nog vast aan de cilinderkop maar vond ik nooit echt een fijne ophangplek ivm hete en trilingen.
Origineel kuipfreempje loopt door tot zijkanten van de tank alwaar zich extra bevestigingpunten voor de kuip (en kuippaneeltjes) bevinden. Ik neem aan dat jouw freempje ingekort is gezien het alternatieve ophangpunt aan het blok?
Ook mèt het originele kuipfreempje trilt de kuip op mijn kat hier trws aan de onder-/achterkant ook wel flink..
-
Zijn we weer....
Afgelopen kerstvakantie het neverending GS project weer vlot getrokken.
Plaatwerk is glad en in de primer, klaar voor de uiteindelijke kleur.
-
De bak met te monteren onderdelen begint al aardig leeg te raken...
-
Aandrijving, remmen voor en electra is op orde.
Komende week ga ik een Dyna S ontsteking erin zetten.
Heb de kabelboom er al op voorbereidt en tevens een andere zekeringskast en spanningsregelaar/gelijkrichter gemonteerd.
-
Hierna zijn de vm26ss mikuni's aan de beurt.
Hoop dat met een iets grotere hoofdsproeier( 105 ipv 95) en de gasnaald 1 positie hoger hij een beetje wil draaien met de K&N's en open uitlaat.
-
Zodra die een beetje ok loopt ( kan de tank van de ESD gebruiken )ga ik verder met het spuiten van het plaatwerk wat ik toch weer wat verandert heb..
-
Lekker bezig Daan gaat wel wat worden
-
Ziet er gaaf uit Danny 8) 8)
-
[tu] [yes]
-
Okeedan..! Ik moest even terugbladeren in dit topic om m'n geheugen wat op te frissen ;) Maar het is hoedanook goed om te zien dat afgelopen kerstvak. nuttig is besteed aan stof afblazen, schuren/primeren en verzamelde onderdelen op de GS vastschroeven. Met ook al een ketting en remspul afgemonteerd ziet het er al erg netjes uit en lijkt 'ie zogoedals klaar voor een ritje.
(Tokico 6-pots? Al ontlucht? :-X Anders nog tips voor mij(n Nissin 6-spons op de EFE)? )
-
Right.. Ik zie dat ik wat topicvervuiling heb veroorzaakt met m'n verhaal over de tevergeefse ontluchtingspoginge n van 6-pot Tokico's, en heb daarom de respons hierop effe afgesplitst van dit project-topic van Danny.
Verder over remspultrubbels hiero (http://www.katanaclub.nl/forum/index.php?topic=402.0).
Hieronder verder over GS-en en Hybrid Kats. ;)
-
De 1e 400 meter zijn indoor gemaakt deze week.
Na de installatie van de elektronische ontsteking ( Dyna S, moet ook nog gevoed worden itt de contactpunten die er voorheen inzaten) en het op tijd zetten middels een lampje aan te sluiten op de bobine aansluiting ( krukas op B.D.P. , vervroeger indraaien, bij licht grondplaat vastzetten) en schoonmaken/sproeierwissel/naald verhogen van de carbs was het na 12 jaar starten/lopen, uiteraard.
Geen gekke geluiden uit het blok, wel een "koppelingsratel" natuurlijk en de carb afstelling zit redelijk in de buurt ( een beetje te rijk dus laat de naald weer een positie zakken ). :D
Er is nog wel een minor bummer te melden en wel een scheurtje in de onderste carter helft...
Na het vullen met olie lagen er een dag later een paar druppels olie onder de GS en ik verdacht eerst de carterpan die niet goed afsloot.
Na een uurtje warmdraaien ( t*ring wat meurt die vht verf trouwens :o als ie uithardt) waren de druppels de volgende dag aanzienlijk meer.
Na inspectie zweet ie rechtsonder bij de onderste blok bevestiging.
Er zit daar een ruimte waar dat grappige druppelvormige moerplaatje ingefrummeld
wordt waarmee het blok aan het frame wordt gebout.
Ik kan me nog herinneren dat toen ik het ding( heeeel lang geleden) uitelkaar haalde, de vorige eigenaar daar een M10 bout met daarbinnen een borgmoer had in lopen klooien.
Die bout was dus net ff te lang een heeft een 10mm perforatieafdruk in het carter achter gelaten waar ie omheen dus wat olie doorlaat.
Was met toen niet opgevallen [zzz]
Nu komt de olie er niet uit zeiken en zie ik geen grote scheur tot aan de carterpan gelukkig.
Bovendien is die plek een soort holle ruimte ( uit het zicht ) en lijkt me wel wel te dichten met een moderne 2 componisten achtige epoxysmurrie.
Ik ga maar eens googlelen of hebben jullie tips ?
-
De 1e 400 meter zijn indoor gemaakt deze week.
Rondjes gereden? :D
Veels te koud buiten idd..
..
Die bout was dus net ff te lang een heeft een 10mm perforatieafdruk in het carter achter gelaten waar ie omheen dus wat olie doorlaat..
Het klassieke scenario hierbij is dat wanneer gemonteerde valbeugels worden verwijderd, de hierbij gebruikte bouten opnieuw worden gemonteerd. Die zijn echter een paar mm langer dan de standaard bouten vanwege dikte van de valbeugelophangplaa tjes. Die te lange bouten prikken vervolgens dus door het carter heen.. ::)
..
Bovendien is die plek een soort holle ruimte ( uit het zicht ) en lijkt me wel wel te dichten met een moderne 2 componisten achtige epoxysmurrie.
Ik ga maar eens googlelen of hebben jullie tips ?
In theorie is doorboren, draad tappen, en een afdichtplug indraaien wellicht ook een optie. Maar dan komen er dus alu boorsnippers in het carter terecht.. :-\
Dus.. 2 componistenmeuk it is. Je hebt hier allerlei soorten in, maar wat ik ervan heb gehoord is het kneedbare spul uitermate geschikt hiervoor. Wel effe op de temperatuuraanwijzi ngen letten op de verpakking, want daar zit verschil in.
(Bison kombi-stick: 120 grdn C, Welco/JBweld Steelstick: 260 grdn C)
Succes zal denk ik vooral afhangen van hoe goed je erbij kunt. Olievrij maken /ontvetten en wellicht iets opruwen, zal niet eenvoudig zijn in die nauwe uitsparing.
-
Valbeugels verwijderen heeft dus ook soms zo zijn nadelen... ;D
-
Herinnert U zich deze nog...
Vandaag het eerste echte ritje kunnen doen op dit langlopende GS1000 projekt.
Onder begeleiding van een PeterrrKatana uiteraard ;)
De rem van een niet helemaal dicht GS1000 blok is gelost door mn wit/blauwe ESD te slachten en zo het moterblok en tevens achtervork te gebruiken.
Paste ook goed in het kader van downgraden in het 2-wielerpark.
In West-Friesland vierde iedereen gelukkig moederdag thuis dus was het goed toeven op de dijkweggetjes en langs de weilanden.
-
Meer foto's graag... [yes]
-
Mooi!! Enne, idd meer foto's graag.............. ;D
-
Aha.. Kuipje ook gespoten inmiddels.. [tu]
Meer foto's graag... [yes]
Meer GROTERE foto's graag! [whip]
-
Meer foto's graag... [yes]
Mooi!! Enne, idd meer foto's graag.............. ;D
Hij is nog mooier in real life hoor [tu] [yes] [yes] [yes]
Vooral het spuitwerk ;)
-
Zoek trouwens nog zo'n kuip.
Aftermarket?
-
Vandaag maar weer ff een rondje om een foto te maken ( groter krijg ik ze niet ;D )
Kuipje komt van E*ay, polyester aftermarket...
-
Nice!!! [yes]
-
Ha.. Kuipje smoelt goed! 8)
Dat maakt het hele plaatje toch wel af, en daarmee komt het eigen spuitontwerp ook pas goed tot z'n recht. [yes]
-
Linkje voor jeroen https://www.skidmarx.co.uk/bodywork/suzuki-gs1000s-cockpit-fairing
-
Bedankt!
-
Ondanks het natte karakter van deze lente hier en daar wat droge momenten ( en 3 natte pakken...) gevonden om alle kinderziektes ( lekkende tank, verstopte carbs, stukke bobine, vastgelopen schakelpook, etc...) op te lopen en te verhelpen.
Meteen maar een quick-release systeem voor de gas en chokekabel gefutseld,
-
en een el-cheapo gear indicator aangesloten op de bestaande schakelschakelaar in het blok ( zit nu met dubbelzijdig tape vastgeplakt, een esthetischer uitvoering volgt nog...)
Erg happy met de (50+)zit en de rijeigenschappen zijn nu ook prima voor een 43 jarige... ;)
-
..Meteen maar een quick-release systeem voor de gas en chokekabel gefutseld,
Mooi gemaakt! Hmm.. Gat in de markt? [winky]
en een el-cheapo gear indicator..
Nice! Onmisbaar eigenlijk..
Erg happy met de (50+)zit en de rijeigenschappen zijn nu ook prima voor een 43 jarige... ;)
Missie geslaagd medunkt.
Glioegliejanie zadel niet te glad bij gasgeven? Of past dat niet bij de rijeigenschappen van een 50-plusser? :P