KatanaClub.nl Forum

Onderwerpen => Projecten => Topic gestart door: peterrr op 12 apr 2020, 11:23

Titel: originele GSX1100S
Bericht door: peterrr op 12 apr 2020, 11:23
Ik kan mezelf al wel een tijdje een echte katana hoarder noemen maar de ruimte die ik heb in de garage is nu toch echt helemaal ramvol.

Vorig jaar deze 1100 opgepikt om op te knappen. (kon het niet laten het is een verslaving denk ik [devil])

(https://i.imgur.com/B6rbKHg.jpg)

-De mooie originele uitlaten zijn van een ES dankzij onze Daan.
-Origineel kuipje er op gezet met de juiste knippers (er zat een namaak kuipje op die niet goed paste)

teller voorzien van nieuwe naalden dankzij iemand van de Zuid Afrikaanse Katanaclub die ze na maakt. (handig dat facebook)

(https://i.imgur.com/oOZc8eO.jpg)

Motor is in redelijke staat, maar was wel zo lek als een mandje.
Een van de vorige eigenaren heeft het blok gestraald en er zit geen verf meer op.
-Kruskaskeerring lek
-koppakking lek (voorzijde midden)
-voetpakking lek
-er zat geen klepdekselpakking tussen, alleen maar kit

Toen kwam er een zwart onversleuteld ES blok voorbij op facebook marktplaats die volgens de verkoper klaar voor gebruik was, en niet lekte.

(https://i.imgur.com/w8PomQj.jpg)

Op hoop van zegen dacht ik.... Motor loopt goed maar lekt behoorlijk bij de carterhelften aan de voorzijde en ook de koppakking lekt (voorzijde midden)
Het is altijd een gok met een motorblok van 36 jaar oud, maar in ieder geval heb ik genoeg reserveonderdelen nu :-\


Aangezien ik nu minder werk door al die poespas met het Coronavirus heb ik tijd genoeg om met het katanablok aan de gang te gaan. Mijn popup en mn 1100R katana rijden ook goed zonder mankementen.
Nu ben ik van plan alles uit elkaar te halen, alle pakkingen en keerringen te vervangen met nieuwe originele van Suzuki, en alles weer netjes volgens het boekje in elkaar te zetten.

Heeft iemand nog tips voor mij toevallig? iemand die eerder zo'n blok compleet heeft gereviseerd?

Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: arnout op 12 apr 2020, 16:32
Ha.. Toch nog niet genoeg Katana-projecten om de verslaving te bevredigen?  ;D
En tja, een garage/werkplaats, hoe groot dan ook, zal altijd te klein zijn voor een enthousiaste sleutelaar.  :-\

Mooie uitdaging deze keer: een echte restauratie, en geen (ver)bouwproject dus.

Tips voor specifiek dit 1100 blok? Dit is eigenlijk het enige blok dat ik (goed) ken.. Er is een rits aan aandachtspuntjes, maar in hoeverre die alleen en specifiek voor de luchtgekoelde GSX1100 geldt kan ik niet zeggen.
Iig is mijn vaste stokpaardje om vooral niet de standaard papieren voetpakking te gebruiken, maar liever die van een EFE. (Die is van staal en blijft wel heel, en is  fabriek-af gecoat in anti-lek meuk).
Bij oudere blokken wil de krukas wel 'ns verdraaien. Dus als je het blok toch uit elkaar trekt meteen effe checken. Latere blokken, halverwege de ESD modellen, kregen een deels doorgelaste krukas om het verdraaien tegen te gaan.
Lekke/zwetende koppakking is bijna standaard bij de 1100. Bij de kettingtunnel en/of aan weerszijden blok bij de oliekanaalboringen. Oorzaak? Wrs onvlakheid cylinderblok en/of cylinderkop. Controlepuntje dus.
Lekkage carterhelften is a-typisch, dus ik vermoed dat het een oude reparatie betreft. Blok is wrs eerder open geweest, en dus uitkijken naar eerdere sleutelwerkzaamhede n.
Algemeen puntje is het oliezeefje/olieopzuigding controleren op dichtslibben met meuk. Vooral als er vaker aan het blok is gesleuteld, bestaat er een kans dat je hier nogal wat slicoonresten aantreft.
Verders.. Tandwielen 5e versnelling vaak als eerste versleten, maar uiteraard de tandvlakken van de hele bak controleren. Hier ook uitkijken naar afgeronde nokken en sleuven.
Goed.. Dat was wel ongeveer wat me als eerste te binnen schiet. Ohja, de startkoppeling is natuurlijk ook een aandachtspunt. Altijd schade hier want te zwak ontworpen.
De (gewone) koppeling natuurlijk ook met bijzondere aandacht controleren. (Dikte en vlakheid platen, ingeslagen korf/naaf, ingezakte veren transmissiedemperpl aat, speling tussen korf en naaf (-> het befaamde GSX-ratelen!), etc.)

Right.. Da's wel even genoeg voor nu medunkt..  ;)
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: peterrr op 13 apr 2020, 08:29
Nee de verslaving is nu wel zo'n beetje bevredigd denk ik. Ik heb nu een originele 1100, en een verbouwde. En datzelfde geld voor de popup, een verbouwde van 84, en een originele grijze 85er.
(die 85er moet ik ook nog steeds opbouwen, maar zit ff met de ruimte en de vriendin zal het niet prettig vinden als ik hem in de woonkamer op ga bouwen  [no]

Het is inderdaad een uitdagend projectje, vooral ook omdat dat hele blok uit elkaar moet.
Bedankt voor de tips Arnout, die noteer ik.
Had nooit kunnen bedenken dat de voetpakking van de EFE van staal was en ook zou passen.
De vlakheid van de kop is ook zeker even een dingetje waar gekeken zal worden.

Wat ik in vorige post vergeten was te typen was dat er aan dat blok gerommeld is bij die aansluitpunten voor een oliekoelerleiding aan weerskanten van het oliefilterdeksel.
Beide punten zijn afgebroken, en provisorisch gerepareerd. Ze zijn dicht, maar het is niet mooi :-\
Moet ff kijken wat ik daar mee ga doen, oplassen en netjes maken, of een ander onderste carterhelft zoeken. :-\

Verder is nu de eerste stap even een steun maken op het werk waar het blok in kan hangen zodat ik er makkelijk aan kan sleutelen op de werkbank.
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: Spike op 14 apr 2020, 10:48
Top man, mooie fiets!
Gaan we weer volgen. [tu]

Volgens mij komt het lekken van de koppakking inderdaad omdat de kop (net als de GS) niet geheel vlak is en door aandraaien vlak wordt getrokken. Omdat er koperen ringen worden gebruikt rondom de distributietunnel verliezen deze door de loop van tijd de juiste spanning en gaat het lekken.

Moet even goed kijken, maar als het goed is heb ik stapels pakkingen.
Ook heb ik nog blokdelen zoals carters, etc.
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: peterrr op 14 apr 2020, 21:25
Volgens mij komt het lekken van de koppakking inderdaad omdat de kop (net als de GS) niet geheel vlak is en door aandraaien vlak wordt getrokken. Omdat er koperen ringen worden gebruikt rondom de distributietunnel verliezen deze door de loop van tijd de juiste spanning en gaat het lekken.

Weer wat geleerd 8)

Moet even goed kijken, maar als het goed is heb ik stapels pakkingen.

originele Suzukipakkingen? [winky]
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: Spike op 15 apr 2020, 10:19
originele Suzukipakkingen? [winky]

Uiteraard...  [yes]
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: tomcat op 19 apr 2020, 13:12
Ziet er mooi uit Peter!! Ik lees met name van Althea slechte berichten. En dat zou toch wel zonde zijn van het werk. Dus voor zover mogelijk zou ik originele pakkingen gebruiken. Het is trouwens best lang geleden dat ik een originele Katana 1100 heb gezien in het echt.
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: peterrr op 20 apr 2020, 17:50
De kop is er af, en man man man wat kwam ik tegen.. :-\

(https://i.imgur.com/OMeidWO.jpg)

Er zat maar 1 originele bout in voor de nokkenaslagerkapjes, en die ene bout was afgezaagd en zat in een scheve helicoil..

Alle blinde gaten voor die nokkenaslagerkapjes zijn doorgeboord...

(https://i.imgur.com/2O2WLT8.jpg)

en

(https://i.imgur.com/NZrPxqB.jpg)

Verbruikt wat olie langs de kleprubbers vermoed ik..

(https://i.imgur.com/6ED2mjV.jpg)

(https://i.imgur.com/J4oUeYm.jpg)

(https://i.imgur.com/wJvsrBu.jpg)

En dat slijtagepatroon vond ik ook niet heel normaal..


Wat te doen, wat te doen... ???
Vervangende kop zoeken? (een nieuwe kale cilinderkop is 1400 euro :o )

En de cilinders durf ik er nog niet af te halen [no]
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: Spike op 21 apr 2020, 10:35
De kop is er af en dus ook de spanning, dus je zult sowieso de voetpakking moeten vervangen ben ik bang. 
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: peterrr op 21 apr 2020, 17:03
De kop is er af en dus ook de spanning, dus je zult sowieso de voetpakking moeten vervangen ben ik bang.

Dat was sowieso het plan, want de voet lekte ook, was alleen bang voor wat ik nog meer tegen ging komen :o
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: arnout op 21 apr 2020, 20:18
Tjee.. Daar wordt je idd niet blij van..  :(
Maar even voor de helderheid: dit is dus het originele blok, en niét het ES-blok dat je er later ingehangen hebt (met kop- en carterlekkage?)?

Olieaankoek op de kleppen ziet er idd niet OK uit. Hoe zien de poorten er w.d.b. uit? Natte oliesporen of droog?
Bovenkant van de zuigers lijkt dan -vreemd genoeg- niets mis mee, maar het gaat natuurlijk om de veren en de cylinderwanden. (Krassen? vreetsporen?)

..
En dat slijtagepatroon vond ik ook niet heel normaal..

Ik durf en wel een gokje aan te wagen dat dit de zittingen van (alleen) de uitlaatnokkenas zijn? Zo ja, dan is de schade resultaat van een afgeknepen olietoevoerkanaal aan weerszijden onder in het cylinderblok. Mijn reden om zo op een EFE voetpakking te hameren, maar ik ben benieuwd naar de bewijsfoto's w.d.b. t.z.t.

Anyway.. Gebrek aan olie dus, dat wrs vooral bij koude starts een te geringe smering heeft voorzien voor de (uitlaat?)nokkenas. GSX1100-blokken zijn hier meer kwetsbaar voor dan andere blokken vanwege de rollengelagerde krukas en de daarop ontworpen lage oliedruk. Ik kies daarom zelf altijd voor een dure synthetische olie, die ook bij koud weer en minder ideale olietoevoer/-druk toch wat betere kans op voldoende smering geeft. Voor een 1100-blok in puike staat is dat trws veel minder van belang dan een kop die al slijtage heeft.

Anyway.. Geringe slijtsporen in de nokkenasglijlagerzi ttingen hoeven niet desastreus te zijn (mits de aanleiding wordt opgelost), maar dit ziet er toch wel ernstig uit. De juiste testmethode is natuurlijk met Plastigage om vast te stellen of de speling nog binnen de tolerantie valt, maar een snelle check doe je door met je nagel langs de rand van de zitting te schrapen. Als hier een braam zit, dan is er sprake van flinke slijtage. Ik zie in dit geval die braam op de foto al zitten..  :o dus dat lijkt weinig aan twijfel over te laten. In theorie is dit te repareren met lagerschalen, maar dat is qua kosten geen realistische optie.
Bummer.. maar wellicht kun je nog wat onderdelen uit de kop "oogsten" als die nog wel goed zijn? M.n. de tuimelaars zijn dure vervangingsonderdel en. Het zwakke punt hiervan is de (afbladderende) chroomlaag.

Wat te doen, wat te doen... ???
Vervangende kop zoeken? (een nieuwe kale cilinderkop is 1400 euro :o )

Tja.. Een andere cyl.kop vinden zou moeten lukken. Vaststellen (via internet) wat de toestand van aangeboden waar is, is echter nogal lastig hierbij.

En de cilinders durf ik er nog niet af te halen [no]

Ach.. Things can only get better from here, toch?  :-X
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: lexdb op 21 apr 2020, 23:28
Ik zou alles goed schoonmaken, zorgen dat de bramen pleite zijn, NOS pakkingen & zuigerveren er tussen knallen en gummen met het kreng! En als het dan toch open ligt gelijk even de boel sodastralen & opnieuw in de lak zetten. Originele kleppendekselboutje s kan ik je uiteraard wel aan helpen.
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: Spike op 22 apr 2020, 11:13
Misschien dan meteen de oliepomp van een 750 plaatsen en overstappen op Motul 300V?
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: lexdb op 22 apr 2020, 11:19
Misschien dan meteen de oliepomp van een 750 plaatsen en overstappen op Motul 300V?

Goed plan inderdaad, die 30% meer oliedruk zou er wel eens voor kunnen zorgen dat het zooitje heel blijft.
De volsyntheet van Putoline is ook top. Kost je wel een nier.
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: peterrr op 22 apr 2020, 11:20
(https://i.imgur.com/h5ZfXfu.jpg)

(https://i.imgur.com/Rm0Dla3.jpg)



Olieaankoek op de kleppen ziet er idd niet OK uit. Hoe zien de poorten er w.d.b. uit? Natte oliesporen of droog?
Bovenkant van de zuigers lijkt dan -vreemd genoeg- niets mis mee, maar het gaat natuurlijk om de veren en de cylinderwanden. (Krassen? vreetsporen?)

De cilinders er net afgehaald, ziet er niet slecht uit, geen gekke slijtage aan de zuigers, geen gekke slijtage in de cilinders gelukkig.
De uitlaatpoorten zijn niet droog nee, daar zie je olie

Alleen die voetpakking lijkt me een zelf gemaakte pakking [no]


Misschien dan meteen de oliepomp van een 750 plaatsen en overstappen op Motul 300V?

Die 750 oliepompen hebben een iets hogere druk toch?
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: Spike op 22 apr 2020, 11:48
Wat ik heb begrepen leveren die van de 750 inderdaad meer druk.
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: arnout op 22 apr 2020, 22:54
De cilinders er net afgehaald, ziet er niet slecht uit, geen gekke slijtage aan de zuigers, geen gekke slijtage in de cilinders gelukkig.
Het ziet er zo op de foto idd prima uit.

De uitlaatpoorten zijn niet droog nee, daar zie je olie
Ah.. Dit is trws zelden simpelweg met nieuwe klepseals op te lossen. Als de passing van de klepstelen in de geleiders nl. is uitgelubberd kan daar geen seal tegenop. Maar: meten is weten w.d.b..

Alleen die voetpakking lijkt me een zelf gemaakte pakking [no]
Zelf pakkingen knutselen hoef niet perse rampzalig te zijn (ik doe het ook  ;D) maar je ziet dat in de foto tenminste 1 cyl.tapeind niet vrij ligt van de voetpakking, en daarmee dus het bewuste opgaande oliekanaal voor de helft blokkeert.

Misschien dan meteen de oliepomp van een 750 plaatsen en overstappen op Motul 300V?

Die 750 oliepompen hebben een iets hogere druk toch?
Uh.. nee! Oliepompen zijn precies hetzelfde. Het verschil zit 'm alleen in de tandwielset die de pomp aandrijft. Die andere overbrengingsverhou ding van de oliepomptandwielen was ter compensatie van de eveneens andere overbrengingsverhou ding van de primaire tandwielen. Hierdoor draait de koppeling in een 750 relatief langzamer dan in een 1100 blok, en zou als gevolg daarvan de oliepomp ook langzamer aangedreven worden. De oliedruk in beide blokken is effectief dus vergelijkbaar, hoewel ze allebei eigenlijk een andere smeringbehoefte hebben vanwege de verschillende krukaslagering (750 kruk heeft glijlagers).
Bij een 1100 wordt verder (zegt men, zelf nooit gemeten ofzo) druk verloren in de "open" rollenlagers van de krukas. Olie gutst zonder veel belemmering de rollenlagers uit en loopt het carter in. Sommige (oude) motorblokbouwers pleiten daarom voor het toepassen zgn. restrictors die alleen de olietoevoer naar de krukas beknotten, en daarmee de druk voor toevoer naar de cyl.kop verhogen.
Heb het zelf nooit aangedurft om hiermee aan de slag te gaan, en de veiligste weg om vooral bij hogere belastingen van de kleppentrein bij montage van aftermarket-nkknssn de smering op peil te houden is dan het plaatsen van die 750 oliepomptandwielen. Dat gezegd hebbende is een dergelijke oliepompupgrade voor een 1100 blok in goede staat en gevuld met goede olie zeker geen vereiste.

Oh.. Oliepomptandwielen van een GSX750EX/ET (of GS750!) zijn trws nogal schaars (en duur). Tenzij je een oud/sloop 750 blok hebt liggen natuurlijk, maar grote kans dat je daarin de tandwielen van een 1100-pomp zult aantreffen!  :D

Goed, lang verhaal.. Je hebt er wrs niks aan, maar wellicht is het toch leuk om te weten.  [smart]
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: peterrr op 23 apr 2020, 10:40
maar je ziet dat in de foto tenminste 1 cyl.tapeind niet vrij ligt van de voetpakking, en daarmee dus het bewuste opgaande oliekanaal voor de helft blokkeert.

Dat dacht ik dus ook toen ik het zag. :-[
Zal een EFE voetpakking gaan gebruiken als alles weer in elkaar gaat.

Goed, lang verhaal.. Je hebt er wrs niks aan, maar wellicht is het toch leuk om te weten.  [smart]

Zeker leuk om te weten en nuttige info! thanks!
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: peterrr op 12 mei 2020, 21:07
Ik heb gelukkig een vervangende cilinderkop kunnen vinden. [yes]
Op de advertentie stond netjes vermeld dat er 1 klepdekselbout afgebroken was, maar dat zal wel geen problemen opleveren dacht ik.

Het zag er allemaal goed uit, en inderdaad 1 bout is afgebroken.

Ik heb gelukkig een werkplek met een paar handige machines die mij wel even konden helpen met het verwijderen van de bout.

plankje geregeld waar de kop op kan, kop er op vast gebout, en het plankje weer vastgemaakt op het bed van de frees. Op die manier kon ik zeker weten dat de kop niet zou beschadigen met inklemmen.

(https://i.imgur.com/uNZVJVm.jpg)

Gat opgezocht voor zover dat kon, het gat was helaas niet helemaal rond.
Hard metalen frees er in die kleiner is dat de diameter van de bout.
En frezen maar!.. dacht ik....
Het metaal wat in de kop vast zit bleek veel harder dan wat ik van een normale bout zou verwachten (frees begon te piepen en moeilijk te doen)

Bleek dat er een tap afgebroken was in het boutgat [tdown] en dat spul is kneiterhard.. :-\

(https://i.imgur.com/8fbB9ob.jpg)

Maar na voorzichtig frezen is het toch gelukt alles er uit te krijgen, er kwam een deel van een tap uit, en een deel van de bout die er nog in zat.. pffieuw!

(https://i.imgur.com/dWMsP7M.jpg)

Schroefdraad was iets te erg beschadigd dus besloot er een helicoil in te doen. ff boren, ff tappen en..

(https://i.imgur.com/hTAKXNl.jpg)

Helicoil er in.

(https://i.imgur.com/xXvVToH.jpg)

Gefixt!  ;D


volgende actiepunten:
- schoonmaken.
- hier en daar nog wat meten
- kleppen slijpen
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: Spike op 13 mei 2020, 12:39
Top, goed nieuws man!  [yes]
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: arnout op 13 mei 2020, 20:40
Nice.. Zo'n kolomboor zou ik ook nog wel kunnen gebruiken  :D als ik er plek voor zou hebben..(http://www.katanaclub.nl/forum/Smileys/yabb/rolleyes.gif) 
Lijkt me trws ook de geschikte machine om meteen ook de poorten en klepzittingen een maatje groter te frezen.  [winky]

Maar mooi dat dit cylinderkop-hoofdstuk dan toch een goed einde lijkt te gaan krijgen.

Kleppen slijpen is trws een controversieel onderwerp. Ik doe het echter ook (bij gebrek aan betere tools) maar als ik zo'n frees had staan, dan had ik m'n potjes polijstpasta al weggegooid. Instellen van de juiste hoek etc is bij een freesbank wrs echter nog een hele klus. (Er worden niet voor niets specifieke cylinderkopfreesmac hines gebouwd.)

Verder nog klepsteel-/geleiderspeling etc checken, neem ik aan? (Nieuwe OEM-klepseals niet vergeten).
En het lijkt ook het moment om de vlakheid van de kop en cylinder te controleren. Dit is lang niet zo eenvoudig is als het klinkt trws. Je ziet de m.n. de kuilen pas goed na de eerste paar gangen van de vlakmachine. Kan ook op de freesbank natuurlijk, als de kruistafel lang genoeg is.
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: peterrr op 17 mei 2020, 20:59
Ja zo'n fancy kolomboormachientje is leuk ja ;D en ik mag hem graag gebruiken.
Helaas is de programmering wat moeilijk onder de knie te krijgen, software is van Heidehain 1992.
Dus ik kan hem helaas nog niet programmeren om ff een kroonplaatje te frezen bijvoorbeeld.

Het zou ook leuk zijn om gelijk de poorten uit te frezen e.d Arnout, maar het is inderdaad een heel gedoe om dat perfect op te lijnen op het bed..


Klepsteel geleiders ga ik checken met een meetklokje.
En ik denk ik dat ik de kop weg ga brengen om te laten vlakken, durf het nog niet zelf aan met deze maar zou op zich ff kunnen proberen met de kop die al kapot is bedenk ik me net..

Maar eerst ff het volgende probleem. De nokkenassen heb ik ffies een beetje gepolijst in de draaibank om het lagergedeelte te bekijken.

(https://i.imgur.com/ZwhrgDM.jpg)

Wat prima lukt..

(https://i.imgur.com/ajJWhUZ.jpg)

Maar er is toch een probleempje. De uitlaat nokkenas heeft een paar diepe groeven, ik vrees dat ik op zoek moet naar een vervanger.

(https://i.imgur.com/6aelvhH.jpg)

(https://i.imgur.com/bxxozzF.jpg)

De inlaatnokkenas ziet er prima uit. Maar alles gaat ook nog ff nagemeten worden met behulp van plasigage.


Dus.. heeft iemand nog een goede uitlaat-nokkenas liggen?  [yes]
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: arnout op 18 mei 2020, 18:49
Dus.. heeft iemand nog een goede uitlaat-nokkenas liggen?  [yes]

Ik heb dus nog de nokkenassen uit de al eerder al bekeken cylinderkop liggen. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat daarop niet dezelfde lagerschade zichtbaar zal zijn. Zodra ik even tijd heb graaf ik deze dan ook even op uit de onderdelenberg om dit verder na te kunnen gaan.
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: peterrr op 18 mei 2020, 23:30
Dus.. heeft iemand nog een goede uitlaat-nokkenas liggen?  [yes]

Ik heb dus nog de nokkenassen uit de al eerder al bekeken cylinderkop liggen. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat daarop niet dezelfde lagerschade zichtbaar zal zijn. Zodra ik even tijd heb graaf ik deze dan ook even op uit de onderdelenberg om dit verder na te kunnen gaan.

Dankjewel Arnout!, maar ik heb net voordat ik op het forum ging kijken op Ebay wat gekocht  ;D
Weer een gokje, maar zag er wel goed uit op de foto.
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: Spike op 19 mei 2020, 11:08
EF nokkenassen schijnen ook te passen en geven voordeel?
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: arnout op 19 mei 2020, 20:17
..op Ebay wat gekocht  ;D

Ok.. Heel goed, de mijne ziet er idd niet zo fraai bij de lageringen.

EF nokkenassen schijnen ook te passen en geven voordeel?

Bij die uitlaatnokkenas is de lift slechts 0,5mm groter zijn als je de wrkpltshndbkn mag geloven. Bovendien loop je het risico een gedrosselte nokkensas (met ingeslagen "G") te kopen voor landen die zichzelf destijds een vrijwillige PS-Begrenzung oplegden. En die uitlaatnokkenas heeft dan juist 0,5mm minder lift.
Praktisch nadeel van een EFE-uitlaatnokkenas is verder de "blank" waar eerdere GSX-en een wormwiel hebben voor de toerentelleraandrij ving, want die is elektronisch op de EFE.  :-\
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: peterrr op 1 jun 2020, 10:17
(https://i.imgur.com/YMJDfSd.jpg)

Nokkenas binnen gekregen die ik van Ebay had gekocht, na een beetje poetsen ziet ie er redelijk goed uit.
Klein beetje pitting op 1 of 2 nokken maar niks ernstigs  [tu]


Had ook nog een set carterhelften gevonden in Bolsward bij classicsuzukiparts. nl, maar na het openhalen van het carter was er binnenin helaas toch wat afgebroken.
Netjes m'n geld terug gehad en ik kan mijn zoektocht weer hervatten..

Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: katanasp op 1 jun 2020, 22:01
Ja en daar moet je tegenaan lopen anders betaal je de hoofdprijs
Maar je gaat lekker
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: peterrr op 3 jul 2021, 20:00
Even een foto proberen toe te voegen..

Ik had al een tijdje niks meer op het forum gezet dus het werd wel weer eens tijd.
Een aantal maanden terug heb ik het carter gerepareerd. Het was nogal een dingetje om het goed op de freestafel te krijgen maar ik was aardig tevreden over het resultaat.
Inmiddels zit het onderblok bijna helemaal in elkaar en probeer ik nu een set overmaatse zuigers te krijgen. Ik had er 2 bij CMS besteld (laatste 2) en twee op Ebay.... maar nu kreeg ik van CMS twee verschillende zuigers :-\
Zodra ik de zuigers heb ga ik de cilinders op maat laten maken voor de overmaatse zuigers en kan ik weer verder [tu]
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: arnout op 15 jul 2021, 19:53
Goed werk weer.  [yes]

..en probeer ik nu een set overmaatse zuigers te krijgen. Ik had er 2 bij CMS besteld (laatste 2) en twee op Ebay.... maar nu kreeg ik van CMS twee verschillende zuigers :-\
..

Wellicht een idee om de overmaatse zuigers van verschillende leveranciers toch eens even te vergelijken qua gewicht? Het lijkt nl. wrs dat de zuigers uit verschillende poductiebatches komen, en dan kan er wel wat afwijken onderling.
Ook in aftermarket zuigerkits zit er altijd wel gewichtsverschil tussen de zuigers, en hoe meer je dat gelijk trekt des te rustiger het blok t.z.t. zal gaan lopen. Bij het wegen kun je allereerst verschillen compenseren door zuigerpennen (die je dus mee moet wegen) onderling uit te wisselen.
Vervolgens gewicht van "te zware" zuigers corrigeren door materiaal weg te dremelen/frezen aan onderkant van zuiger. Streven naar een maximaal verschil van 1 gram, wat overigens lastig kan zijn met een cheapo huis&tuin digitale weegschaal.
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: peterrr op 17 jul 2021, 13:35
Zodra ik de verschillen in zuigers zag heb ik ze inderdaad gewogen en er zat zeker 5 gram verschil tussen.

12111-49203-050 heb ik er straks 4 van als de andere 2 binnen komen die ik nu heb besteld.
12111-49201-050 is een gram of 5 lichter, werd helaas verkocht via eBay als onderdeelnummer 12111-49203...

De 49203 heeft aan de onderkant van de zuiger een rib(je) zitten die waarschijnlijk het verschil in gewicht veroorzaakt.

Een van de zuigers van CMS had nummer 12100-49221-050 en heeft hetzelfde gewicht als de 49201, maar was duidelijk anders, de afstand tussen de compressieveren en de olieschraapveer was weer anders.

Maargoed, nu weer genoeg genummerd.  :)

De cilinders liggen nu bij een oldskool revisiebedrijfje in Leeuwarden.  Als ik alles weer terug heb kan ik weer verder.
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: Seabird op 17 jul 2021, 20:22
Suzuki 12111-49201-050 Superseded by 12100-49221-050

Past wel denk ik.
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: arnout op 19 jul 2021, 18:52
Zodra ik de verschillen in zuigers zag heb ik ze inderdaad gewogen en er zat zeker 5 gram verschil tussen.
..

OK, dat klinkt als haalbaar om te corrigeren. Wellicht ook nog even gewichtsverschil tussen zuigerpennen onderzoeken?

..
De cilinders liggen nu bij een oldskool revisiebedrijfje in Leeuwarden.  Als ik alles weer terug heb kan ik weer verder.

Een beetje laat (en heb je dus verder niks meer aan :-[), maar heb je ben je nog na gegaan of een aftermarket ("big bore") zuigerkit niet een goedkopere oplossing zou zijn dan 4 overmaatzuigers van Suzuki?
(b.v. 600 GBP voor een Wiseco K1168 kit bij suzukiperformancespares.co.uk (https://www.suzukiperformancespares.co.uk/product/suzuki-gsx1100-1168-cc-big-bore-piston-kit/687/))
Titel: Re: originele GSX1100S
Bericht door: peterrr op 27 jul 2021, 09:15
Zodra ik de verschillen in zuigers zag heb ik ze inderdaad gewogen en er zat zeker 5 gram verschil tussen.
..

OK, dat klinkt als haalbaar om te corrigeren. Wellicht ook nog even gewichtsverschil tussen zuigerpennen onderzoeken?

..
De cilinders liggen nu bij een oldskool revisiebedrijfje in Leeuwarden.  Als ik alles weer terug heb kan ik weer verder.

Een beetje laat (en heb je dus verder niks meer aan :-[), maar heb je ben je nog na gegaan of een aftermarket ("big bore") zuigerkit niet een goedkopere oplossing zou zijn dan 4 overmaatzuigers van Suzuki?
(b.v. 600 GBP voor een Wiseco K1168 kit bij suzukiperformancespares.co.uk (https://www.suzukiperformancespares.co.uk/product/suzuki-gsx1100-1168-cc-big-bore-piston-kit/687/))

Als ik alle zuigers bij elkaar heb ga ik alles even zo goed mogelijk wegen, samen met de pennen.

Ik had inderdaad aan gedacht om voor een big bore kit gaan, maar het scheelde niet veel met de prijs.
Vind het ook wel leuk om het origineel te houden ;D