kromme popupkat onder handen nemen

Nieuws:

 

Auteur Topic: kromme popupkat onder handen nemen  (gelezen 24419 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
17 okt 2012, 17:39
Nou wist ik al een tijdje dat het nodig was om deze ff grondig onder handen te nemen, maar nu gaat het dan toch gebeuren.
Motorblok zuipt olie, dat wil ik verhelpen.
Frame en andere delen poedercoaten omdat het wat te erg roest op sommige 'gelaste' punten.
Achterkant van het frame is krom, en na mijn aanrijding is het er niet beter op geworden >:(

En ik ga het frame gebruiken om voor mijn popup special een GSX750F motor er in te proppen door op dit frame steunen te maken op m'n werk.
Dit frame heb ik niet net voorzien van een nieuw laagje verf, dus hoef ik het niet van de special te beschadigen en kan ik het er als alles af is gelijk inlepelen. [yes]

hier wat foto's om een beetje te laten zien hoe krom het is.









Ik ben van plan het frame ook zwart te maken, en misschien ook het gouden gedeelte van de velgen ook zwart.
En verder moet ik hier en daar nog wat kuipreparatie doen en daarna zullen die ook weer in de originele kleur gaan met originele plakkers.

Maar dat duurt allemaal nog wel een tijdje voor dit af is  [tu]


nog maar ff kijken hoe ik dit frame goed recht ga buigen ???
« Laatst bewerkt op: 17 okt 2012, 17:42 door peterrr »
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
18 okt 2012, 22:15
nog maar ff kijken hoe ik dit frame goed recht ga buigen ???

beste/makkelijkste manier is om m.b.v. een propaanbrander (of andere brander die heet genoeg wordt) de buizen roodgloeiend te stoken waar ze verbogen zijn.. hierdoor worden ze zacht genoeg om terug te kunnen buigen/meppen..
uiteraard moet je dus wel eerst meten hoe ver e.e.a. uit "het lood" staat t.o.v. de centrale middenlijn, en waar precies deze verbuiging/knik zit..
ook moet je een manier verzinnen (mal, zichtlijnen, ..) om tijdens het terugbuigen te kunnen zien hoe ver je moet gaan..

omdat ik zelf geen propaanbrander heb (en er geen wilde huren/lenen) heb ik het scheve achterframe van m'n katspul-project-frame teruggebogen door er aan weerszijden verticale zaagsneden in te maken.. hierdoor was de framebuis eenvoudig op de goede plek te brengen m.b.v. spanbanden.. en met het weer dichtlassen van de zaagsneden werd de buis in deze positie gefixeeerd.. (heb toen trws maar 1 kant op deze manier teruggebogen omdat er toch geen origineel spatbord tussen hoefde te komen en de buizen aan weerszijden nu mooi evenwijdig lopen..

                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
10 nov 2012, 11:41
Zoooo de kromme kat is al weer wat rechter.
Heb even 3 beugels er af geslepen, die stonden er ook als een wokkel op, daarna de brander gepakt en het spul wat recht gebogen.
Door middel van een lang stuk draadeind kon ik zien hoe ver ik moest gaan, en ook heb ik de afstand tot de achterbrug gemeten om te kijken of het klopte, en ik moet zeggen dat het aardig gelukt is.
Volgende stap is om de beugels er weer aan te lassen.
Uiteraard even alle onderdelen die op de achterkant oplijnen en de beugels op de correcte manier terugplaatsen.




.. wiel zit er overigens niet helemaal recht in op deze foto
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
11 nov 2012, 00:47
goed werk! al lijkt het toch alsof de draadstang nog niet helemaal recht ("horizontaal") loopt.. optisch bedrog wellicht?  :D
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
11 nov 2012, 10:01
goed werk! al lijkt het toch alsof de draadstang nog niet helemaal recht ("horizontaal") loopt.. optisch bedrog wellicht?  :D

Je had het frame eens van dicht bij moeten bekijken voordat ik ging slijpen verwamenen en buigen, stond er echt allemaal als een wokkel op [no]

Het kan inderdaad zijn dat het nog niet 100% recht staat, had ik zelf ook al gezien en ik dacht ook nog aan optisch bedrog want die frames zijn nooit zo goed in elkaar gezet door die jappen van vroeger, heb een popup gehad waarvan de lassen aan de linkerkant van het frame om te janken waren, en rechts waren ze goed.

Maar het verdwijnt toch allemaal onder het zadel en kuipdeel, het doel is dat alles er weer recht op kan [yes]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
3 jan 2013, 18:44
Zooooo kon vandaag mooi ff een paar uurtjes bezig met de popup kat.

De bevestigingen van de 2 beugels waar het spatbord en het achterlicht aan vast zitten heb ik er al weer goed opzitten
en vandaag heb ik het beugeltje van het zadelslot afgemaakt, en ff op maat laten buigen.
Hierna kon ik de goede positie bebalen, hier en daar milimeter voor milimeter er af slijpen tot ik het gewenste resultaat behaald had.
En het zadel klikt weer netjes in zijn slot [yes]



Morgen verder, en dan ga ik het fra,e weer kaal maken om nog even een afgebroken beugeltje vast te lassen, en de rest af te laten lassen.
(zelf heb ik nog niet genoeg oefening om het zelf goed te lassen, maar dat komt nog wel [yes])
En de stap daarna is.... de straalcabine in 8)

GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
4 jan 2013, 19:28
'snetjes hoor..  :) dat voorste beugeltje is nieuw gemaakt dus? hoe heb je dat laten buigen zonder te knikken?

En de stap daarna is.... de straalcabine in..

ah.. dat stuk gereedschap moet ik ook nog 'ns een keer aanschaffen..  :D
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
5 jan 2013, 18:24
Ik heb het geluk dat we op de vliegbasis een metaalwerkplaats hebben waar ze wel wat kunnen. (cnc frezen, computergestuurde draaibanken, alu lassen etc etc
Het plaatje is in een zetbank geweest.
Moet toegeven dat het van dichtbij niet 100% netjes is (aan de kant waar de kabel loopt voor het slotje)
Maar de opstaande rand is dus in de zetbank gedaan, en de buiging was in een antiek stuk metaalbewerkgereeds chapding gezet.

Maar het resultaat wat ik wilde hebben is er, het zadel klikt weer netjes in het slot en alles zit weer redelijk recht op zn plekkie.

En die straalcabine is ook super hoor, gewoon zo'n groot professioneel ding.
Een motorfietsframe past er precies in  [yes]
We hebben in de werkplaats ook nog een kleinere cabine staan, kwaliteit is wat minder, raakt wel eens verstopt en je ziet niet veel in de cabine. Maar met een beetje geduld kom je een heel end. [tu]

Volgende week hopelijk de volgende update  ;D

GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
11 jan 2013, 23:13
Is weer netjes zo! Kijk zo'n straalcabine is weer eens wat anders dan een schuurpapiertje waarmee ik me moet behelpen.....
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
12 jan 2013, 00:35
..is weer eens wat anders dan een schuurpapiertje waarmee ik me moet behelpen.....

tip voor de moeilijke hoekjes (en dat zijn er nogal wat op een frame en beugeltjes etc..) -> 3M scotch-brite schuurpads..  [yes]

verkrijgbaar bij de Gammel of Praksels.. ik gebruik liefst de bruine (grof?)
een tijdje terug ook gebruikt om schuur-bits van te maken voor in de dremel proxxon..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
12 jan 2013, 10:01
3M is altijd wel goed spul, hebben we ook veel van op het werk [tu]

Ik ben deze week niet aan de straalcabine toegekomen helaas, kreeg het nieuws dat ik alweer naar Afghanistan moet eind dit jaar (wil niet [no],, maar 'moet' [tdown]), dus ik heb een mooie deadline gekregen van mezelf wanneer deze motor af moet zijn 'september'
dus,, ik ga aan het werk [whip]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
12 jan 2013, 13:29
Tsjoh, alweer naar de zandbak.  >:( Gelukkig in het winterseizoen en niet in de zomer.........
Ik blijf benieuwd naar je vorderingen aan de Katana's.
Alleen wat hier boven staat van de schuurpads voor de dremel dat snap ik nog even niet.
Ik gebruik van de ronde schuurbandjes van skill. Alleen passen de dremel schuurbandjes weer niet op het ronnetje van meneer skill, dank u! [knife]
Kortom dan maar verder met het schuurlinnen, linnen werkt beter dan schuurpapier op een frame.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
28 mrt 2013, 20:07
Zooooo kleine update...

Frame is afgelast en bij de spuiter, die zou nog even iemand zoeken die hem voor me kan stralen want ik mag de grote straalcabine op het werk niet meer gebruiken  [knife].. ivm een schadelijk stofje wat er in zou zitten  [no]

De rest van de framedelen zijn allemaal in de kleine straalcabine geweest, voorzien van een laag epoxyprimer, glanszwart, en nog een flinke laag blanke lak  [yes]

Volgende week beginnen aan het oliezuipende blok en wachten op het frame..
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
29 mrt 2013, 10:28
Toch wel jammer dat je die straalcabine niet meer mag gebruiken........
Weet je al waarom het blok olie zuipt? Heb je al een compressiemeting gedaan?
Veel succes met het blok, enne denk om je rug met dat zware kolereding! :'(
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
29 mrt 2013, 13:27
Weet je al waarom het blok olie zuipt? Heb je al een compressiemeting gedaan?

ik heb het vermoeden langs de kleprubbers en geleiders.
De pakkingset heb ik al, ik ga gelijk ff alles opmeten, zuigerveren, cilinders, kleppen een beetje slijpen etc etc.
Ik heb nog een compleet blok voor onderdelen mocht er wat kapot zijn, dus dat komt wel goed  [tu]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL