Never Ending Story

Nieuws:

 

Auteur Topic: Never Ending Story  (gelezen 15532 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
6 mei 2015, 22:29
Goed bezig Arjen, weer stroom in de klapkat!

Uitlaatbout dol gedraaid? eerst ff goed ingespoten? warm gemaakt (of gereden) en nog voorzichtig proberen te draaien?
Wat voor bout is het? Als een inbusbout dolgedraaid is sla ik er altijd een torxdop in.
Dat heeft mij vaak wel gered.

En als je er nieuwe bouten indraaid, invetten met kopervet

Succes!
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
7 mei 2015, 02:06
..Helaas geen tijd meer om het gevecht met een Engelse maat moer en bout aan te gaan, Dat %^%$(*^ding moet los om een uitlaatpijp los te krijgen zodat ik die pakking kan vervangen..

Ah.. Dat klinkt als nòg een stukje erfenis van de vorige eigenaar?  ::)
Laat me eens raden: wgs gebrek aan passende metrische bouten heeft 'ie er met geweld UNF 3/8 bouten in gedraaid.. Deze maat lijkt veel op M8 maar de spoed is verschillend..  :-X
Tja.. Vervelende is dat -al krijg je de bouten los- de draad in je cylinderkop is hoedanook al verkl**t.. (is wel te repareren met helicoils/timeserts, maar er zijn leukere dingen.. )

Anyway.. Mooi dat de klapkat ondanks dat nu toch weer rijdt..  [tu]
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
7 mei 2015, 16:05
Het is inderdaad een nalatenschap van de meneer van het eiland maar het is minder erg dan het op papier misschien leek. De betreffende bout en moer "knijpen" de pijpen vast in de demper. Als ik die los krijg kan ik alleen de betreffende pijp loshalen om de pakking te vervangen ipv dat de hele uitlaat er onder uit moet. De vorige keer merkt ik dat het er onderuit halen niet zo'n probleem is maar het in je eentje monteren is een ander verhaal.
Citaat
sla ik er altijd een torxdop in
   
Leuk idee en grof geweld werkt meestal wel  [tu]
Katana ni rei

  • *****
9 mei 2015, 20:30
Het is inderdaad een nalatenschap van de meneer van het eiland maar het is minder erg dan het op papier misschien leek. De betreffende bout en moer "knijpen" de pijpen vast in de demper. ..

Aha.. Dan valt het alleszins mee..  Gewoon boutkop doorslijpen en verder geen moeite doen.. Die engelse maat wil je sowieso niet op je metrische fiets, lijkt me zo..
Maarrr.. Ik snap verder ook niet dat in de verbinding een pakking zou kunnen zitten (die lekt).. Maargoed, zodra je de boel los hebt blijkt vanzelf hoe e.e.a. in elkaar steekt..  ;)
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
11 mei 2015, 00:04
Citaat
Ik snap verder ook niet dat in de verbinding een pakking zou kunnen zitten (die lekt).
Dat klopt, de pakking zit bij de cilinder. Het plan was, bouten in cylinder los, die Engelse [lecture] bout in de demper los, betreffende bocht eruit halen, pakking vervangen en alles weer terug prakken (zonder Engelse [lecture] bout)
Katana ni rei

  • *****
11 mei 2015, 21:10
..de pakking zit bij de cilinder. Het plan was, bouten in cylinder los, die Engelse [lecture] bout in de demper los, betreffende bocht eruit halen, pakking vervangen en alles weer terug prakken (zonder Engelse [lecture] bout)

Aha..
Wellicht is een alternatief dan om die bout gewoon met rust te laten, en het hele systeem los te halen (voorbochten+collector+dempers).. Als de dempers tenminste ook niet met vastgeroeste engelse btn vastzitten aan de schetspltn.. ::)

Lijkt wellicht een lastige klus om alleen te doen, maar met een passend kartonnen doosje onder de collector, of beter touwtjes aan de dempers (naar subframe) om de zaak tijdelijk af te steunen, kun je het prima zelf doen.. Als je de touwtjes lang genoeg maakt kun je zelfs e.e.a. gecontroleerd laten zakken (via "hijspunt" subframe) als je net de voorbochten hebt losgewrikt aan de voorkant van de fiets.. (oude lappen ophangen tussen dempers en achtervork tegen krassen)..
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
13 mei 2015, 19:59
Citaat
Wellicht is een alternatief dan om die bout gewoon met rust te laten, en het hele systeem los te halen (voorbochten+collector+dempers)
Dat probeer ik te voorkomen, al heb ik de passende doos truc nog niet geprobeerd  :). De vorige keer ondersteunde ik de handel met een autokrik. Omdat daar de hoogte van in te stellen was leek me dat een goed plan. Die ging echter als een soort van draaipunt fungeren waardoor ik ruzie kreeg met de combinatie demper, pakkingen en bouten die allemaal niet bleven zitten waar ik wilde [knife]. Vandaar dit idee.
Katana ni rei

  • *****
14 mei 2015, 02:00
..Die ging echter als een soort van draaipunt fungeren waardoor ik ruzie kreeg met de combinatie demper, pakkingen en bouten die allemaal niet bleven zitten waar ik wilde [knife]. Vandaar dit idee.

Euhmm.. Dat met die doos is meer omdat ik geen krik had die er onder paste.. Omkiepen doet de boel ook op die doos als kantelpunt..  :-\ Maargoed, daarom zijn touwtjes aan de dempers ook een betere oplossing.. (Dus die touwtjes vastbinden aan het subframe en daarna btn van de dempers aan de schetspltn los zodat het hele systeem alleen nog aan de cylinderkop en die touwtjes hangt.. Die touwtjes kun je best doorvoeren naar de voorzijde van de fiets (en daar dus vastbinden dus) zodat je het systeem vanaf die plek kunt laten zakken of ophijsen als een luxaflex..)
Om de voorbochten een beetje beter te kunnen hanteren bij het los/vasthalen ga ik zelf altijd op m'n rug onder de fiets liggen zodat je beide handen vrij hebt en er goed bij kunt.. Vantevoren echter alle boutjes los minus 1 aan iedere kant.. Die laatste btn loshalen als je er onder ligt en je de voorbochten daarna los kunt gaan wrikken e.e.a. naar je toe trekkend.. Met een been kun je dan verder ook de rest van het systeem wat op- en neer bewegen om de zaak in beweging te krijgen..
Goed.. dat is iig hoe ik het doe.. ;D Maar met een 4-in-1 is dat wrs een stuk eenvoudiger dan met een 4-in-2 (die bovendien ook een stuk zwaarder is)..
Oja.. Pakkingen blijven in de poorten zitten m.b.v. een kloddertje lagervet, of door ze iets ovaal te knijpen.. Btn (schoon+ingevet) in een bakje bij de hand bij het terugmonteren van het systeem, al doe ik meestal alleen een enkel boutje van de buitenste voorbochten om de zaak te fixeren en zet hijs dan eerst de demper(s) op juiste hoogte..
Simpel toch..  ;)
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
14 mei 2015, 19:54
Citaat
Euhmm.. Dat met die doos is meer omdat ik geen krik had die er onder paste
  ;D ;D ;D
Citaat
Simpel toch.
Ik vind jouw touwtje hijssysteem wel een aardig plan  [tu]. In combinatie met Peterrrrs grof geweldsysteem moet het lukken.
Katana ni rei

  • ***
15 mei 2015, 11:03
Zoals Arnout schrijft  simpel toch zou ik wel eens een filmpje van willen zien trouwens


Alle gekheid  het is gewoon een erg vervelende klus om het netjes te doen en ja alle hulp is welkom
           

  • *****
17 mei 2015, 20:46
Zoals Arnout schrijft:  "simpel toch", zou ik wel eens een filmpje van willen zien trouwens

 :D Gaat niet lukken.. Ik ben nl. niet te filmen..   ;D
Anyway.. Het klinkt moeilijker dan het is, maar met wat zorgvuldige planning en voorbereiding kun je best veel zaken in je eentje voor elkaar krijgen..  [yes]
Wellicht moet je echter wel al 10x je kop hebben gestoten om dan pas de juiste/handigste manier te ontdekken.. Live and learn..  ;)
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
20 jun 2018, 20:09
Eind vorig jaar bleek die Motad 4-1 volledig doorgerot te zijn. Omdat de pijpen net aan een halve centimeter in de demper zaten, het nummer op de uitlaat eens door google getrokken. De Motad was wel bedoeld voor een Katana maar dan een GS650  [knife] Op de sloop een originele uitlaat van een GSX750ES en de bevestigingsbeugels gehaald. Alles geschuurt en voorzien van wat lagen Hammerite barbeque black. Het probleem vannhet Engelse boutje is dus ook meteen opgelost.
Uiteraard was en een kwestie van tijd voor het volgende probleem zich aan diende: speling op het stuur. Op de bevestiging van het superbikestuur om precies te zijn. Peterrrr had al eens gezien dat het wat vreemd in elkaat zat maar kennelijk begint er iets het nu te begeven.
Verf klusjes in huis dus aan de kant gezet om weer een origineel stuur op de pop up te zetten.
Het tegen bier geruilde rempompje van Arnout, geschuurd, in de aluminiumprimer gezet en vandaag voorzien van de laatste laag 2 componenten lak (mat zwart uiteraard)
Het enige dat nu nog ontbreekt is het koppelingspompje. Ik dacht dat er wel meer modellen waren met zo'n pomp maar volgens onderdeelnummer 59600-08A00 is de pop up de enige.
Nu heb ik die koppelingscylinder op het blok eens moeten vervangen en die was toen het zelfde als die van een GSX1100F. Zou ik een koppelingspomp van een 1100 theepot kunnen gebruiken of gaat dat op een of andere manier toch ellende geven?
Katana ni rei

  • *****
22 jun 2018, 09:47
Koppelings zuigertje op het blok heb ik nog niet eerder uitgewisseld, heb thuis een van een gixxer liggen, en een originele dus ik kan wel ff kijken voor je of het uitwisselbaar is?

De pomp op het stuur kan je ook andere voor gebruiken, die van een gsxr of die van de gsx1100F zou ook moeten werken.
Maar als je originele nog goed is zou ik die gewoon gebruiken.

Heb je ook al een nieuwe leiding voor de koppeling?
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ***
22 jun 2018, 21:34
Citaat
ik kan wel ff kijken voor je of het uitwisselbaar is?
Citaat
Citaat
maar als je originele nog goed is zou ik die gewoon gebruiken.
Mja, dat is dus het probleem, met dat gammele stuur is er ook een H*nda koppelings- en rempomp op geknutseld. Origineel heb ik dus niet en zal ook niet 1,2,3 te vinden zijn.

Maar bedankt voor de hulp, ik ga op zoek naar een 1100f pompje  [tu]
Katana ni rei

  • *****
8 jul 2018, 22:57
Ik heb net de slave cilinder van de koppeling die op het blok zit vergeleken met die van de originele popup en die zijn bij mij het zelfde.
Dat maakt de zoektocht weer een stuk makkelijker dacht ik zo [tu]
Waarschijnlijk zal die van een oliegekoelde 1100R ook hetzelfde zijn.

Hetgene waar nog wel verschil in kan zitten is dat staafje wat achter de zuiger zit en het blok in gaat.
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL