peterrr popup special

Nieuws:

 

Auteur Topic: peterrr popup special  (gelezen 71881 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
2 okt 2012, 19:07
..Dus het was goed om de vering te testen, vering is aardig stug, kan hem aan de voorkant zeker niet minder stug zetten want dan ben ik bang dat de veerweg wat langer word en mijn spatbord de kuip raakt..

de dempingsinstelling gebruiken om de veerweg aan te passen..?  [no] bij de eerste de beste drempel die je mogelijk over het hoofd ziet klapt je spatbord dan mogelijk tegen de kuip.. lijkt me geen prettig vooruitzicht..  :o

[lang verhaal]
je moet -denk ik- even het onderscheid tussen "vering" en "demping" in de gaten houden.. de vering (veerweg, voorspanning, stijfheid veer, "sag", etc) is waar je "op rijdt".. dit geheel moet kloppen en kunnen werken zelfs zonder enige demping..  de "demping" is er slechts voor om die veerbewegingen wat bij te sturen.. en dan hoofdzakelijk het nawiegen/deinen, dus uitgaande demping (die dus een stuk zwaarder is dan de ingaande)
zelf zet ik dus liefst (inzoverre mogelijk) de ingaande demping zo licht mogelijk, en de uitgaande zodanig zwaar dat de voorkant net niet onderin blijft hangen na een stevige hobbel..
nadeel van te zware ingaande demping (buiten onnodig "hobbelig" en geen gebruik makend van de veerweg): voorkant blijft langzaam door zakken tijdens het remmen.. bij aanremmen van een bocht verandert daardoor steeds de effectieve balhoofdshoek en dus het stuurkarakter..  :(
je wilt liever de vorkveren zo snel mogelijk en max. belasten zodat het inveren voor de bocht is gebeurt, en de balhoofdshoek niet meer verandert bij het verder doorrijden van de bocht..
mocht je echter al klaar zijn met remmen nog voor het instuurmoment, wil je niet dat de voorkant weer om springt bij het loslaten van de rem.. hier komt dan die uitgaande demping om de hoek kijken, die het uitveren langzaam kan laten gebeuren en dus niet de geometrie plots op z'n kop zet..
pfff.. lang verhaal opeens..  :-[ maar zoiets valt niet kort te duiden..
anyway.. bij jouw fiets gaat het om het vaststellen van de veerweg, of het spatbord theoretisch de kuip zou kunnen raken.. uiteraard zou je dit vast kunnen stellen door de veer uit een vorkpoot te halen en kijken hoe ver de boel in elkaar schuift, maar dit is geen fijne klus, dus met een spanbandje de boel in de vering trekken lijkt dan wat eenvoudiger.. of, gewoon de veerweg opzoeken in het wrkpltshnbk of srvcmnl van de fiets waar de vork vandaan komt..  ;D
bij mijn USD-vork bleek dat er nog een stukje van de binnenpoot dat altijd "exposed" blijft bij max. invering.. oftewel, de lengte van de nog zichtbare chromen binnenpoot is niet (altijd) de afstand die de vork nog kan inveren..
dusss.. even gegevens verzamelen, voorkant opkrikken en de positie van het spatbord meten bij max. uitvering, sommetje maken, en b.v. met een reserve spatbord de max. inveerpositie checken m.b.t. botsen met de kuip..  [smart]
[/lang verhaal]

Nou zal het vast niet mogen van de politie om rode knipperlichten te hebben..

rooie knipperlichten is iets amerikaans, toch? tja, soms zie je wel eens zo'n bak rijden met een aan kant knipperend "remlicht" voor het afslaan, maar ik betwijfel of dat wel vlgs de regels is..  :-\
desalniettemin ziet zo'n volledig rode lichtunit er wel een stuk strakker uit in zo'n popup kontje..  8)
trws onlangs ergens gelezen dat de min. afstand tussen knipperlichten 18 cm moet zijn.. wellicht de reden dat er losse knippers op de (NL-se?) popup gemonteerd waren?
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
2 okt 2012, 20:36
Lang verhaal inderdaad Arnout! dat moet ik ff onthouden. ik ben weer wat wijzer.
Ik zal als ik kan wel even gaan spelen met de instellingen en opzoeken wat de veerweg is van zo'n vork.
Ik neem de motor zondag ff mee, dan kan je me misschien nog wat tips and tricks geven als we bij de motor staan (als je zin hebt  :) )

Rooie knipperlichten zie je inderdaad nog wel eens op amerikaanse auto's, daar mag het wel op.
De popup kat is trouwens nooit officieel verkocht in NL, de Japanse/ Britse import popups hebben de knipperlichten in de kuip zitten, en die reden gewoon zo rond daar en ook hier.
Maar het zou best wel eens kunnen dat in NL een richtlijn is over hoeveel afstand er moet zitten tussen de knipperlichten.
Omdat ze in Canada ook zo'n richtlijn hebben, hebben alle popup katana's die daar vandaan komen 'blacked out' knipperlichten voor en achter.
En dus van die mooie roeispanen gemonteerd [knife]

Maar ik zie wel wat oom agent er van zegt als ze me weer eens laten stoppen, vind het er in ieder geval goed uit zien zo'n volledig rood achterlicht [tu]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ***
3 okt 2012, 12:49
ik zou die knippers gewoon lekker zo laten, is wel netjes [tu] [tu]
Katana1100sz  Katana1100sz

  • No avatar
  • **
3 okt 2012, 16:21
Brommer
Peter zal aan mijn vriend ome agent vragen hoe de regels zijn wat betreft de kleur welke de knipperlichten moeten uitstralen zoals bekent zijn enkele auto,s voorzien van blanke glazen en is het lampje oranje je hoort van me
Sensei 

  • ****
3 okt 2012, 22:43
Het staat wel heeeeeeeeeeel erg gaaf Peter, ik kan nie anders zeggen! [yes]
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
9 okt 2012, 13:41
Zo!
Na het avontuurlijke ritje met de club van afgelopen zondag (vooral spannend waren de weigerende remmen) ga ik de kat weer ff flink onder handen nemen deze winter.

Het hoofdpuntje word:

Hoe krijg ik dit--->


In dit --->


Het blok is van een GSX750F, thanks Danny voor het blok. [tu]
Ik ga het blok uit elkaar halen omdat het dan wat makkelijker is om in het frame te tillen en bewegen om de goede stand te vinden. Het blok heeft een afgezaagde schakelas dus uit elkaar moet zoiezo.

Het plan is om mijn andere popup kat te schorsen en kaal te strippen (wat toch al moest omdat ik die opnieuw een likkie verf wil geven) En dat frame te gebruiken om de bevestigingsmiddele n te maken.
En dan als dat allemaal mooi past een GSX750F aan te schaffen en alles overzetten  [winky]

wat nog meer op mijn 'to do list' staat is een plek maken voor gereedschap om mee te nemen  ;D en nog veel meer  8)

Ik ben wel ff zoet van de winter  [tu]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • No avatar
  • **
9 okt 2012, 13:51
brommer.
Dag Johan.
 
Wat de knipperlichten betreft, die moeten oranje of rood zijn en de afstand tussen het licht uitsralende gedeelte (zeg maar de kapjes) moet tenminste 18 cm zijn.
Hierbij Peter de wettelijke bepalingen.
volgens oom agent
sensei

  • *****
9 okt 2012, 17:43
..Ik ga het blok uit elkaar halen omdat het dan wat makkelijker is om in het frame te tillen en bewegen om de goede stand te vinden. Het blok heeft een afgezaagde schakelas dus uit elkaar moet zoiezo.

als er nog wat van die schakelas uitsteekt (niet te dicht op het blok afgezaagd) dan is het wellicht een poging waard om te proberen het afgezaagde deel er weer aan te (TIG)lassen.. uiteraard een secuur karweitje wgs uitlijning, en ook moet je dan een soort tijdelijke "heatsink" nog voor het blok plaatsen om te voorkomen dat je oliekeering verbrand.. maar als het lukt scheelt dat weer een hoop sleutelwerk en kosten aan pakkingen etc en kan je het onderblok tenmiste heel laten..

..wat nog meer op mijn 'to do list' staat is..

een voorraadje remblok-boutjes/pinnetjes inslaan..  :P
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
10 okt 2012, 08:33

als er nog wat van die schakelas uitsteekt (niet te dicht op het blok afgezaagd) dan is het wellicht een poging waard om te proberen het afgezaagde deel er weer aan te (TIG)lassen..


 [no] vlak afgezaagd tegen het blok aan  [no]
Waarom iemand zoiets doet is mij een raadsel

een voorraadje remblok-boutjes/pinnetjes inslaan..  :P

Die dingen zijn nieuw nogal duur, dus heb van marktplaats 2 complete klauwen gekocht en ik ben dan goedkoper uit dan een nieuw boutje en remblokveertje.
En de extra bout zal ik er ergens onder mijn zadel bewaren  ;D
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ***
10 okt 2012, 09:20
ff op de motorsloop kijken ,valt best wel mee die prijs voor onderdeeltjes van de remklauw. 8) 8)
succes met het blokombouwen, is geen lekker klussie. 8)
Katana1100sz  Katana1100sz

  • ****
10 okt 2012, 23:27
Ben benieuwd! [tu]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *****
31 okt 2012, 22:38
Soms zit het mee.... en vaak zit het tegen zeggen we wel eens,

Ik had dus deze motor gekocht voor een prikkie om het blok en electra over te zetten op mijn popup special..
Een GSX750F aka 'theepot' met maar 35000 op de tellert en toevallig nog een katana ook.



motortje ff gestript,, en toen ik bij de uitlaat kwam braken de pijpen bij de 2e en 3e cilinder omdat het ontzettend vast gerot zat..

goed,, blok er uit..



En toen voorzichtig met de bijtel en een grote hoeveelheid kruipolie de restanten van de uitlaat er uit proberen te bikken.
Van de 2e cilinder ging dit prima.. va de 3e ging het mis.
Er brak een stuk af.. :'( en er zit ook nog een afgebroken bout in de cilinderkop  [knife]



De afgebroken bout kan al lastig worden, word even boren en een extractorsetje proberen,, maar dat heb ik vaker gehad
De ervaring met extractorsetjes is dat het 8 van de 10 keer niet werkt  [no]
Dus laten we hopen dat ik bij de 2 van de 10 ga zitten  [yes]

Maar dat afgebroken stukje... hoe krijg ik dat er weer aan?? Nu zal de uitlaat wel afdichten als ik die er op heb, het sluitvlak is niet beschadigd gelukkig.
Maar kan ik dat afgebroken stukje op 1 of andere manier er weer aan krijgen zonder het blok uit elkaar te halen? blokje loopt als een tierenlier en moet in elkaar blijven.

Ik kan me herinneren dat onze Arnout nog eens een keer een afgebroken koelrib weer heeft gerestaureerd op een ingenieuze wijze?? Misschien dat het mij ook van pas kan komen?



help? :-\
« Laatst bewerkt op: 31 okt 2012, 22:49 door peterrr »
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
1 nov 2012, 21:14
help? :-\

geen paniek..! vrouwen en katanisten eerst..!  ;D

ah.. je wilt het blok toch maar liever niet uit elkaar halen? ..tja, waarom zou je ook als het goed loopt..

die afgebroken koelribben op mijn EFE cylinderblokje heb ik toentertijd weer "aangegoten" met epoxy (van dat 2 componenten-metaal-lijm-spul, Hylomar ofwatdanook..).. om de kans te vergroten dat ze bleven zitten heb ik eerst ankertjes van ijzerdraad ingeboord/gelijmd.. (hiero teruglezen)
deze methode blijkt goed te werken wat het zit er nog steeds aan, en er zijn geen scheurtjes te bekennen.. (kan de betreffende koelribben eigenlijk niet zo snel meer terugvinden..)

maarrr.. of dit kan gaan werken om het afgebroken stukje op jouw theepot-blok weer vast te zetten..? wrs wel, maar omdat je het afgebroken deel nog hebt, denk ik als eerste aan solderen (met "Durafix" staafjes).. is echter nog niet zo eenvoudig omdat het wat oefening vergt, maar vooral omdat het lastig is voldoende warmte toe te kunnen voegen.. met kleine stukjes kun je met een hobbybrander (butaan/propaan-mix) goed uit de voeten, maar bij een groot stuk alu vloeit alle warmte meteen weg.. minimaal een stevige propaanbrander nodig.. en dan is het de vraag wat al die hitte met je pakkingen/seals etc gaat doen..  :-\

laten lassen lijkt dan voor de hand liggend alternatief, maar alu lassen is geen al te precieze bezigheid.. vooral met gietaluminium kom je snel voor vervelende verrassingen te staan.. eigenlijk is koelribben aanlassen "no go"..
sowieso zit je ook met het warmte-wegvloei-probleem en kun je je afvragen of je pakkingen etc dit gaan overleven..

heb wel ooit eens een dolgedraaid uitlaatboutgat weer vol laten lassen om er vers draad in te kunnen tappen, maar dat ging eigenlijk maar net goed en dat was nog relatief "grof" werk..

kortom, wellicht is "vast lijmen nog niet eens zo'n stom idee.. al wordt het wel lastig om evt. ijzerdraad-ankertjes goed te positioneren i.v.m. de benodigde contra-gaatjes in het afgebroken stukkie..  :-\

w.b. de afgebroken bout: steekt er nog wat van de bout uit het gat? zo ja, dan is de beste oplossing om er een staafje of bout aan vast te lassen (TIG).. deze verbinding is niet sterker dan de org. bout, maar de hitte van het lassen zorgt wel voor het loskomen van de bout..
zo niet, dan idd voorzichtig die bout-uittrek-tap proberen.. (maar als die afbreekt in je bout ben je een eind van huis..  :-X)
als dat niet lukt, dan heeell (heul, heull!) secuur&precies de bout stapsgewijs uitboren tot 6,5mm en hopen dat je alleen de "draad-spiraal" overhoudt.. die kun je er dan uitwurmen met een klein schroeven draaiertje..
« Laatst bewerkt op: 1 nov 2012, 21:17 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
1 nov 2012, 22:38
thanks voor de uitleg Arnout,, had er wel ff flink de balen van dat er een stukkie afbrak [knife]
Maar het sluitvlak van de uitlaatpoort is nog in tact, dus afsluiten zal die als de bout er uit is.
Hij steekt nog een heel klein beetje uit, maar ik denk dat ik toch met de extractorset em er uit ga proberen te halen.
En het gebroken stukje zal ik dan wel probere te lijmen, en mijn werk zal ik dan weer ff vastleggen op het forum  8)

Mocht het echt in de soep lopen dan zal ik even meer moeten sleutelen maar goedkomen zal het  [yes]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
2 nov 2012, 13:46
Tip qua uitlaatbouten uitboren volgens een maat die al enkele blokken voor mij heeft gedaan, is max. uitboren en met een Dremel een sleufje door de rest en het schroefdraad maken. Dan vouw je het restmateriaal zo naar binnen en pak je eruit. Daarna draad met een tap weer even opfrissen...
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190