Kwak Zephyr 1100 swinger in GS(X) frame...

Nieuws:

 

Auteur Topic: Kwak Zephyr 1100 swinger in GS(X) frame...  (gelezen 28529 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • ****
16 mrt 2018, 21:19
Oh.. Topic hoort m.i. ondertussen thuis in "Projecten" en niet in "Techniek/Tips". Zal ik de boel verplaatsen?



Go for it!

Zit nog in fase 1 van dit spuitgedoe.
Vandaag na het carterdekesel al te hebben geopend ook de klep./dyna. en kopp. losgemaakt om alvast de ouwe pakkingen te kunnen verwijdeen.
Zag er allemaal fris een fruitig uit van binnen voor zover ik dat kan bepalen.
De ouwe pakkingen waren uiteraard niet meer tijdelijk bruikbaar voor de spuitsessie.
Ben benieuwd of na het spuiten de deksels "netjes" scheiden zonder pakking.


GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
17 mrt 2018, 15:35
Goed bezig Daan, dit herinnert mij er weer aan dat ik ook maar weer wat meer moet gaan werken aan mijn eigen project(en) 8)


Aan het frame moet hier en nog wat gelast worden wat ik uitbesteed aan een specialist in Hoorn/Zwaag  ;)

Specialist in lassen wil ik mezelf nog niet noemen haha  :) maar ik doe mijn best!
Zie je morgen [tu]

GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
17 mrt 2018, 20:10
Oh.. Topic hoort m.i. ondertussen thuis in "Projecten" en niet in "Techniek/Tips". Zal ik de boel verplaatsen?

Go for it!

Done.. Zat nog even te tijfelen om de topictitel ook te wijzigen, maar dan wordt het helemaal een zoekpartij naar je topic.

Ben benieuwd of na het spuiten de deksels "netjes" scheiden zonder pakking.

Hmmm.. Zonder pakkingen zal de laklaag doorlopen over de naad tussen carter en deksel..  :-\
Ik heb wel 'ns gezien dat men luciferhoutjes gebruikte als afstandhouders tussen carter en deksel. Lukt alleen als het blok "droog" is van binnen, en ook zal er lak in de naad gespoten worden.
Anders tijdelijke pakkingen snijden uit wat dik karton of toch alvast een nieuwe set pakkingen monteren.
Ik neem aan dat je de deksels dus mee wilt spuiten? Bij GS-en, ET's en soms Katana's zie je vaak dat de deksels gepolijst worden. Da's natuurlijk dan ook weer een regelmatige onderhoudstaak om die netjes te houden.  :-\
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
21 mrt 2018, 00:10
3 spuitbussen "cast iron grey" vht inmiddels binnengekregen en een 2e grondige poetsbeurt verder...

Ik kan melden dat Terpentine een stuk beter werkt dan wasbenzine en dat alle vettige koek er nou wel af is.
Met behulp van wat harde kwasten ,een staalborsteltje van tandborstelformaat en een fles terpentine ( van de Appie !)kon alle troep mooi weken.
Werd een beetje lauw van de zwaartekracht die de meuk weer verplaatste naar een lager gelegen blokdeel en heb daarom de hulp van een waterstofzuiger in geschakeld.
Kwast in de terpentine, boenen, krabben en zuigen, zeg maar.
Weinig stank en weinig terpentien.

Er zal nog een 3e inspanning nodig zijn om het blok spuitklaar te krijgen.
Hier en daar nog wat bloemkolen die eraf moeten, de gepolijste deksels moeten nog worden opgeschuurd en de aangetaste gelakte delen moeten nog egaal worden.

Daarna ga ik idd nog tijdelijke pakkingen plaatsen om te voorkomen dat na het spuiten de deksels blijven plakken/de verse verf er daar weer af ligt.
Ga ze zelf knippen uit dik karton ( niet te hard aandraaien) en net ff wat kleiner zodat ik met een mesje de afterspuitscheiding wat kan vergemakkelijken ( divorce slasher  [knife] )

Tussen carter en pan ducktape, waar ik de pan meteen mee afplak.

Spuitvolgorde
Blok omgekeerd onderkant ,blok right way up cilinderkop zonder klepdeksel en onderkant klepdeksel( nee, niet de binnenkant  ;)), daarna hele blok.

Nu nog ff doen  ::)

Frame ligt inmiddels bij Peter.
Na het laswerk laat ik het zijdeglans zwart poedercoaten.
Ben daar zelf niet zo'n fan van( laat na verloop van tijd los bij bewegend staal ).maar doe het toch omdat het een noop tijd/werk scheelt en ik er toch alleen maar rustig mee ga rijden  [devil] .



GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
22 mrt 2018, 18:49
Yep.. Terpentine is goed spul.. Ik gebruik het ook om kleinere onderdelen in een bakje schoon te wassen m.b.v. kwastje.

Goed plan w.b. zelfgeknipte tijdelijke ondermaatse pakkingen.
Ander puntje waar je ook nog tegenaan zult lopen is dat bij het indraaien van verse boutjes bij def. montage zijdeksels de verse zachte lak onder de boutkopjes zal losscheuren..  :-X Ik weet daar zelf geen oplossing voor anders dan de deksels van tevoren in de oven afbakken óf ze voor het spuiten tóch def. te monteren (en boutkopjes dus mee te spuiten)..  :-\
Als de lak eenmaal uitgehard is (het blok dus een paar keer flink op temp. is geweest) kun je wèl enigszins schadevrij mee gelakte boutjes losdraaien. Een beetje een lastig dilemma dus, maar wellicht ben ik zelf te zeikerig over dit soort details(?)
 
Frame ligt inmiddels bij Peter.
Na het laswerk laat ik het zijdeglans zwart poedercoaten.
Ben daar zelf niet zo'n fan van( laat na verloop van tijd los bij bewegend staal ).maar doe het toch omdat het een noop tijd/werk scheelt en ik er toch alleen maar rustig mee ga rijden  [devil] .

Poederkoten.. Tja, als het goed wordt uitgevoerd kan het lang meegaan. Ook handig is dat kleine onregelmatigheden in het staaloppervlak door de dikke laag automatisch weggeplamuurd worden. En fijn natuurlijk om het hele lakgebeuren hiervan dus uit te kunnen besteden.
Nadelen zijn er echter ook (legio), zoals dat beschadigingen niet bijgewerkt kunnen worden en dat staal onderhuids nog steeds kan gaan roesten als/waar er slechte hechting is. Sowieso alvorens het wegbrengen naar de koter alle boutgaten en lagerzittingen en nauwe pasvlakken aftapen. (Een profi-koter kan mogelijk ook zelf (beter) m.b.v. siliconen pluggen. Effe navragen medunkt.)
Maargoed, (zelf) spuiten van een frame is ook niet zo eenvoudig (als je geen stukjes wilt overslaan). Het beste gaat eigenlijk nog gewoon met de kwast  :D maar dan heb je weer erg veel nat-schuurwerk aan het wegwerken van kwaststrepen.

Oh btw, wat heb je trws aan het frame verslepen dat Peter nu weer in elkaar moet lassen? Extra verstevigingen en/of geometrische wijzigingen? Of toch een ingekorte kont wellicht?
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
22 mrt 2018, 21:36
Geen radicale frame upgrades als bij de Katana en zeker geen ingekorte kont  [lecture] maar meer mn vastgescheten demper beugel bev. en stuuruitslag begrenzer echt vastlassen en de overblijfselen van de geamputeerde duosteun/dempersteun en stuurslot afdekken.
De ESD heeft ook geen verstevigingen en rijdt ok.
Ik hoop dat de bandit vork en beefy achtervork icm 17 inch wielen voor een vergelijkbaar rijgedrag gaan zorgen

Ik hoop het dilemma van het meedraaien van de verse lak op te lossen met een m6 ringetje tussen de ouwe kruiskoppen die ik meespuit.
Scherpe kant van het ringetje droog tegen het blok en beetje vet onder de kop van de bout en naar hopen dat het ringetje blijft plakken als de ik de bout los draai waarna ik het ringetje  hopelijk van het blok kan wippen.
We zien wel.... [winky]

Heb inmiddels ook vooruitgedacht over de paintjob van de tank, kuip, kont en Vspb.
Ik denk dat het een combi yoshicooley/1000s gaat worden...

Ga nog wel ff nadenken over dat coaten.
Hoe meer ik dat doe hoe kleiner de kans dat het doorgaat en groter de kans voor kwastoptie  [winky]

« Laatst bewerkt op: 22 mrt 2018, 21:49 door Daan »
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
22 mrt 2018, 21:55
Mooi kleuridee! Wordt een leuke fiets.  [tu]
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
23 mrt 2018, 15:38
 [tu]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *****
23 mrt 2018, 18:22
De ESD heeft ook geen verstevigingen en rijdt ok.
Ik hoop dat de bandit vork en beefy achtervork icm 17 inch wielen voor een vergelijkbaar rijgedrag gaan zorgen

Upgrade van alleen achter-/voorvork en wielen/banden/remmen zet verhoudingsgewijs meer zoden aan de dijk dan verdere frameverstevigingen .

Ik hoop het dilemma van het meedraaien van de verse lak op te lossen met een m6 ringetje tussen de ouwe kruiskoppen die ik meespuit.

Afwachten idd.. Hoe meer aandacht/moeite je in voorbereidend spuitwerk stopt, hoe meer het zich terugbetaald. Maar op een gegeven moment is "goed" ook wel "goed genoeg"..  ;)

Heb inmiddels ook vooruitgedacht over de paintjob van de tank, kuip, kont en Vspb.
Ik denk dat het een combi yoshicooley/1000s gaat worden...

Uiterst fraai kleurenontwerpje idd! Icecream-van number 2  ;D

Ga nog wel ff nadenken over dat coaten.
Hoe meer ik dat doe hoe kleiner de kans dat het doorgaat en groter de kans voor kwastoptie  [winky]

Heb zelf ooit m'n GSX750 frame (nu SkizzoKat) met de hand gekwast. Na een laag menie en grondlak (en tussentijds schuurwerk) afgelakt (2x wrs) met Histor enduro (ofzo.. is traplak)..  :D
Was toen allemaal uit noodzaak (geen spuithok, geen geld) maar het resultaat viel me 100% mee. De lak trok zelfs helemaal glad zonder strepen.
Met ombouw naar de Katana en verdere frame-aanpassingen bleek die lak verder verdomd lastig van het frame af te tollen..
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
26 mrt 2018, 19:22
Vandaag weer wat kunnen doen aan het blok.
Na een laatste poetsbeurt ( dit keer op een verhoging ipv op de grond, wat het een stuk aangenamer maakte...) eindelijk de boel kunnen afplakken en voorbereiden voor de 1e laag vht engine primer.
« Laatst bewerkt op: 26 mrt 2018, 19:32 door Daan »
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
26 mrt 2018, 19:31
De combi terpentine/kwast voor het gore werk en ontvetter van motip/grove schuurspons van de appie werkte het best.
De zijdeksels hebben origineel ook nog een laklaag oid die voor het grootste deel al was verdwenen en waar de restanten met schuurpapier verwijderd moesten worden.
Het zelf knippenvan pakkingen werd geen succes en heb nieuwe pakkingen gebruikt en die minimaal aangedraaid om ze zo hopelijk weer te kunnen gebruiken.
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
26 mrt 2018, 19:36
Ik heb vanmorgen een straalkacheltje aangezet en op het blok gericht om de boel een beetje op temperatuur te krijgen.
Het spuiten zelf was in 10 minuten gepiept...
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
26 mrt 2018, 19:41
Had 1 spuitbus primer aangeschaft en was net genoeg om het hele blok min of meer van een laag te voorzien.
Heb nog een beetje over.
Morgen gaat het blok op zn kop en gebruik ik het restje voor de onderkant.
Dan gaat ook de 1e laag echt verf erop.
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
26 mrt 2018, 20:00
Nou maar hopen dat het een beetje wil blijven zitten...

Heb inmiddels mn frampje weer opgehaald bij Peter.
Heb besloten dat het de kwast wordt.
Mn eerste motor (Guzzi) heb ik ook het frame van geverfd met een kwast (potje verf Au Bain Marie opgewarmd..) en bleef al die jaren goed zitten.
Was hoogglans dus zijdeglans moet helemaal lukken..
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
27 mrt 2018, 09:55
Zohee dat blok ziet er schoon uit!
Je mag de mijne ook wel zo mooi schoonpoetsen hoor  ;D
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL