van 1100ES naar Katana

Nieuws:

 

Auteur Topic: van 1100ES naar Katana  (gelezen 30113 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
12 mrt 2016, 12:06
Ik dacht ik zet het maar in de sectie 'projecten' aangezien het afgelopen weken/dagen wel aan het vorderen is.

In het kort: ik had een 1100 ES (zie topic koppelingsgerammel), koppakking ging lekken, blok uit elkaar en ik dacht, waarom niet in een katanaframe bouwen als ik die toch heb liggen?
En gelijk alle puntjes die niet goed waren aan de ES verbeteren in de Kat.

Heb het blok weer in elkaar met een goede cilinderkop, kleppen geslepen e.d
En nu de rest nog :D

staat er nu zo bij, ik ga toch eerst even alles werkend maken, en dan geleidelijk aan wel verder met optische dingen zoals het opnieuw spuiten van alles.
Frame is al gespoten in originele kleur, wielen liggen bij de poedercoater



Heb nog een flinke to do list natuurlijk, maar omdat ik alles grotendeels origineel opbouw scheelt het wel veel tijd.



Gelijk ook even een vraag, origineel word het achterwiel aangedreven door een 640 ketting, maar ik wil naar 530 omdat die wat smaller is.
Ik vroeg me af of iemand weet hoeveel schakels ik nodig ga hebben?
« Laatst bewerkt op: 12 mrt 2016, 19:50 door arnout »
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • No avatar
  • *
12 mrt 2016, 12:46
Hmm Peter - kijk hier even..

http://www.suzuki-katana.com/katana_suspension.html

Desnoods Rob mailen - heb weleens contact met hem gehad - weet veel!

  • *****
12 mrt 2016, 20:52
Ik dacht ik zet het maar in de sectie 'projecten' aangezien het afgelopen weken/dagen wel aan het vorderen is.
Heel goed..  [tu] Er zwerven trws wel meer topics rond die op die manier ge-upgrade zouden moeten worden..


Gelijk ook even een vraag, origineel word het achterwiel aangedreven door een 640630 ketting, maar ik wil naar 530 omdat die wat smaller is.
Ik vroeg me af of iemand weet hoeveel schakels ik nodig ga hebben?
Een standaard Katana 1100 ketting heeft 96 schakels en tandwielen 42/15 (750 Kat (niet-popup) 96, 41/15)
Er zijn handige rekentools om die overbrengingsverhou ding te vertalen naar een andere ketting met bijbehorende tandwielen: http://www.gearingcommander.com/
Daarbij is het wellicht toch het overwegen waard om af te wijken van de standard overbr.verh., want ik heb zelf iig de gearing altijd veel te laag gevonden, zelfs op een stock GSX750.. Je schakelt je rot in de stad in stop-n-go verkeer, en zit al tamelijk vlot in z'n 5.. Op de snelweg zat ik vroeger ook altijd te vissen naar een 6e versn..  ::)

Hoedanook is een 630 trws gewoon even breed als een 530 ketting van hetzelfde type (O-ring, dikte plaatjes, klinkmethode pinnetjes)
Het eerste cijfer in de aanduiding geeft nl. de "steek" (pitch) van de ketting aan (5 -> 5/8", 6 -> 6/8").. De laatste 2 cijfers betreffen de breedte van de tonnetjes van de ketting (30 -> 3/8", 25 -> 5/16")..
Dus het vervangen van een 630 voor een 530-ketting levert je geen enkele ruimte in de breedte op.. Wel kost het minder energie om een 530 in beweging te houden/brengen en levert je dat dus extra "vermogen" op..

Verders.. (tjee, wat een zeurverhaal is dit aan het worden  ;) ) Moet je bij het selecteren van kettingwielen voor de 530 ketting erop letten dat het voortandwiel minimaal dezelfde diameter wordt (dus meer tanden dan het oude tandwiel) om het mogelijk gaan slepen van de ketting op de achterbrug te vermijden..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
14 mrt 2016, 21:35
Hmm Peter - kijk hier even..

http://www.suzuki-katana.com/katana_suspension.html

Desnoods Rob mailen - heb weleens contact met hem gehad - weet veel!

Thanks Frank! aan die site had ik even niet gedacht, gelijk maar weer even doorgelezen.

En ook bedankt Arnout voor de uitleg, het is even helderder geworden nu

630 ketting is dus net zo breed als de 530, alleen de pitch is dus anders (andere afstand tussen de tonnetjes)
Zag op die site van die Rob Wilton dat ik uit ga komen op een 17 of 18t voortandwiel, en 48t achter.
Ik heb het offset voortandwiel nog van de popup, ook 17t
en aangezien die overbodig is geworden op de popup, kan ik die even proberen op de kat om de boel op te lijnen samen met het achterwiel, remklauwhouders etc

Dan rest aleen nog de vraag, hoeveel schakels?
Als de pitch van de 630 6/8 inch is, en de 530 een kleinere pitch heeft van 5/8 inch moet ik daar even mee rekenen..

En ik kwam uit op 115 schakels.
1 inch is 25,4mm, 6/8 inch is dan 19,05mm en 5/8 15,875mm
96 schakels X 19,05 = 1828,8mm (is lengte 630 ketting)
1828,8 : 15,875 = 115,2 schakels voor een 530 ketting (ervanuitgaande dat de tandwieldiameters 17/48 overeenkomen met de originele 630 tandwielen.

correct me if I'm wrong....

GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
15 mrt 2016, 19:43
correct me if I'm wrong....
Ik kom met deze tool uit op 113,4nogwat links..
Je sommetje zal ongtwijfeld kloppen, maar je aannames w.b. de diameters is niet juist.. Een 17T-530 is nl. kleiner dan een 15T-630.. Een 18T-530 heeft wèl bijna dezelfde diameter, maar die is meestal lastig verkrijgbaar m.n. in aftermarket offset versie..
Dus als je kiest voor 17/48-530 gebruik je tandwielen met een kleinere diameter, en dus heb je een kortere ketting nodig..
Maargoed, een motorketting heft altijd een even aantal schakels, dus jouw 115 schakels zou iig 114 of 116 worden, en mijn uitkomst ligt het dichtste bij 114 schakels..
Maarrrr.. Met zoveel variabelen en onzekerheden is het wrs een veiligere/handigere optie om een open ketting met klinkschakel te kopen met overlengte.. Die kun je dan in de praktijk gewoon op maat maken, en ook afstemmen op de positie van de achteras in de stelsleuven.. (soms is er de ruimte om te kiezen om het wiel naar voren of juist meer naar achteren te plaatsen naar eigen voorkeur, door een schakel erbij of eraf te nemen..)
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
15 mrt 2016, 21:13
Hmm, 113,4 schakels dus
Ja ik had het verschil in diameter van de 17t en 18t even verwaarloosd. dus vandaar dat ik op 115 uitkwam.

Meestal als ik een ketting koop is ie nog los, en pons ik em zelf, dus dan koop ik een ketting van 116 schakels, en maak ik die op maat.
Gaat goedkomen dacht ik zo, thanks again Arnout

Kwam er vanavond ook achter dat de knalpijp van de ES niet past op een katframe.
Als ik op het werk ben zelf maar even wat in mekaar knutselen met spullen die ik nog heb.
Misschien dat ik de yoshimurademper die ik nog heb liggen er op meubel..

iig,, volop aan de gang met alles in elkaar zetten :)
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
12 apr 2016, 22:36



Kan de lapjeskat bijna starten... ben benieuwd

-remmen gemonteerd, brembo rempomp van een Aprillia en Tokico remklauwen van een kwakesaki ZXR
-electra zit er op, lampjes doen het
-uitlaat gemonteerd, ophanging voor de demper aangepast en een deukje in de demper moeten slaan. (was makkelijker dan een andere demper pas maken)
-steun gemaakt voor de katanateller zodat die op de kroonplaat van de gsxr past.
-wielen gepoedercoat, nieuwe Avon sloffen er op.
-kentekenplaathouder gemaakt.
-bussen gedraaid voor het achterwiel.
-bussen gedraaid om het stuur netjes vast te krijgen op de kroonplaat.
-remklauw van een GSX750F aan een houder van een bandit zodat de verankering van de klauw aan de bovenkant in de originele achterbrug kan (moet nog een beter maken maar ik heb iets wat past)
-carburateurs schoongemaakt, meeste zwarte verf er afgehaald (en wat zijn die dingen toch vervelend te monteren als je originele luchtfilterbox gebruikt...)

Ik heb niet echt stil gezeten :)

Nu nog even:

-Bussen draaien voor de schokbrekers, en iets om ze te verlengen (mijn vorige verhogers waren te hoog)
-ketting monteren, zit nog te wachten op mijn achtertandwiel omdat de bestelling verkeerd was gegaan.
tandwielen moet ik nog op elkaar uitlijnen, en daar weer spul voor draaien, of afdraaien.
-benzinekraan ff checken, schoonmaken en slangetjes monteren
-achterrem fixen, moet nog ergens een reservoir zoeken, slang, slangklemmen, leiding e.d

En ik zal vast nog wel meer dingetjes moeten doen, maar het schiet nu wel lekker op. :)

GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
12 apr 2016, 22:45
Heeft iemand toevallig data van die GSXR voorvork die ik er in heb? het is er volgens mij een van een 89er 750 of 1100
Ik moet even weten hoeveel olie er in moet..
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
14 apr 2016, 20:27
Okeedan.. Flink doorgewerkt daaro in Zwaag..  [tu] Die lapjeskat ziet er al bijna rijdbaar uit..

Heeft iemand toevallig data van die GSXR voorvork die ik er in heb? het is er volgens mij een van een 89er 750 of 1100
Ik moet even weten hoeveel olie er in moet..
Tjee.. Ik zou dan ook even moeten zoeken.. Ik had in m'n oude Kat echter wel dezelfde vork, dus zou er ergens gegevens van moeten hebben..  ::) (Herinner me vaag een andere hoeveelheid olie dan de standaardopgaaf te hebben gebruikt n.a.v. een artikel in PB..)
Vork is trws van een 89-er 1100K, die iets langer zijn dan die van de 750 maar qua veerdempingsgedrag niet bijster goed waren.. Vaak verantwoordelijk gehouden voor het onrustige stuurkarakter van de "K", en de reden dat men het dempingsbinnenwerk nogal eens liet aanpassen door veerspecialisten..

Goed, ik zal zometeen effe gaan zoeken..

[graaf, graaf..]

Rightski.. Kon niks in m'n oude aantekeningen vinden, behalve dat ik de veervoorspanning had opgeschroefd d.m.v. een extra spacer.. De sag was nl. ook zonder berijder veel te fors, waardoor je dus minder effectieve veerweg over houdt.. (Dus ik zou zelf ook effe nameten of het extra gewicht van de Kat idd de GSX-R1100 vorkpoten niet teveel laat inzakken..)

In de Suzuki manual wordt opgegeven voor niet USA-models: 5W olie en 418ml oil capacity, en effectief 146mm olienivo (dus zonder veer, volledig gecomprimeerd en na ontbubbelen van de cartridge)

In een PB artikel van augustus '89 genaamd "Keeping to the staright and narrow / How do I make my GSXR1100K handle properly" is men gaan experimenteren met de afstellingen van de vering en demper voor en achter.. De demping in de voorvork wordt als te zwaar gezien en aangepast (W2.5 oile en 185mm oil level).. Commentaar van Ron Williams was dat hij bij Maxton naast aanpassing van de demping ook hardere vorkveren monteert..

Maargoed.. Zelf experimenteren lijkt me een altijd een aanrader.. Olienivo is vlgs mij me niet heel erg cruciaal, maar met de oliedikte kun je dus het dempingsbereik verschuiven.. Qua instelling van de demping vind ik het zelf altijd erg inzichtelijk om een vorkpoot of schokdemper nog zonder veer erop in- en uit te pompen en daarmee zelf te kunnen voelen hoe zwaar die ingaande en uitgaande demping nu werkelijk is en wat voor verschil de stellers werkelijk maken in hun stelbereik..

« Laatst bewerkt op: 14 apr 2016, 21:31 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
15 apr 2016, 16:56
Top Arnout, thanks voor de info, ik ga er straks gelijk mee aan de slag.

Ben inderdaad aardig bezig geweest hier in Zwaag, en hij kan inderdaad al bijna rijden :)
Ik zit alleen nog steeds op het goede 48t tandwiel te wachten, fout bij bestelling,,, en nu kreeg ik het verkeerde tandwiel ook nog eens... grrr
geduld is een schone zaak..

Ik had deze vork ook op de ES, had weinig klachten over de voorvork, behalve dat ie met inveren wat hard is,, maar ook daar had ik niet heel veel last van.
De ES stuurde prima.

Maar de kat ga ik aan de achterzijde nog een paar cm verhogen 2 of 3 cm, dan veranderd de balhoofdhoek ietsje en ik hoop dat ie dan iets beter stuurt

Als ie eerst maar rijd dan kan ik het intensief testen en eventueel bijstellen als het niet bevalt.

Hoop em morgen te kunnen proefdraaien...
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
16 apr 2016, 16:51
Vandaag peut er in gedaan, Choke open en de startknop ingedrukt..

Hij doet het! :):):)

Hopelijk volgend weekend een proefritje als de ketting er op zit
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
16 apr 2016, 22:00
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
21 apr 2016, 20:52
Dát zijn goede berichten Peter!
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
22 apr 2016, 15:54
Dát zijn goede berichten Peter!

Dat zijn het zeker Kees
Heb gister de ketting er om gegooid, lijnt mooi op, hoef niets te veranderen.
Vandaag voorvork gevuld met olie, nieuwe spanningsregelaar gemonteerd (accu laad nu weer bij)

En gelijk ff door de straat gejekkert, ging goed! geen rare geluiden tot nu toe.

Next step, verzekeren, schorsing er af, knipperlichten monteren.
En misschien toch nieuwe langere schokbrekers aanschaffen... YSS of Hagon ofzo..
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
28 apr 2016, 12:59
Top!  [tu]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190