van 1100ES naar Katana

Nieuws:

 

Auteur Topic: van 1100ES naar Katana  (gelezen 30097 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
2 mei 2016, 21:28
Oh,, hier nog ff een kleine update over hoe ik een tellersteun heb gemaakt.
Ik had nog zo'n half verbouwde aan mekaar gebakken steun liggen die ik op een iets beter manier passend heb gemaakt.

Ik heb eerst een deel van de steun afgezaagd wat ik opnieuw wilde maken, toen een modelletje van karton gemaakt om te kijken of het uit komt en om de plaatsen van de gaten te bepalen.
Toen dat goed was heb ik het van metaal gemaakt, aan elkaar gebakken, gespoten en klaar :)







En hij zit er op!


En,, nog een minpuntje van de motor wat ooit nog eens gerepareerd moet worden.
Het schroefdraad van de uitgaande as van de versnellingsbak waar het tandwiel op komt.
De vorige eigenaar had hem tot een kwartslag voor afbreken vastgedraaid... :(
Maar door het offset tandwiel wat ik nog had van de popup special kon ik het goede stukje draad nog gebruiken en het zit voorlopig goed vast.
Voor als het echt niet meer gaat ga ik de as vervangen, die heb ik gelukkig liggen.




En het laatste wat ik gemaakt heb is een klein spatbordje om de stekkers en kabels te beschermen tegen water tijdens het rijden.
ff snel met de hand gemaakt, maar toch best wel tevreden over het resultaat :)




GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
3 mei 2016, 20:37

..heb ik het van metaal gemaakt, aan elkaar gebakken, gespoten en klaar :)

♫ ..Met TIG kun je alles ma-kun.. ♫  8)


En het laatste wat ik gemaakt heb is een klein spatbordje om de stekkers en kabels te beschermen tegen water tijdens het rijden.

Er zit nu nog wel een flinke ruimte tussen nieuw spatbord en achterbrug waar rotzooi tussendoor geslingerd gaat worden..  :-\ Als je nu een huggert op de achterbrug monteert blijft ook het traanplaatje mooi schoon..  [yes]
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
3 mei 2016, 21:23
♫ ..Met TIG kun je alles ma-kun.. ♫  8)

hahaha ja dat klopt, je kan een heleboel mooie dingen maken met een TIG apparaatje, daar ben ik ondertussen wel achter gekomen

Er zit nu nog wel een flinke ruimte tussen nieuw spatbord en achterbrug waar rotzooi tussendoor geslingerd gaat worden..  :-\ Als je nu een huggert op de achterbrug monteert blijft ook het traanplaatje mooi schoon..  [yes]

Hugger.. hmm goed idee, maar ff uitzoeken wat er op een originele achtervork past dan
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
13 mei 2016, 17:47
Zo dan, lapjeskat verzekerd en uit de schorsing gehaald.
Na een klein stukje rijden kwam ik er achter dat de keerring van de uitgaande as van de versnellingsbak lek was..
Klein klusje dacht ik, maar elke nieuwe keerring die ik er voorzichtig in tik gaat stuk, heb er al 2 geprobeerd en 2 keer mislukt. :(
Maar weer nieuwe besteld...

Heeft iemand een tip om dit te fixen?
Zat er aan te denken de nieuwe keerring eerst in de vriezer te leggen, en het blok wat op te warmen.
Ik ga ook het scherpe randje ff goed weghalen, want er zit niet echt een zoekrandje voor het monteren van de keerring.





Bij de popup kat heb ik dit al eens gedaan, en dat ging super makkelijk
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
13 mei 2016, 21:13
Aiii.. Balen..  :(

Heeft iemand een tip om dit te fixen?

..Voorzichtiger tikken..?  :-\
Normaliter hoort er trws een C-ring voor de keerring te zitten (die voorkomt dat 'ie eruit geblazen wordt) en die officieel alleen verwijderd kan worden na splitsen van de carterhelften.. Ik neem aan dat deze C-ring er niet zat, of dat je'm toch hebt kunnen verwijderen?

Voor de rest zou ik idd ook denken aan het voorzichtig wegdremelen van scherpe randjes waarop 'ie mogelijk nu blijft hangen.. Maar ook siliconenpakking als glijmiddel gebruiken, en de keerring proberen er zo recht mogelijk in te werken (hierbij liefst een passende bus als hulpstuk gebruiken, wellicht een oud lager dat mooi op de as past, of anders hiervoor een bus draaien..)
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
13 mei 2016, 21:56
Voorichtiger tikken, ja dat heb ik ook al geprobeerd.
Had ook een buisje gebruikt die dezelfde diameter heeft om gelijkmatig te kunnen tikken.
Dat halve maan borgdingetje was heel makkelijk te verwijderen, tikkie met de schroevendraaier en hoppakee. Daarom had ik ook nooit gedacht dat het alleen vervangen kan worden als het blok uit elkaar is.
Keerring er uit wippen was ook makkelijk, net als bij de popup waarbij ik het ook al vaker heb gedaan (meerdere popups, niet 3 keer bij 1 ofzo)

Maar wat vloeibare pakking of siliconeshizzle gebruiken is wel een goed idee

Dus het word de scherpe randjes weghalen, siliconenmeuk toevoegen en weer een poging wagen om hem er voorzichtig in te tikken.
Moet toch een keer lukken!
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
18 mei 2016, 18:48
Krijg de keerring er niet in, hoe voorzichtig ik ook ben het lukt niet :(
Ben al bang dat het hele blok uit elkaar moet voor die keerring..
Zal ook eens ff op Oldskoolsuzuki vragen..
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
19 mei 2016, 22:35
Hmmm..  :-\  M'n handen jeuken om er ook 'ns een poging aan te wagen..
Ik hoop echter dat er wellicht iemand op OSS nog een gouden tip heeft..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
20 mei 2016, 12:01
Hmmm..  :-\  M'n handen jeuken om er ook 'ns een poging aan te wagen..
Ik hoop echter dat er wellicht iemand op OSS nog een gouden tip heeft..

Als je het wil proberen... Graag!
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
20 mei 2016, 20:13
Als je het wil proberen... Graag!

Tja, wrs struikel ik dan op dezelfde dingen als jij, dus zat te denken of er geen tooltje te verzinnen is om e.e.a. wat eenvoudiger te maken.. Als je toegang tot een draaibank hebt (via werk b.v.) dan zou je wat kunnen gaan knutselen wat dat betreft..
Stel je maakt een bus met iets kleinere binnendiameter dan de zitting in het blok, en het lukt om de keerring hierin te proppen, dan plaats je de bus tegen het carter en drukt met een passende binnenbus de keerring op z'n plek.. Dus enigzins a la zuigerveerringklem, zeg maar..

Schetsje gemaakt..  [smart]



Het rode cirkeltje wijst echter op waar het idee mis zal gaan.. De zijkant van het carter is niet vlak vanwege die C-ring die maar aan één kant zit.. Hier zou je dan de vorm van die buitenbus op aan moeten passen..  :-\
In theorie moet dat mogelijk zijn, maar dan blijft hiernaast het punt dat de keerring die groef van de C-ring moet passeren, en daar zou 'ie toch makkelijk op kunnen blijven haken.. (tenzij je die groef tijdelijk met iets opvult wellicht?)
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
20 mei 2016, 22:02
Busje of adapter kan ik zo voor je draaien van alu

  • *****
21 mei 2016, 10:13
Hmm klinkt goed Arnout, Danny kwam ook al met een soortgelijk idee van de week.
En het is het proberen waard!

Ik zal van de week ff kijken of ik tijd heb om op het werk ff wat te maken op de draaibank.
Bedankt voor het aanbod KatanaSP :)

Eerst nog even nieuwe keerring bestellen...
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
29 mei 2016, 13:05
Ik juich nog niet te vroeg, maar de keerring die ik er nu in heb weten te krijgen houd de olie binnen.
Flink testritje gedaan, en er hing nog geen druppel aan :D
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
25 aug 2016, 18:54
Nou... Ik zal hier de stand van zaken even zetten van dit project...

Had meer pecht met het 1100 blok wat er in zat, veel te hoge carterdruk want langs alle zwakkere olieafdichtingen gooit hij de olie er uit :(
Ik denk dat ik ergens een foutje heb gemaakt met monteren.

Maargoed, aangezien de 5e versnelling hoorbaar is, de uitgaande as niet zo veel schroefdraad meer heeft, en die ene keerring die daar achter zit niet lekker zit heb ik besloten het complete blok uit elkaar te halen en alles te vervangen.

In de tussentijd een 750 katana blok gekocht en er in te hangen om toch te kunnen rijden.
Ik zou ff met dat ding naar Duitsland omdat deze katana een stuur heeft voor een betere zithouding.
Maargoed, dat 750 blok reed prima maar er lag al snel een plasje olie onder omdat de koppakking lek was aan de voorzijde daar waar de distributieketting loopt, en ook aan de zijkant van het blok begon de koppakking te lekken.

Dus ja, pakkingset gehaald, alles uit elkaar halen, er achter komen dat een voorgaande sleutelaar de nokkenas lagerkapjes veel en veel te vast heeft gedraaid.
Resultaat, een deel andere bouten er in, en 1 afgebroken bout die ik nu dus voorzichtig uit moet boren en opnieuw moet tappen.

zo staat het er nu bij



Ik ga er morgen even een RVS busje voor maken die de boor begeleid naar beneden zodat de boor precies in het midden boort en ik de kerndiameter van de M6 bout uit kan boren (4,7mm), en de rest er met een tapje uit kan halen.

Ben benieuwd of het werken gaat :)
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ***
26 aug 2016, 16:10
Tuurlijk ga jij dat redden , je bent toch een handige klapkatverzamelaar
Als ik zie wat je in de tussentijd al hebt gedaan moet het gaan lukken
Maar het uitboren zo als op de foto lukt dat dan niet? is het te instabiel of zo
Enne inspuiten met roestoplosser  warm stokken en dan met linkse tap restanten eruit zien te krijgen