van 1100ES naar Katana

Nieuws:

 

Auteur Topic: van 1100ES naar Katana  (gelezen 30117 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
26 aug 2016, 21:22
..
Had meer pecht met het 1100 blok wat er in zat, veel te hoge carterdruk want langs alle zwakkere olieafdichtingen gooit hij de olie er uit :(
..
Maargoed, dat 750 blok reed prima maar er lag al snel een plasje olie onder omdat de koppakking lek was aan de voorzijde daar waar de distributieketting loopt, en ook aan de zijkant van het blok begon de koppakking te lekken.
..
..veel en veel te vast heeft gedraaid.
Resultaat, een deel andere bouten er in, en 1 afgebroken bout die ik nu dus voorzichtig uit moet boren en opnieuw moet tappen.

Tjee.. ♫ If it wasn't for bad luck.. ♫   :(


Het is verleidelijk om die nokkensaskapjesbout en ("voor alle zekerheid") flink vast te draaien.. (heb mezelf daaraan in het verleden ook wel schuldig gemaakt..  :-X) en ik ken het probleem hierdoor van zowel muurvaste boutjes als gestripte schroefdraad..
Uit voorzorg geef ik daarom tegenwoordig voor het losdraaien altijd een flinke tik op de dopsleutelverlenger om zodoende -mogelijk- de bout wat los te kunnen schrikken..
Hoedanook is het wellicht beter om de kop van muurvaste bouten preventief af te slijpen of weg te boren om daarmee te voorkomen dat de bout te diep afbreekt om nog vast te kunnen grijpen met een tang (of watdanook)..
Sowieso haal je daarmee dan de spanning van de bout waardoor die in principe makkelijk te lossen zou moeten zijn (indien oorspronklijk niet droog gemonteerd)..

Maarja, da's makkelijk achteraf gezegd, en het is lastig inschatten waar de grens ligt w.b. afbreken van de bout..  :-\

..
Enne inspuiten met roestoplosser  warm stokken en dan met linkse tap restanten eruit zien te krijgen

Uitboren moet idd ontzettend nauwkeurig gebeuren om precies het hart van de bout weg te boren zodanig dat alleen de draad ervan als een spiraal in het gat overblijft, zonder verder de schroefdraad in het gat te raken.. Het lijkt me daarom als eerste stap idd raadzaam (na een flinke tik op het afgebroken stuk) te beginnen met een kleiner gat, en zoals George stelt met een boutuitdraaier (+kruipolie +hitte) een poging tot losdraaien te wagen..
Als dat niet in beweging komt, kun je daarna alsnog de bout geheel uit gaan boren..
 
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
29 aug 2016, 15:34
Pfff, zit je niet mee man!
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *****
29 aug 2016, 19:57
Nou... het zat zomaar eens even mee!

Het busje wat ik had gedraaid als boormal paste prima en hield de boor precies in het midden.
Boortje 4,6 er door voorzichtig door gehaald. (kerndiameter M6 draad is 4,7)
En toen de restanten van het draad weggehaald door er voorzichtig een paar tapjes doorheen te halen.

En nu ff kijken wat ik aantref als ik de cilinders er af ga halen..
Aan de rechterkant daar waar een oliekanaaltje zit,,, zijn kleine gaatjes in geboord...
foto's volgen nog!



GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
30 aug 2016, 14:20
Dat is niet "meezitten", maar vakmanschap...  [tu]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *****
30 aug 2016, 21:59
Aan de rechterkant daar waar een oliekanaaltje zit,,, zijn kleine gaatjes in geboord...

..Metaalwormen?
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
1 sep 2016, 19:49
Aan de rechterkant daar waar een oliekanaaltje zit,,, zijn kleine gaatjes in geboord...

..Metaalwormen?




Heb het nog niet los gehaald, maar heb er nog geen goed gevoel over...
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ***
1 sep 2016, 21:45
IDD vreemde gaatjes en lijkt alsof er ook nog iets inzit

  • *****
1 sep 2016, 23:34
Tjee.. gaatjes direct in het oliekanaal..  :o  Als hier geen olie uit spuit zodra je motor start, dan zijn ze niet "door".. Maar waarom ze er ueberhaupt zitten lijkt me een groot raadsel..  ???
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
10 sep 2016, 19:00


:(:(:(

Wie doet zoiets.....
Ik blijf er maar af, want het lekte niet, mocht ie los gaan zitten dan trek ik em er wel uit en las het dicht.
En inwendig is er niks beschadigd gelukkig

maar toch... waarom doet iemand dit??
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
11 sep 2016, 21:42
 ??? Uhmmm.. Zat dat staafje er al in? Ik zag het niet op een eerdere foto, maar wellicht heb je het nu een stuk naar buiten gedrukt?

De beweegredenen hierachter (andere gaatjes op een zelfde manier uitgevoerd?) zullen mogelijk nooit helder worden, maar hoedanook moeten de gaten dicht gemaakt worden.. Wellicht is dit staafje al een dichtplug-poging van een eerdere eigenaar die zich afvroeg wat die gaatjes in z'n blok doen..  :D

Hmmm.. Ik bedenk me net dat porositeit in het gietaluminium een mogelijke verklaring voor die gaatjes kan zijn.. Wellicht dat een olielek toegeschreven werd aan microscopisch kleine gaatjes (gietfouten), die men door uitboren groot genoeg heeft willen maken om ze dicht te kunnen pluggen..
Goed verhaal, niet?  ;)

Zou er verder niet teveel bij stil blijven staan.. Dichtmaken (b.v. d.m.v. draadeindje met epoxy in tapgat), blok inelkaarzetten, en rijden..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
12 sep 2016, 13:21
Ja dat staafje zat er al in, en stak ook al zo uit.
Die andere gaatjes zijn een aantal millimeter diep, maar niet door.
Er lekte verder niks, het staafje zit muurvast dus ik laat het voor wat het is.
Mocht het nog een keer gaan lekken dan dicht ik het wel.

Voor nu, ff het blok in elkaar zetten, heb alles al klaar liggen en nu is het wachten ff op een maatje van me die me even een handje kan helpen.

De zuigers in de cilinders krijgen vind ik altijd een gedoe in je eentje, en dan is het makkelijk als er iemand even kan helpen.

hoop toch deze week de startknop in te kunnen drukken om er muziek uit te laten komen!
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
12 sep 2016, 20:57
nou,, ik had een pakkingset van athena, en die is toch niet helemaal zoals het hoort..
gaten van de voetpakking bij die oliesproeiertjes komen niet overeen, en er zitten 4 losse plaatjes met 2 oringen bij die je apart in de koppakking moet doen.
Wat dus niet wil, want de middelen om ze vast te maken zaten er niet bij..
kortom, geen goede ervaring met dit merk voor de gsx750..

moet nu even een andere koppakking zoeken.

cilinders monteren ging moeilijk, vooral het samendrukken van de zuigerveren.

nou zijn daar setjes voor met tangen/klemmen dat je ze in kan drukken, maar die waren er niet voor deze maat zuigers...

Heeft iemand hier een handig tooltje voor die online te koop is?
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
12 sep 2016, 23:09
gaten van de voetpakking bij die oliesproeiertjes komen niet overseen..

Ik heb nog een genuine Suzuki GSX750 voetpakking liggen (die ik zelf niet wilde gebruiken wgs slechte ervaringen met papieren voetpakkingen..  :-X)



..en er zitten 4 losse plaatjes met 2 oringen bij die je apart in de koppakking moet doen.
Wat dus niet wil, want de middelen om ze vast te maken zaten er niet bij..

Uhmm.. Vlgs mij is dit grotendeels gelijk aan de standaard koppakking van de 750.. Die losse ovale o-ringdingen zijn daarbij echter met metalen clipjes in de uitsparingen van de pakking vastgezet.. Maar m.i. maakt los of vast niet veel verschil, want ze passen toch strak in de uitsparingen? Gewoon als legpuzzel op de cylinder leggen, toch?

..nou zijn daar setjes voor met tangen/klemmen dat je ze in kan drukken, maar die waren er niet voor deze maat zuigers...
Heeft iemand hier een handig tooltje voor die online te koop is?

Ik gebruik zelf m'n eigen tool hiervoor, nl. een stuk PVC rioleringbuis (2 stuks).. Met afgeschuinde rand zodat de zuigerveerklem beter aansluit op de afschuining in de cylinderbus.. En met opening zodat je m.b.v. een taairep de zaak mooi kunt aanspannen.. (Gewoon doorknippen zodra zuiger in de bus zit..)
Universele stalen zuigerveerklemmen zijn m.i. tamelijk k*t en krassen bovendien je zuigers..


                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
13 sep 2016, 20:42
Handig die pvc ringen!
Ik dacht hetzelfde te doen met slangenklemmen, maar dan was ik te bang dat ik de zuigers zou krassen..

En had je gewoon een voetpakking liggen! potjandorie dat had ik moeten weten.
Maar mn cilinders zitten er iig op, en de pakking lijkt goed te zitten.

In Bolsward zit een vent met allemaal nieuwe/oude originele onderdelen, en die heeft als het goed is nog een koppakking liggen. (maar de beste man was 'out of office')
Die ovale o-ringen hadden inderdaad gewoon in die koppakking moeten klemmen, maar dat zat gewoon niet goed en vond het risico te groot dat het verkeerd ging.
Bovendien zaten die metalen clipjes er niet bij om ze vast te maken.
Kortom, wil zeker weten dat het goed is, dan maar iets meer uitgeven aan een originele koppakking.

GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
19 okt 2016, 08:01
zo dan, de herfst is begonnen en deze katana rijd weer en is lekdicht.
Die originele koppakking die ik had paste veel beter.

Eerst wilde de motor niet aanslaan omdat ik de distributie verkeerd had gezet,,, bleek dat er 2 'T' merktekens op de krukas stonden en ik had natuurlijk net de verkeerde te pakken.
Maar toen dat eenmaal goed zat was het starten en lopen!

Had nog even een engine cleaner gebruikt, eigenlijk voor het eerst maar ivm met eventueel vuil wat in de motor was gevallen tijdens het pakkingkrabben.

Eerste proefritje ging goed, geen lekkages, ook niet bij die rare gaatjes.
Maar dat ik gister net 3 km bij huis weg was reed ik door een schroef met mijn nieuwe band... :(
Gelukkig was ie niet door, maar hoop dat ie niet alsnog gaat lekken...



Rijden zonder voorspatbord geeft ook wel een bende, de kuipdelen liggen nog bij de spuiter maar ik wilde het toch ff testen ::)



Nu van de winter nog even wat puntjes op de i en kan ik volgend jaar mooi toeren met dat ding 8)
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL