Panzergrau past bij jou 7,5

Nieuws:

 

Auteur Topic: Panzergrau past bij jou 7,5  (gelezen 24364 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

  • ****
20 jul 2016, 07:28
Gisteren passende bout en ringen gemonteerd in het balhoofd. Nu bezig met de carburateurs. Eerst het vuil en de verf (zwart en oranje) eens van de buitenkant af zien te krijgen. (thinner en remvslt  [smart])
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
30 jul 2016, 14:30
Nog even aan de panzergraue kat "gewerkt".
De meeste verf is er wel af nu. (edit: van de carburateurs dus....)
Eerst eens kijken of er wat met de choke kan.
Dopje van choke verwijdert. Veer was compleet verroest en kwam er in stukjes uit, allemaal gomtroep. Chokeplunger zit muurvast. Hoe krijg ik die plunger eruit? Staat nu in in imal te weken....

(Helaas passen de carburateurs van een ES niet -heb ik nog 2 sets van liggen- want die zijn 32mm en deze 34mm)
« Laatst bewerkt op: 21 okt 2016, 17:24 door tomcat »
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
30 jul 2016, 21:54
Gisteren passende bout en ringen gemonteerd in het balhoofd.

En..? Is het zaakje daarmee nu gefixt?

Nog even aan de panzergraue kat "gewerkt".
De meeste verf is er wel af nu.

WaAat?!1!  :o Oh.. Je hebt het over de carbs.. Ik schrok even..


Eerst eens kijken of er wat met de choke kan.
Dopje van choke verwijdert. Veer was compleet verroest en kwam er in stukjes uit, allemaal gomtroep.
..
(Helaas passen de carburateurs van een ES niet -heb ik nog 2 sets van liggen- want die zijn 32mm en deze 34mm)

Ach ja, natuurlijk.. Op de 750-Kat zitten dezelfde 34ss carbs als op de 1100-Kat.. Op de "gewone" GSX750 ('80-'83) zitten 32ss..
Ik heb trws nog zo'n setje (schmutzige, maar daardoor goed geconserveerde) 750 carbs liggen.. Deze heb ik al deels geplunderd voor spare parts, maar de choke groep zit er nog op en is gangbaar.. Als je denkt dat je choke plunjers/beugeltjes/anderspul ervan kunt gebruiken (en dat ze passen op het 34ss-type) dan haal ik ze voor je los uit deze carbset..

Chokeplunger zit muurvast. Hoe krijg ik die plunger eruit? Staat nu in in imal te weken....

Imal? Kruipoliemeuk, right? Hmm.. plunjer is wrs vastgecorrodeerd en dan heeft weken in azijn denk ik meer zin.. 
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
31 jul 2016, 13:25
Gisteren passende bout en ringen gemonteerd in het balhoofd.

En..? Is het zaakje daarmee nu gefixt?
Eh, dat denk ik wel ja.....

Nog even aan de panzergraue kat "gewerkt".
De meeste verf is er wel af nu.

WaAat?!1!  :o Oh.. Je hebt het over de carbs.. Ik schrok even..
Neejjj, hij is en hij blijft Panzergrau! Sorry voor de wat ongelukkige uitdrukking en het ging idd over de carbs. Door mijn uitwendige schoonmakactie ging er zwarte verf af waar weer oranje onder zat. En als je dan eenmaal met ontvetter begint.....

Eerst eens kijken of er wat met de choke kan.
Dopje van choke verwijdert. Veer was compleet verroest en kwam er in stukjes uit, allemaal gomtroep.
..
(Helaas passen de carburateurs van een ES niet -heb ik nog 2 sets van liggen- want die zijn 32mm en deze 34mm)

Ach ja, natuurlijk.. Op de 750-Kat zitten dezelfde 34ss carbs als op de 1100-Kat.. Op de "gewone" GSX750 ('80-'83) zitten 32ss..
Ik heb trws nog zo'n setje (schmutzige, maar daardoor goed geconserveerde) 750 carbs liggen.. Deze heb ik al deels geplunderd voor spare parts, maar de choke groep zit er nog op en is gangbaar.. Als je denkt dat je choke plunjers/beugeltjes/anderspul ervan kunt gebruiken (en dat ze passen op het 34ss-type) dan haal ik ze voor je los uit deze carbset..
Ik zal eerst de demontage met poging tot het aanbrengen van minimale schade in gang zien te zetten. Dan eens kijken wat er allemaal kapot is en hoe dit te repareren. Dan eens kijken wat er hetzelfde is. Maar al vast bedankt voor het aanbod.

Chokeplunger zit muurvast. Hoe krijg ik die plunger eruit? Staat nu in in imal te weken....

Imal? Kruipoliemeuk, right? Hmm.. plunjer is wrs vastgecorrodeerd en dan heeft weken in azijn denk ik meer zin.. 
Okeij, ik zal de azijn mee naar de garage nemen en dat er eens een poosje in laten weken. Bedankt voor de adviezen!
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
20 okt 2016, 20:51
En de schoonmaak azijn heeft z'n werk gedaan. Na veel weken en veel geduld (weken geduld??!) kwam de afgebloken plunger eindelijk los. Eerst eens even gekeken wat ik nog had liggen. Een setje complete carbs van een ES. Hiervan ziet de choke-plunger er zo op het oog hetzelfde uit. Dus die heb ik maar eens gemonteerd.

Verder bezig geweest met vechten met kruiskopschroeven.. ..........

Uiteindelijk gingen ze los....Ook zat één van de vlotternaalden helemaal vast, maar die is nu weer gangbaar. Ik heb al even zitten rommelen om de vlotters los te halen. Alleen willen de pennetjes nog niet echt. Bij harder tikken men ik bang dat het zamac waar de pen doorheen loopt afbreekt. Iemand nog tips voordat ik het sloop?.
Ik zou het ook kunnen laten zitten en testen of ze goed sluiten en goed benzine doorlaten en de rest wel gewoon schoonmaken/doorsteken/doorblazen.

Dan nog een vraag. Hoe kan je een carburateur het beste wegzetten bij bijvoorbeeld een winterstop. Aftappen (drogen de rubbers pakkingen dan niet uit) of vullen met benzine zonder bio-ethanol? Of nog andere methode?
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
20 okt 2016, 23:46
Hmm.. Dat weken weken in de azijn heeft toch nog langer geduurd dan ik had gedacht.. Iig zijn de messing(?) delen nu blinkend schoon..  ;)
Mikuni choke-plunjers lijken mij tamelijk standaard onderdelen, en dus wrs idd vaak uitwisselbaar van andere carbs..

Verder bezig geweest met vechten met kruiskopschroeven.. ..........
Uiteindelijk gingen ze los....

Dat zijn dus JIS kruiskoppen.. Omdat bijna niemand passende schroevendraaiers heeft, gaan die snel kapot..
Alle schroeven vervangen voor imbusboutjes is ook een oplossing..

Bij harder tikken men ik bang dat het zamac waar de pen doorheen loopt afbreekt. Iemand nog tips voordat ik het sloop?.

Zelf probeer ik dan een ondersteuning in te richten voor het pootje waar het pennetje in vastgeklemd zit, en je vervolgen met hamer en een staafje het pennetje redelijk veilig los kunt tikken.. Dit is een stuk eenvoudiger met een losse carb..
Heb trws net een gouden tip op youtube gevonden waar men een automatische centerpunt gebruikt!

Hoe kan je een carburateur het beste wegzetten bij bijvoorbeeld een winterstop.
Sja.. De meningen zijn verdeeld.. Aftappen zou de rubbers uitdrogen (maar waarom drogen nieuwe rubbers dan niet uit?  ???)
Wegzetten gevuld met benzine is lasting want dat zal op den duur toch verdampen tenzij je de carbs luchtdicht verpakt medunkt..
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
21 okt 2016, 16:37
Mocht je de JIS kruiskoppen of welke andere dan ook niet loskrijgen   gewoon een moniertang haaks op de kop zetten aanknijpen en losdraaien , je creeert n.l zo een grotere hefboom en indien niet geheel vast gerot gaan ze los

Moniertang is een lange uitvoering van knijptang en word gebruikt betonijzer met ijzerdraad aan elkaar vast te zetten

  • *****
23 okt 2016, 10:18
Goed bezig Kees! volgend seizoen rijd de pantzerkatze wel toch?

Mocht je nog carb onderdelen nodig hebben (of iemand anders hier), ik heb een bak vol onderdeeltjes.
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
23 okt 2016, 14:12
Goed bezig Kees! volgend seizoen rijd de pantzerkatze wel toch?
Dat is natuurlijk wél de bedoeling. Maar goed, je weet maar nooit wat ik ondertussen allemaal sloop wanneer ik de intentie heb om het te maken...... :-\
Citaat
Mocht je nog carb onderdelen nodig hebben (of iemand anders hier), ik heb een bak vol onderdeeltjes.
Bedankt voor het aanbod, maar als de van de Es geleende plunger en veer goed werken heb ik die niet nodig. Nou maar hopen dat ik er verder niks aan kapot maak.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
5 mrt 2017, 19:46
Tsjonge, schande! Wat is dat lang geleden [whip]
Gisteren maar eens de compressie van het blokkie gemeten:

Daar werd ik toch wel behoorlijk vrolijk van, in ieder geval lijkt het de moeite met dit blok door te gaan.....lijkt mij of zie ik dat verkeerd?

Dus vandaag nog maar weer eens met de carbs verder. Ik had ze van binnen al eens schoon gemaakt zonder ze van elkaar te scheiden.....dus ja, waar lekt het dan? Precies op de benzine pijpjes tussen de carbs.  :'(
Van elkaar los gehaald:


Van te voren al behoorlijk ruzie met een schroefje van de choke gekregen.
Het is wat die choke van deze carbset:

Maar na flink vals spelen toch kunnen winnen van het vermaledijde schroefje.
« Laatst bewerkt op: 8 nov 2017, 21:50 door tomcat »
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
5 mrt 2017, 23:04
..Daar werd ik toch wel behoorlijk vrolijk van, in ieder geval lijkt het de moeite met dit blok door te gaan.....lijkt mij of zie ik dat verkeerd?

Compressie vlgs het wrkpltshandbk is 9,4:1 en zou niet onder de 9 kg/m3 (ca.9,18 bar) mogen komen voor alle cylinders. Dus is alleen cyl. no 3 tegen de grenswaarde, maar 1 enkele cylinder mag vlgs dat wrkpltshndbk veel verder afwijken.
Dus.. Prima in orde..  8)

Ik had ze van binnen al eens schoon gemaakt zonder ze van elkaar te scheiden..

Nu nog aan de buitenkant schoonmaken..  :P

..dus ja, waar lekt het dan? Precies op de benzine pijpjes tussen de carbs.  :'(

O-ringetjes op deze verbindingspijpjes/T-stukjes kunnen na vele jaren ondertussen behoorlijk hard/verteerd zijn. Wellicht is het slim om ze allemaal te vervangen nu je de boel toch uit elkaar hebt liggen.
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
6 mrt 2017, 20:38
nog ff en de kat rijd Kees!

Wel de meest vervelende  plek voor de carbs om te lekken zeg, maar als alles uit elkaar is kan je het gelijk goed schoonmaken en netjes weer in elkaar zetten.
mocht je toevallig nog een carburateur onderdeeltje zoeken, ik heb hier nog een grote bak met onderdeeltjes als je wat nodig hebt.

 [tu]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
8 mrt 2017, 19:17
Bedankt voor de reacties. Ik had ze al schoongemaakt van buiten, (met zo'n spoelbak op 't werk dus daar is een bak electrocleaner overheengespoeld dat wil je niet weten) maar er goed tussen kom je zoals te zien is niet als je ze aan elkaar laat zitten.
Ik ga het nu dan eindelijk maar eens echt goed doen..... ;) Och ja, waarom zou je het ook gewoon in een keer goed doen  [knife] De compressie hoor je natuurlijk warm te meten, maar dat gaat nu ff lastig, ik vond het voor koude motor hoopgevend. We gaan het zien.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
4 apr 2017, 23:47
nog ff en de kat rijd Kees!

Wel de meest vervelende  plek voor de carbs om te lekken zeg, maar als alles uit elkaar is kan je het gelijk goed schoonmaken en netjes weer in elkaar zetten.
mocht je toevallig nog een carburateur onderdeeltje zoeken, ik heb hier nog een grote bak met onderdeeltjes als je wat nodig hebt.

 [tu]
Afgelopen zondag het laatste vlotterpennetje uit de carburatuers gepeuterd.
Onderdelen bakje met klein grut zat keurig dicht met plakband, want dat mag onder geen beding omvallen/zoekraken. Dus plakband van het deksel af. Sproeier pakken, opstaan en weer gaan zitten............. ............en toen............... :o >:( :-[ :'(...............zat het plakband dus nog onder het bakje en aan mijn broek.  --> het bakje werd tijdens het gaan zitten van de werktafel afgesleurd door het plakband ................... ..
Heel de shit onder de werkband over 3 motorblokken, cilinderkoppen, uitlaten en allerlei andere shizzle gevallen. En dat terwijl ik echt zo van plan was dat nu niet NIET te doen............... .zucht.
Soms ben ik dan .................zo teleurgesteld in mezelf.............
Ook heb ik nog een van de oorjes van de vlotterpennen afgebroken, stond al scheef, pennetje was krom.
Kortom heeft er iemand een vlotterzittingbeves tigingsenuitslagbeg renzingsbeugeltje volgens de meest linkse rode pijl, en eventueel een scharnierpennetje voor de vlotter? Ook mis ik nog een ringetje voor onder de sproeier.

Wat een kl$$tz@k om die handel te laten vallen.
Ik denk dat ik dat oortje wel kan lijmen met twee componenten meuk.
« Laatst bewerkt op: 8 nov 2017, 21:46 door tomcat »
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
5 apr 2017, 16:02
Heel de shit onder de werkband over 3 motorblokken, cilinderkoppen, uitlaten en allerlei andere shizzle gevallen..

 :D HAHAHA..! Sorry, maar ik zie deze slapstickfilm in m'n hoofd afdraaien.. Maar zóóó herkenbaar, en zwaar balen als het jezelf overkomt natuurlijk..  :-X

Heb hoedanook het spul (pinnetje, ringetje, beugeltje) bij elkaar gezocht, en kan dit in een envelopje op de bus gooien (adres even mailen of PM-en). Ophalen kan ook bij erg grote haast (tijdstip nader afspreken).
                                        .. . . .  .  .   .