originele GSX1100S

Nieuws:

 

Auteur Topic: originele GSX1100S  (gelezen 10496 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
12 apr 2020, 11:23
Ik kan mezelf al wel een tijdje een echte katana hoarder noemen maar de ruimte die ik heb in de garage is nu toch echt helemaal ramvol.

Vorig jaar deze 1100 opgepikt om op te knappen. (kon het niet laten het is een verslaving denk ik [devil])



-De mooie originele uitlaten zijn van een ES dankzij onze Daan.
-Origineel kuipje er op gezet met de juiste knippers (er zat een namaak kuipje op die niet goed paste)

teller voorzien van nieuwe naalden dankzij iemand van de Zuid Afrikaanse Katanaclub die ze na maakt. (handig dat facebook)



Motor is in redelijke staat, maar was wel zo lek als een mandje.
Een van de vorige eigenaren heeft het blok gestraald en er zit geen verf meer op.
-Kruskaskeerring lek
-koppakking lek (voorzijde midden)
-voetpakking lek
-er zat geen klepdekselpakking tussen, alleen maar kit

Toen kwam er een zwart onversleuteld ES blok voorbij op facebook marktplaats die volgens de verkoper klaar voor gebruik was, en niet lekte.



Op hoop van zegen dacht ik.... Motor loopt goed maar lekt behoorlijk bij de carterhelften aan de voorzijde en ook de koppakking lekt (voorzijde midden)
Het is altijd een gok met een motorblok van 36 jaar oud, maar in ieder geval heb ik genoeg reserveonderdelen nu :-\


Aangezien ik nu minder werk door al die poespas met het Coronavirus heb ik tijd genoeg om met het katanablok aan de gang te gaan. Mijn popup en mn 1100R katana rijden ook goed zonder mankementen.
Nu ben ik van plan alles uit elkaar te halen, alle pakkingen en keerringen te vervangen met nieuwe originele van Suzuki, en alles weer netjes volgens het boekje in elkaar te zetten.

Heeft iemand nog tips voor mij toevallig? iemand die eerder zo'n blok compleet heeft gereviseerd?

GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
12 apr 2020, 16:32
Ha.. Toch nog niet genoeg Katana-projecten om de verslaving te bevredigen?  ;D
En tja, een garage/werkplaats, hoe groot dan ook, zal altijd te klein zijn voor een enthousiaste sleutelaar.  :-\

Mooie uitdaging deze keer: een echte restauratie, en geen (ver)bouwproject dus.

Tips voor specifiek dit 1100 blok? Dit is eigenlijk het enige blok dat ik (goed) ken.. Er is een rits aan aandachtspuntjes, maar in hoeverre die alleen en specifiek voor de luchtgekoelde GSX1100 geldt kan ik niet zeggen.
Iig is mijn vaste stokpaardje om vooral niet de standaard papieren voetpakking te gebruiken, maar liever die van een EFE. (Die is van staal en blijft wel heel, en is  fabriek-af gecoat in anti-lek meuk).
Bij oudere blokken wil de krukas wel 'ns verdraaien. Dus als je het blok toch uit elkaar trekt meteen effe checken. Latere blokken, halverwege de ESD modellen, kregen een deels doorgelaste krukas om het verdraaien tegen te gaan.
Lekke/zwetende koppakking is bijna standaard bij de 1100. Bij de kettingtunnel en/of aan weerszijden blok bij de oliekanaalboringen. Oorzaak? Wrs onvlakheid cylinderblok en/of cylinderkop. Controlepuntje dus.
Lekkage carterhelften is a-typisch, dus ik vermoed dat het een oude reparatie betreft. Blok is wrs eerder open geweest, en dus uitkijken naar eerdere sleutelwerkzaamhede n.
Algemeen puntje is het oliezeefje/olieopzuigding controleren op dichtslibben met meuk. Vooral als er vaker aan het blok is gesleuteld, bestaat er een kans dat je hier nogal wat slicoonresten aantreft.
Verders.. Tandwielen 5e versnelling vaak als eerste versleten, maar uiteraard de tandvlakken van de hele bak controleren. Hier ook uitkijken naar afgeronde nokken en sleuven.
Goed.. Dat was wel ongeveer wat me als eerste te binnen schiet. Ohja, de startkoppeling is natuurlijk ook een aandachtspunt. Altijd schade hier want te zwak ontworpen.
De (gewone) koppeling natuurlijk ook met bijzondere aandacht controleren. (Dikte en vlakheid platen, ingeslagen korf/naaf, ingezakte veren transmissiedemperpl aat, speling tussen korf en naaf (-> het befaamde GSX-ratelen!), etc.)

Right.. Da's wel even genoeg voor nu medunkt..  ;)
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
13 apr 2020, 08:29
Nee de verslaving is nu wel zo'n beetje bevredigd denk ik. Ik heb nu een originele 1100, en een verbouwde. En datzelfde geld voor de popup, een verbouwde van 84, en een originele grijze 85er.
(die 85er moet ik ook nog steeds opbouwen, maar zit ff met de ruimte en de vriendin zal het niet prettig vinden als ik hem in de woonkamer op ga bouwen  [no]

Het is inderdaad een uitdagend projectje, vooral ook omdat dat hele blok uit elkaar moet.
Bedankt voor de tips Arnout, die noteer ik.
Had nooit kunnen bedenken dat de voetpakking van de EFE van staal was en ook zou passen.
De vlakheid van de kop is ook zeker even een dingetje waar gekeken zal worden.

Wat ik in vorige post vergeten was te typen was dat er aan dat blok gerommeld is bij die aansluitpunten voor een oliekoelerleiding aan weerskanten van het oliefilterdeksel.
Beide punten zijn afgebroken, en provisorisch gerepareerd. Ze zijn dicht, maar het is niet mooi :-\
Moet ff kijken wat ik daar mee ga doen, oplassen en netjes maken, of een ander onderste carterhelft zoeken. :-\

Verder is nu de eerste stap even een steun maken op het werk waar het blok in kan hangen zodat ik er makkelijk aan kan sleutelen op de werkbank.
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
14 apr 2020, 10:48
Top man, mooie fiets!
Gaan we weer volgen. [tu]

Volgens mij komt het lekken van de koppakking inderdaad omdat de kop (net als de GS) niet geheel vlak is en door aandraaien vlak wordt getrokken. Omdat er koperen ringen worden gebruikt rondom de distributietunnel verliezen deze door de loop van tijd de juiste spanning en gaat het lekken.

Moet even goed kijken, maar als het goed is heb ik stapels pakkingen.
Ook heb ik nog blokdelen zoals carters, etc.
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *****
14 apr 2020, 21:25
Volgens mij komt het lekken van de koppakking inderdaad omdat de kop (net als de GS) niet geheel vlak is en door aandraaien vlak wordt getrokken. Omdat er koperen ringen worden gebruikt rondom de distributietunnel verliezen deze door de loop van tijd de juiste spanning en gaat het lekken.

Weer wat geleerd 8)

Moet even goed kijken, maar als het goed is heb ik stapels pakkingen.

originele Suzukipakkingen? [winky]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
15 apr 2020, 10:19
originele Suzukipakkingen? [winky]

Uiteraard...  [yes]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • ****
19 apr 2020, 13:12
Ziet er mooi uit Peter!! Ik lees met name van Althea slechte berichten. En dat zou toch wel zonde zijn van het werk. Dus voor zover mogelijk zou ik originele pakkingen gebruiken. Het is trouwens best lang geleden dat ik een originele Katana 1100 heb gezien in het echt.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
20 apr 2020, 17:50
De kop is er af, en man man man wat kwam ik tegen.. :-\



Er zat maar 1 originele bout in voor de nokkenaslagerkapjes, en die ene bout was afgezaagd en zat in een scheve helicoil..

Alle blinde gaten voor die nokkenaslagerkapjes zijn doorgeboord...



en



Verbruikt wat olie langs de kleprubbers vermoed ik..







En dat slijtagepatroon vond ik ook niet heel normaal..


Wat te doen, wat te doen... ???
Vervangende kop zoeken? (een nieuwe kale cilinderkop is 1400 euro :o )

En de cilinders durf ik er nog niet af te halen [no]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
21 apr 2020, 10:35
De kop is er af en dus ook de spanning, dus je zult sowieso de voetpakking moeten vervangen ben ik bang. 
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *****
21 apr 2020, 17:03
De kop is er af en dus ook de spanning, dus je zult sowieso de voetpakking moeten vervangen ben ik bang.

Dat was sowieso het plan, want de voet lekte ook, was alleen bang voor wat ik nog meer tegen ging komen :o
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
21 apr 2020, 20:18
Tjee.. Daar wordt je idd niet blij van..  :(
Maar even voor de helderheid: dit is dus het originele blok, en niét het ES-blok dat je er later ingehangen hebt (met kop- en carterlekkage?)?

Olieaankoek op de kleppen ziet er idd niet OK uit. Hoe zien de poorten er w.d.b. uit? Natte oliesporen of droog?
Bovenkant van de zuigers lijkt dan -vreemd genoeg- niets mis mee, maar het gaat natuurlijk om de veren en de cylinderwanden. (Krassen? vreetsporen?)

..
En dat slijtagepatroon vond ik ook niet heel normaal..

Ik durf en wel een gokje aan te wagen dat dit de zittingen van (alleen) de uitlaatnokkenas zijn? Zo ja, dan is de schade resultaat van een afgeknepen olietoevoerkanaal aan weerszijden onder in het cylinderblok. Mijn reden om zo op een EFE voetpakking te hameren, maar ik ben benieuwd naar de bewijsfoto's w.d.b. t.z.t.

Anyway.. Gebrek aan olie dus, dat wrs vooral bij koude starts een te geringe smering heeft voorzien voor de (uitlaat?)nokkenas. GSX1100-blokken zijn hier meer kwetsbaar voor dan andere blokken vanwege de rollengelagerde krukas en de daarop ontworpen lage oliedruk. Ik kies daarom zelf altijd voor een dure synthetische olie, die ook bij koud weer en minder ideale olietoevoer/-druk toch wat betere kans op voldoende smering geeft. Voor een 1100-blok in puike staat is dat trws veel minder van belang dan een kop die al slijtage heeft.

Anyway.. Geringe slijtsporen in de nokkenasglijlagerzi ttingen hoeven niet desastreus te zijn (mits de aanleiding wordt opgelost), maar dit ziet er toch wel ernstig uit. De juiste testmethode is natuurlijk met Plastigage om vast te stellen of de speling nog binnen de tolerantie valt, maar een snelle check doe je door met je nagel langs de rand van de zitting te schrapen. Als hier een braam zit, dan is er sprake van flinke slijtage. Ik zie in dit geval die braam op de foto al zitten..  :o dus dat lijkt weinig aan twijfel over te laten. In theorie is dit te repareren met lagerschalen, maar dat is qua kosten geen realistische optie.
Bummer.. maar wellicht kun je nog wat onderdelen uit de kop "oogsten" als die nog wel goed zijn? M.n. de tuimelaars zijn dure vervangingsonderdel en. Het zwakke punt hiervan is de (afbladderende) chroomlaag.

Wat te doen, wat te doen... ???
Vervangende kop zoeken? (een nieuwe kale cilinderkop is 1400 euro :o )

Tja.. Een andere cyl.kop vinden zou moeten lukken. Vaststellen (via internet) wat de toestand van aangeboden waar is, is echter nogal lastig hierbij.

En de cilinders durf ik er nog niet af te halen [no]

Ach.. Things can only get better from here, toch?  :-X
                                        .. . . .  .  .   .

  • *
21 apr 2020, 23:28
Ik zou alles goed schoonmaken, zorgen dat de bramen pleite zijn, NOS pakkingen & zuigerveren er tussen knallen en gummen met het kreng! En als het dan toch open ligt gelijk even de boel sodastralen & opnieuw in de lak zetten. Originele kleppendekselboutje s kan ik je uiteraard wel aan helpen.

  • ****
22 apr 2020, 11:13
Misschien dan meteen de oliepomp van een 750 plaatsen en overstappen op Motul 300V?
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *
22 apr 2020, 11:19
Misschien dan meteen de oliepomp van een 750 plaatsen en overstappen op Motul 300V?

Goed plan inderdaad, die 30% meer oliedruk zou er wel eens voor kunnen zorgen dat het zooitje heel blijft.
De volsyntheet van Putoline is ook top. Kost je wel een nier.

  • *****
22 apr 2020, 11:20






Olieaankoek op de kleppen ziet er idd niet OK uit. Hoe zien de poorten er w.d.b. uit? Natte oliesporen of droog?
Bovenkant van de zuigers lijkt dan -vreemd genoeg- niets mis mee, maar het gaat natuurlijk om de veren en de cylinderwanden. (Krassen? vreetsporen?)

De cilinders er net afgehaald, ziet er niet slecht uit, geen gekke slijtage aan de zuigers, geen gekke slijtage in de cilinders gelukkig.
De uitlaatpoorten zijn niet droog nee, daar zie je olie

Alleen die voetpakking lijkt me een zelf gemaakte pakking [no]


Misschien dan meteen de oliepomp van een 750 plaatsen en overstappen op Motul 300V?

Die 750 oliepompen hebben een iets hogere druk toch?
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL