gs650g gered van de sloop

Nieuws:

 

Auteur Topic: gs650g gered van de sloop  (gelezen 3232 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • *
25 okt 2020, 18:56
Hier  http://www.katanaclub.nl/forum/index.php?topic=448.0  kon je al zien dat ik een katana 650 gekocht had.  Er werd daar aangeraden om het vervolg in projecten bij te houden.

Kort samengevat:
katana 650 gekocht op de sloop, er ontbraken een paar onderdelen.
De carburatoren zijn gekuist. (ik mis nog de verer onder de mengschroef) Ze zitten samen en terug op de motor.
De tank is gereinigd danzij electrolyse.  Dit ging vlot en grondig.
De klepspeling is gecontroleerd en was overal in orde.
Verse motorolie, verse oliefilter, nieuwe mousse voor de luchtfilter, nieuwe bougies.
Ik heb een complete chrome uitaat gekocht voor een gs650gl.  Dat leek in orde te komen tot ik een setje originele dempers kon kopen.  Huidige situatie.  Ik een comlete zwarte uitlaat op 1 chrome bocht na.  Ik mis nog de rechter uitlaatophangbeugel  aan de voetsteun.  De linker is in goede staat dus ik moet nog een spiegelbeeld maken.
De missende voetsteunen en rempedaal heb ik 2dehands gekocht en gemonteerd.

De motor draait terug en ik heb hier thuis al een testritje in de tuin gemaakt.

electrolyse


carburatoren uit elkaar


klepspeling controleren


complete uitlaat gevonden


het gedeelte van de uitlaat dat nog op de motor zat met de set dempers die ik kocht


testritje in de tuin met mijn zoon achterop
« Laatst bewerkt op: 26 okt 2020, 14:37 door arnout »

  • *****
26 okt 2020, 14:35
Wow.. Daar is flink doorgewerkt afgelopen tijd! Dat het blok in orde bleek en nu draait was een flinke opsteker natuurlijk, maar door je grondige aanpak heb je mogelijke externe problemen iig al vermeden.  [tu]
Verder goed om te zien dat het tank ontroesten is gelukt d.m.v. elektrolyse. heb je sealen van de binnenkant nog overwogen, of wilde je liever de boel z.s.m. weer in elkaar zetten?
Ha.. Een fraaie foto van de testrit als bewijsmateriaal van het succes.  8)
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
26 okt 2020, 20:31
Goed bezig!
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
27 okt 2020, 09:58
Top!  [tu]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • No avatar
  • *
30 sep 2021, 12:56
Een update nu en dan kan geen kwaad. 
Ik heb deze zomer een beetje gereden met de motor.  Hij pakt niet helemaal mooi op tussen de 4500en 6000 toeren.  Dit werd beterndat ik de carbs gesynchroniseerd had maar het is nog niet helemaal weg.   Deze winter zal ik dit verder onderzoeken.

Maar voor de rest alles in orde  [tu]


  • *****
30 sep 2021, 21:38
Ha.. De opknapkunsten hebben zich dus in de praktijk bewezen.  [tu]
En de foto bewijst dat de 650 er ondertussen fraai bij staat.

W.b. hapering van het gas zou mijn eerste gedachte zijn om 'ns wat te experimenteren met de naaldhoogtes. Eén clippositie lager (naald dus hoger) zou het mengsel rijker maken in het gebied dat je aangeeft.
Maarrrr (1).. Een arm of rijk-kwestie kun je sowieso eerst eens determineren door na te gaan of het probleem erger wordt bij opwarmd blok, of juist niet.
Maarrrr (2).. Gouden regel bij knoeien aan de carbs is (naast maar 1 variable per keer wijzigen) eerst nagaan of er geen andere randoorzaken aanwezig zijn zoals vervuild lichfilter, valse lucht trekken door scheurtjes in carbrubbers, of een haperende benzinetoevoer, gescheurd carb membraam, etc. Dus eerst zorgen dat de algemene conditie in orde is.

In het wrkpltshndbk kon ik trws niks vinden over clipposities van de gasnaalden, en dus is even de vraag of die uberhaupt wel verstelbaar zijn. Zo niet, kun je iig altijd nog werken met een ringetje/spacer onder een enkele clip/groef.
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
1 okt 2021, 12:36
....
Maarrrr (1).. Een arm of rijk-kwestie kun je sowieso eerst eens determineren door na te gaan of het probleem erger wordt bij opwarmd blok, of juist niet.
Maarrrr (2).. Gouden regel bij knoeien aan de carbs is (naast maar 1 variable per keer wijzigen) eerst nagaan of er geen andere randoorzaken aanwezig zijn zoals vervuild lichfilter, valse lucht trekken door scheurtjes in carbrubbers, of een haperende benzinetoevoer, gescheurd carb membraam, etc. Dus eerst zorgen dat de algemene conditie in orde is.


De zoektocht zal beginnen bij jou maar 2... ik ga in elk geval eerst op zoek naar mogelijke oorzaken van valse lucht.  De rubbers tussen luchtfilterhuis en carb zijn verdacht en ook de stukjes tussen de carb en het blok zien er niet meer zo fris uit...

De instellingen van de carburator veranderen zal pas het laatste zijn.

  • No avatar
  • *
27 aug 2023, 06:44
hoihoi,
tot nu heb ik amper met de motor gereden.  Hij staat mooi onder een doekje in de garage.
Tijdens het voorbije zomerverlof heb ik het doekje eraf genomen en terug wat km's gereden.
Het inhouden, niet goed doortrekken tussen 4500-6000 toeren is er dus ook nog altijd.  De oorzaak is voorlopig nog niet aangepakt.  Maar daar komt verandering in. 
Er ligt een "nieuwe" carburator set klaar om te reviseren.
Er zijn nieuwe inlaatrubbers en dichtingen onderweg! (tussen carb en motor)
Ik wou ook graag de rubbers tussen het luchtfilterhuis en de carbs vervangen.  Maar ik heb geen idee als deze nog ergens te koop zijn.  tips zijn welkom.

Als ik hetzelfde tempo kan aanhouden is dit tegen volgend voorjaar misschien in orde :-)

Mijn zoon is ondertussen ook wat ouden en heeft ook wel interesse in de techniek.  Hopelijk kunnen we de komende jaren de motor langzaam terug in al zijn glorie herstellen.  En ondertussen toertjes rijden uiteraard.

  • ****
28 aug 2023, 09:26
Goed dat je de motor weer onder het kleedje vandaan hebt gehaald. Het is een mooi ding waar er inmiddels nog maar erg weinig van zijn, ik zie ze nooit meer.
Wees erg voorzichtig met de pennetjes waar de vlotters om scharnieren, maak deze voorzichtig los zodat er niets afbreekt. En hopelijk loopt de motor na carburateur revisie en nieuwe rubbers wel helemaal naar wens.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • No avatar
  • *
29 aug 2023, 12:49
Goed dat je de motor weer onder het kleedje vandaan hebt gehaald. Het is een mooi ding waar er inmiddels nog maar erg weinig van zijn, ik zie ze nooit meer.
Wees erg voorzichtig met de pennetjes waar de vlotters om scharnieren, maak deze voorzichtig los zodat er niets afbreekt. En hopelijk loopt de motor na carburateur revisie en nieuwe rubbers wel helemaal naar wens.

De pennen voor de vlotter zijn er zonder problemen uit gekomen. 

De inlaat stukken op het motorblok met bijhorende ringen zijn vandaag toegekomen.  De revisieset voor de carbs komen morgen samen met 2 inlaat rubbers.  De 2 van het andere type zijn blijkbaar niet zo makkelijk te vinden.

We zien het zitten.  :-)

  • *****
30 aug 2023, 20:55
..
De inlaat stukken op het motorblok met bijhorende ringen zijn vandaag toegekomen.  De revisieset voor de carbs komen morgen samen met 2 inlaat rubbers.  De 2 van het andere type zijn blijkbaar niet zo makkelijk te vinden.
..

Ik zie dat op cmsnl.com linker- en rechter inlaatrubbers (op cyl.kop) gewoon voorradig zijn, maar de luchtfilterhuisrubb ers niet (als je die bedoelt?). Desalniettemin is een tip om m.b.v. de onderdeelnummers gewoon op Google te zoeken naar evt. shops/verkopers.
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
17 sep 2023, 07:44
De nieuwe inlaatrubbers en O-ringen zitten erop.  Gereviseerde carburatoren zitten erop.
De rubbers tussen luchtfilter en carburatoren heb ik nog nergens gevonden.  Maar ik houd mijn ogen en oren open.
Gisteren heb ik een testrit gedaan.  en  [tu]  ;D 
De motor pakt goed op en rijdt zoals je zou verwachten.  8)

Nu kunnen we beginnen om de motor uiterlijk in ere te herstellen.

  • ****
17 sep 2023, 13:51
Heel goed bezig Wouter  [tu]. Mooi dat het heeft geholpen. Nu maar op zoek naar de rest en dan het uiterlijk zeg je? Wat ga je daaraan doen?
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • No avatar
  • *
20 sep 2023, 12:20
we gaan niets spectaculair doen.
Gewoon rustig aan de motor terug mooi maken.
Bijvoorbeeld de wielen.  Die zijn wit en de velgrand was gepolierd. Het wit zit mooi vertopt onder een dik pak stof en de gepolierde rand ziet er niet meer uit.
Dus die gaan we terug wit en blinkend maken.
De rode verf op de remklauwen is hier en daar weg.  Die gaan we terug mooi rood maken.
Het linker zijkapje hangt met ductape aan elkaar. Als ik daar eens mooier exemplaar van vind dat zou een hele verbetering zijn.
De tank heeft al goed afgezien, het voorspatbord heeft krassen,... als we alle grijze delen ooit eens laten herspuiten.
De vorkbenen zijn dof geworden.  Die kunnen ook wel een goede opknapbeurt gebruiken.

 Je snapt het wel, gewoon in ere herstellen.  Komt wel goed en zal heel lang duren  ;)
ondertussen kunnen we wel rijden.