Katana Naked

Nieuws:

 

Auteur Topic: Katana Naked  (gelezen 22148 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *
22 mrt 2012, 22:39

Zo de lente is begonnen! Net als het afmaken van de GS550  ::) ;D
Met goeie hulp van Peter zitten alle onderdeeltjes er weer op!
Helaas nog geen ontsteking maar de motor draaide in ieder geval wèl rond :D
Ik zal dit verse topic starten met een paar foto's uit de oude doos.




vóór:

na:



In de tussentijd heb ik de theepot een tijdje gereden

Die is nu weg, en alle aandacht gaat naar de katana!

Tank in de primer gezet


Vandaag de dag:





Zo, een mooi foto update-je al zeg ik het zelf!
Volgende keer meer tekst.  :P

  • *****
24 mrt 2012, 01:07
okeedan.. stilletjes aan is er doorgewerkt aan de 550-Kat..!  :)

tank ziet er strak uit.. wordt het een soort cafe-racer-kat, gezien het lage stuurtje en de zwarte kleur?

nog steeds op zoek naar rooie bougiekabels om de boel daadwerkelijk lopend te krijgen?
als 2e hands niet lukt (of niet netjes genoeg is) kun je ook "aftermarket" kabels bestellen van Taylor.. bougiekapjes meteen ook in dezelfde kleur..


op het oldskoolsuzuki-forum is er iemand die in deze kabels handelt en ze redelijk gunstig naar NL kan versturen..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
24 mrt 2012, 18:11
hoi wolfie,

nog wat onderdelen nodig voor je ontsteking? of ben je er nog niet aan toe gekomen?
heb hier anders nog wel wat over. laat maar weten!

  • ***
24 mrt 2012, 23:36
Zo, da's een behoorlijk verschil. Goed bezig. 8)
Katana ni rei

  • ****
26 mrt 2012, 15:40
Goed bezig!
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *
28 mrt 2012, 12:27
Dat zijn wel gave kabels Arnout! Maar de kabels die ik nu heb zijn prima, en de bougiedoppen gloednieuw, gewoon zwart.. achteraf dacht ik idd van rood is ook vet, maar ik vind het goed zo :)
Hverkerk bedankt, ik zal het onthouden!

Deze week ben ik alle bedrading opnieuw nagelopen met contactreiniger en een veil schuurpapier... monnikenwerk! maar in de zon vind ik het heerlijk :)
Dat heeft wat opgeleverd want nu doet de verlichting het helemaal, startknop werkt, motor draait rond, beide bobines geven sterke vonken!
Starten lukte nog niet, dus ik moet even kijken of t aan de benzine ligt.
Beestje heeft ook wel een tijd stilgestaan.. Op pri gezet om de carbs vol te laten lopen, en choke open, keer met gas geprobeerd.. geen verschil!

Wat is de beste manier om te kijken of er genoeg benzine word geleverd? Ik d8 vlotterschroefje even loshalen en zien of er wat uit een carb loopt?
Bougies heb ik er allemaal uitgedraaid om te controleren (zijn nieuw) en die waren niet echt nat, maar roken wel naar benzine.. mmm???

Oh ja t word inderdaad een beetje café racer bedoeling. :)
veel mat zwart, beetje chroom en rode details!
 

  • *****
28 mrt 2012, 21:27
Wat is de beste manier om te kijken of er genoeg benzine word geleverd? Ik d8 vlotterschroefje even loshalen en zien of er wat uit een carb loopt?

yep.. effe bakje er onder uiteraard..
meteen effe de vacuumfunctie van de brandstofkraan testen.. dus als je de "vlotterschroefjes" los hebt, en de vlotterkamers zijn leeggelopen, dan zou er pas weer benzine uit moeten lopen als er onderdruk in het "aanstuurslangetje" ontstaat.. dat slangetje loopt dus tussen 1 van de carbs en de brndstfkraan.. om die onderdruk te simuleren (die onstaat bij draaiende motor) kun je het slangetje even loshalen van de carb en eraan zuigen.. als de kraan goed werkt gaat er op dat moment benzine lopen naar de vlotterkamers en zou je dat dus vrijwel direct uit de open gelaten aftapgaten moeten zien lopen.. dus opletten of dat bij elke carb ook gebeurt..

maargoed, je hebt al geschreven dat zelfs op "PRI" (waarme je de vacuumstuurfunctie omzeilt) het blok nog niet aanslaat.. dus dan volstaat het idd wrs om slechts te controleren of er ueberhaupt benz in de vlotterkamers staat..

als dat het geval is, zou het verder nog kunnen dat de boel aan het overlopen is indien (1 van) de vlotternaalden er niet in slagen op tijd de vlotterkamer af te sluiten.. in dat geval loopt er benz zowel de cyl.kamer als het luchtfilterhuis in..
het niet-aanslaan zou dus mogelijk hieraan te wijten kunnen zijn..

verder is een veel gemaakte fout het in de verkeerde volgorde aansluiten van de bougiekabels.. vooral omdat je deze hebt vervangen is het wellicht het eerste punt om te checken.. (1 bobine-paar op 1&4, en het andere op 2&3.. als dit niet werkt dan de bougiekabel-paren omwisselen, dus 1-4 naar 2-3 en vice versa..)

als dit nog niet werkt dan zou het kunnen dat het ontstekingstijdstip niet goed is (al kun je daar niet al te veel aan fout doen..) wellicht zit de mechanische vervroeger vast in de "hogere toeren"-stand..
oh.. ik zie net in het wrkpltshndbk dat zo'n GS natuurlijk gewoon nog contactpuntjes heeft..  :-[ dus wellicht heeft effe opnieuw afstellen m.b.v. het wrkpltshndbk zin..  :-\

als het dan nog niet lukt dan kan verse benzine helpen.. (benzine wordt oud na verloop van tijd.. bepaalde stoffen vervliegen die normaliter het starten vergemakelijken..)
verder draait wellicht de startmotor niet snel genoeg indien de accu niet optimaal is.. (effe met startkabels aan een auto-accu proberen in geval van twijfel..)


                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
29 mrt 2012, 11:37
Ziet er goed uit Femke !
Startproblemen lijken idd op een bougie-kap-swap.
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *
3 apr 2012, 15:39
YEAH! It's ALIVE!!
 ;D ;D ;D

http://youtu.be/7_fsVp3hX6s


  • *
3 apr 2012, 16:32
Arnout, bedankt voor je uitgebreide stappenplan!
Heeft me echt heel goed geholpen.
De bougiedoppen zitten in de juiste volgorde, maar de carburateurs zuigen zelf geen vacuüm, dus toen ik dat zelf deed liepen ze wel allemaal netjes gelijkmatig door en kon ik starten! (gekeken met de vlotterbak schroefjes eraf zoals je zei.) Op PRI stand liepen niet alle carbs mooi door (maar dat zal misschien met zwaartekracht te maken hebben? :P)

Naja, nu nog uitvogelen waarom de carburateurs zelf geen vacuüm trekken op de tank.  ??? Had dit getest door wanneer de motor liep de benzine slang van de tank te halen (de vaccuümslang wel op de carb. te laten) en dan zou er benzine moeten stromen uit de tank maar dat gebeurde niet.
(tnx peet!)

Mijn ontsteking ia trouwens vervangen vermoed ik, want het is niet met contactpuntjes maar electronisch. (enkel condensatoren op de contactplaat, waar anders ook nog de contactpuntjes zouden zitten.)

contactplaat met condensatoren (electronische ontsteking?)

wijzerplaat ontstekingsafstelli ng zit er nog wel tussen, is dat nodig? Electronisch valt niet af te stellen toch?


De vervroeger
Normaal gesproken zet je de grondplaat markering in lijn met de vervroeger om het ontstekingstijdstip af te stellen, maar dat kan nu niet meer omdat het electronisch is, en er dus geen markeringen zitten op de huidige grondplaat.
(correct me if I'm wrong..)
Wat me wel opviel, is dat waar de vervroeger contact maakt met de krukas er wat roestaanslag zit, schuurpapier of laten?
 :)



  • *****
3 apr 2012, 20:26
YEAH! It's ALIVE!!
 

okeedan..!  8) lekker geluidje wel..  :D

..Op PRI stand liepen niet alle carbs mooi door (maar dat zal misschien met zwaartekracht te maken hebben? :P)
..
Naja, nu nog uitvogelen waarom de carburateurs zelf geen vacuüm trekken op de tank.  ???

duss.. de PRI-stand werkt niet lekker ( = mechanische "over-ride" die het zuigertje in het membraam open moet drukken)
=> mechanisme-blikje mogelijk verbogen..
..en..
in de ON-stand levert die ene carb te weinig onderdruk om het membraam volledig open te kunen trekken..
=> wellicht klein scheurtje ergens in slang (kan soms moeilijk te zien zijn) of onderdruk-kanaal in carb is verstopt (op andere carb proberen?)..

Mijn ontsteking ia trouwens vervangen vermoed ik, want het is niet met contactpuntjes maar electronisch. (enkel condensatoren op de contactplaat, waar anders ook nog de contactpuntjes zouden zitten.)

euh..  :-[ heb het toch maar even nagezocht.. 550-kat blijkt toch standaard met "transistorised" ontsteking te zijn uitgerust..   ;D ..de "gewone" GS550 had wel puntjes..  ::)
hiero te zien op microfiche..

wijzerplaat ontstekingsafstelli ng zit er nog wel tussen, is dat nodig? Electronisch valt niet af te stellen toch?
wijzerplaat lekker laten zitten want die is toch wel handig.. de montageplaat van de ontstekingsspoeltje s zit nl. met slobgaten gemonteerd die het mogelijk maken de boel iets te verdraaien en daarmee de timing te veranderen.. 

Normaal gesproken zet je de grondplaat markering in lijn met de vervroeger om het ontstekingstijdstip af te stellen, maar dat kan nu niet meer omdat het electronisch is, en er dus geen markeringen zitten op de huidige grondplaat.
(correct me if I'm wrong..)
die onsteking is dan wel electronisch, maar was toendertijd nog niet zo technisch ontwikkeld dat deze ook een vervroegings-functie heeft.. het ding is dus gewoon statisch en dus moet dat ontstekingssingnaal nog steeds op de oude manier vervroegd worden voor hogere toerentallen (boven 2500-3000tpm ofzo..)
dus afstellen bij stationair toerental EN bij 3500tpm of hoger.. de uit te lijnen markeringen staan trws op de wijzerplaat en op de vervroeger zelf..  ;D  door uitsparing in grondplaat heen kijken..)

Wat me wel opviel, is dat waar de vervroeger contact maakt met de krukas er wat roestaanslag zit, schuurpapier of laten?


euh.. tja, roest is nooit mooi, dus wegpolijsten.. maar waar het om gaat is dat het buis-gedeelte soepel kan verdraaien als de 2 armpjes van de vervroeger naar buiten geslingerd worden.. dus effe dat buisgedeelte op het krukas-einde verdraaien en zien of alles wel soepel uitklapt/beweegt..
met fijnkorrelig schuurpapier polijsten en beetje invetten met hittebestendig vet (molybdeensulfide-meuk o.i.d.)
die veertjes zien er trws ook behoorlijk roestig uit.. mogelijk zijn de daardoor verzwakt en slaan de armpjes eerder uit dan de bedoeling is..

oja.. je mist nog een blok-ophangbout re-onder..  :P
                                        .. . . .  .  .   .

  • *
4 apr 2012, 22:53
Oke, ik zal me in de benzine kraan gaan verdiepen! Scheurtjes in de slangen zijn vrij onwaarschijnlijk want ik heb alle slangetjes vervangen voor soepele nieuwen :)(was echt wel nodig haha)Maar hou t in mn achterhoofd.

Mooie afbeelding van de ontsteking! Handig, nou kan ik daar ook mee bezig. Vond het wel apart dat het in geen van mn boeken staat.. ik heb ook een uitgave met extra aanpassingen (zoals de andere carbs met choke op het stuur) ..vreemd dat deze ontsteking er niet bij staat!

Van de week even wat nieuw schuurpapier etc. halen, en tussendoor weer verder ermee!

En ja haha die ophangbout had ik er (geloof ik) uitgehaald om de bok eronder vandaan te halen.. lelijk ding! Eerste wat ik er altijd afhaal.  :P
Straks er weer onder zetten want ik heb geen motorsteun meer, en wil de wieltjes eraf halen  :-X
Als het goed is heb ik die bout nog wel rondslingeren ::)oops

Ik ga ermee aan de slag!




  • *
4 apr 2012, 23:06
Daarnaast is de uitlaat is ook nog een projectje op zich.

Hij is wel gewoon voor de GS550.Een 4 in 1 (zoals er origineel ook onder zit..)maar dan verchroomd. Het demper-ophangpunt is wel anders van positie, maar dat is aanpasbaar.

Het lastige zit hem in het spruitstuk! Ze staan wel genummerd, en volgorde is goed (ook toch wel met andere volgordes geëxperimenteerd zonder succes)

Probleem is dat ze niet goed uitkomen bij het verzamelstuk in de demper.


De onderste twee buizen heb ik inmiddels wel naast elkaar gekregen, maar er zijn er nog twee die echt te scheef ervoor staan.

Ik kan er ook niet teveel aan buigen want dan breken de flensbouten miss af en dat is niet fijn  :P
-----------------------------
De flensen die erbij zaten pasten ook niet bij pijp 2+3 op het blok, omdat ze dan vastliepen tegen de uitstulping in t middelste deel van het blok (waar die nokkenas ketting doorheen loopt.)Maar de originele flensen kunnen er gelukkig wel omheen en vastgedraaid worden, die had ik bewaard en zal ze zwart spuiten (zijn donders verroest :P) en gebruiken.
-----------------------------
Nu had ik gedacht om er evt. open pijpen van te laten (muhaha), gewoon twee aan elke kant, en de  uitlaat-spruitstukken verlengen zodat het een motor met sidepipes word!

Heb ook nog van dat uitlaatverband liggen ( mooi oldskool spul)
Alleen is dat waarchijnlijk wel errug vervelend op de snelweg  >:( en niet fijn voor lange ritten. (die juist gemaakt moeten worden)

Anyways.. heb ook al even zitten kijken naar alternatieve dempers, dacht aan misschien 2 2in1 dempers te gebruiken, ideas anyone??

  • *****
5 apr 2012, 12:53
Die andere pijp kan ik wel een keer voor je buigen zonder dat hij in de cilinder zit? als je de ene kan buigen dat ie goedzit kan het met de andere ook, dan ff ander ophangpuntje maken en knallen met dat ding Fem  8)
En dan nog een paar mooie spaakwieltjes er onder  ;) Maar ik zou hem eerst maar eens helemaal goed rijdend maken, en dan weer wat cosmetische dingetjes gaan doen  ::)
« Laatst bewerkt op: 5 apr 2012, 22:17 door peterrr »
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
5 apr 2012, 18:31
Daarnaast is de uitlaat is ook nog een projectje op zich.
..
Het lastige zit hem in het spruitstuk! Ze staan wel genummerd, en volgorde is goed (ook toch wel met andere volgordes geëxperimenteerd zonder succes)
..
Probleem is dat ze niet goed uitkomen bij het verzamelstuk in de demper.

Heb ook nog van dat uitlaatverband liggen ( mooi oldskool spul)

Die andere pijn kan ik wel een keer voor je buigen zonder dat hij in de cilinder zit?

euh.. ik zou nog effe niks gaan buigen of verzagen ofzo.. want bij de aanblik van de foto van de uitlaat had ik meteen zoiets van "dit klopt zo niet"..  :-\ (maar had toen al genoeg te zeuren over losse boutjes enzo, dus hield m'n mond er maar over..)

zoals de bochten nu bijeen komen re-onder het blok is m.i. niet de bedoeling..  :-X
*meestal* is het zo met 4-in-1's die 2x2 op een collector aansluiten, dat de buitenste bochten de bovenste zijn in de aansluiting, en de binnenste 2 bochten de onderste aansluitingen vormen..
dus, van voren naar achteren gekeken (op de aansluitingen van de collector) zou dit dan de nummering worden:

(4)(1)
(3)(2)

de collector zou m.i. ook meer recht onder het blok moeten zitten (evt. met een kleine hoek naar rechts t.b.v. aansluiting op de demper..)

evt. kan het handiger/sneller zijn om met losse bochten even e.e.a. uit te proberen w.b. passing op de collector..

ah.. toevallig nog een foto gevonden van "before"  ;) waarop de m.i. goede aansluiting te zien is..



Heb ook nog van dat uitlaatverband liggen ( mooi oldskool spul)

"uitlaatverband"? ..is dat voor het stelpen van de bloedende oren?  :D

« Laatst bewerkt op: 5 apr 2012, 18:41 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .