Nieuw nieuw katspul..

Nieuws:

 

Auteur Topic: Nieuw nieuw katspul..  (gelezen 198245 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
19 dec 2011, 21:56
thanks Camo..  ;)
inmiddels de ogen aan de rechterkant ook vast-gepuntlast (pfff.. argonflessie alweer half leeg! :o ga vrlpg alleen dingetjes "tacken".. aflassen komt later wel met een kaal frame..)
en vandaag rvs hielplaatjes gemaakt..  :) yup.. er zijn wat gaatjes in gevallen..  ;D hopelijk is 'ie nog sterk genoeg..



ga wellicht nog de boven- en achterrand ietsje omzetten zodat je je boots er niet op kapot schuurt..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
29 dec 2011, 20:12
phoe.. best stil hierzo op 't forum de laatste dagen..  :-\
afgezien van de kerstvreetpartijen is het natuurlijk ook DE tijd om te gaan sleutelen aan het stalen ros.. ik neem dus aan dat er volop gezwoegd wordt in schuurtjes aan groot onderhoud in voorbereiding van komend jaar, of dat deze vrije tijd benut wordt om grotere voortgang te boeken met Katana-motor-projecten..  :-X

zo niet, ook goed natuurlijk.. doe waar je lol in hebt.. en voor mij is dat voortrommelen aan m'n katspul-Katana-project..  ;D

dus.. afgelopen tijd weer wat dingetjes gedaan zoals het maken van ophangpunten voor de "bobbins" aan de XJR-achterbrug.. standaard zitten er daarvoor nog geen voorzieningen voor zoals dat bij veel andere motoren wel het geval is..
omdat het gietstuk waar de steekas in valt m.i. wat te weinig vlees bood om een gat met schroefdraad te herbergen, moesten er dus ophangpunten aangelast worden..
de "bobbins" of "spools" had ik al een keer eerder gedraaid, dus nu alleen busjes gemaakt met schroefdraad erin, en deze vastgelast..



ik had wellicht beter eerst die busjes kunnen anodiseren, maar het is nu niet echt lekker weer om de ramen een uur open te hebben staan om de kwalijke dampen af te kunnen voeren die hierbij vrijkomen..  :-\

goed.. katspul-kat kan nu dus eindelijk een beetje fatsoenlijk neergezet/opgebokt worden..  :)

vervolgens de rechter (GSX-R) voetsteun aangepast zodat 'ie past in m'n vers gemaakte schetsplaat (M12 draadeind eraf, tapgat M10 er voor terug)
hierbij viel het zwabberende rempedaal op.. het draaipunt in het pedaal was nl. erg uitgelubberd.. met de nodige noodgrepen is het gelukt dit gat strak uit te boren tot 20mm zodat er een bronzen pasbusje in paste dat ik nog had ergens (nooit wat weggooien!  ;) )
nu ik toch met het rempedaal bezig was, leek het meteen de juiste gelegenheid om het heveltje (nokje?) waarmee de rempomp wordt ingedrukt, te verplaatsen.. die moest nl. een flink eind naar binnen om met je hiel tenminste geen last van de pomp te hebben..
dus, eerst een los nokje in L-vorm gemaakt en dat daarna vastgelast aan het pedaal..



later het nokje nog wat aangepast om de slag van het pedaal te vergroten en natuurlijk een gat voor de pompbevestiging geboord..



volgende stap laat zich raden: de bevestiging van de rempomp zelf.. ik had de eerder gemaakte bevestiging nog niet weggeslepen omdat die wellicht nog hergebruikt zou kunnen worden.. nu blijkt echter dat die toch niet helemaal op de goede plek zit, en dus moet er wat anders voor in de plaats komen..

verder veel zitten prakkiseren over de (noodzaak van een) tandwieldrager.. en ben daar nog niet uit.. (voorlopige plan is het gebruiken van een Ducati -900ss of o.i.d.- tandwieldrager en daarvoor zelf het "vrouwtjes"-deel aan de wielnaaf te maken..)

ook de bevestigingspunten van de schokbrekers aan het frame zorgen voor wat hoofdbrekens.. e.e.a. hoeft op zich niet zo moeilijk te zijn, ware het niet dat ik er een veerhoogteverstelli ng in wil hebben.. die zit nl. niet in de ZXR-schokbrekers die ik wil gaan gebruiken.. ik ga er verder niet vanuit dat ik de geometrie in 1x goed ga hebben, dus verstelbaarheid hiervan is wel belangrijk..
verder is de XJR-achterbrug flink breder dan een GSX-brug waardoor de schokbrekers verder naar buiten staan.. dit is sowieso nodig voor de kettinglijn maar veroorzaakt wel torsie in het bevestigingspunt..

ik heb nu eindelijk wat verzonnen en uitgeschetst.. idee is dus dat de schokbrekerbevestig ing vastgebout zit en dat d.m.v. vulplaten de hoogte aangepast kan worden..



deze oplossing is natuurlijk omslachtiger dan een voorziening waarbij je slechts aan een wieltje zou hoeven draaien, maar het is een compromis tussen maakbaarheid, gewicht en gebruiksgemak.. bovendien stel je zoiets toch maar 1x in en komt er daarna zelden meer aan..
vanwege de verschoven positie op het frame zal ik wrs ook nog een extra tussenpijpje gaan inlassen om de krachten af te voeren en dus om te voorkomen dat de framebuis gaat knikken/indeuken..

right.. keeping on tinkering..  ;)
« Laatst bewerkt op: 29 dec 2011, 20:16 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
2 jan 2012, 00:12
Citaat
volgende stap laat zich raden: de bevestiging van de rempomp zelf..

oude steun weggeslepen, framebuis weer glad gevijld, plaatje gezaagd/gevijld en vastgepuntlast..  :)

                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
3 jan 2012, 20:38
goed.. "reserve" EFE blokje is binnen!



Bekend blok!  ;D  Loopt als de duivel!

Ik heb na veel speurwerk de efe klepdekselpakking gevonden Arnout!
Hij zit al in een doosje, morgen gaat ie op de post!

Chris

  • *****
4 jan 2012, 01:00
Ik heb na veel speurwerk de efe klepdekselpakking gevonden Arnout!

super..! 
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
12 jan 2012, 00:18
right.. afgelopen dagen bezig geweest met de verplaatste schokbrekerophangpu nten.. of liever: het wegslijpen van de originele punten en het voorbereiden van het frame op de nieuwe ophangpunten..
teglijkertijd ook allerlei oude beugeltjes en de accubak-dwarsverbinding weggeslepen (andere accuplannen..  ;))

als eerste begonnen om de schets uit te werken in Autocad om zodoende wat harde maten te kunnen genereren en checken..



omdat de XJR-swingarm offset geplaatst is naar links (8mm uit het hart, wgs hap uit frame en gedeeltelijk weer gecompenseerd rechts door daar de over-breedte van de achterbrug vanaf te halen) staat de linker schokbreker verder naar buiten dan de rechter.. dit is deel van het plan want op deze manier meer ruimte voor de ketting..
maar die hierdoor wordt ook het linker ophangpunt op het frame "breder" dan de rechter..

oja.. reden voor deze omslachtige ophangpunten is dat deze deelbaar zijn en daardoor verder uit elkaar geplaatst kunnen worden door er vulplaten tussen te stoppen.. een hoogteverstelling dus, die echter meestal op de swingarm wordt geplaatst (meerdere schokbrekerboutgate n)..

om de boel een beetje mooi aan te laten sluiten en er moeren verstopt moeten worden, moesten er hapjes uit het "driehoekje" in het frame gehaald worden.. oei wat een roest..



hier de eerste grove opzet van de 2-delige ophangpunten.. opgelast de "moeren" die verdwijnen in de driehoekjes.. de overige boutgaten bepaal ik pas later definitief als ik de boel "in situ" heb kunnen controleren..



na veel gevogel om de punten recht op het frame te plaatsen, deze vastgepuntlast en effe tijdelijk de onderhelften erop geklemd..



zodra ik denk dat het geheel een beetje klopt komen de overige boutgaten erin en ga ik verder met het plaatsen van de verstijvingsschotje s e.d.
als ik me teveel ga storen aan de breedte van m.n. het linker ophangpunt ga ik de schokbreker nog ietsjes schuin naar binnen zetten..

ondertussen een beetje aan het brainstormen over de bevestiging van de kuip.. zit erover te denken de zijkapjes permanent aan de kuip vast te maken en de kuip "an sich" zelfdragend te maken.. d.w.z. geen kuipfreempje, maar wat verstevigingen in de kuip zelf in-polyesteren (ofwatdanook) en hier ook bevestigingen in opnemen die direct op het frame verankerd kunnen worden.. liefst iets van snelkoppelingen of met R-clips ofzo..
mooi idee, maar kost ook weer meer tijd natuurlijk..  :-\ naja, nog effe bedenktijd en moet sowieso ook nog de tankbevestiging gaan bedenken (voorste steun op rubber "knoppen" weggeslepen wgs brede frameverstevigingen ..  :-\ )
« Laatst bewerkt op: 12 jan 2012, 00:26 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
14 jan 2012, 23:18
Yoshimura stepjes gevonden op duitse Ebay..  8) ziet er heel wat stakker uit dan de versleten inklapbare GSX-R stepjes.. maar 'tis niet alleen maar voor de looks, het inklapscharnier van de oude stepjes zat vervelend in de weg onder je voetzool, en deze lopen gewoon door tot de ophanging..

                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
16 jan 2012, 21:13
Mooie shizzle  8)
Katana ni rei

  • *****
16 jan 2012, 23:29
Mooie shizzle  8)
en best wel dure shizzle voor een paar gebruikte stepjes..  :-X

naja..
vandaag weer ietsje verder met de schokdemperophangpu nten.. draad getapt in het frame-gedeelte, en de centers daarvan overgenomen op de aan te bouten platen (moest daarvoor effe snel een setje "transfer screws" maken van een paar oude M8 boutjes) en boutgaten geboord..

meteen ook de schokdempers erop gezet voor de foto..  ;D



oh.. voor het geval je het je af mocht vragen: de houten "monoshock" is slechts tijdelijk..  :D
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
18 jan 2012, 23:35
Kijk, zit je ff in een winterslaap en heeft ie zn Kat al bijna klaar !
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
19 jan 2012, 17:48
Kijk, zit je ff in een winterslaap en heeft ie zn Kat al bijna klaar !

euhm..  ::) nouwuh.. de moeilijkste dingen zijn wellicht al gedaan, maar als ik de lange lijst met dingen-die-nog-moeten-gebeuren bekijk word ik effe niet helemaal goed.. :-X  ;)
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
19 jan 2012, 20:45
Kijk, zit je ff in een winterslaap en heeft ie zn Kat al bijna klaar !

euhm..  ::) nouwuh.. de moeilijkste dingen zijn wellicht al gedaan, maar als ik de lange lijst met dingen-die-nog-moeten-gebeuren bekijk word ik effe niet helemaal goed.. :-X  ;)

Zo'n lijssie heb ik ook  ::)
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
7 feb 2012, 23:30
okeeeh.. wgs werk effe wat minder tijd gehad de laatste tijd om tijd te besteden aan het kat-klussen.. ( "Toet toet, boing boing.. Centjes verdienen.. " ;D )

de schokdemperophangpu nten zijn dus nog (steeds  :-[) niet af, maar ben wel weer ietsje verder..

lang zitten puzzelen hoe ik de schetsplaatjes/verstevingsschotjes tussen aangelaste horizontale plaat en framebuis nu zou gaan uitvoeren.. oorspronkelijke plan was om gewoon een stukje 3mm strip hiervoor te gebruiken, maar bij nader inzien leek me dat toch wat knoeierig er uit zien, en dus moest er wat anders komen.. de aanblik van een buis op die plek leek me veel fraaier en beter aansluiten bij het ronde karakter van het buizenframe.. uiteindelijk een compromis verzonnen in de vorm van een profiel met U-vorm.. dat profiel had ik uiteraard niet in huis, dus maken we het wel zelf..  ;D
right..m.b.v. de ronde hoeken van de zware koker (die ik ook voor de frame-ketting-hap heb gebruikt) 2 zijdes uitgezaagd aan samengelast zodat de ronding mooi doorloopt..
goed.. U-profiel was er nu, maar passend maken tegen het frame en de plaat aan, was ook een hele klus.. Uiteindelijk plasticine (niet-drogende-kinderklei) gehaald om de vorm over te kunnen nemen en af te tekenen op het nieuwe schotje..
e.e.a. is echter nog niet helemaal afgelast wgs argon-schaarste..



right.. ook weer verder met de losse aan te bouten "shock-mounts".. rondstaf verder afgelast (pfff.. gecoat in rottig te lassen zooi) en alle schotjes verder grotendeels op maat gezaagd/-vijld..





en toen was de gasfles helemaal leeg (leverancier heeft pas deze week weer nieuwe voorraad) en moest me effe met iets anders bezig zien te houden.. en heb alvast maar de schokdemper "moeren" gedraaid.. (dubbelfunctie als haak om een spin of ander bagagevastbindmater iaal aan te kunnen verankeren..)



ondertussen ook slijtspul besteld als een nieuwe voorband (oude achterband ziet er nog redelijk uit hoewel flink oud inmiddels), ketting (RK GB530GXW), olie+filter en ook een cheapo ON-OFF-RES benzinekraan..
achtertandwiel kan ik pas bestellen als ik heb bedacht hoe de tandwieldrager eruit gaat zien.. weet nog niet of ik deels bestaande onderdelen ga gebruiken of alles zelf ga maken..  :-\ eerst maar 'ns begonnen de boel in autocad uit te tekenen..  ;)


                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
9 feb 2012, 21:15
Zeer fraai !  8)
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ***
16 feb 2012, 20:33
ziet er allemaal super uit 8) 8) 8)
Katana1100sz  Katana1100sz