Nieuw nieuw katspul..

Nieuws:

 

Auteur Topic: Nieuw nieuw katspul..  (gelezen 198280 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
21 feb 2012, 23:28
right.. effe tegen wat TIG-probleempjes aangelopen toen ik extra zuinig wilde doen met de verse fles argon..  :-X na een hoop gehannes met opbubbelende lassen en het wegslijpen hiervan, viel uiteindelijk het muntje.. drukregelaar verder open en lassen maar..  ::)
naja.. iemand die geen fouten maakt, leert ook niks..  ;)

al met al heeft dit gedoe flink wat tijd en ergernis gekost maar heb de schokbrekerophangin gspunten nu eindelijk (bijna) helemaal af..





alleen bij het rechter ophangpunt moet ik nog even wat "relief" voor de voorste imbusbout creëren (wrs deuk in framebuis meppen) zodat ook deze erin kan..

daarna eindelijk weer verder met de andere (lijst met) punten.. zoals ophangpunten voor het Katana-plaatwerk maken/vastlassen en de achterwiel naaf met alles erop&eraan maken..
iemand wat dat betreft toevallig nog een 220mm achterremschijf liggen met 3 of 6 boutgaten? b.v. van een H*nda CBR600 '87-'90.. (heb er nu 1 van een oude GSX-R, maar die heeft 5 boutgaten wat het passend maken op de naaf van m'n Astralite achterwiel nogal lastig maakt omdat die met zes bouten vast zit..)
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
14 mrt 2012, 21:16
okee.. 'tis ondertussen weer even geleden, en heb idd veel stil gezeten (achter de pc zoeken naar onderdelen op internet..  :-\)

een geschikte tandwieldrager heb ik nog steeds niet kunnen vinden (ze zijn er wel, maar vreselijk duur, of moeilijk passend wgs 5 btn i.p.v. 6, of gewoon te lelijk/lomp..)

dus toen maar verder met Autocad aan de gang gegaan en uitgetekend hoe ik e.e.a. het liefste zou zien..



Nu zal dit ontwerp niet volledig mogelijk zijn met de machinerie die ik voorhanden heb  ::) dus zal hier en daar nog wat moeten aanpassen.. maar de algemene opzet en afmetingen zouden moeten lukken..
het benodigde alu is net wat groter dan ik op voorraad heb, dus geinformeerd bij de plaatselijke metaalwinkel wat het spul me zou gaan kosten..  yaiks! :-X een korte zoektocht op marktplaats leverde al snel een veel gunstiger plaatje op en de bestelling was snel gemaakt..

ondertussen aan de slag geweest met het maken van een adapterstuk voor de cheapo benzinekraan.. dit is een HD-kraan en dus moest er een stukje buis met M22x1 draad gemaakt worden dat in de tank gelast moet worden i.p.v. de standaard vastgeboute verbinding..
het was de eerste keer dat ik schroefdraad ging draaien (snel effe de benodigde tandwielen voor de langsvoeding besteld) dus het was tevens een leerproces.. het eerste product kon danook al rap de vuilnisbak in..  :D 2e poging was al een stuk netter.. alleen bleek 'ie toch niet in de moer van de benzkraan te passen..
na lang proberen/rotzooien vond ik op internet dat de koppelmoer eerst na-getapt moet worden om de overdaad aan chroom te verwijderen..  ::) right..
dus toen maar een binnenschroefdraadb eitel geslepen en voorzichtig het chroom uit de moer weggedraaid..



yup, I know, die adapter "bungs" zijn gewoon op internet te bestellen.. maar wat is de fun daaraan?!  ;D (bovendien zijn die even duur als de hele kraan..)

right.. verder eindelijk de nieuwe voorband erom gelegd met de zip-tie methode (werkt perfect.. alleen wel de oude band eraf gehaald op de conventionele manier..)

nu bezig met een alternatieve tankbevesting.. niet alleen wijkt de Katana-tankophanging af van die van de ET/EX, maar sowieso heb ik daar al (ooit eens) frameverstevigingsb uizen ingelast, die flink in de weg zitten.. na wat nauwkeurig aanpaswerk (hamer) paste de tank iig op het frame maar is de manouvreerruimte te beperkt voor een traditionele ophanging..
heb nu wat bedacht, maar het wordt wrs trial&error om dat helemaal goed te krijgen..

                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
21 mrt 2012, 00:29
nu bezig met een alternatieve tankbevesting.. niet alleen wijkt de Katana-tankophanging af van die van de ET/EX, maar sowieso heb ik daar al (ooit eens) frameverstevigingsb uizen ingelast, die flink in de weg zitten.. na wat nauwkeurig aanpaswerk (hamer) paste de tank iig op het frame maar is de manouvreerruimte te beperkt voor een traditionele ophanging..
heb nu wat bedacht, maar het wordt wrs trial&error om dat helemaal goed te krijgen..

heb nieuwe ophangpunten gemaakt voor de voorkant van de tank (hergebruik voorste motorbloktrillingsd empers van m'n EFE  ;D



maar na wat uitproberen en passen bleek de geplande plek -vlak stuk binnenkant tank- niet te gaan werken.. ga nu de oude ophangpunten van het GSX-frame gebruiken, maar dan verder naar buiten geplaatst..
sowieso zat ik me wat te ergeren aan mijn hamerwerk om deze tank passend te krijgen.. het zag er lelijk uit er waren scheurtjes onstaan.. hierom en omdat e.e.a. maar krap paste, maar besloten de slijpschijf erin te zetten en de bobbel gewoon te vervangen voor een vlakker stuk plaatstaal..



inmiddels ook al het gat aan de andere kant dicht gemaakt..

was een beetje huiverig om aan de tank te gaan lassen, dus heb eerst uitvoering op internet gezocht naar tips.. het meeste dat ik daarover kon vinden was dat het erg link wordt gevonden en men tanks met water of backing-gas vult o.a. om een explosie van verdampende benzine-restanten te vermijden.. nou stond mijn kat-tankie vlgs mij al jaren leeg ergens op de plank, dus dat explosie-gevaar leek me verwaarloosbaar..
wel was er het punt van het backing-gas.. (t.b.v. bescherming afterzijde te lassen materiaal) ..de meest werkbare oplossing bleek echter om geen stompe lassen te gaan proberen (groot risico op doorbranden) maar de nieuwe platen met overlap vast te gaan lassen.. voordelen: rand van plaat brand minder snel weg, en waar de ruimte tussen oude- en nieuwe plaat wat groter zijn, lekt het beschermgas in de spleet waar het als backing-gas gaat functioneren..
de praktijk bleek te stroken met de theorie en dus lukte het vrij goed.. enige lastigheid bleek de krappe toegang voor de toorts bij de diepste lasnaden..

nu bezig de juiste positie te vinden voor de in te lassen C-vormige ophangpunten..   :-\
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
22 mrt 2012, 20:08

Zonder formeergas verbrand het moedermateriaal bijna zeker.

Je kunt als formeergas alle niet brandbare gassen gebruiken,dus ook Argon of uitlaatgas,als het de zuurstof maar verdringt.
Enige wat je in de gaten moet houden is dat het gas blijft stromen.Dus slangetje erin bij de dop en gaatje in de uitgang(benzinekraan).

Wat betreft moeilijk bereikbare plekjes,je kunt je electrode wel 10 tot 15 mm soms zelfs 20mm laten uitsteken(alleen ff de liters per minuut omhoog draaien).

  • *****
24 mrt 2012, 01:58

Zonder formeergas verbrand het moedermateriaal bijna zeker.

aha.. "formeergas" heet dat in goed NLs.. tja, als je je las-wijsheid van internet moet halen ken je alleen de engelse namen voor alles..  ;D
en het lassen aan de tank ging (op de beschreven manier) prima zonder backing-gas.. (al kan ik de achterkant van de las in de tank niet bekijken..)

Wat betreft moeilijk bereikbare plekjes,je kunt je electrode wel 10 tot 15 mm soms zelfs 20mm laten uitsteken(alleen ff de liters per minuut omhoog draaien).

yup.. verkeerde zuinigheid met gas in dit soort krappe situaties heeft me aardig wat problemen opgeleverd..  :-X
sowieso blijkt naarmate je ergens slechter bij kunt, ook de kans op een beroerd uitziende las aanmerkelijk groeit.. vooral met TIG loont het erg om het jezelf zo comfortabel mogelijk te maken.. zo wil ik nog een voetpedaal aanschaffen (of maken) want de aan/uitschakelaar op de toorts beperkt de mogelijkheden wel wat.. (vooral w.b. alu)
maargoed, al doende leer je wat werkt en wat niet..  ;)
« Laatst bewerkt op: 24 mrt 2012, 02:00 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
24 mrt 2012, 17:24
Ha,ja voetpedaal is idd mooi,ik heb mischien nog wel ergens mijn oude theorie boeken....zal ze's opzoeken,staat een hoop in.....

  • *****
25 mrt 2012, 22:36
Ha,ja voetpedaal is idd mooi,ik heb mischien nog wel ergens mijn oude theorie boeken....zal ze's opzoeken,staat een hoop in.....

boeken..? dat was iets met papier, toch?  ;D

na veel geklooi met plasticine, meetlatjes en andere hulpmiddelen om de juiste tankophangingspunte n te vinden, nu uiteindelijk toch het spul vast "getackt"..



de ingekorte EFE motorblokdempers gingen niet werken (geen plek), dus maar nieuwe ophangpunten gemaakt..  ::) langer om op de oude plek van de GSX-tankophanging te kunnen werken i.p.v. aan de lagere framebuizen.. gemaakt van de afstandsbus links-boven-achter van een GSX/kat blokophanging..



yup.. oude laswerk van de ingelaste verstevigingen ziet er verschrikkelijk uit..  :-[ dat moet dus nog overnieuw..

ondertussen een betere oplossing bedacht voor de voorste buddyseat bevestiging.. (nl. aan het enkele M8 boutgat ding van de GSX tankbevestiging..)
moet nog wel even worden gemaakt..  ::)   ;)
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
14 apr 2012, 21:57
okeedan.. ondertussen weer ietsje verder met het uitpuzzelen van de ophanging van het Katana-plaatwerk op het 750EX-frame..

nu dus verder gegaan met de achter-tankbevestiging.. een "gewone" EX/ET GSX heeft hier een enkele boutverbinding waar latere GSX-en (EZ, ED, EFE, Kat) er 2 hebben, en horizontaal liggen..
om de (theorethische) mogelijkheid te houden om er ooit weer een EX/ET-tank op te kunnen zetten, had ik maar besloten dit punt te handhaven en te gaan gebruiken om de voorkant van de buddyseat eraan op te hangen..

eerst de stripjes gemaakt en vastgelast voor de tank.. (org. loopt bij de kat de verbindingsplaat tussen de framebuizen een stuk verder door naar achteren zodat de tank ook hierop kan worden vastgezet..)



toen een vast-te-bouten centrale steun gemaakt voor de buddyseat.. (rvs.. had effe niks anders liggen..)



daarna kwamen de zijdeksels aan de beurt, en kwam er achter dat er een flinke spleet zat tussen buddy en rechter deksel.. om dit te fiksen moet het "pieletje" worden verplaatst.. na een aantal pogingen  ::) eindelijk een goede positie gevonden..
en kon de tabjes voor aan het frame gaan maken en vastlassen.. (normaal uit dun omgezet plaatstaal maar heb ze nu uit dikkere strip gemaakt omdat er dan meten draad in getapt kon worden en ze wgs de dikte niet omgezet hoeven te worden..

toen zitten breinkraken wat ik met de onderste dekselophangpunten zou gaan doen.. dit zijn normaliter die ovale "lossestaande" ogen op de verticale framebuizen.. als er ooit weer EX-ET-plaatwerk op komt, worden dit lelijke "eye sores".. dus dan is 't mooier als die ophangpunten weggehaald zouden kunnen worden.. en dus dit verzonnen:



gemaakt van oude achterspatbord ophangpunten, en m.b.v. slangenklemmmen (of dikke tie-wraps) nu op de framebuis te monteren..
verder voordeel van deze losse ogen is dat de positie makelijk is te corrigeren en ze daarom niet ovaal hoeven te zijn.. moet nog wel een zootje verse rubbers ("grommers"?) bestellen voor de diverse punten.. meeste zijn flink uitgehard..

right.. alltogethernow ♫ ziet 't 'r zo uit.. (moet nog nettere slangklemmen halen..)



wederom een totaalplaatje ter inspiratie&motivatie, en nu met plaatwerk dat ook echt vast zit..  ;D (m.u.v. voorspatbord..  :-\)



voorspatbord moet dus nog, en ook de achterbevestiging van de buddy (incl. vergrendeling en verdere opbouw kontje..)
besloten om -t.b.v. tijdswinst- toch maar het standaard kuipframe te gaan gebruiken.. en daarvoor het ik de ophangpunten al gemaakt..

verder tijd besteed aan het maken van een kettinggeleider  voor boven op de achtervork.. op de draaibank gefreesd uit nylon-strip (of Delrin, verkoopmans wist 't niet..) en zeer arbeidsintensief wgs de beperkte uitslag van m'n "cross slide" en dus 5x herpositioneren per kant..  :-X



vast te zetten met dubbelzijdige tape zodra de def. kettinglijn duidelijk is, en moet begin en eind wrs nog wat bijwerken zodat 'ie beter aansluit op de vorm van de achtervork..

als laatste aan de gang geweest met de mystery switches op het linker zijdeksel..
deze waren een tikkeltje geoxideerd  :-X en eentje wilde niet meer "klikken"..
losse onderdelenprut..



en na een kort azijn-bad en 24h in de ontroestmeuk de boel weer inelkaar zitten priegelen..


                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
15 apr 2012, 18:48
Weer creatief bezig zie ik!
zeg,, azijnbad en ontroestmeuk... ik wist niet dat azijn zo goed onderdeeltjes kon schoonmaken? is het gewoon gemengd met warm water? en wat voor ontroestmeuk heb je gebruikt?
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
15 apr 2012, 23:24
Weer creatief bezig zie ik!
zeg,, azijnbad en ontroestmeuk... ik wist niet dat azijn zo goed onderdeeltjes kon schoonmaken? is het gewoon gemengd met warm water? en wat voor ontroestmeuk heb je gebruikt?

azijn is een zuuroplossing.. koper lost op in zo'n beetje elke zuuroplossing, en dus kun je er oxidatie prima mee weg krijgen..
net gelezen dat een beetje zout erbij de werking versneld, maar mij ging het zo al rap zat.. gewoon "puur" (want is al een oplossing) in een plestik bakkie en groen uitgeslagen kopercontactenspul er een uurtje ofzo in laten weken, en af en toe wat met een borsteltje erover..
die ontroestmeuk is dit goedje dat ik al eens eerder hier had aangeschaft:



vlgs verkoper ca. 1 uur weken, maar da's echt veel te weinig.. op de fles zelf staat danook 20min-24h! maargoed, op dit gebied is er vrij veel keus.. o.a. ook hier allerlei ontroestspul verkrijgbaar..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
26 apr 2012, 22:59
right.. weer bezig geweest met met het kat-plaatwerk.. nu toch maar het kuipframe gebruikt en er nieuwe ophangpunten voor gemaakt (had hier al koppelmoeren voor op lengte gemaakt, maar die zien er eigenlijk niet uit en bovendien is't pisbakkenstaal en last daarom nogal onvoorspelbaar..)

en dus opnieuw een oud motorblokophangpunt (afstandsbus li-bo-achter)hiervoor hergebruikt en er een plaatje op gelast om draad in te tappen..



het vinden van de juiste locatie was een heel gedoe.. en toen e.e.a. eenmaal vastgelast zat kwam ik er al snel achter dat het kuipje te hoog zat hiermee.. dus ga nu de boutgaten in het kuipframepje aanpassen (slobgaten) om het hele ding wat te kunnen verschuiven..

verder de adapter-bung in de tank gelast (boutgaten oude kraan dichtgelast, opvulstukje in ovaal gat gelast, en rest van gat uitgevijld zodat de bung erin past..)
foto komt nog..



en verder maar 'ns aan de Katana-klok begonnen..



yep.. aardig gedeukt en afgebroken wijzer, dus kan een opknapbeurt goed gebruiken..
maar hoe haal je zo'n meter-unit nu uit elkaar? na wat wikken en wegen maar besloten toch te proberen de alu rand voorzichtig open te buigen.. (was toch al gedeukt, dus moet toch los voor reparatie..)

en.. there we go..  :-X




de ene helft wat verder open gemaakt dan de andere zodat er een beginnetje is om de rand van de kast uit het alu-profiel te kunnen wurmen..

en na wat geploeter..  ;D



rubberrand om ruitje kleefde nog wat vast in de alu-rand maar kwam toch vlotjes los..

moertjes aan de achterkant los, en het binnenwerk komt er gemakkelijk uit.. (incl. overblijfselen afgebroken wijzers..)



right.. uitdeuk-succes m.b.v. wat simpele gereedschapjes..  8)



besloten nu het spul toch uit elkaar ligt om meteen een "gear indicator" toe te voegen.. heb al een led-digit van Conrad binnen voor dit doel.. alleen nog effe een rechthoekig gat hiervoor maken in de wijzerplaat..  :-\

maar eerst verder bezig met nieuwe wijzers..
oude wijzers voorzichtig weggesneden met scherp mesje.. hierbij kwamen contra-gewichtjes los..



gewichtjes weer vastgelijmd en polystyreen stripjes (2x2,5) gehaald bij de modelbouwshop om nieuwe wijzers uit te maken..
met trillende vingers het kleinspul vastgelijmd op de -enigzins- goede positie..



nu nog nieuwe dashbord-verlichtingslampjes halen, en die vernellingsindicato r bedrading uitzoeken en vastsolderen..
verder ook nog een manier verzinnen om de meterkast te kunnen opnenen zonder de volgende keer weer die alu-rand open te moeten buigen..  ::)
« Laatst bewerkt op: 29 apr 2012, 22:59 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
27 apr 2012, 09:44
Sowhey lekker klussie, ziet er goed uit man 8)
Volgens mij kan TNK, dacht ik, ze nieuw leveren.

  • ***
27 apr 2012, 09:59
dat is echt monnikenwerk, :o wordt zo te zien wel heel netjes
Katana1100sz  Katana1100sz

  • No avatar
  • *
29 apr 2012, 12:08
Cool om te zien hoe je die tellernaald heb gerepareerd.
Is bij mij ook afgebroken, nu nog even de moed verzamelen om je na te doen :)

  • *****
29 apr 2012, 22:56
Is bij mij ook afgebroken, nu nog even de moed verzamelen om je na te doen :)

een evt. volgende keer ga ik die wijzers toch iets meer vorm geven.. ik vind ze er nun toch wel wat "blokkerig" er uit zien..  :-\ maarja, dit heeft ook wel weer wat aparts..  ;D

bij het werken aan de tellers trws wel oppassen voor het zwart van de tellerplaat.. dat geeft een beetje af, en vooral met olie/zweetklauwen worden de witte nummertjes snel lelijk..  :-X
dadelijk nog eens proberen met de brander erbij..
ondertussen ook bezig geweest om de krassen uit het kapje van de teller-unit weg te halen.. begonnen met korrel 280, toen 400, 600, commandant 3, en dan 4..
bling..  :D


nog niet helemaal krasvrij, maar iig een stuk beter dan eerst..

momenteel aan het zwoegen om de linkerkant van subframe terug in het lood te krijgen.. (4mm mis..  :-\ ) heb de potkrik er al op gehad, maar pijpje zwiept gewoon weer terug..  :-\
dadelijk nog 'ns proberen met de brander erbij..
« Laatst bewerkt op: 29 apr 2012, 23:02 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .