Nieuw nieuw katspul..

Nieuws:

 

Auteur Topic: Nieuw nieuw katspul..  (gelezen 199601 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

  • *****
14 mrt 2018, 21:15
Ziet er goed uit Arnout, netjes gedaan en het lijkt een stuk duidelijker dan de vorige versie  [tu]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
14 mrt 2018, 22:44
Ondanks het kleine handicap rechts een zeer gelaagde upgrade ! [tu]
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ***
15 mrt 2018, 20:53
In ieder geval goed zichtbaar

  • *****
1 apr 2018, 20:14
Right.. Afgelopen dagen weer aan de knutsel geweest met een volgend item op de lange zaken-nog-te-doen-lijst: valdoppen.
Valblokken, crash-pads, mushrooms, sliders, whatever je die dingen ook noemt, het gaat dus om nylon blokken gemonteerd aan de zijkant van de motorfiets die een eerste contact met het asfalt op moeten opvangen en daarmee (hopelijk) schade vermijden bij een onfortuinlijk verlies aan grip.
Nu zijn er volop valblok-sets verkrijgbaar voor moderne fietsen, maar weinig tot niets voor Suzuki-klassiekers. (Iig niet voor een prijs die lager is dan de schade je ermee wilt verhinderen.) Stalen valbeugels/carterbeugels zijn echter wel jarenlang op de markt geweest. Die dingen zijn echter nogal lelijk en verkleinen aan de linkerzijde ook de hellingshoek vanwege de dynamo, die an sich al ver uitsteekt.

Verders geven dergelijke beugels net als nylon valblokken maar weing/niet mee bij contact met de verharde bodem, wat niet fijn is voor de motor en ook de evt. mogelijkheid van "redden" van de motor verkleint.
Dusss.. Dat moet beter kunnen..  [yes]
Een rubber kussentje tussen valdop en ophangconstructie zie je tegenwoordig steeds vaker bij (dure) valdop-sets. Dit is natuurlijk ook wel zelf te maken, maar compliceert de ophangconstructie wel een beetje.
Verders moet die ophangconstructie bij een GSX/Kat ook een vrij grote afstand overbruggen (zijdeksels steken ver uit buiten frame) wat meteen weer hogere eisen stelt aan die constructie.

Anyway.. Na lang puzzelen en afkijken bij bestaande oplossingen (m.n. die van de Sanctuary Katana's) een tekeningetje gemaakt.



..En aan de slag gegaan..




Zaak was dus om een schuifbaar valblok mogelijk te maken en een flexibel materiaal (3 dikke O-ringen) in dat pad te plaatsen. Om het geheel niet erg zwaar te laten worden is de constructie opgebouwd uit stalen buizen met (bijna) op elkaar passende binnen- en buiten diameters.
De vraag blijft echter of de lange buis niet toch gewoon zal ombuigen bij een klap op de weg..  :-\ Het zwakste punt (verbinding met motorophangplaat) wil ik daarom nog gaan verstevigen.
Voor nu is het even wachten op de bestelling van de 10mm C45 rondstaf waarmee ik de standaard steekas dus ga vervangen. (Trws erg lastig om een staal-webshop te vinden die a) aan particulieren levert, b) iets beters aanbiedt dan gewalste onmaatvaste stang van ongeverifieerde staalsoort, c) niet min. 250 euro vrzndkstn rekent..)

Met die as kan het spul even ge-proef-past worden en kan de vorm van de verstevigingen bepaald worden.

Ondertussen aan de slag met een alternatief idee om kelkjes te maken..  ;)
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
2 apr 2018, 14:00
Jij komt echt tijd tekort he  Arnout

  • ****
2 apr 2018, 18:34
Het is natuurlijk te hopen dat je nooit zal weten of de deurstop rubbers sterk genoeg zullen zijn.
Misschien nog t=2 verdubbelen en verder richting rubbert laten lopen ?
« Laatst bewerkt op: 2 apr 2018, 18:36 door Daan »
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
2 apr 2018, 21:20
Jij komt echt tijd tekort he  Arnout

Yes.. Tenminste, tijd zat eigenlijk maar ga daar nogal slecht mee om..  :-\

Het is natuurlijk te hopen dat je nooit zal weten of de deurstop rubbers sterk genoeg zullen zijn.

Ja, heb ook niet zoveel zin in een pratijktestje. Maar als gegevens uit het verleden een indicatie voor de toekomst zijn, dan komt dat er ongetwijfeld nog wel een keer van.
Die deurstoppen zijn trws gedraaid van nylon-6, uiterst taai spul dat zich (o.a. voor valdoppen) al vaak heeft bewezen.
Btw.. Voor de forumlezert die zich wellicht afvraagt welk praktisch nut gediend is met het taps laten toelopen van die valdoppen is hier het verlossende antwoord: niets danwel geen. Althans, alleen een esthetische overweging is hieraan ten grondslag geweest. Een visuele truc zo u wilt, om de valdoppen minder groot en aanwezig te doen lijken.

Misschien nog t=2 verdubbelen en verder richting rubbert laten lopen ?

Verstevigingsdeel op motorsteun wordt geen enkelvoudig plaatje -zoals het op het tekeningetje lijkt- maar heb een soort driehoekige doos-constructie in gedachten. Zou ook sterk zat moeten wezen, maar dit spul verder doorzetten richting valdoppen zou e.e.a. idd nog steviger maken.
Nog even verder over naknobbelen.. Mogelijk kromtrekken van de stalen buis a.g.v. toevoegen van die versteviging (krimpende lassen) is hierbij ook nog een issue..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
3 apr 2018, 01:43
Ondertussen aan de slag met een alternatief idee om kelkjes te maken..  ;)

Want al draaiende aan de valdoppen bedacht ik me dat het maken van een persvormpje van een reststuk nylon eigenlijk vrij eenvoudig zou zijn. En herhaalbaarheid was één van de problemen bij het forceren/metaaldrukken op de draaibank van alu kelkjes. Dus simpelweg herhaaldelijk een (op maat gedraaid) stukje alubuis op de lagerpers in vorm drukken, en iedere keer precies dezelfde kelk als resultaat.  [smart]
Daarnaast gaf het metaaldrukken op draaibank nogal een bende vanwege de was die als smeermiddel nodig is maar dat grotendeels rondgeslingerd wordt..

Anyway.. persvormpje draaien..



Vervolgens een volgend stukje alubuis op maat gedraaid en op het gasstel heet gestookt en daarna geblust in koud water om de tempering (T6) eraf te halen.
Daarna buis op ingevet vormpje met verdere hulpstukjes/tussenplaatjes in enkele slagen met de potkrik in vorm gedrukt.
E.e.a. ging vlotter dan verwacht, maar helaas zat de verse kelk ook wel danig verkleeft aan de nylon vorm.. Met een knevel en stukje binnenband voor de grip, toch een splitsing kunnen forceren.



Ter vergelijking links de eerder ge-metaaldrukte (gepolijste) kelk. De geperste versie is een stuk wijder, en die vorm volgt dus veel beter het originele ontwerpje hiervoor. (Diameter rand kelk is 77mm = h.o.h. carbs 1-2 en 3-4)
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
6 apr 2018, 23:47
Oh yes.. 4 identieke kelkjes..  8)



Nu nog zaagsnedes maken in de rand die op de carbs past, zodat een slangklem die samen kan drukken en de kelkjes op hun plaats blijven.

Verders luchtfilterolie aangeschaft, want de set Ramairs filters voelt kurkdroog aan en zal dus niet af-fabriek voorzien zijn van olie.

Inmmiddels is ook de 10mm C45 rondstaf paraat voor vervanging van de standaard as nadat de webshop mij eerst een 30mm staaf had gestuurd.. (Dat gaat nie passen nie..  [no])
Dus dat valdoppen-projectje kan ook weer opgepakt worden..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
21 apr 2018, 20:44
Right.. Valdoppen-project tijdelijk tot even op de reservebank geparkeerd i.v.m. goed weer en rij-drang..  ;)
Sowieso bezig met een planwijziging w.b. de ophanging van de ronde buis aan de  motorsteunen. De eerder gemaakte extra set die van buiten de framebuizen schuinnaar binnen loopt wil ik omdraaien zodat ze naar buiten uitlopen, en daarmee meer steun geven aan de valdoppen-buis. Simpel zat, maar metingen links en rechts komen niet overeen..  :-\ En moet verder uitzoeken waar dat aan ligt (ik vermoed dat het blok een mm is verschoven zonder deze steunen..)

Verders een proefding van karton voor een hitteschild gemaakt om uit te zoeken welke vorm gaat passen en waaraan dat schild vastgemaakt zou moeten worden.



Definitief schild wordt wrs 0,5mm alu beplakt met hittewerend materiaal (thnks Peterrr!)
Proefje..



Bij passen met het kartonnen ding bleek echter al snel dat de kettingspanner en de koppelingskabel flink in de weg zitten.. Dat vergt dus wat meer aandacht dan gehoopt, en is voor nu ook even op hold..
Wèl de nieuwe kelkejes met Ramair schuimflters gemonteerd.



Wel een beetje jammer dat je nu niks meer van de fraaie kelkjes ziet..   :( Maar iig houden de schuimrubbers de stof-en zandtroep uit het blok. De vlakschuivers op dat EFE blok lijken er trws prima mee te lopen. Het is wat lastig vergelijken met de K&N's na zo'n lange winterstop, maar het *lijkt* een verbetering..

Right.. What else? Oja, hoogst wrs het probleem met m'n zelfbouw catchtankje opgelost. Probleem was dat íe eigenlijk niet werkte. De waterdamp uit het blok werd niet in het tankje opgevangen en nattigheid liep gewoon uit de slang (op de uitlaatbochten, wat op zich wel een fraai rookeffect geeft..)
Dusss in een helder moment bedacht dat de hete waterdamp niks heeft in dat plastic tankje om tegenaan te condenseren. De oplossing was dus om wel alu (koelt het beste) oppervlak  in het tankje toe te voegen.
Nu had ik toevallig nog een zak alu-krullen staan om uit te putten en in het tankje te proppen.



 ;D

Verders.. Nieuwe remblokken die nog verder ingeremd moeten worden voordat ik er iets over kan zeggen (schijven tamelijk gegroefd wat inlopen nogal vertraagd).

Ook wat willen berichten over de zichtbaarheid van de nieuwe achterknippers, maar die kan ik zelf natuurlijk niet zien..  ::)


 
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
26 apr 2018, 21:30
Die kelkjes.... wouw [yes] super!
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
7 mei 2018, 23:07
Right.. Weer met de valdoppen bezig geweest, en wel het in-place vasttacken van de diverse onderdelen. Eigenlijk de enige manier om later een passend geheel te krijgen.
Weer gedemonteerd kan ik dan die stalen onderdelen verder aan elkaar aflassen. Probleem was echter bij het hechtlassen dat de toegang nogal lastig is.

Om weer even te kunnen rijden had ik standaard motorbloksteunen weer teruggeplaatst i.p.v. de gemodificeerde. Tijdens het rijden viel op hoeveel trillingen het blok toen plotseling leek te veroorzaken. Of e.e.a. idd met elkaar verband houdt weet ik pas zeker wanneer de valbloksteunen t.z.t. gemonteerd kunnen worden. En als die trillingen niet weer terug naar het oude nivo zakken, heb ik dus een (groot) ander probleem..  :-\

Het EFE-blokje trekt hoedanook prima, en heb weer 'ns een lekker rondje kunnen blazen toeren.
Aan de grote hoeveelheid zich te pletter vliegend beestenspul viel trws af te leiden dat afgelopen winter toch tamelijk mild is geweest.


 
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
10 mei 2018, 01:20
Right.. Weer met de valdoppen bezig geweest, en wel het in-place vasttacken van de diverse onderdelen. Eigenlijk de enige manier om later een passend geheel te krijgen.
Weer gedemonteerd kan ik dan die stalen onderdelen verder aan elkaar aflassen. Probleem was echter bij het hechtlassen dat de toegang nogal lastig is.

Linker valdopsteun afgelast.



De oplettende lezer zal hebben opgemerkt dat de uitvoering iets afwijkt van het eerdere ontwerp. Om een steviger geheel te krijgen heb ik de bestaande (extra) steun die schuin naar binnen liep nu omgedraaid en een driehoekige plaat toegevoegd.



Nu de andere kant nog, en daarna voor het lakken eerst nog de passing controleren.
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
13 mei 2018, 20:35
Valspul gemonteerd.  8)





Nu nog even testen..  :-X  ;)

Right.. Hiermee dus weer een sub-projectje af, en tijd/aandacht voor nog openstaande zaken op de lijst. Een oud verbeterpunt hierop is de matige functionerende tankontluchting aka overkookslangetje.
Ik heb een mooi plan om een "slosh valve" en "roll over valve" (hoe heten die in het NLs?) in 1 onderdeel te combineren en die boven binnenin de tank te plaatsen. Een overloopleiding moet dan hiervandaan door de bodem van de tank lopen. Daarop kan dan een rubber slangetje aangesloten worden dat verder richting o.k. van de motor loopt, en daaruit kan dan een evt. morserij in het vrije milieu gedumpt worden.
De onderdelen voor e.e.a. maken is niet zo'n lastige klus, maar om dat spul te monteren heb je wel eerst een lege droge tank nodig.. 
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
13 mei 2018, 23:32
Goeie vondst dat kelken persen  [tu]
Doppen zijn ook top !
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.