Nieuw nieuw katspul..

Nieuws:

 

Auteur Topic: Nieuw nieuw katspul..  (gelezen 199628 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

  • *****
12 jun 2012, 23:51
..daar wil ik stiekem de specs wel van hebben als dat mag dan kan ik dat ook bouwen  8)

sure.. wil desgewenst best m'n schetsjes iets leesbaarder op papier zetten..
maar 't principe is simpel:
- een deel is stroomvoorziening d.m.v. o.a. een spanningsregelaar (LM7809, maar had beter meteen een 7805 kunnen nemen..  ::) ) t.b.v. stabiele spanning zodat de ledjes altijd even hard branden ongeacht toestand accu of spanningsregelaar..
- andere deel is bedrading om de juiste led-segmentjes op te katen lichten bij een bep. versnelling.. in die bedrading zijn diodes nodig om te voorkomen dat altijd alle segmentjes tegelijk gaan branden.. (normaliter gebeurt dit met een IC, maar dat vond ik onnodig..  ;))

right.. nu het tellerkastje -gelukkig- weer dicht is ben ik weer met het frame verder gegaan..
laatste grote aanpassing was het aanbrengen van de versteviging tussen de voorste framebuizen.. op m'n oude kat had ik hiervoor gewoon 8mm rondstaf gebruikt en dat in een X-vorm ingelast.. Dit werkte perfect maar mooi was 't niet..
Dus dit keer zouden er buizen in komen.. omdat de ruimte erg beperkt is heb ik gekozen voor ovale buis en heb het oorspronkelijke plan om die in een V-vorm in te lassen iets aangepast.. t.b.v. toegang tot uitlaatboutjes heb ik de onderkant van de buizen elkaar iets laten kruisen  (dus toch weer iets van een X-vorm..)



was een aardig gepuzzel om de aansluitingen een beetje kloppend te krijgen, maar ben redelijk tevreden over het resultaat..  :)

verder ook wat verstevigingsschotj es ingelast t.p.v. de overgang van de hoofdframebuizen naar die van het subframe..



veer van de zijstandaard naar binnen verplaatst.. (er moet nog een pieleke aan om de standaard makkelijk met je voet uit te kunnen klappen..)



aanslagnokken toegevoegd.. balhoofdslot weggeslepen en gat dichtgemaakt..



verder nog de meeste dingen die alleen gepuntlast waren nu def. vastgelast..
grootste aanpassingen zijn nu gebeurt.. wil alleen nog een versteviging tussen de voorste motorsteunplaten verzinnen.. en er moeten nog div. ogen voor electrospul etc. toegevoegd worden.. en als laatste m'n oude bak- en braadwerk wat netter/beter maken..  :-X




                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
22 jun 2012, 00:03
pfff.. opknappen oude "laspogingen" vreet tijd.. en argon..  :(
vandaag weeer een verse gasfles gehaald, en eerst maar met wat nieuwe dingetjes aan de gang gegaan..

plaatjes ("gussets") aanweerszijden van de nieuwe motorsteun EFE-style gelast..



en toch maar wat verstevigingen boven de nieuwe schokdemperophangpu nten toegevoegd..



ronde buisjes hiervoor op maat gemaakt met tubemiter-programmaatje van Tony Foale..

                                        .. . . .  .  .   .

  • **
22 jun 2012, 18:24
Maar met TIG kun je er wel een heeel mooi lasje van maken...  ;D

Welke fles heb je en hoeveel liters per minuut knal je er doorheen dan?
Als je lekker binnen in je huiskamertje zit, heb je niet zo heel veel liters nodig.
Maar jou kennende...  ::), heb je dat al lang uitgeplozen...

Stefan

  • ****
22 jun 2012, 22:33
en toch maar wat verstevigingen boven de nieuwe schokdemperophangpu nten toegevoegd..
Lijkt me gezien alle verkeersdrempels en slechte wegdekken geen overbodige luxe (helaas). Ziet er goed uit allemaal. Zeker die cockpit is echt klasse zo met die versnellingsindicat or. Heel mooi gemaakt allemaal. Mijn petje af!!!
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
23 jun 2012, 02:04
Welke fles heb je en hoeveel liters per minuut knal je er doorheen dan?
..heb je dat al lang uitgeplozen...

errr.. niks uitgeplozen hoor..  ;D ik ben van de trial&error, net zo lang klooien totdat het werkt.. en als het werkt: niet meer aankomen..

10 liter eigendom/omruilfles van HWTS (groter is niet te doen op de fiets).. heb de drukregelaart meestal ergens tussen de 6 en 8 L/min. ..als je door te weinig gas een "contamination" (hoe heet dat in 't NLs?) krijgt, is de neiging om 'm altijd maar voor de zekerheid hoger in te stellen groot.. (maar moet eigenlijk op zoek naar een gaslens voor een betere stroming..)
het verbuiksprobleem zit 'm vooral in het opfrissen van m'n oude electrode-laspogingen.. Die wil ik laten vloeien en dat gaat moeizaam en traag..

per saldo had het wrs minder tijd (en gas) gekost om gewoon het oude spul eruit te slijpen en met een schone lei er nieuwe pijpjes in te TIGgen.. maarja..  ::)
..wil toch over niet al te lange tijd een keer gaan rijden met de fiets..

Lijkt me gezien alle verkeersdrempels en slechte wegdekken geen overbodige luxe (helaas). Ziet er goed uit allemaal. Zeker die cockpit is echt klasse zo met die versnellingsindicat or...

thanks..  8)
of die verstevigingetjes nodig zijn weet ik ook niet zeker, maar het gevoel zei dat er wat miste.. en dan liever op zeker..
(had eigelijk ook gewoon wel zin om wat nieuws aan het frame vast te lassen na alle geklooi met opknappen van die oude lasmeuk..  ;D )
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
28 jun 2012, 01:26
bezig met de laatste lasdingen aan het frame (m.u.v. div. beugeltjes etc..)

na lang allerlei oplossingen te hebben afgewogen w.b. stijver maken van de voorste motorblokophanging, uiteindelijk voor de volgende uitvoering gegaan:



is dus gewoon een extra plaatje erbij aan de buitenkant, maar wel schuin naar binnen toe.. hiermee wordt er dus een driehoek gecreëerd, en is de verbinding (tenminste die aan het frame) stijf..

plaatje verder netjes maken en begonnen aan de 2e voor de andere kant..



ondertussen ook al aan het nadenken geweest over de elektriek en waar die moet komen..
heb een 3mm alu plaatje pas gemaakt voor tussen/onder de framebuizen waarop het zekeringenkastje, de ontstekings-unit en de accu komen.. onderop wordt de spanningregelaar vastgebout (beter voor koeling) alsook het startrelais..



en dat zijn dus geen gewone batterijen maar LiFePo4 cellen (zoals ze ook in de accu's voor draadloze boortollen zitten.. dit zijn behoorlijk sterke dingetjes (de "cold cranking amps" liggen met 8 cellen een stuk hoger dan en gewone motoraccu), maar nadeel is dat je niet al te lang achtereen kunt starten.. ook schijnt dat ze slecht tegen grote ontlading kunnen..  :-\
maargoed, het volume en gewichtsvoordeel is daarentegen zodanig groot dat ik het wel een poging waard vind..   :)
dergelijke accu's kun je ook gewoon ready-made kopen van b.v. Shorai, maar de grap is nu juist dat je ze zelf kunt assembleren in de configuratie die je zelf goed uitkomt..  8)
« Laatst bewerkt op: 29 jun 2012, 00:56 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
28 jun 2012, 14:54
Ga je als vervanging van de standaard accu.. die losse batterijen gebruiken?
apart idee, ben benieuwd  :)
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
29 jun 2012, 01:00
Ga je als vervanging van de standaard accu.. die losse batterijen gebruiken?
apart idee, ben benieuwd  :)

ter vervanging.. losse cellen moeten uiteraard nog aanelkaargesoldeerd worden..
is geen origineel idee hoor, anderen hebben het veldwerk al gedaan..  ;D
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
29 jun 2012, 21:26
Gaat goed he... :)

  • *****
2 jul 2012, 21:56
Gaat goed he... :)

ach.. beetje te langzaam naar mijn idee..  :-\

maar gisteren dan toch de voorste motorblokophanginge n af gekregen..



ik zat nog even te twijfelen of ik er nog zo'n groot rond gat in zou maken (net als de originele plaatjes ernaast) maar 't plaatmateriaal is al 1mm dunner, en ook het netjes laten lijnen van alle gaten kost ook weer tijd (en vraag 't me af of dat niet juist rommeliger zal ogen..)
nu bezig met beugeltjes vastlassen voor 't alu elektraplaatje.. en aan het bedenken wat voor materiaal ik ga gebruiken voor de "undertail".. heb het oude achterspatbord van de GSX750EX nog, maar door de bolling zou dat de bergruimte onder de buddy nogal verkleinen..  :-\
heb al zitten denken of PVC schuimplaat (veel als reclamebordmateriaa l gebruikt) wat is hier voor.. is op zich wel sterk maar kan slecht tegen puntbelasting (zoals een zwaar b.v. slot of gereedschapssetje..)
kan altijd terugvallen op alu plaat natuurlijk, maar wilde liever iets maken uit kunststof dat al meteen zwart is gekleurd van zichzelf.. en laag in gewicht..
binnenkort eens een kijkje nemen bij de lokale kunstoffenleveranci er (aka plestikboer  ;D )
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
2 jul 2012, 22:31
Heb zo'n beetje mn buddy onderkant afgeplaat met dat zwarte recycle-plastic.
Buigzaam, sterk en makelijk op maat te zagen/snijden.
Barst ook niet als je het hard vastschroeft.
Gebruik het om grotere jas(kindervoet)beschermers voor fietsen van te maken.
Heb nog wel een stukkie voor je liggen  ;)
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
3 jul 2012, 22:06
Heb zo'n beetje mn buddy onderkant afgeplaat met dat zwarte recycle-plastic.
Buigzaam, sterk en makelijk op maat te zagen/snijden.
Barst ook niet als je het hard vastschroeft.
Gebruik het om grotere jas(kindervoet)beschermers voor fietsen van te maken.
Heb nog wel een stukkie voor je liggen  ;)

aha.. ik heb het even nagezocht en ik geloof dat dat PE is.. taai spul..
hmmm.. even een plaatje kopen van 3 x 1,5 m. loopt meteen in de papieren  :-X dus je aanbod voor een kleiner stukkie is aantrekkelijk..

maar ik wil toch nog eerst even een keer langs de plestikboer (al was 't maar om wat te voelen en buigen aan diverse kunstofplaten) voordat ik m'n grote rugzak uit de kast trek en op de EFE stap ri. A'dam..  ;)
aii.. wordt trws weer flink wat nattigheid voorspeld komende dgn..
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
5 jul 2012, 23:12
Laat maar weten hoe groot de plaat moet wezen... ;D
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
7 jul 2012, 02:30
..nog steeds geen gelegenheid gevonden om langs de plasticboer te gaan..  :-\
komt nog wel..

ondertussen trws weer de zaag gezet in het frame.. kon het niet laten om bepaalde pijpjes toch te vervangen/verbeteren..  ;D
fotografisch bewijsmateriaal volgt nog..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
8 jul 2012, 23:26
ondertussen trws weer de zaag gezet in het frame.. kon het niet laten om bepaalde pijpjes toch te vervangen/verbeteren.. 

deze dus..



wat was er mis met de oude pijpjes die ik hier ooit in had gelast? nouwuh.. het laswerk was nog niet eens zo slecht, maar bij wat nader meetwerk bleek het ene pijpje wat lager dan het andere te zitten en bovendien liepen ze niet mooi evenwijdig..  :-X
die wetenschap blijft dan elke keer door je hoofd spoken als je oog erop valt.. dus hoewel de scheefheid niet direct opviel, kon ik het toch niet laten zitten zo..  :-\

het pasmaken van de in te lassen nieuwe pijpjes ging trws weer vlotter dan de vorige keer omdat ik e.e.a. dit keer in Autocad had gezet, en dus ook de lengte van het pijpje precies kon bepalen..



heb een "plugin" kunnen vinden (helaas een 5-day trial version) die het pijpje kan "platslaan" en daarmee omtoveren tot sjabloon..
printje uitknippen en met elstiekjes om pijpje klemmen voor het aftekenen..



ondanks het voorbereidend werk scheelt dit niet alleen een hoop tijd, maar vooral ook ergernis van het 100x heen-en-weer lopen naar de werkplaats om de passing bij te vijlen.. nu gewoon in 1x meteen goed..  8)

moet alleen het spul nog even aflassen.. (was er al mee begonnen maar lassen werd niks met een lege maag wgs trillende handen.. dus na 2x electrodes bijpunten leek het slimmer om maar even te stoppen..)

« Laatst bewerkt op: 9 jul 2012, 21:33 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .