Nieuw nieuw katspul..

Nieuws:

 

Auteur Topic: Nieuw nieuw katspul..  (gelezen 199579 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

  • *****
29 mrt 2017, 21:29
..Maar de vorige knippers waren toch recht? Dit wordt een soort pijlvorm naast je kentekenplaat ook net als de voorgaande?

Yup.. [yes] Verticale strippen aan weerszijden kentekenplaat als voorheen, maar nu aangevuld met een soort pijlvormdinges.. Eerlijk gezegd was 't reststukje perfboard gewoon te kort voor rechte strippen en moest ik effe een oplossing verzinnen om toch alle ledjes kwijt te kunnen..

Grrr.. Wilde de bedrading aan de achterzijde effe vastzetten alvorens het ingieten, maar oude tube 2K epoxy voor plastic van Pattex bleek niet meer te werken.. En moest de kleverige kauwgummassa weer tussen de draden uit pulken..  >:(

Heb 't geheel nu met 2K epoxy metaallijm van Bison vastgezet, dat sowieso een veel beterder en betrouwbaarderder product is (niet alleen voor metaal dus).. Krijgt van mij het "goedspul-predikaat"..  [tu]
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
3 apr 2017, 20:48
Als projectje tussendoor even een klepsteltooltje gemaakt..




Yes I know, je kunt die dingen ook gewoon in de (web)winkel kopen, maar what's the fun in that..  ;D
Die zwarte knop was meteen ook een testcase voor gebruik kleurpigment in polyester giethars..

                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
3 apr 2017, 21:13
hey dat is een geinig tooltje! ik zit ook altijd te klooien met die stelboutjes
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
15 apr 2017, 21:57
Lekker bezig afgelopen tijd.. Fan eindelijk op de koelert gemonteerd m.b.v. handig system van speciaal gemaakte klemblokjes waarin door de koeler heen gestoken lussen mig-draad vastgeklemd kunnen worden.. Voor thermostaatcircuitj e ook al flink op weg met het maken van een behuizing van 1,5mm styreenplaat.. (werkt super!)..
Maar wilde al een poosje voor alle zekerheid tòch effe meten of er nu ècht wel genoeg ruimte tot het voorspatbord is..



Ouch.. Veerweg WP Superduke vorkje is 135mm.. Dat gaat dus niet goed..  :-X
Damn.. maar weer loshalen dus..  [knife]

Ondertussen had ik de kabelboom rond het balhoofd ook losgeplozen op zoek naar de fout (draadbreuk stroomtoevoer oil temp meter en toetert) en had die nog open liggen om het nieuwe thermostaatcircuitj e hierop aan te sluiten, maar zal dat gebeuren dus weer dichtmaken..

Right.. Nu wel meer tijd vrij voor overige aandachtspunten die er nog volop zijn.. (elluk nadeel heb zun voordeel)  ::)

                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
16 apr 2017, 11:48
Ja het leven van een zelfbouwer gaat niet over rozen , je komt altijd wel wat tegen

  • ****
25 apr 2017, 23:37
Ik vraag me af waar je die werktafel in godsnaam thuis kwijt kon  :o
Bummer van het ruimtegebrek boven je spatbord....
Gaan je knippers in äudi-stijl de richting aangeven? ( zo'n lopend rijtje ledjes )
Lekker bezig idd! [tu]
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
4 jul 2017, 01:38
Gaan je knippers in äudi-stijl de richting aangeven? ( zo'n lopend rijtje ledjes )

Nope.. Gewoon aan/uit als normale knippers.. Het is met leds sowieso al behoorlijk "tacky", en wil dat niet verergeren met speciale effecten..  ;)

Maar dat projectje ligt weer even stil omdat er wat tussendoor kwam..
Allereerst lag er prioriteit bij het fixen van het oliethermostaatfilt erdeksel.. Die bleek nl. toch lek te zijn, en kort voor het voorjaars-katclubritje moest ik het standaard filterdeksel weer terugplaatsen.. (uitlaat eraf, olie aftappen, oilstat loshalen, filterdeksel erop, uitlaat erop, oude olie weer teruggieten..)

Het leek met het handigste om m.b.v. de fietsband-methode de lekken in de lasnaden te kunnen vinden.. Door het deksel op een dik stuk alu plaat vast te zetten, en hierin ook een ventiel te plaatsen waarop een voetpomp aangesloten kon worden, kon de luchtdruk flink opgevoerd worden.. Speuren naar de belletjes..



Dat bleek echter toch niet zo duidelijk als gehoopt, maar het alternatief (kwastje met zeepsop) was dat wel..
Snel waren meerdere lekpunten geïdentificeerd.. Het vervolgens overhaaste dichtlassen van deze "pinholes" bleek echter een grote vergissing.. De nieuwe lassen bleken steeds weer veel last te hebben van porositeit (micro luchtbubbels), en waren dus steeds ook niet gasdicht.. Na veel slijp- las- en testwerk, werd me duidelijk dat de verontreiniging van olie tussen de verschillende onderdelen de oorzaak was van de hardnekkige porositeit.. Olieresten werden nl. door de lashitte o.a. omgezet in waterstofgas dat een uitweg zocht door het lasbad..  :-X
Ik had dus vantevoren het ding eerst heel goed schoon moeten maken, en daarna pas moeten gaan lassen.. Doh..
Goed.. Eenmaal in dit stadium beland was de vraag of het verontreinigde Oliethermostaatding toch nog te redden zou zijn òf dat ik beter overnieuw zou kunnen beginnen (en liefst frezen uit één massief stuk alu).. Omdat het hele concept (oliethermostaat geïntegreerd in oliefilterdeksel) zich echter nog niet bewezen had, leek me het handig dit prototype iig voor dit doel proberen fixen om er niet nog meer geld aan te verkwisten..
Goed.. Gaatjes dichten dus.. Na wat Googleresearchen bleek Loctite 290 (heul dun spulletje) daarvoor mogelijk uiterst geschikt.. En een nieuwe luchtdruktest bewees de succesvolle afdichting..
Met een verse laklaag (dit keer zwart) en na afgebakken in de oven konden de inwendige delen (zuiger, waxstat, veer) eindelijk weer geïnstalleerd worden..



Goed.. Thermostaatdinges weer op het blok monteren (uitlaat eraf, olie aftappen, oilstat loshalen, filterdeksel erop, uitlaat erop, oude olie weer teruggieten..) ..en proefrijden maar!
Proeritje leek een groot succes te worden, want de olietemperatuur bleef vrij constant èn onder de 93 grdn max.  8) Een paar straten verwijderd van het thuishonk ging het echter toch onverwacht tamelijk mis.. Een onverwacht stilhoudende auto op de voorsorteerstrook die enkele momenten eerder nog vrij was blokkeerde mijn pad.. Uitwijken òf remmen, dat is de vraag in zo'n situatie.. Besluiteloos uitwijken èn remmen gaat meestal mis, en idd ook dit keer..  [no]

Schade aan Kat en rijder "kon erger", maar de ergernis over de vermijdbaarheid van de hele toestand frustreert eigenlijk nog het meest.. Opnieuw met de neus op het feit gedrukt dat autorijders volkomen onvoorspelbaar kunnen handelen op de weg, en je toch altijd met deze oncalculeerbaarheid moet rekenen (!).. Je vergroot je eigen kansen hierbij evenredig met de afstand die je houdt tot het voortrollende blik..

Anyway.. Meest vervelende schade aan de Kat is de kleine deuk in de tank, waar het doorbuigende stuur weliswaar vrij bleef van de lak maar wel de duimrem om de vorkpoot deed roteren en contact maakte met het blik..



Ik ga wrs proberen m.b.v. onderdruk de deuk eruit te "zuigen" i.p.v. simpelweg de holte te vullen met plamuur.. Van binnenuit de deuk eruit drukken met een stang door de tankopening is een andere (traditionele) methode, maar de toegang is nogal lastig.. Trekstangetjes vastlassen is weer een andere optie, maar vanwege de inwendige tankcoating lijkt me dat niet zo geslaagd.. (En bovendien moet de tank dan eerst volledig leeg en droog zijn..)

Vanwege landing op de linkerzijkant heeft het dynamodeksel een harde klap gehad.. Dankzij m'n rvs-beschermplaatje is er geen gat geslagen, maar toch was de druk te groot om scheuren tegen te houden.. Een nieuw of gebruikt ander deksel zoeken is de simpelste oplossing.. 2e hands EFE dynamodeksels blijken echter schaars, en mogelijk ga ik proberen de oude te lassen (na zeeer goed te hebben ontvet!)

Verders is de kromme voetsteunplaat mogelijk vrij eenvoudig weer recht te buigen onder de lagerpers..



De voetsteun zelf is lastiger weer recht te buigen.. Heb gezocht naar vervanging, maar hetzelfde exacte type (Yoshimura?) is werkelijk onvindbaar..

Krassen in het lakwerk op de kuip en kontje is een bummer maar dat is op zich goed te fixen.. Kost echter wel een hoop tijd..  :(
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
4 jul 2017, 21:58
Gelukkig valt de schade aan de kat nog een beetje mee, en alles is goed te fixen zo te zien.

Enne.. de deuk uit de tank zuigen?
Ik zag toevallig vorige week een filmpje op YouTube van iemand die dat deed met zo'n plopding die je ook gebruikt om de gootsteen te ontstoppen.
En voor hij de 'plopper' er op zette goot hij er kokend water overheen.
Het leek allemaal mooi te werken, mar wil het zelf ook wel eens proberen of dat echt werkt.

En die voetstepjes kan je ook namaken toch?

Oliethermostaat project ziet er goed uit [tu]

GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • No avatar
  • *
5 jul 2017, 13:30
Nope - de "plopper" methode gaat niet lukken bij kleine scherpe deukjes. WEL als de deuk niet te diep is en een groot area (> 15 cm) beslaat.  Voorverwarmen met fohn (of heet water) afkoelen met freeze spray - plopper erop.

Is met ooit gelukt met een Alfa - maar ja pisbakkenplaatstaal ...

  • *****
5 jul 2017, 19:47
Gelukkig valt de schade aan de kat nog een beetje mee, en alles is goed te fixen zo te zien.
*Alles* is in principe te fixen  ;D (behalve niet-mechanische zaken..)
Schade valt idd erg mee, maar lakwerk fixen wordt het meeste werk.. Dat heeft echter weinig invloed op de rijdbaarheid..
Heb trws veel mazzel gehad met het vervormen van de alu voetsteunplaat waarmee de meeste krachten zijn geabsorbeerd en er geen schade is aan frame of de ogen aan het frame..

En die voetstepjes kan je ook namaken toch?
Ach.. Nog helemaal niet bij stil gestaan, maar in principe is dat op zich wel een goed idee an sich wellicht.. Alleen die karteling (knurling) in diamant-patroon op de stepjes is zodanig grof dat ik daarvoor even op zoek moet naar de juiste wieltjes.. (Hoedanook een mooie aanleiding eindelijk 'n een cheapo kartelapparaat aan te schaffen, of ik nu daadwerkelijk stepjes ga maken of niet..)

..
Ik zag toevallig vorige week een filmpje op YouTube van iemand die dat deed met zo'n plopding die je ook gebruikt om de gootsteen te ontstoppen.

Nope - de "plopper" methode gaat niet lukken bij kleine scherpe deukjes. ..
De deuk is helaas niet slechts een naar binnen geslagen bolling van de tank, maar een put(je).. Dus opgerekte plaat.. Ploppen met een rubberding gaat denk ik niet lukken.. Te weinig trekkracht en te weinig gedoseerd.. Als dat wel zou lukken, en de put naar buiten omklapt, dan zit ik met een bult die niet weg te plamuren is..  :-\
Daarom zit ik te denken een apparaat/setup in de vorm van een ondiep kommetje dat over de put geplaatst (op ring van kneed-epoxy/klei t.b.v. afdichting en egalisatie) waarin d.m.v. een compressor of handmatig bediende zuiger/pomp stapsgewijs de onderdruk is te vergroten en de deuk hopelijk gecontroleerd is te ontdeuken.. Of tenminste minder diep te maken..
Verwarmen en afkoelen etc om de vorm van de plaat te beïnvloeden wil ik iig vermijden om het lakwerk zoveel mogelijk te sparen..

Ben trws tot de conclusie gekomen dat de onderste helft van het dynamodeksel nog heel is (dankzij dat rvs-plaatje) want het blok lekt geen olie nu de kat rechtop staat.. De scheuren zitten dus alleen in de bovenste helft van de uitstekende stator-bult..
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
6 jul 2017, 22:08
Repareren met epoxy van binnen uit  , dus scheurtje uitslijpen en opvullen /gieten met epoxy , heb ik ooit gedaan en o ja niet geheel onbelangrijk eerst erg goed ontvetten

  • *****
7 jul 2017, 18:09
Repareren met epoxy..

..is eigenlijk best een goed idee!  :) Afhankelijk van of je epoxy "putty" (kneedspul) of van die vloeibare 2K metaallijm gebruikt hoef je denk ik wel of niet een groef te gaan slijpen..
Maargoed, ik moet eerst het deksel er sowieso nog vanaf halen en het ding 'ns goed inspecteren.. Maar dat lukt momenteel effe niet (stuur losgehaald om dat weer recht te gaan buigen, dus kan de fiets niet me de rechterkant tegen de muur leunen om daarmee de olie niet te hoeven aftappen..)
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
14 jul 2017, 22:34
Right.. Ben dan eindelijk begonnen met de diverse reparatieklussen nu het lijf weer enigszins meewerkt..
Als eerste het stuur (in heel veel controle-tussenstappen) rechtgebogen onder de lagerpers.. Terug monteren op de kroonplaat bleek toch lastig vanwege de specifieke positie van alle hendels en knoppen etc..
Met het stuur weer op z'n plaats kon ik de Kat nu over rechts tegen de muur laten leunen en het dynamodeksel loshalen zonder (wéér) de olie af te tappen..
Het dynamodeksel ging vlot los (if you know how it's a makkie  ;)) en de boel rond de scheuren schoongemaakt..



"Is dit nu alles?" was ook mijn reactie, want de schade lijkt lang niet zo groot.. Stervormige scheuren die prima te lassen/lijmen zijn..
Heb de scheuren inmiddels ook verder uitgeslepen en wil die toch liever gaan lassen (en daarna glad slijpen).. Ik moet daarvoor echter eerst m'n gasfles omruilen voor een volle.. was vandaag te laat, dus dat wordt maandag..

W.b. het kromme voetsteunspul heb ik de bevestigingsplaat na heet stoken met brander en afschrikken in waterbadje (oplosgloeien?) onder de lagerpers recht gebogen.. Daarna een uurtje afgebakken om het ding hopelijk weer uit te harden..
Dat was tamelijk eenvoudig, maar de kromme voetsteun was een puzzel.. Hoe klem je dat ding in de bankschroef zonder de karteling te beschadigen?
Ingieten met gips in een stukje vierkante buis leek me een mooie oplossing..



Ben toen gaan hangen aan een stalen staaf die precies paste in de uitholling van de voetsteun (vastgeklemd met een slangklem + beschermleertje).. En na een paar controles hoever de terugbuiging gevorderd was, leek de voetsteun weer zo-goed-als recht..
Uitbikken van het stepje bleek echter wat meer werk dan ingeschat (goed spul dat superharde gips van Ve-Ka..) maar uiteindelijk toch het ding kunnen bevrijden.. job done..!  8)

Right.. Ondertussen bezig met het het lakwerk (kontje -> overnieuw spuiten, kuip -> detailreparatie) en nagedacht over de deuk in de tank.. Wordt vervolgd..  :P
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
19 jul 2017, 00:11
Goed.. Met de inmiddels omgewisselde gasfles lasgas (Argon) kon ik dan eindelijk verder aan de slag met dat dynamodeksel..
Scheuren dichtbakken ging tamelijk vlot en probleemloos (wrs dankzij goede voorbereiding  [smart] )..



De lasrupsen zijn niet supermooi, maar die wil ik toch nog glad gaan afwerken.. (Dus.. daar zie je niks van... Brosbrosbros.. Whoehaha..   :D)

Eerder aan het opnieuw experimenten geweest met het kelkjes draaien op de draaibank voor de vlakschuivers (i.c.m. Ramair schuimfilters).. Nu een reststukkie dunwandige alu buis gebruikt als basismateriaal, en dat ging al een stuk beter..



Lang niet perfect, maar zie iig voldoende slagingskans om daarvoor alvast alu buis in de juiste diameter te bestellen..
De kelkjes kun je natuurlijk ook gewoon uit "solid" rondstaf draaien, maar dan heb je zoveel materiaalverlies..  :-\

Ondertussen al wel binnen gekomen met de post is een meter lange zwarte nylon rondstaf.. Goedkoop op marktplaats "gevonden" en meteen aangeschaft om valdoppen ("crash bungs") van te draaien.. Om die dingen te monteren is uiteraard ook nog een bevestigingsconstru ctie nodig, wrs in het verlengde van de voorste motorblok steekbout.. Plan is om de doppen enigszins verend/schuivend op te hangen (rubber of schotelveren) om daarmee de energie van grondcontact te absorberen..
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
19 jul 2017, 22:11
Dat kunststof draaiwerk gaat me toch een zooi troep geven  [devil]