Eindelijk een Katana

Nieuws:

 

Auteur Topic: Eindelijk een Katana  (gelezen 80155 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *****
25 jan 2013, 19:31
Mooi gespoten frame Kees, ziet er goed uit, heb opbouwproces kan beginnen  [yes]

En ik gebruik ook een profieltje voor het recht achter elkaar krijgen van de tandwielen...
Laser is ook een mooi stukje gereedschap!
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
28 jan 2013, 21:45
Iedereen bedankt voor de wijze woorden. Maar goed, de meeste mensen luisteren slecht en worden liever wijs door ondervinding/eigenwijsheid/het doen van stommiteiten/the hard way. Ik ben bang dat ik niet anders ben dan "de meeste mensen" op dat punt..... [knife]......
Zoals ik al had aangekondigd een paar betere foto's van m'n frame, omdat foto's van het schoonmaken van het blok altijd nog kunnen:
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ***
29 jan 2013, 14:45
frame is gewoon als nieuw  [tu] [tu] [tu]
zeer netjes gedaan hoor 8)
Katana1100sz  Katana1100sz

  • ****
13 feb 2013, 22:45
Inmiddels verder met motorblok schoonmaken (waarom heb ik niet toen alles nog in elkaar zat eerst de stoomcleaner eens flink over het motorblok gehaald  [knife])
De schetsplaatjes voor de motorophaning schoongemaakt en geschuurd.
Ook de remklauwen schoongemaakt en geschuurd.
Opvallend is dat 2 plaatjes een beetje krom zijn, en dat een van de afstandsbusjes waar je de achterkant van het blok mee vast zet ook krom was op een flens.Gevolg van een flinke stuiter? Met monteren rechte onderdelen erop zetten (had ik nog van een 750ES) of toch weer de kromme? Ik heb er met rijden de afgelopen zomer niets van gemerkt. Katana spoorde prima en stuurde echt veel beter dan een 750ES. Rara....
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
14 feb 2013, 15:22
Zou je het op dezelfde positie terug moeten plaatsen.
Kan mij echter niet voorstellen dat als je er rechte versies voor gebruikt, de fiets slechter gaat sturen.
Ik denk eerder nog beter of geen verschil. Is het echt krom geweest, dan zou je dit aan je ketting en tandwielen moeten zien qua vreemde slijtage...
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • ****
14 feb 2013, 18:06
Bedankt voor het antwoord Spike. Ik zie niets vreemds een ketting en tandwielen, en het rekte verder niet de afgelopen zomer. Ook mekte ik niets aan het sturen, dus zelf had ik ook het idee dat het allemaal wel zal meevallen.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
14 feb 2013, 23:18
..
Opvallend is dat 2 plaatjes een beetje krom zijn, en dat een van de afstandsbusjes waar je de achterkant van het blok mee vast zet ook krom was op een flens.Gevolg van een flinke stuiter?

lijkt me wel..  :-\ geen andere indicaties te vinden van een valpartij op het frame of op ander delen? (geschaafde motordeksels, stuureinden, plaatwerk etc..)

op eerdere GSX750's en 1100's zijn de voorste motorblokophangplat en trws opzettelijk krom, d.w.z. met een sprong erin.. geen idee hoe dat zit met ES-en of pop-ups..

Met monteren rechte onderdelen erop zetten (had ik nog van een 750ES) of toch weer de kromme?

euh.. met de sterke aanwijzing dat de fiets dus ooit grondig in contact is geweest met het asfalt op een manier waarvoor 'ie niet is ontworpen  ::) lijkt me het verstandig de rechtheid van het frame eens te (laten) checken..
dat de fiets verder wel goed stuurde hoeft niet alles te zeggen.. (en een 750ES heeft toch precies dezelfde geometrie als en popup? .. dus zou hetzelfde moeten sturen..  ???)
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
15 feb 2013, 17:20
Citaat
euh.. met de sterke aanwijzing dat de fiets dus ooit grondig in contact is geweest met het asfalt op een manier waarvoor 'ie niet is ontworpen  ::) lijkt me het verstandig de rechtheid van het frame eens te (laten) checken..
dat de fiets verder wel goed stuurde hoeft niet alles te zeggen.. (en een 750ES heeft toch precies dezelfde geometrie als en popup? .. dus zou hetzelfde moeten sturen..  ???)
Ja, er is duidelijk al eens mee gecrashed. Nu is er bijna geen motor te vinden zonder schaafplekken op rem/koppelingshendels, dynamo/ontstekingsdeksels. Hier had ik ook een rare plek op het frame, duidelijk gerepareerd met plamuur............ .. [tdown]
Vandaar dat ik eerst eens een zomerseizoen heb gekeken of ie wel goed reed, en dat deed ie. Voor zover ik weet is de geometrie hetzelfde als de ES, maar het sturen is echt een wereld van verschil. De ES heeft echt het zenuwachtige 16" effect. (valt een bocht in, in de bocht moet je echt tegendruk op het stuur geven, bij langzaam rijden bv in de regen neem je een bocht al gauw als 3 bochten heb ik bij alle twee de ES-en die ik heb, en kan ik me ook van "vroeger" goed herinneren) maar dat heeft de Katana beslist niet. Stuurt veel beter neutraal. Ook door een andere kritische motorrijder op laten rijden en die dacht dat er een 17" voorwiel in zat. Kortom ik was eigenlijk wel overtuigd dat het frame enzo wel goed moest zijn. Vandaar dat ik deze dingen toch wel vreemd vond. Voor zover als ik verder met m'n twee schele ogen kan beoordelen is het frame recht.
De komende week het blok eens zwart maken...........
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
15 feb 2013, 21:12
Citaat van: arnout
..
(en een 750ES heeft toch precies dezelfde geometrie als een popup? .. dus zou hetzelfde moeten sturen..  ???)
..Voor zover ik weet is de geometrie hetzelfde als de ES, maar het sturen is echt een wereld van verschil. De ES heeft echt het zenuwachtige 16" effect.
..
maar dat heeft de Katana beslist niet. Stuurt veel beter neutraal.
..

right.. ben er even ingedoken en heb wat "specs" vergeleken..  [smart]
wielen en banden zijn hetzelfde van een 750ES/EF en een popup, maar de geometrie van de voorkant blijkt toch verschillend..! de voorvork van een popup staat nl. minder steil dan van de gewone GSX (60,75º vs. 62,2º) waardoor sowieso ook de naloop groter is geworden (112mm vs. 105mm).. en dus stuurt een popup slomer en een ES/EF nervøser.. kortom, frame-maten zijn wrs hetzelfde alleen staat de gewone GSX meer op z'n neus dan een popup..
verder zijn de vorkpoten verschillend als ook de remschijfdiameters voor maar dat doet er hier verder niet toe..
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
15 feb 2013, 22:50
Citaat van: arnout
..
(en een 750ES heeft toch precies dezelfde geometrie als een popup? .. dus zou hetzelfde moeten sturen..  ???)
..Voor zover ik weet is de geometrie hetzelfde als de ES, maar het sturen is echt een wereld van verschil. De ES heeft echt het zenuwachtige 16" effect.
..
maar dat heeft de Katana beslist niet. Stuurt veel beter neutraal.
..

right.. ben er even ingedoken en heb wat "specs" vergeleken..  [smart]
wielen en banden zijn hetzelfde van een 750ES/EF en een popup, maar de geometrie van de voorkant blijkt toch verschillend..! de voorvork van een popup staat nl. minder steil dan van de gewone GSX (60,75º vs. 62,2º) waardoor sowieso ook de naloop groter is geworden (112mm vs. 105mm).. en dus stuurt een popup slomer en een ES/EF nervøser.. kortom, frame-maten zijn wrs hetzelfde alleen staat de gewone GSX meer op z'n neus dan een popup..
verder zijn de vorkpoten verschillend als ook de remschijfdiameters voor maar dat doet er hier verder niet toe..
Bedankt.  [tu] Dat wist ik dus niet, en dat verklaart het duidelijk minder nerveuze sturen. Dus de hoek van de pijp waar de stuurpenlagers in draaien is anders als ik het goed begrijp.....
De voorvork is ook anders inderdaad, maar volgens mij hebben de latere ES'sen vanaf '87 ook deze voorvork met andere antiduik (niet meer hydraulisch) andere keerringen en stofkappen en andere remtangen. (dubbelzuiger ipv enkelzuiger, en dat is ook heel goed te merken)
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ***
17 feb 2013, 00:28
Je hebt de schetsplaten voor de blokophanging toch wel gemerkt, zodat ze weer op de zelfde plek terugkomen. 8) 8) 8)
Katana1100sz  Katana1100sz

  • *****
17 feb 2013, 13:12
Ik had op mijn popup ook een paar van die kromme steunen voor het motorblok, en 1 of 2 kromme bouten.
Maar mijne heeft bij een eerdere eigenaar al een keer een schuiver gemaakt, de voorste en achterste kuipdeel zijn al een keer vervangen en het blok was ook geen katanablok.
Maar ik mep de mijne wel ff recht en monteer het spul weer op zn plek ;D
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
17 feb 2013, 14:15
Hoi Peter,

De mijne is volgens mij ook geen origineel blok. Er zit namelijk een versnellingsindicat or draadboom en een olietemperatuur voeler in, dus lijkt het mij een ES blok met een Katana tandwieldeksel met koppelingscilinder.
Bouten waren wel allemaal recht, maar niet meer de originele zo te zien zo hier en daar. Ik had nog wat andere schetsplaatjes die wel recht waren dus het zal wel goed komen.............h oop ik............. :P
Hoe is het met het blok van de "F" ben je daar al aan begonnen?
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
17 feb 2013, 14:18
Je hebt de schetsplaten voor de blokophanging toch wel gemerkt, zodat ze weer op de zelfde plek terugkomen. 8) 8) 8)
Uiteraard netjes opgeschreven, alleen het briefje niet kwijtraken natuurlijk...... [knife]
(ik denk dat ik het zo maar in ga scannen, maar de pc waar de scanner aanhangt heeft zo juist zijn laatste adem uitgeblazen)
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ***
18 feb 2013, 07:43
gewoon ff ty-rip eraan met een kaartje. altijd makkelijk [tu] [tu]
Katana1100sz  Katana1100sz