Bobine

Nieuws:

 

Auteur Topic: Bobine  (gelezen 6666 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • ****
1 mrt 2013, 20:30
Even een domme vraag.
Ik kan en bobine als een transformator beschouwen, primair de contactpunten of de schakelende transistor die stroom door de primaire spoel bij schakelen laten veranderen, hierdoor krijg ik secundair een hoge spanning. Alleen waar zitten de twee aansluitingen, een aansluiting zijn via de kabels 2 bougies, is de andere de massa van de bevestiging van de bobine zelf?
Kortom moet ik het frame bij een van de bobineboutjes dus blank maken?
Of is de secundaire stroomkring, bobine, 1 bougie, massa cilinderkop, andere bougie en dan retour bobine? Dan hoeft de bobine niet aan massa te liggen.
wie weet hoe dit precies werkt?
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
2 mrt 2013, 02:11
Alleen waar zitten de twee aansluitingen, een aansluiting zijn via de kabels 2 bougies, is de andere de massa van de bevestiging van de bobine zelf?
Kortom moet ik het frame bij een van de bobineboutjes dus blank maken?
Of is de secundaire stroomkring, bobine, 1 bougie, massa cilinderkop, andere bougie en dan retour bobine? Dan hoeft de bobine niet aan massa te liggen..

goed.. ik ben zeker geen "expert", maar de secundaire stroomkring loopt idd op die 2e manier die je beschrijft.. dus via beide bougies en de cylinderkop en weer terug naar de bobine..
daarom kan bij een mankement aan de ontsteking een 4-cylinder motor nooit op 3 cylinders lopen.. dus altijd vonken bij dit systeem 2 cylinders tegelijkertijd, of niet..
de centrale stalen staaf in de bobines hoeft helemaal niet aan de massa, die helpt slechts mee het magnetisch veld te ontwikkelen van de 2 spoelen in de bobine als er spanning wordt opgebouwd.. er ontstaat een soort condensator die plots ontladen wordt (en 2x een vonk kan laten overspringen) als de stroom op de primaire spoel onderbroken wordt..

goed.. ik leg het een beetje op z'n houtje-touwtjes uit, maar dit is iig wat ik er van begrijp..  ;)
anders zou ik zeker even op internet gaan google-loeren, of wachten op iemand met een preciezer antwoord..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
1 sep 2013, 20:02
Een vervolgvraag omtrent de bobines en dan betreffende vervanging.

Zijn er voorbeelden of tips welke andere merken bobine geschikt zijn?
Op mijn beide GSX-R 750's heb ik als vervanging van de originele bobines groene Dyna's (3 Ohm) geplaatst. Past met een verloopbeugeltje keuring op de originele plek.

Welke bobines zijn voor de Katana (750) geschikt?

Alvast bedankt,

Bram

  • *****
2 sep 2013, 21:32
Een vervolgvraag omtrent de bobines en dan betreffende vervanging.

Zijn er voorbeelden of tips welke andere merken bobine geschikt zijn?
Op mijn beide GSX-R 750's heb ik als vervanging van de originele bobines groene Dyna's (3 Ohm) geplaatst. Past met een verloopbeugeltje keuring op de originele plek.

Welke bobines zijn voor de Katana (750) geschikt?


in principe zouden bobines van veel andere japanse 4-cylinder geschikt kunnen zijn voor de Kat.. het gaat hierom de juiste match met de gebruikte ontsteking.. voor gebruik met de standaard ontsteking zou ik zoeken naar bobines met ongeveer een zelfde weerstand van de primaire en secundaire spoelen..

dit gezegd hebbende maakt het type bougies, bougieskabels, en bougiedoppen ook veel verschil voor die weerstand van de secundaire spoel, d.w.z. het totaal van dit hoogspanningscircui t (dus sec. spoel - kabel - dop - bougie - cyl.kop - bougie - dop - kabel - ) want er zijn bougiedoppen met een ingebouwde weerstand (standaard gemonteerd geloof ik?) net zo als er bougies met of zonder weerstand zijn..
maar hierin wordt nogal eens wat afwijkends gemonteerd door sleutelaars, en blijkt dat doorgaans niet heel veel verschil te maken..  :-\

maargoed, wellicht is het desondanks toch verstandig om eerst af te gaan op de standaard Katana/GSX waardes bij de zoektocht naar andere bobines..

oh.. die groene Dyna's zijn vlgs mij het door hun geadviseerde type voor een Kat/GSX met standaard ontsteking..

maarrr.. wat is er mis met de huidige bobines op je Kataan?
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
2 sep 2013, 23:18
Vooral ook het type bougie-kabel en al dan niet het gebruik van de bougiedoppen met ontstoorweerstand moet even matchen.

Ik heb toen in overleg met Dyna gewoon bougiekabel met koperen kern genomen (zoals standaard) en niet voor de bougiekabels met grafietkern gekozen.

Ik zal Dyna eens contacten, kijken wat zij adviseren als ik hun de specs opstuur.

Reden van vragen is; goed kans dat de bobines op deze motor ongeveer net zo oud zijn als de motor zelf en daarmee de bougiekabels ook.
Met de hoogvoltage pulsen die door die componenten heen gaan, zijn ook dit soort onderdelen onderhevig aan slijtage en daardoor inwendige verliezen.
Ik vind het in ieder geval geen slecht idee om bij een opfrisbeurt ook wat ontstekingscomponen ten te vervangen, goede vonk vind ik belangrijk :)
In dit geval dus bobine, bougiekabels, bougiedoppen en bougies.

Qua prijs zijn originele bobines misschien relatief wat duur t.o.v. aftermarket eenheden die eventueel ook nog wat beter/moderner zijn. Zal de prijzen nog even checken.

In het GSX-R wereldje waren er meestal wel goede resultaten met Dyna.
Opfrissen van de ontsteking is ook weer het uitsluiten van mogelijke problemen.

gr. Bram

  • *****
4 sep 2013, 20:05
Ik zal Dyna eens contacten, kijken wat zij adviseren als ik hun de specs opstuur.

"wij van Dyna adviseren Dyna ontstekingsproducte n.." (vrij naar WC-eend)  ::)   :P

Reden van vragen is; goed kans dat de bobines op deze motor ongeveer net zo oud zijn als de motor zelf en daarmee de bougiekabels ook.
Met de hoogvoltage pulsen die door die componenten heen gaan, zijn ook dit soort onderdelen onderhevig aan slijtage en daardoor inwendige verliezen.

hmm.. electrische delen slijten niet door de stroom die er door gaat (m.u.v. gloeilampen).. wel door warmte/trillingen van motorblok (bobines), en UV straling (bougiekabels)..
"als het niet kapot is, waarom vervangen" zou mijn idee zijn, maar voor het voorzorgs/uitsluitings-idee valt ook veel te zeggen.. bovendien wordt er vaak een "betere vonk" geclaimd door verkopers van ontstekingsspul.. in hoeverre dat klopt durf ik niet te zeggen..
maargoed.. heb zelf ook Dyna-spul op de EFE, dus ben/was ook een "believer"..  ;)

Qua prijs zijn originele bobines misschien relatief wat duur t.o.v. aftermarket eenheden die eventueel ook nog wat beter/moderner zijn. Zal de prijzen nog even checken.

nieuwe originele bobines kopen lijkt idd geld weggooien.. de meeste aftermarket coils zijn technisch gewoon vlgs hetzelfde principe opgebouwd als originele bobines, alleen is de kwaliteit van de gebruikte materialen wellicht wat hoger, en is de het aantal wikkelingen en de weerstand meer afgestemd op hun eigen producten..

heb wel naar die "mini-coils" van Dyna zitten kijken.. bij deze bobines is er wel sprake van een nieuwe constructie.. (kern magnetisch)
maargoed, wordt geadviseerd om alleen bij de Dyna 2000 ontsteking te gebruiken..


                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
5 sep 2013, 12:32
Ik zal Dyna eens contacten, kijken wat zij adviseren als ik hun de specs opstuur.

"wij van Dyna adviseren Dyna ontstekingsproducte n.." (vrij naar WC-eend)  ::)   :P

Reden van vragen is; goed kans dat de bobines op deze motor ongeveer net zo oud zijn als de motor zelf en daarmee de bougiekabels ook.
Met de hoogvoltage pulsen die door die componenten heen gaan, zijn ook dit soort onderdelen onderhevig aan slijtage en daardoor inwendige verliezen.

hmm.. electrische delen slijten niet door de stroom die er door gaat (m.u.v. gloeilampen).. wel door warmte/trillingen van motorblok (bobines), en UV straling (bougiekabels)..
"als het niet kapot is, waarom vervangen" zou mijn idee zijn, maar voor het voorzorgs/uitsluitings-idee valt ook veel te zeggen.. bovendien wordt er vaak een "betere vonk" geclaimd door verkopers van ontstekingsspul.. in hoeverre dat klopt durf ik niet te zeggen..
maargoed.. heb zelf ook Dyna-spul op de EFE, dus ben/was ook een "believer"..  ;)

Wat je inderdaad zelf zegt, ook warmte, trillingen, zorgen voor veroudering van materialen en verbindingen.
Ik heb ook bij auto's de nodige 'brosse' bobines mogen zien, die nog wel vonkten, maar intern toch geen strakke verbinding meer hadden.

Uiteraard is Dyna ook niet het eerste de beste merk. Bij genoeg hop-up guides geschreven door ervaren tuners, wordt Dyna toch wel genoemd als gunstige upgrade/alternatief t.o.v. origineel.

Voor mij is het ook een stukje orientatie voor mogelijke opties. Huidige 'vonk' heb ik nog niet bekeken, maar de bobines zag er iig wel aardig antiek uit :)

Bram
« Laatst bewerkt op: 5 sep 2013, 12:37 door trac »