trillende motor

Nieuws:

 

Auteur Topic: trillende motor  (gelezen 2479 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • *
17 sep 2013, 19:45
Hallo  kat- techneuten ff een vraag:
Een kennis van me in duitsland heeft een 1100 katana die boven de 4000 toeren erg ..fibreerd,, zoals hij dat noemt,ik denk dus trilt.
Bij mijn kat is me dat nooit opgevallen.maar nu heb ik er de lang niet meer op gereden,en is de vraag ,of dit typisch een suzuki /kat eigenschap is,de carburateurs zijn volgens mij wel gesingchroniseerd.H eeft iemand hier ook ervaring mee?
Gr
Jos

  • *****
17 sep 2013, 23:00
tja, "trillingen" is altijd een moeilijk te vangen begrip.. wat de ene erg vindt trillen, vindt de ander niet meer dan normaal..
een Kat/GSX-blok trilt "van nature" idd wel wat rond het midden toerengebied.. dit is m.i. ietsje afhankelijk van de carburatie-instellingen (arm of rijk lopen heeft vlgs mij wel iets van invloed), maar zou niet echt buitensporig moeten zijn..

maar wat is de situatie? is de Kat een nieuwe aanschaf en de de persoon in kwestie alleen gewend aan H*nda-stofzuigers, of het trillen plotseling ontstaan na jaren zonder klachten rondrijden?
nog dingen aan de motor veranderd (uitlaat, carbs, filters, wantdanook) kort voor de trillingen ontstonden?

verder is het de vraag of de trillingen wel door het blok veroorzaakt worden.. als nl. het trillen altijd gebeurt bij een bepaalde snelheid (i.p.v. noodzakelijkerwijs bij een bepaald toerental) zou je ook een ongebalanceerd voorwiel kunnen verwachten.. (band versleten of loodje verloren)

indien een check bij andere snelheden/versnellingen uitwijst dat het toch echt om bloktrillingen gaat, en er niets aan de fiets is gewijzigd, en het trillen plots is ontstaan, verschuift de verdenking naar een mechanische oorzaak..
slippende/losse rotor van de startkoppeling, verdraaide krukas, gat in zuiger, etc.. maar wellicht ook iets simpels als losse bouten van de motorophangpunten..

zijn er wat dit betreft verdere indicaties van motorische aard te vinden? (olieverbruik, roken, geluiden, slecht starten, whatever..)

                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
17 sep 2013, 23:36
Hartelijk dank voor de reaktie , ik zal het met hem bespreken
Gr
Jos

  • No avatar
  • ***
20 sep 2013, 22:33
Stap 1 is inderdaad localiseren waar de trillingen vandaan komen.
Met intrekken koppeling kun je op een bepaalde snelheid al snel erachter komen of de trillingen in het rijwielgedeelte zitten of in het blok.

Grondige visuele inspectie levert ook al goede aanwijzingen op. Verloren lood zie je wel, losse bouten bij de motorophanging ook.