Anti duik systeem GSX-750S

Nieuws:

 

Auteur Topic: Anti duik systeem GSX-750S  (gelezen 6408 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • ***
23 feb 2014, 02:11
Korte vraag bij het reviseren van de voorremmen bij de modellen met anti-duik systeem erop.
Ik wil graag de anti-duik plunjers even nakijken en uit elkaar halen nu ik toch de voorremmen aan het doen ben.
In de manual staat wel keurig wat de volgorde van ontluchten is, maar ik wil even zeker weten dat ik deze anti-duik plunjers eraf kan halen, zonder dat mijn voorvork-olie begint te lekken.
Mijn gok zou zijn dat het wel moet kunnen, maar ik wil het graag even zeker weten voordat ik er een bende van maak :)

Later zal ik ook nog wel eens de voorvork olie verversen...

gr. Bram
« Laatst bewerkt op: 23 feb 2014, 19:25 door trac »

  • No avatar
  • ***
23 feb 2014, 20:16
Vandaag maar eens die antiduik plunjers van de voorvork afgehaald en uit elkaar gehaald.

Het bestaat inderdaad uit een (bovenste) plunjer welke bediend wordt door de remdruk.
Deze drukt weer tegen de onderste plunjer die de voorvork-olie kan blokkeren of niet (zit wel een overdruk klep op voor als je tijdens het remmen nog een in een gat rijdt..).

Viel me het volgende op.

Op de rechterplunjer assembly zaten twee onderdelen die in de linker plunjer assembly niet zaten.

Foto na scheiden van de twee plunjer assemblies:


Na het loshalen van de circlips en het verwijderen van de plunjers (zit nog iets meer in de onderste plunjer, maar dat heb ik laten zitten)):


De metalen ring en de rubber seal zaten dus niet in de linker-antiduikplunjer assembly:



Zo zaten ze in de rechter remdruk plunjer:


Ring los:


Seal los:


De metalen ring zorgt voor voordruk of afdichting tussen de twee plunjer assemblies. Het seal is denk ik ook voor extra afdichting.

Als je kijkt in de parts manual, lijkt het alsof enkel de seal nog als part wordt weergegeven (overigens zijn geen van de inwendige parts van de plunjers assemblies te bestellen.
Als je kijkt in het Katana supplement van de GSX manual, lijkt het wel alsof de metalen ring in de cut-away plaatjes wordt weergegeven.

Eens kijken of iemand hier of op internet hier meer over weet en of ik ze nog kan bestellen...

gr. Bram
« Laatst bewerkt op: 23 feb 2014, 20:18 door trac »

  • *****
24 feb 2014, 00:51
Wow.. dat is een mooi verslag van het demonteren van de anti-duikgroep op de vorkpoten..  [yes]
Heb er zelf totaal geen ervaring mee of kennis van (originele voorvork in z'n geheel verkocht zonder er een meter mee gereden te hebben  :-[ )

Met het loshalen van de antiduikdingen leek het mij wel logisch dat daarmee de vorkolie uit de vorkpoten zou lopen (zoals je je in de eerste post afvroeg) maar heb daar dus geen echte ervaring mee..
Hoedanook is e.e.a. ongetwijfeld nuttige info voor andere Katana-sleutelaars.. Het verschil tussen de linker-en rechter anti-duikassembly kan ik verder ook niet verklaren. Dit verschil zou in de fiches als zodanig terug te vinden moeten zijn, maar aangezien de inwendige plunjers daarop niet vermeld staan, lijkt het verschil daarmee te vervallen.. Oftewel de behuizingen zijn hetzelfde (onderdelen verkrijgbaar) maar de onderdelen hierin (delen niet verkrijgbaar) dus niet..

Ouch.. ik merk trws dat de fiche-pagina tamelijk "messed up" wordt weergegeven in m'n IE10  :( Met Firefox doet 'ie 't wel goed.. weer wat voor op de todo-list..

Anyway.. Sommige Katana-eigenaren of bezitters van Suzuki's met een soortgelijke of nieuwerwetsere antiduikgroep (PDF/NEAS) plegen deze wel 'ns definitief te verwijderen/bypassen d.m.v. "blanks" met een ingefreesd oliekanaal.. Ik heb geen idee of de werking van de anti-duik idd zodanig averechts werkt dat men dit liefst totaal laat verdwijnen..  ??? W.b. de Katana zal het wrs te maken hebben met het vage gevoel in de remhendel a.g.v. het ook in beweging moeten brengen van die plunjers naast de zuigers in de remklauwen..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
24 feb 2014, 09:45
Hoi Arnout,

De bedoeling was ook eerst om enkel het boven gedeelte eraf te halen, terwijl het onderste gedeelte nog op de vorkpoten bleef zitten.
Echter zaten die boutjes zo moervast, dat ik maar de hele unit van de poten heb afgehaald om wat gemakkelijker de demontage in de bankschroef te kunnen doen.
In principe kan je de bovenste plunjer er dus afhalen zonder dat er iets mis gaat met de voorvorkolie.

Ik vermoed eigenlijk dat de onderdelen op de linkerzijde gewoon missen nadat een vorige eigenaar ze los heeft gehad.

Als je goed kijkt op de plaatjes in de GSX-750/1000/1100s supplement manual, dan zie je ze toch wel zitten.
Alleen lijk ik dus een part niet terug te zien op de parts fiches.

Helaas zie ik nergens anders op internet een revisie-verslag en nog iemand die de boel zo uit elkaar heeft liggen.

We zoeken verder.

gr. Bram

  • *****
24 feb 2014, 19:02

Als je goed kijkt op de plaatjes in de GSX-750/1000/1100s supplement manual, dan zie je ze toch wel zitten.
Alleen lijk ik dus een part niet terug te zien op de parts fiches.

Op de fiches missen die inwendige delen, dus die kun je als zoding wrs niet meer nieuw bestellen.. Ongetwijfeld moet echter nog wel aan te komen zijn omdat er vele voorvorken inmiddels omgewisseld zijn voor modernere versies (of alleen de anti-duikgroep is verwijderd).. Wellicht kan een oproepje op ons marktplaatsgedeelte de aandacht vangen van mensen die dit topic te langdradig vinden?  ;)

Om ook het inzicht voor mezelf te vergroten heb ik maar even het plaatje uit 't supplement gecropped en hier bijgeplakt..



Ik vermoed eigenlijk dat de onderdelen op de linkerzijde gewoon missen nadat een vorige eigenaar ze los heeft gehad.

Yup.. dacht eerst dat 't mogelijk een bewuste actie is geweest (om de anti-duikreactie te verminderen door deze in 1 poot buiten werking te stellen), maar het lijkt er meer op dat de onderdeeltjes ooit door de vingers zijn geglipt en onder een kast gerold of in een putje zijn verdwenen ofzo..  ::)
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
24 feb 2014, 21:14
Informeer hier eens deze man weet erg veel en heeft ook aardig wat onderdelen
Wel moet je eerst het originele onderdeelnummer opsporen

http://www.classicsuzukiparts.nl/

  • No avatar
  • ***
24 feb 2014, 21:15
Citaat
Op de fiches missen die inwendige delen, dus die kun je als zoding wrs niet meer nieuw bestellen.. Ongetwijfeld moet echter nog wel aan te komen zijn omdat er vele voorvorken inmiddels omgewisseld zijn voor modernere versies (of alleen de anti-duikgroep is verwijderd).. Wellicht kan een oproepje op ons marktplaatsgedeelte de aandacht vangen van mensen die dit topic te langdradig vinden?  ;)

Haha, de inwendige parts worden op zich wel weergegeven op het parts fiche, maar helaas zonder indexering en verwijzing naar een partnummer (de seals van de remdruk-plunjer kun je wel bestellen!)
Voor de volledigheid: als je hier op de cut-away kijkt, zie je toch wel duidelijk de ring en het seal zitten (in dwarsdoorsnede, nog wel duidelijker te zien in de manual waar het plaatje groter en scherper is):
I = metalen ring
II = seal


Als je kijkt op de parts fiche, dan lijkt me de metalen ring te missen.
I = seegerring
II = seal


Omdat het eigenlijk allebei onderdelen zijn die niet tot het inwendige van de plunjers behoren, had ik verwacht dat deze wel los te bestellen zouden zijn...helaas.

Ik denk overigens dat het hele mechaniek ook wel prima werkt zonder zowel de ring als het seal, ik heb alleen liever altijd alles redelijk origineel.

gr. Bram

p.s. ik zag ook ineens dat er stickers op de vorkpoten zitten/zaten. AN DF ofzo staat erop (nr 28, pn. 51149-44130)  8)
« Laatst bewerkt op: 24 feb 2014, 21:35 door trac »

  • *****
25 feb 2014, 18:37
..de inwendige parts worden op zich wel weergegeven op het parts fiche, maar helaas zonder indexering en verwijzing naar een partnummer..

Aha.. ik kon die inwendige delen maar nergens vinden op "mijn" fiches, maar ben er uiteindelijk achter gekomen dat die wel op de fiches van de GSX750S staan.. (ik zat op 1100 fiches te kijken  ::)).. Hoewel die vorken vlgs mij exact hetzelfde zijn, staan die delen alleen op de 750-fiches uitgetekend..!
Maar idd.. delen zijn wel te bestellen als complete "Modulator planger/valve set".. Dus behuizing met spul erin.. 
Oneetochniet, "Part no longer Available"..  :-\
Dat wordt dus zoeken op marktplaatsen/ebay of gespecialiseerde shops zoals diegene die George al aangaf..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
25 feb 2014, 21:12
..de inwendige parts worden op zich wel weergegeven op het parts fiche, maar helaas zonder indexering en verwijzing naar een partnummer..

Aha.. ik kon die inwendige delen maar nergens vinden op "mijn" fiches, maar ben er uiteindelijk achter gekomen dat die wel op de fiches van de GSX750S staan.. (ik zat op 1100 fiches te kijken  ::)).. Hoewel die vorken vlgs mij exact hetzelfde zijn, staan die delen alleen op de 750-fiches uitgetekend..!
Maar idd.. delen zijn wel te bestellen als complete "Modulator planger/valve set".. Dus behuizing met spul erin.. 
Oneetochniet, "Part no longer Available"..  :-\
Dat wordt dus zoeken op marktplaatsen/ebay of gespecialiseerde shops zoals diegene die George al aangaf..

Ik ga wel kijken of ik een geschikte dikte vulring kan gebruiken, zodat het behouden van de tussen-afstand in ieder geval wel gelijk is.
Het sealtje geloof ik verder wel. Als ik deze onderdelen later alsnog vind, is het een kwestie van 2 M6 boutjes loshalen en de juiste parts er tussen stoppen..komt goed!

Nog wat betreft die AN DF stickers, komen jou die bekend voor of ooit wel eens eerder gezien? Anders bestel ik die ook gelijk mee, lijkt me wel mooi staan.
Op de GSX-R poten staan de NEAS of de PDF stickers op, vind die wel fraai!