Olieseal vervangen uitgaande as schakelpedaal

Nieuws:

 

Auteur Topic: Olieseal vervangen uitgaande as schakelpedaal  (gelezen 5364 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • ***
21 apr 2014, 18:28
zoals in dit topic (http://www.katanaclub.nl/forum/index.php?topic=148.30) besproken, dacht ik een klein olielek te hebben in het olieseal van de uitgaande as schakelpedaal.

Eigenlijk meer vanwege een kleine fout van me, moest ik sowieso de schakelas eruit halen, hieronder een paar foto's:

Ik heb om te beginnen de uitlaat er af gehaald en de olie afgetapt en opgevangen.

Daarna moet het linkerdeksel van de uitgaande as voor de kettingaandrijving eraf gehaald worden.


Op de schakelas zit een clip en een ring voor het seal, als je deze verwijdert zie je het seal:


Vervolgens moet het koppelingsdeksel aan de rechterzijde eraf.
Ook de koppelingsarm moet van de koppelings-as af. Ik markeer altijd de as even t.o.v. de arm zodat je later weet in welke stand die gemonteerd moet worden.


Schakeldeskel eraf:


De as van het schakelpedaal kan er niet zomaar uit, die blijft hangen achter het grote tandwiel van de primaire aandrijving:


Draai de 6 bouten van de koppeling los en verwijder de koppeling en koppelingsplaten.
Vervolgens moet je het omgevouwen stuk van de borgring die op de centrale moer zit terug tikken.
Draai de centrale moer los (die van mij zat niet heel vast)
Vervolgens draai je 2 M6 boutjes in de naaf van het koppelingshuis en trek je de naaf eruit.
Doordat de naaf eruit is, krijg je voldoende ruimte om het koppelingshuis en het grote tandwiel uit het carter te halen.
Nu kan ook de as van het schakelpedaal eruit getrokken worden:


Seal kan nu vervangen worden.
Montage omgekeerde volgorde van montage.
Ik moet nog nakijken hoe vast de centrale moer moet van het koppelingshuis en hoe ik dan het koppelingshuis ga tegenhouden.
Ik snap de special tool uit de manual nog niet helemaal.

Gr. Bram
« Laatst bewerkt op: 21 apr 2014, 18:33 door trac »

  • *****
21 apr 2014, 23:01
Okee, mooi verslag..  :)

Montage omgekeerde volgorde van montage.

Zou je denken, hmm?  ;) Let echter wel op de goede stand van het aandrijftandwieltje voor de oliepomp.. Hierop zitten 2 nokjes die in uitsparinkjes in het grote tandwiel van het koppelingshuis moeten vallen.. Exacte plaatsing is effe lastig/pielen, maar is zeer belangrijk voordat je de koppeling verder terugbouwt..

Ik moet nog nakijken hoe vast de centrale moer moet van het koppelingshuis en hoe ik dan het koppelingshuis ga tegenhouden.
Ik snap de special tool uit de manual nog niet helemaal.

Het gaat erom dat je de koppelingsnaaf vast kunt houden met iets.. (koppelingshuis = buitenkant, mag vrij blijven draaien..)
Die "tang-achtige" tool in de officiele manual lijkt me een onding..  ::) Vaak wordt er danook een home made tool gebruikt dat (lijkt op) een ongevoerde plaat (of 2) met een stang/houder/hefboom eraan gelast..



Als zelfmaken of lenen ergens niet lukt, is het blokkeren van zowel het huis als de naaf met whatever tegen de binnenkant van het carter een oude truc om dit ook voor elkaar te krijgen.. (ik doe 't zelf ook zo..  :-[ )

Maarrr.. Zat de moer in jouw Kat al los ofzo, zodat je de boel zonder z'n tool wel uitelkaar hebt gekregen?  ???
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
21 apr 2014, 23:58
Citaat
Maarrr.. Zat de moer in jouw Kat al los ofzo, zodat je de boel zonder z'n tool wel uitelkaar hebt gekregen?

Ja, ik kon hem al licht heen en weer bewegen tegen de omgevouwen rand van de borgring.
Nadat ik die teruggetikt had, kon ik de koppelingsnaaf met de hand tegen houden, en toen kwam die met een klein beetje kracht zetten wel los.
Dus geen tools nodig gehad (naast dopsleutel natuurlijk) om die moer eraf te krijgen.

Nog bedankt voor het plaatje van de tool, die lijkt mij een uitstekend alternatief op dat ding in de manual.
Even een ongevoerde plaat ergens scoren, dan komt dat wel goed!

Thanks, Bram
« Laatst bewerkt op: 21 apr 2014, 23:59 door trac »

  • *****
22 apr 2014, 01:07
Ja, ik kon hem al licht heen en weer bewegen tegen de omgevouwen rand van de borgring.

Ah ja, die moeren zitten vaak los.. Komt door alle gerammel: de div delen op de as worden alshetware plat gehamerd waardoor er een tussenruimte ontstaat na verloop van tijd..

Oja.. Nu je de boel toch uitelkaar hebt liggen kun je meteen effe checken of de veren in de achterplaat los zitten.. Dit speelt vooral bij de 1100-blokken (waar veren zelfs kunnen breken!)
Losse (ingezakte) veren van die transmissiedemper is 1 van de 2 oorzaken van de koppelingsratel bij een stationair in "vrij" draaiend blok.. Wederom geldt dit vooral voor de 1100, maar de technische opbouw van de 750-koppeling is in principe hetzelfde.. (wel andere afmetingen dus..)
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
28 apr 2014, 08:56
Afgelopen weekend alles in elkaar gezet.

Als het blok nog in de motor zit met de ketting en het achterwiel gemonteerd, kun je ook door het achterwiel blokkeren (en hem in de hoogste versnelling te zetten), de as blokkeren om de moer op de koppelingsnaaf op moment (50-70Nm) vast te zetten.

Lengte koppelingsveren allemaal boven de minimale maat.
Geen van de radiale veren waren gebroken.
Dikte koppelingsplaten boven de minimale maat.

Nu hopelijk toch snel de eerste proefrit.

gr. Bram

  • *****
28 apr 2014, 23:25
Als het blok nog in de motor zit met de ketting en het achterwiel gemonteerd, kun je ook door het achterwiel blokkeren (en hem in de hoogste versnelling te zetten), de as blokkeren om de moer op de koppelingsnaaf op moment (50-70Nm) vast te zetten.

Ja, je hebt gelijk.. Goed bedacht.. [tu] Was die optie helemaal vergeten..  :-[
Hopelijk kun je toch nog (ooit) een tool maken van die koppelingsplaten die ik je gestuurd heb..

Hoop dat je verder idd dan binnenkort de Kat voor het eerst de sporen kunt gaan geven..  [whip]  8)
                                        .. . . .  .  .   .