Zekeringkast 1982 GSX 750S Katana

Nieuws:

 

Auteur Topic: Zekeringkast 1982 GSX 750S Katana  (gelezen 2495 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • ***
1 jun 2014, 17:12
Gedurende mijn Schotland trip had ik de laatste 3 dagen last van een bijna dode accu in de ochtend. Gelukkig kon de motor vlot aangeduwd worden (of van een helling af laten rollen), maar ik vermoedde een lekstroompje.
Op de boot terug naar Nederland daarom maar voor vertrek maar alle zekeringen getrokken en bij aankomst in IJmuiden weer terug geplaatst, gelukkig startte die in  IJmuiden (daarom) gelijk (wel zo fijn als er 200 andere motoren achter je staan die allemaal vlot die boot af willen).

Terug thuis maar eens gaan meten of ik op een van de groepen een lekstroompje had.
Wat me gelijk opviel, is dat de 15A zekering houder er ietwat gesmolten uitzag. Daarom maar eens de zekeringkast verwijderd en gedemonteerd.
Kon ik gelijk zien hoe de aansluitingen in de zekeringskast lopen.

Aanzicht zekeringen met afdekkapje verwijderd.
De onderste zekering 'power source' is voor het aansluiten van extra gebruikers op de + en - aansluiting eronder (de schroefjes).
Als je hier niks op hebt aangesloten, kan deze slot leeg blijven.

Op de 15A main staat continu spanning direct van de accu. Deze voedt de gelijkrichter en het contactslot.

De geschakelde spanning van het contactslot voedt de 3 10A zekeringen die erboven zitten.
In hoofdgroepen:
'Ignition' voedt het ontstekings en start circuit (startschakelaar)
'Signal' voedt voorste en achterste remlichtschakelaar, knipperlichtrelais, toeter, neutraal en oliedruklampje en de toerenteller.
'Head' voedt lichtschakelaar, knipperlichtschakel aar, grootlichtschakelaa r en daarmee ook de verlichting en klokkenwinkelverlci hting.


Zekeringskast van de motor en de achterste behuizing verwijderd.
Je ziet dus mijn uitgerookte 15A slot en dat de voedingskant van de 10A zekeringen versprongen zitten:




Normaal hoort er natuurlijk een plastic scheidingsplaat tussen, maar nu ook zichtbaar de strips van de verbruikerszijde van de 3 10A zekeringen.


En handig om te weten, in het deksel van de zekeringskast, zitten twee posities om reserve zekeringen op te slaan:


En ik heb dus nog een nieuwe zekeringskast nodig :)

gr. Bram