Benzinekraan na stilstand op stand Pri

Nieuws:

 

Auteur Topic: Benzinekraan na stilstand op stand Pri  (gelezen 11427 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • ***
5 okt 2015, 12:05
Korte vraag over het starten van de Katana na een paar weekjes stilstand.

De motor slaat dan erg moeilijk aan (benzinekraan stand 'on')
Als ik de benzinekraan daarna op 'pri' zet, slaat die wel aan.

Wat ik me afvroeg of de vlotterbakken van de carburateurs na ca. 2 wkn leeg zijn verdampt en er tijdens het starten te weinig vacuüm is, om de benzinekraan te openen en benzine naar de carbs te krijgen.

Wat is jullie ervaring/methode? Altijd na week niet gebruiken op 'pri'?

De motor start verder uitstekend als ik hem dagelijks gebruik.

gr. Bram

(dit is mijn eerste motor met vacuumkraan :P )

  • *****
5 okt 2015, 15:58
Ik ben niet echt een fan van vacuumkranen.. Het idee is goed, maar in de praktijk (vooral op oudere fietsen) zijn er veel variabelen die problemen kunnen veroorzaken (zoals een met benzine volgelopen carter).. Om mezelf van dergelijke sores te vrijwaren is 1 van mijjn eerste aanpassingen altijd het vervangen van de vacuumkraan voor een handbediende kraan (naast ook vervanging van de spnngsrglr en nkknskttngstllr)

Maargoed, een vacuumkraan eerst op PRI zetten na een enkele dagen niet gereden te hebben, lijkt me altijd een goede methode.. Benzine verdampt idd vrij rap uit de vlotterkamers van de carbs (iig bij mijn vlakschuivers met losse flters).. Verder heeft het startgebeuren op een GSX750/1100 het sowieso al snel moeilijk, en wil je dat liefst zo zoveel mogelijk "verlichten".. Als je dus zonder te PRI-en eerst m.b.v. de startmotor de motor moet laten rondpompen om een voldoende vacuum te creeren om de kraan te openen en daarmee dan carbs weer -langzaam- gevuld gaan worden met benzine, verslechter je de omstandigheden voor het starten nogal..
Sowieso is het vacuum bij het starten een stuk lager dan bij een eenmaal lopende motor..
Verder is bij een vacuumkraan het "aanstuurslangetje" tussen carb. no. 2 en de onderdruk-ingang van de kraan nogal belangrijk.. Kleinere of grotere ondichtheden hierin zijn niet eenvoudig te spotten en veroorzaken dan een slechter functioneren van de kraan..
Dus het slangetje even loshalen en goed op lekken controleren (of vervangen) is hoedanook raadzaam..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
5 okt 2015, 19:06
ik kan hier niks aan toevoegen  ;)
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • No avatar
  • ***
6 okt 2015, 01:17
Helemaal duidelijk.

Ik ben de GSX-R en de XT500 gewend, waar ik me nooit zorgen hoefde te maken over wel/geen vacuum en benzine in de vlotterbakken.

Nu ik vanochtend stond door te starten, begon ik me af te vragen of de Katana-kraan niet de oorzaak was van het moeilijke starten.

Als ik komend weekend weer thuis ben, zal ik hem direct eens op 'pri' zetten, kijken hoe snel die dan aanslaat.

gr. bram

  • No avatar
  • ***
12 okt 2015, 18:23
Direct op 'pri' gaf helaas niet het gewenste resultaat.
Lang doorstarten met uiteindelijk aanslaan en dan langzaam klimmen in de toeren richting het choke-toerental.

De Katana heeft er dus na een dikke week stilstand niet zo'n zin in. Als die 's ochtends eenmaal gelopen heeft, is het eind van de dag starten en direct lopen.

Eens gaan puzzelen waarom die het moeilijk heeft als die helemaal koud is.

Bram

Nog wel twee plaatjes van een fris ritje op zondagochtend:

« Laatst bewerkt op: 12 okt 2015, 18:25 door trac »

  • *****
12 okt 2015, 19:52
Carburateurs al eens gereinigd?
En voor de extra brandstof/choke zitten er hele kleine kanaaltjes in de vlotterbakjes.
Die heb ik al eens verstopt gehad, dan start ie ook voor geen meter, dan start ie alleen na lang doorstarten en helpt pri ook niet.
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
12 okt 2015, 21:21
Carburateurs al eens gereinigd?
En voor de extra brandstof/choke zitten er hele kleine kanaaltjes in de vlotterbakjes.
Die heb ik al eens verstopt gehad, dan start ie ook voor geen meter, dan start ie alleen na lang doorstarten en helpt pri ook niet.

Yup.. Maar hoedanook zou je eerst moeten checken of de vlotterbakken eigenlijk wel vol benz. stromen zodra je de kraan op PRI zet.. Daarmee kun je dan bepalen of de fout bij de kraan ligt of de carburateurs..

De meest simpele manier om dit te controleren is uiteraard door 1 vlotterbakje (of meerdere) los te halen, er een opvangbakje onder te zetten, en de kraan op PRI te draaien terwijl je de vlotter met je andere hand onhoog houdt..
Als de benz. direct gaat lopen zodra je de vlotter laat zakken, kun je aannemen dat het met de toevoer (kraan) dus wel goed en de fout bij de carbs ligt..

Zelf monteer ik tegenwoordig altijd doorzichtige benz. slang (Tygon® F-4040-A) zodra je tenminste kunt zien dat er daadwerkelijk vloeistof richting carbs gaat zodra je de kraan opendraait.. 
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
13 okt 2015, 01:45
Dank voor de snelle adviezen maar weer!

Eens met de doorzichtige benzineslangen, ik heb slang van AlfaGomma o.i.d. van de Brezan.
Ik zal zeker komend weekend eens een benzinekraan-test doen om idd de functie van 'pri' te controleren, lijkt me een goed startpunt.

Als die eenmaal loopt, werkt alles perfect en varieert ook het toerental met de choke on/off standen.
Als ik hem zo hoor lopen, denk ik niet gelijk aan verstopte caburateurs of afstellingsprobleme n. Loopt netjes stabiel 1100 rpm als die eenmaal opgeward is (na ca. 10km).

Nog niet al te lang geleden zijn de carbs elkaar geweest en ieder kanaaltje is getest op doorgang. Afstelling vlotterhoogte, stationair schroeven etc allemaal volgens specs gemaakt.
Ik weet dat de huidige benzine veel sneller gaat gommen, zodoende is de benzine afgelopen winterstalling ook voorzien van fuel stabilizer.

We beginnen maar met een paar basic checks en kijken vanaf daar verder.
Zoals ook in mijn voorsteltopic gemeld, de compressie wat niet supertop van dit blok, maar nog boven de revisiewaarden.
Ontsteking is verder standaard (net zoals de hele caburatie en afstelling) en de nodige onderdelen (bougies, luchtfilter etc) zijn toen ook vervangen.


  • No avatar
  • ***
17 okt 2015, 16:56
Vandaag maar eens nader de werking en de benzinestand in de vlotterbakken bekeken, paar bevindingen:

- Met losschroeven van de aftapplug van de linker vlotterbak (motor op zijstandaard), kwam er best veel benzine uit. Omdat er ook nog benzine in de benzineslang van de  tank staat, zou er na een week/2 weken nog voldoende benzine moeten zijn om te starten
- De benzinekraan werkt verder goed. On en Res geen benzine uit de vlotterbak, met Pri wel
- Ik moet bekennen dat ik niet zeker weet of ik onlangs met het zetten op Pri ik de kraan wel goed had staan. Leermoment, de kant waar het hendeltje naar wijst, is de positie die je wilt selecteren (staat ook een driehoekje/pijltje op het hendeltje)
- Met het hendeltje in de juiste 'pri' stand, sloeg die redelijk vlot aan, hoewel die eerst een aantal keer ploft maar nog niet wilt lopen. Pas na een beetje ploffend doorstarten blijft die lopen (ca 1300 rpm) en klimt die na een seconde of 10-20 wel richting 3000-3500rpm choketoerental. Het is dus niet aanslaan en gelijk hoog in het toerental.
- ik start hem overigens met choke vol uit, nog niet geprobeerd hoe die start op choke 3/4 en 1/2.
- met het wat heiige weer, was het wel lekker walmen in de achtertuin :)



gr. Bram