Carberateur afstellen kat 650 mikuni

Nieuws:

 

Auteur Topic: Carberateur afstellen kat 650 mikuni  (gelezen 9357 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • *
18 apr 2016, 19:37
Zijn er mensen met ervaring van het afstellen van carberateur..... probleem is dat bij 5000 toeren motor inhoud.....
Moet hem nog schoonmaken.
Maar wil hem erna afstellen.

Laat maar weten als je ervaring hebt..

  • *****
18 apr 2016, 22:06
Cas, er zijn hier zat mensen die ervaring hebben met het afstellen van carburateurs..  [yes]

Voordat je het slecht lopen van het blok wilt gaan zoeken in de verandering van de afstelling van de carbs is het belangrijk dat je eerst alle randomstandigheden in orde maakt.. Dus schoon luchtfilter, enigzins verse bougies (kabels en kapjes in orde?), verse benzine (vlotterbakjes en evt. brandstoffilter controleren en de toevoer checken), klepspeling checken..

Afgezien van het zorgen voor een uitgangspunt dat in goede conditie is lijkt het verder wel voordehandliggend dat de aftermarket Jama-dempers het mengsel zullen beinvloeden als die minder weerstand geven aan de uitlaatgassen dan de standaard dempers.. Het is normaal dat er soms na het monteren van aftermarket uitlaat een grotere maat sproeier geadviseerd wordt.. Om vast te kunnen stellen of dit ook met jouw 650 het geval is, zou ik checken of het blok ook boven de 5000 toeren slecht blijft trekken.. (dus niet alleen een dip, maar het gehele hogere toerengebied..)

Het is wel slim om nu eerst te beslissen of je de Jama dempers sowieso wilt behouden, of binnenkort toch andere dempers monteert en daarmee opnieuw de carbafstelling zou moeten wijzigen..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
21 apr 2016, 14:07
Zijn er mensen met ervaring van het afstellen van carberateur..... probleem is dat bij 5000 toeren motor inhoud.....
Moet hem nog schoonmaken.
Maar wil hem erna afstellen.

Laat maar weten als je ervaring hebt..

Inderdaad wat Arnout zegt, eerst even alle basis dingen langs lopen qua onderhoud en afstellingen, zodat je niet te ver van huis gaat zoeken met het oplossen van de klacht.

M.b.t. schoonmaken van de carburateurs; een snelle methode is carburateur reiniger in de benzine mengen en kijken of dat verschil maakt (ik heb intussen ook begrepen dat Aspen brandstof ook een prima reinigende werking heeft. Als je op Aspen typt in de zoekfunctie, dan vind je hier wel wat info over).

Gr. Bram

  • No avatar
  • *
22 apr 2016, 10:39
oke top.

dankje wel voor de info,
ik heb al een aantal dingen uitgesloten.
er zitten nieuwe bougies in en de bougiekabel is ook weer vervangen.

echter na demonteren van de tank ben ik erachter gekomen dat er brandstof in het luchtfilter huis zat. (dit kan het benzene kraantje zijn)
dit membraam is dan ook gelijk bested.

verder zijn de bougie's erg zwart.. en dan bedoel ik niet vettig maar roet.
dit duid toch op een te rijk mengsel?

voor klep spelling moet ik het hele blok uit elkaar halen?
of kan ik gewoon de compressie meten?
verder loopt het blok stationair zeer goed en alles onder de 5000 ook geen rare ploffen in de uitlaat.
je kan dat toch ook horen of de klep speling heeft?

verder om de naald en het vlotterbakje te checken moet de carb uit elkaar.
of kan ik beter eerst reiniger gebruiken.
mocht dat niet gaan kan ik altijd nog kijken.

verbeter mij als ik het fout heb.


groeten

Curley

  • *****
22 apr 2016, 20:40
..
echter na demonteren van de tank ben ik erachter gekomen dat er brandstof in het luchtfilter huis zat. (dit kan het benzene kraantje zijn)
dit membraam is dan ook gelijk bested.
Nattigheid in de luchtfilterkast kan -in theorie- ook vocht uit de carterontluchting zijn, want die is hierop aangesloten.. Of dit toch benzine is valt met een reukproef eenvoudig vast te stellen.. Indien benzine, dat is idd de brandstofkraan de schuldige.. Het membraam hierin vervangen heeft dan maar beperkt zin (dat is slechts het "balgje" dat de kraan moet openen door het interne veertje in te drukken, normale positie is "dicht") maar het vervangen van het o-ringetje dat wrs ook in de revisieset zit zal wrs wel wat uit maken..
Totdat je de kraan gefixt hebt adviseer ik om de toevoerslang naar de carbs los te koppelen als je niet rijdt.. Ik heb nl. zelf wel 'ns een blok vol met benzine gehad door een lekke kraan..  :(
Sowieso zou er eigenlijk ook geen vloeistof in het luchtfilterhuis mogen blijven staan vanwege het slangetje dat hieronder hangt.. Hierin zit -als ik het me goed herinner- een stukje schuim tegen het aanzuigen van valse lucht.. Wrs is die doorgang verstopt geraakt..

verder zijn de bougie's erg zwart.. en dan bedoel ik niet vettig maar roet.
dit duid toch op een te rijk mengsel?
Af gaan op bougies w.b. de carbinstelling kan een instinker zijn.. De afzetting op de isolator is afkomstig van alle toerenregionen, dus in 1 gebied kan de motor erg rijk staan terwijl die bij een ander toerental evenzogoed te arm kan staan.. Vooral als de motor weinig draait in het toerengebied waarin 'ie toch niet trekt, zal daarvan nauwelijks tot niks in het bougiebeeld af te lezen zijn..
Een zwarte roet-bougie wijst idd op een veel te rijk mengsel, maar dat kan dus volledig te wijten zijn aan alleen de afstelling stationair.. Vooral je ontdekking van de lekke benzinekraan en nat luchtfilterhuis wijst sterk op het overlopen van de vlotterkamers (door slecht functionerende vlotternaalden en/of rommel in de benzine) en dus een verkeerd brandstofnivo in de vlotterkamers.. Hierdoor zou de motor vooral bij lagere toeren erg rijk gaan lopen.. Wat de roetaanslag zou verklaren..

voor klep spelling moet ik het hele blok uit elkaar halen?
Uh.. nee  [no] Als je niet bekend bent met zelf kleppen stellen zou ik het voor nu even laten zitten.. Een GS heeft bovendien klepstelplaatjes en is daardoor ook minder toegankelijk voor de beginnende klepsleutelaar..

of kan ik gewoon de compressie meten?
verder loopt het blok stationair zeer goed en alles onder de 5000 ook geen rare ploffen in de uitlaat.
je kan dat toch ook horen of de klep speling heeft?
Compressie meten is altijd een goed idee, maar samen met ook de afwezigheid van rare geluiden sluit dat verkeerde klepspelingen niet 100% uit.. Maargoed, dit lijkt me geen prioriteit hebben op het moment..

verder om de naald en het vlotterbakje te checken moet de carb uit elkaar.
of kan ik beter eerst reiniger gebruiken.
mocht dat niet gaan kan ik altijd nog kijken.

Hmm.. Ik zou gewoon de carbs loshalen om zodoende eens goed bij de vlotterkamers te kunnen.. Die schoonmaken (roest aanwezig?) en de naalden inspecteren en de werking ervan testen.. (Wellicht is het ook handig om de losse set carbs eerst te testen of ze niet overlopen nog voordat je de bakjes gaat loshalen.. Daarmee zou je een bevestiging van de lekkende naalden kunnen krijgen, en meteen kunnen zien welke carb de schuldige is!)
Loshalen van de carbs kan echter een rotklus zijn door de strakke inklemming met het luchtfilterhuis tussen de framebuizen..  :-X Althans, op een GSX-Katana is dat een kleine ramp, en verklaart de voorliefde voor losse filters.. U is gewaarschuwd..  :P

Ik vermoed dat het brandstoffilter in de tank afwezig of kapot is.. Hierdoor zou er roest uit de tank zowel de brandstofkraan kunnen blokkeren (en lekken) als de vlotternaalden kunnen verstoppen waardoor de carbs overlopen.. Er is dus een kans dat er op zich helemaal niets mis is met zowel de kraan als de carbs, en dat rommel uit de tank dus de gebreken veroorzaakt..
Dusss.. Alles loshalen en schoonmaken, brandstoffilter checken, en daarnaast ook een los inline filter monteren als je voortaan meer zekerheid wilt..

Oja.. Ik bedacht me nog dat het handigere manieren zijn om vast te stellen of een blok nou te rijk of te arm loopt bij bepaalde toerentallen dan het bekiijken van de bougies.. Meest handige tip is het vergelijken van hoe het blok loopt als dat warm of koud is.. Dus trekt 'ie beter als 'ie nog niet helemaal is opgewarmd, of juist als 'ie knetterheet is? Daarvan moet je dus even wat "mental notes" maken waarmee je thuis dan de afstelling kunt gaan aanpassen.. (gouden regel: maar 1 ding per keer aanpassen)
Als een motor eenmaal opgewarmd niet goed trekt, of zelfs alshetware tegen een soort muur op rijdt, moet je proberen of het uittrekken van de choke plotseling wel een verbetering geeft.. Dit is een nogal grove aanpassing van het mengsel maar geeft meteen uitsluitsel (te arm dus..)
« Laatst bewerkt op: 22 apr 2016, 20:50 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
22 apr 2016, 22:07
En als laatste tip, probeer een werkplaatshandboek te bemachtigen.
Kijkend naar je vragen heb je die nog niet, maar als je zelf aan de klus gaat, is dat onmisbare info.
Eventueel kun je hem ergens downloaden, anders gewoon de hadrd-copy aanschaffen.


Betreffende je 'vloeistof' in de airbox.
Als je benzinekraan door blijft lopen en ook je vlotternaalden doen hun werk niet meer goed, dan loopt volgens mij de benzine eerder via je inlaatkanalen en langs de zuigerveren je carter in (hoewel ik niet precies de hoek van de carbs bij de 650 ken). Je zult dan zien dat je een veels te hoog oliepeil krijgt.

Wat Arnout zegt, via de carterontluchting komt de oliedamp in je airbox terecht, maar daar slaat ook wel wat van neer i.p.v. dat alles weer wordt aangezogen door de carbs heen.
Als je heel veel carterontluchtingsd amp hebt, zegt dat uiteraard ook wel iets over de staat van je blok. Een compressie-meting geeft dan wat indicatie van de staat van de zuigerveren.

gr. bram

  • No avatar
  • *
25 apr 2016, 09:07
aller eerst bedankt voor de info!

de carbs zijn er af  [winky] (wat een klus)...

ze zijn erg schoon zo op het eerste gezicht.
vlotter naald enzo moet er nog uit maar ziet er schoon uit.
ik gaat alles goed schoonmaken en terug plaatsen.

verder kwam ik wel iets tegen tijdens het uit elkaar halen.

de membraam die boven in de carb zit zat bij 2 vast tussen de klep/deksel van de carb.
en ik zag ook dat de gasnaald bij sommige heel zoepel loopt en bij sommige zakt hij niet lekker (schokkerig) kan dit ook nog ergens op wijze.

handbook heb ik trouwens al.
staat genoeg in  :o alleen dit problem weer niet.
maar wil zeker weten dat de carb goed afgesteld staat.

en van de week toch even compressive meten.

groeten

  • *****
27 apr 2016, 01:19
(wat een klus)...
Fijn hè?  [devil]

de membraam die boven in de carb zit zat bij 2 vast tussen de klep/deksel van de carb.
Uhmm.. Da's normaal, toch? Of bedoel je dat het membraam dubbel zat ofzo?
If so, dan is het rubber mogelijk beschadigd en lek.. Foto?

en ik zag ook dat de gasnaald bij sommige heel zoepel loopt en bij sommige zakt hij niet lekker (schokkerig) kan dit ook nog ergens op wijze.
Sure, mogelijk loopt de gasschuif niet soepel (voorzichig met de hand bewegen en voelen of en waar er wat hapert..) Puntje om nader te onderzoeken dus..
Slijtsporen zijn mogelijk bij te werken als tijdelijke fix.. Mogelijk is er een andere oorzaak..

maar wil zeker weten dat de carb goed afgesteld staat.
Voor nu kun je alleen checken of jouw carbs zijn afgesteld vlgs de standaardwaarden (naaldpositie, vlotterhoogte, sproeiermaten) in het handbook..
Verdere mengselaanpassing t.b.v. de Jama dempers kun je daarna doen (evt. op een Dynojet bank o.i.d.)
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
2 mei 2016, 11:53
1ste proleem verholpen..... ;D
heb de benzene kraan uit elkaar gehaald en nader bekeken.
op het eerste gezicht zag alles er normal uit.
tot ik het membraam los haalde.

aan de achterkant van het membraam zit een veer die zorgd voor de tegendruk.
deze veer zit op een rond plaatje, en van het plaatje was niks meer over.
het membraam ging daardoor erg makkelijk open.

kan dit ook het problem zijn van teveel benzine?
stationair loopt hij goed boven de 5000 gaat hij moeilijk doen.
met shoke uit ist nog erger.

heb nu het membraam vervangen plus alles oringen etc.(orgineel revisie setje)

nu de carbs schoon maken en naar standard warden (handbook) afstellen.
en vervolgens weer monteren.
donderdag weet ik of hij loopt.


  • *****
2 mei 2016, 19:25
..
heb de benzene kraan uit elkaar gehaald en nader bekeken.
..
het membraam ging daardoor erg makkelijk open.
Wrs is de kraan hierdoor gaan lekken.. Zorgelijk is dat hierdoor (zoals Bram ook al stelt) samen met de niet goed werkende vlotternaalden de carbs niet alleen overstromen richting luchtfilterhuis, maar vooral ook via de inlaatpoorten het carter in.. En da's niet zo goed voor de smering.. (olie al vervangen?)

kan dit ook het problem zijn van teveel benzine?
Nee, ook met een lekkende kraan zouden de vlotternaalden het overlopen van de carbs moeten verhinderen..
Zoals eerder gesteld lijkt me het zeer wrs dat de vlttrnldn zodanig veel lekken dat er daardoor een te hoog brandstofnivo in de vlotterkamers ontstaat dat dus een veel te rijk mengsel veroorzaakt..

stationair loopt hij goed boven de 5000 gaat hij moeilijk doen.
met shoke uit ist nog erger.
Goed.. Veel te rijk dus.. (Op de pilot sproeiers wil 'ie dan blijkbaar nog lopen maar zodra de naalden verder omhoog gaan verzuipt 'ie.. Ruikt de Soes niet vreselijk naar benzine als 'ie loopt?)
Op zich zou je met de de stijgende toeren en brandstofvraag de vlttrkmrs weer enigzins droog moeten kunnen trekken als je een tijdje die hogere toeren blijft vasthouden.. Maargoed, dat verhelpt het hoofdprobleem niet..  ::)

heb nu het membraam vervangen plus alles oringen etc.(orgineel revisie setje)
Voordat je de kraan terugzet op de tank, moet je eens goed kijken naar dat plastic filterding dat op de kraan in de tank steekt.. Kapot? Sowieso aanwezig?
Kijk ook 'ns in de tank of 'ie erg roestig is (niet bijlichten met een lucifer!  [devil])

Zoals ik eerder al aangaf is mijn inschatting dat het probleem eruit bestaat dat rommel uit de tank tussen de vlotternaalden en zitting terecht is gekomen, en die daardoor niet goed sluiten, en de boel dus overloopt..
Dusss.. Vlotternaalden en zittingen schoonmaken en inspecteren..! (Die krengen zijn trws nog best prijzig.. Dus als er niet duidelijk iets kapot/versleten is, is het wellicht handig eerst effe de werking van de oude naalden te testen (set carbs op de werkbank aansluiten op een benzinetoevoer en afwachten of de carbs gaan lekken)..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
3 mei 2016, 12:19
alles uit elkaar gehaald en de vlotternaalden zijn goed.
de carb zag er al netjes uit dus denk dat hij al een keer open is geweest.
alles gelijk even gereinigd.

de carb is niet vies ook geen roest in de tank en ook niet bij de vlotternaalden.
deze zien er goed uit.

nu weer alles dichtgebouwd en testen op de werkbank. (bedankt voor de tip)

na de test moet ik toch checken of de carbs goed vacuum trekken.
toch maar een meter aanschaffen denk ik.
of woont er iemand in de buurt van Utrecht die er een in zijn bezit heeft?

ik laat even weten of de vlotter zijn werk doet.

  • *****
3 mei 2016, 21:00
Okee.. Geen roest dus.. Da's op zich goed nieuws, maar brengt ons niet dichter bij een verklaring voor de overlopende vlotterkamers of rijke mengsel..

..de carb zag er al netjes uit dus denk dat hij al een keer open is geweest.

Dat zou goed kunnen.. Wellicht dat er toen ook aan de vlotterhoogtes is gerommeld.. Als je die nog niet gecheckt hebt zou ik dat zeker nog even doen.. Vooral omdat er nog geen oorzaak gevonden is voor het rijke mengsel.. (als het goed is staat het wrkpltsbk hoe je dat moet doen..)

na de test moet ik toch checken of de carbs goed vacuum trekken.
toch maar een meter aanschaffen denk ik.

Zolang er nog geen fout of oorzaak voor het overlopen of het overrijke mengesel is gevonden heeft het niet zo heel veel zin om de vlinderkleppen te willen gaan synchroniseren.. Dit kun je bovendien ook (grofweg) op het oog op de werkbank doen.. Fijnafstelling met vacuummeters kan altijd nog als de basis eenmaal goed is..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
10 mei 2016, 10:47
vlotters werken prima [smart]

alles getest op werkingbank en alles blijft dicht.
nu alles terug gemonteerd en olie vervangen.
van de week ff het testen.

start relais ook gelijk schoongemaakt en electronica weer in orginele staat herstelt.
als we toch bezig zijn. :o

  • *****
10 mei 2016, 21:26
vlotters werken prima [smart]

Vergeet niet de vlotterhoogtes te controleren..! Want vooral omdat je verder geen rare dingen hebt gevonden (sproeiermaten, clippositie, etc idd gecheckt met opgaaf in handboek?) blijft dat eigenlijk nog als enige mogelijke oorzaak over voor het overrijke mengsel..  :-\
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
2 jun 2016, 14:35
en we gaan weer verder.

laate reactie.... verhuizing van de zaak.

de vlotterhoogte gecheckt en afgesteld.
de carb weer ingebouwd en hij lekte......(natuurlijk niet tijden het testen)

dus de carb weer uitgebouwd (half uurtje) en ook maar gelijk de o-ringen vervangen van de carb ontluchting en de leiding die door de carb heen loopt.
daar lekte hij ook op.
dat krijg je als je zo'n ding begint te bewegen.

vanavond weer alles eronden bouwen
en starten.

olie is ook vervangen en gelijk filter meegenomen.

(heb hem al gestart met lekkende carb en liep prima)