Meuk in vlotterbakken - oorzaak?

Nieuws:

 

Auteur Topic: Meuk in vlotterbakken - oorzaak?  (gelezen 5798 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • ***
8 mei 2016, 23:47
Vandaag even de tijd genomen voor wat kleine klusjes:

Benzinekraan gecontroleerd of het vacuumsignaal wel de kraan open zet. Bij minimaal vacuum stroomt het vol door, dat zit helemaal goed:


Kanaaltjes in vlotterbakken gecontroleerd of ze open zijn. De twee gaatjes in de pakking op het pasvlak moeten een open verbinding hebben met het gaatje onderin de vlotterbak. Even snel met een bus remmenreiniger gecontroleerd en alle kanaaltjes waren volledig open:


Montage van Tygon F-4040A benzineslang (dank aan Arnout) als vervanging van mijn huidige slang. Tip voor montage: de Tygo slang is vrij zacht en flexibel en zit ook niet superstrak om de slangpilaartjes van de benzinekraan en de carburateurs. Zorg dat je goed passende klemmen hebt om de slang goed op de slangpilaren te houden, anders glijdt die er vrij makkelijk af (geen foto van).

Bij loshalen vlotterbakken van carb 3 en 4 trof ik nogal wat rommel aan:

Vlotterbak no. 3: (korreltjes?)


Vlotterbak no. 4: (soort gelei?)


De carb inlaatfiltertjes waren helemaal schoon, dus het lijkt me niet uit de tank te komen:


De vlotterbakken zijn een jaar geleden grondig gereinigd, dus waar dit nu vandaan komt en wat het is..?

gr. bram

  • *****
9 mei 2016, 18:07
Nou die meuk hoort er iig niet in, het zou dan toch uit de tank kunnen komen?
Ik kan me geen andere plek bedenken waar het vandaan kan komen.
Misschien dat het klein genoeg is om door die filters heen te gaan, en dan ophoopt in je vlotterbakjes.
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
9 mei 2016, 20:50
Benzinekraan gecontroleerd of het vacuumsignaal wel de kraan open zet. Bij minimaal vacuum stroomt het vol door, dat zit helemaal goed:

En sluit de kraan ook goed af als er geen onderdruk is? (langer laten staan en checken of er een druppel aan hangt)

Tip voor montage: de Tygo slang is vrij zacht en flexibel en zit ook niet superstrak om de slangpilaartjes van de benzinekraan en de carburateurs. Zorg dat je goed passende klemmen hebt om de slang goed op de slangpilaren te houden, anders glijdt die er vrij makkelijk af (geen foto van).

Het spul is op zich ontworpen om zonder verdere klemmiddelen lekvrij te blijven zitten, maar ik zou desondanks idd toch altijd de slang vastzetten.. Ik gebruik daar tegenwoordig mini taairepjes voor..

Wat meuk in de vlotterbakken betreft, wat peterrr zegt..
Ik gebruik zelf ook altijd een extra inline brandstoffilter, al is het lastig daar ruimte voor te vinden..



Zit ook een klein magneetje in, waarmee mogelijk de roestdeeltjes apart gevangen worden..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
9 mei 2016, 21:50
Die in line filtertjes werken goed, gebruik ik ook wel eens.
bij de popup heb ik nu wat gebrek aan ruimte daarvoor... maar op een standaard kat (en standaard popup) is daar wel ruimte voor denk ik
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • No avatar
  • ***
9 mei 2016, 22:54
Toch zou ik dan ook de nodige vervuiling in de vlotternaald filters moeten zien?

Ik zie niet in hoe deze meuk dat kan passeren, nogal fijn gaasje dat filtertje.


Ik zal nog eens wat km's maken en dan nog eens de vlotterbakken controleren. Update volgt!

  • No avatar
  • ***
12 jun 2016, 23:08
De update zal snel volgen, want toen ik vandaag een kort ritje wilde maken liep die flink beroerd en liep er benzine vanuit de airbox via de drain op de grond.

Maar even de luchtfilterbehuizin g losgehaald en naar de carbs vauit de airbox gekeken, lopen carb 1 en 2 flink over zo gauw de motor loopt.
Iets niet goed met de vlotternaalden dus. Gek hoe dit zo spontaan ontstaat op 2 carbs.
Komend weekend weten we meer.

Loopt er hard uit als de motor draait:


En weer een stinkende garage :)


gr. bram

  • No avatar
  • *
13 jun 2016, 12:56
hey,

ben ook erg druk geweest met de carbs.
uit elkaar gehaald en gereviseerd en weer in elkaar natuurlijk  [tu]

ik zou de vlotter hoogte ff checken.
bij mij waren die ook niet goed.
vlotter naald is te zien of hij niet goed is.

ook was bij mij de benzine kraan niet goed, het membraam werkte nog wel maar na openen zag ik dat hij compleet versleten was.

succes ::) [tu]

  • *****
13 jun 2016, 18:50
Tja, lijkt me duidelijke zaak.. Vlotternaalden staan open door nieuwe rotzooi uit de tank (fijne roestdeeltjes die nog door de mazen van de kleine filterkapjes passen) of ingedikte benzinesmurrie.. Die gelei-achtige smurrie is wellicht losgekomen oude aankoek (uit de tank?).. Wellicht door gebruik van Aspen?

Ik ga eens met die Aspen 4-takt aan de gang, wat ook goed carburateur reinigend

Maarrr.. De vlotternaalden kunnen ook gewoon erg ingeslagen zijn waardoor ze soms niet meer goed sluiten.. (Quick fix die ook helpt bij roest in de carbs: voorzichtig tegen zijkant carbs tikken met rubber hamer ofzo..)

Hoedanook lijkt de suggestie van curley op z'n plaats: hoog tijd de carbs (en meteen ook de brandstofkraan) 'ns uit elkaar te trekken voor nadere inspectie en schoonmaakbeurt..  :P

Maar iets anders.. Wat is dit?



Beschadiging van inlaatrubber of losse rommel ofzo?


Loopt er hard uit als de motor draait:

Aha.. Dan werkt de brandstofkraan dus iig naar behoren..  ;D
« Laatst bewerkt op: 13 jun 2016, 18:52 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
14 jun 2016, 00:14
Citaat
Maarrr.. De vlotternaalden kunnen ook gewoon erg ingeslagen zijn waardoor ze soms niet meer goed sluiten..

Toen ik de motor kocht heb ik alle sproeiers vervangen en ook de vlotternaalden vervangen of geïnspecteerd, even de bestelling nazoeken. Maar de staat van alles moet in orde zijn.

Wel apart dat ik pas in carb 3 en 4 al die meuk vond en nu zijn carb 1 en 2 lek...

Citaat
/Maar iets anders.. Wat is dit
Citaat

Ik moest zelf nog even goed kijken, maar het is de vervormde reflectie van de inlaat daarboven in het plasje benzine wat in de inlaatkelk ligt :)

Na komend weekend weten we weer meer.
Ik heb alleen in alle jaren dat ik motor rijd (voornamelijk Suzuki, nog nooit gehad dat carbs zo spontaan en hard gingen overstromen.
Met mijn oude GSX-R heel wat km's weggetikt zomer en winter en eigenlijk nooit carb issues gehad.

  • No avatar
  • ***
18 jun 2016, 23:46
Uit elkaar gehaald, niks gevonden, gemonteerd en opgelost.
Ik vermoed dat de o-ring om de vlotternaaldzitting niet goed heeft gezeten na de laatste inspectie.

Start en reed weer prima.

gr. Bram

  • *****
19 jun 2016, 21:56
goedzo!
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL