Motor valt stil na hoog toerental, dan knal en weer lopen

Nieuws:

 

Auteur Topic: Motor valt stil na hoog toerental, dan knal en weer lopen  (gelezen 3576 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • **
13 okt 2016, 18:10
Ik was van de week onderweg met mijn GSX750EF (nee,het is geen Katana, maar het blok is familie van de popup).

Normaal kom ik niet zo hoog in toeren, maar ik gaf even een spurt in de buurt van 8000 toeren, en toen viel de motor stil, geen ontsteking meer.
Toen het toerental flink gezakt was, klonk er een knal en liep de motor weer. Wat zou dat geweest kunnen zijn? En is er iets aan te verhelpen of controleren? Overigens geeft de generator slechts 20v af, maar laadt nog net voldoende bij.

Ik moest meteen aan mijn Puch van vroeger denken, die had ook wel eens van deze kuren, vanwege een pareltje tussen de bougie bij een te hoge temperatuur.
Maar deze motor heeft 4 cilinders, die zullen toch niet allemaal tegelijk parelen en stilvallen?
Hell bent for leather

  • ****
13 okt 2016, 19:58
Die knal duidt nar mijn mening op onverbrand mengsel. Zal dus hoogstwaarschijnlij k iets met de ontsteking te maken hebben. Wat bedoel je met 20 V uit de dynamo? Heb je slechts 20V wissel als je tussen de gele fasedraden onderling meet?  ??? En bij welk toerental? Kortom wat bedoel je precies.
(Het electrisch systeem van deze motoren is op het punt van dynamo en spanningsregelaar/gelijkrichter ehhh nogal ehhh dubieus weet ik uit ervaring. (zie mij topic eindelijk een katana pagina 13. Maar eerst goed meten voor er conclusies worden getrokken.....)
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
13 okt 2016, 20:03
20VAC is echt veel te laag (min. 80VAC vlgs wrkpltshndbk!), dus de dynamo is al deels kapot.. (Nu branden de spoelen van de 3 fasen nooit gelijkmatig/evenveel door, dus de meting tussen de output tussen 3 draden zal wat verschillen..)
Dat de spanningsregelaar op je EF daarmee -zoals je aangeeft- nog voldoende laadspanning kan genereren, is mij toch wel een raadsel.. Wat is die laadspanning?
Geen start-/accuproblemen verder? Of hangt de accu thuis altijd aan de druppellader?

Anyway.. M.i. krijgen de bobines mogelijk net voldoende "sap" bij matige toeren, maar is de spanning te laag om meer vonken te produceren bij hogere toeren..
Waarom de ontstekeing er op dat moment helemaal mee stopt i.p.v. gaat haperen, is mij echter niet duidelijk..
Maargoed, zonder ontsteking van het mengsel dat nog wordt geproduceerd zolang de motor draait, verzamelt zich dat onverbrande gas in de uitlaat.. Op het moment dat de ontsteking weer aanslaat explodeert ook dat mengsel (met een knal)..

Buiten de twijfelachtige stroomvoorziening van de bobines, kunnen ook gebreken aan de hoogspanningskant (bougies, kabels, doppen) pas opduiken zodra er meer van het systeem wordt gevergd.. Deze 2 zaken kunnen elkaar dus versterken..

Hoedanook je dynamo vervangen en de bougiekabels (door de bobines) doormeten en visueel controleren op gebreken.. Verder ook nieuwe bougies monteren om daar fouten uit te sluiten..

De dynamo op oude Suzuki's gaat trws ALTIJD kapot a.g.v. de matige spanningsregelaar.. Voordat je dus geld gaat uitgeven aan een nieuwe dynamo moet je dus zeer goed de spnngsrglr controleren, anders is het zonde van de uitgaaf.. (Uit voorzorg zou je op een oude soes zelfs bij voorbaat de standaard regelaar omwisselen voor een moderner mosfet-type..!)

[Ah.. Ik zie dat Kees al -sneller dan ik- ongeveer hetzelfde verhaal heeft gepost..]
                                        .. . . .  .  .   .

  • **
14 okt 2016, 11:20
Ja jongens, dat klinkt aannemelijk. Ik heb al een andere generator liggen, maar moet nog even moed verzamelen. Ik zal na de vervanging de spanningsregelaar checken, want 1x dynamo vervangen vind ik wel genoeg ;-)

Bedankt voor het meedenken.
Hell bent for leather

  • **
24 jun 2017, 19:24
Nog even over de dynamo/spanningsregelaar:

Ik heb een goed adres (terug)gevonden voor GR72A motoren van Suzuki:
http://www.siccamasales.nl/nl/motoronderdelen/dynamo-stators?manufacturer=15581&type_motor=14824
Heel betaalbaar.

Mpartz heeft een hele mooie met blauwe coating, geen idee of die langer zal meegaan? Eigenlijk gek dat een bruine lakkleur een minder goede indruk maakt !  :-\
https://www.mpartz.nl/dynamo-suzuki-gsx750-gsx-750-es-ef-1985-p-23613m3766

De dynamo van mijn Popup is definately kapot, meet 50V-30V-20V AC.

Op advies van Arnout ga ik zeker ook de MOSFET regelaar bestellen.
ik heb http://roadstercycle.com/index.htm gevonden, die allerlei Shindengen kits levert.
Hell bent for leather

  • *****
24 jun 2017, 23:33
Tja, duur spul maar dan heb je wel uiteindelijk iets betrouwbaars.

Die mosfet-regelaars van Shindengen zijn super, en heb er zelf alweer wat jaren profijt van.. Maar ondertussen heb ik geleerd dat de "series"-regelaars (SH775 en SH847) van diezelfde fabrikant nòg weer beterder zijn, want minder belastend voor de stator.. (zegt men)
Verzending vanuit de US is trws nogal prijzig (en afh. van de gewenste verzendsnelheid), en invoer-btw komt daar nog 'ns bij (ook over vrzndkstn!).. Goedkoopste manier om een Shindenhen te bemachtigen is een gebruikte vinden op Ebay die aangeboden wordt in een EU-land.. Op Ebay worden echter ook veel knollen voor citroenen verkocht, en moet je a.d.h.v. de foto's kunnen beoordelen of het idd het juiste type is..  :-\

W.b. die connector-kit gaat het dus om draad en die Furukawa-QLW stekkers.. Die stekkers zijn lastig te krijgen, maar niet onvindbaar..
                                        .. . . .  .  .   .