Olielekkage na vervanging kettingset

Nieuws:

 

Auteur Topic: Olielekkage na vervanging kettingset  (gelezen 4476 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • **
24 sep 2017, 20:13
Ik heb de neiging om eerst te filosoferen, voordat ik aan de slag ga. Dat dat met uitgevallen verlichting nog wel eens verkeerd uit kan pakken bleek wel tijdens de Katanarit II van 2017. Bijna de koplamp-lamp vervangen, bleek de zekering te zijn.

Maar goed. Eergisteren heb ik door een motorgarage mijn kettingkit laten vervangen, en gisteren bleek er olie te lekken in de buurt van het dynamodeksel (GSX750 blok) ter hoogte van mijn linkerschoen. Hij glom wel mooi.
Het voortandwiel is met een pneumatisch gereedschap gemonteerd, maar ik heb er niet met mijn neus bovenop gestaan.
Zou het een keerring kunnen zijn van de aandrijfas of van de schakelpook? Ik heb na het vervangen van de dynamo weken lang droog gereden, en alle bouten zitten nog goed vast.

Dus, waar moet ik op letten bij opsporen van het lek? Alles schoonmaken en een stukje gaan rijden? Speling controleren op aandrijfas en schakelas? Hoeft geen uitgebreid antwoord te zijn, meer een indruk van waar ik op moet letten en hoeveel werk het kan betekenen. Is bijv een keerring makkelijk zelf te vervangen zonder dat het blok uit elkaar moet?

Alsvast bedankt voor het meedenken.

PS: de zekering met de aanduiding SIGNAL zorgt voor richtingaanwijzers en dasboardlampjes en toerenteller, maar niet voor de schaalverlichting. Weer wat geleerd.
Hell bent for leather

  • *****
24 sep 2017, 21:25
Zou het een keerring kunnen zijn van de aandrijfas of van de schakelpook? Ik heb na het vervangen van de dynamo weken lang droog gereden, en alle bouten zitten nog goed vast.

Hmmm.. Hoewel olie gelekt uit een keerring van de aandrijfas zich naar het laagste punt zou willen verplaatsen, dat op de zijstandaard geparkeerd ook rondom het dynamodeksel is, zou je toch ook olienattigheid direct onder de aandrijfas verwachten. Dus onder en in onderkant van het tandwieldeksel.

Dus, waar moet ik op letten bij opsporen van het lek? Alles schoonmaken en een stukje gaan rijden? Speling controleren op aandrijfas en schakelas?

Als eerste dus speuren naar olienattigheid direct onder het tandwieldeksel en mogelijk zijkant carterpan. Wanneer dat droog is kun je ter bevestiging dat deksel nog even loshalen. Als daarin/daar achter ook geen oliesporen waarneembaar zijn schuift de verdenking toch weer terug naar het recent gemonteerde dynamodeksel en de pakking daarvan.
(Een lekkend dynamodeksel is trws verre van een onbekendheid bij GSX-en. Pasvlakken zijn mogelijk niet helemaal vlak, en ik smeer zelf altijd de dynamomdekselpakkin g aan beide zijden dun(!) in met siliconen/vloeibare pakking uit voorzorg. Dat is ook een manier om de pakking bij montage op z'n plek te houden en vergroot de kans dat je de pakking een volgende keer kunt hergebruiken.)
Alleen wanneer "alles" vettig is en je daarmee de oorsprong van het lek niet kunt traceren is het nuttig om de boel helemaal schoon te maken, en daarmee het ontstaan van een nieuwe olielekstroom waarneembaar te maken. Maar het goed schoonmaken van het blok rondom het voortandwiel is een tamelijk smerig en lastig karwei..  :-X
                                        .. . . .  .  .   .

  • **
24 sep 2017, 22:05
Bedankt Arnout. Ik had dezelfde trein van gedachten over een lek bij de aandrijfas. Ik heb geen vloeibare pakking gebruikt bij het dynamodeksel.
Ik hou je op de hoogte van the greasy bits.
Hell bent for leather

  • ***
25 sep 2017, 19:40
Mogelijke oorzaak kan ook zijn een te strak gespannen ketting , niet als hij gewoon staat op de standaard maar tijdens het rijden en dan bij sterk inveren , hierdoor komen er flinke krachten op de uitgaande as te staan en als je keerring al iets minder is ja dan kan er zeker met warme olie wat  olie zweten

  • *****
25 sep 2017, 20:13
Ik ben niet geheel onbekend met lekkende popups  ::)

Dynamodeksel doe ik altijd een beetje vloeibare pakking op (met nadruk op een beetje)
Ik gebruik altijd curil.
Dus die deksel heb je zo gefixt met een nieuwe pakking en een beetje vloeibare pakking.

De keerring van de uitgaande as, de schakelas en die van de drukstift van de koppeling zijn alle 3 op zich makkelijk te vervangen (heb het al eens gedaan)
Alleen moet je voor de schakelas wel de koppeling er uit halen, zodat de hele schakel-as er uit kan.
De keerring van de uitgaande as van onze 'oer'katana's is alleen te vervangen als de carterhelften uit elkaar zijn. Ik heb dat geprobeerd zonder dat te doen, maar dat wil echt niet :-\
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • **
27 okt 2017, 20:43
Nog even een update over de olielekkage, vloeibare pakking heeft geholpen.
Ik moest even mijn weerstand overwinnen om weer de zaak open te maken, maar het is gelukt.
In overleg met Brezan heb ik Loctite 5920 gebruikt, en heb geen glimmende linkerschoen meer gehad. Bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Hell bent for leather

  • *****
29 okt 2017, 17:38
Nog even een update over de olielekkage, vloeibare pakking heeft geholpen.

Thanks voor de terugmelding. Super dat het idd is gefixt nu.  [tu]
Met een random standaard vloeibare pakking van de Halfords/Gamma/autoturk was de job trws ook prima gelukt. (Is vaak allemaal hetzelfde spul, alleen andere naam op de verpakking. Mijn criterium is verder alleen de kleur. Zwart valt 't minste op.)
                                        .. . . .  .  .   .