vertraging knipperlichten

Nieuws:

 

Auteur Topic: vertraging knipperlichten  (gelezen 4170 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • *
16 jan 2018, 11:24
Dag, ik heb vorige maand een Suzuki Katana 650 uit '81 gekocht en dat is qua rijgedrag, speciaal na mijn bmw k100rs uit '81, een prettige ervaring. Er zijn nogal wat kleine dingen die niet helemaal in orde zijn, de motor heeft duidelijk te lang stilgestaan:-( , slechte afstelling en lekkende rubbers enzo.
Het meest vervelende is dat de knipperlichten ( beide kanten) ontzettend vertraagd werken, ik moet al richting aan gaan geven 100 meter voor ik afsla. Niet erg praktisch. In het begin werkte het wel, dus ik vermoed dat het probleem misschien vocht is. (ik woon in Denemarken en het regent hier nogal in de winter) Heeft iemand dezelfde ervaring gehad of een idee wat ik het beste kan doen? Ik heb WD40 al ruim gebruikt, maar dat werkt helaas niet.
Alvast bedankt.
Alex

  • *****
16 jan 2018, 20:04
Dag, ik heb vorige maand een Suzuki Katana 650 uit '81 gekocht en dat is qua rijgedrag, speciaal na mijn bmw k100rs uit '81, een prettige ervaring. Er zijn nogal wat kleine dingen die niet helemaal in orde zijn, de motor heeft duidelijk te lang stilgestaan:-( , slechte afstelling en lekkende rubbers enzo.
Het meest vervelende is dat de knipperlichten ( beide kanten) ontzettend vertraagd werken, ik moet al richting aan gaan geven 100 meter voor ik afsla. Niet erg praktisch. In het begin werkte het wel, dus ik vermoed dat het probleem misschien vocht is. (ik woon in Denemarken en het regent hier nogal in de winter) Heeft iemand dezelfde ervaring gehad of een idee wat ik het beste kan doen? Ik heb WD40 al ruim gebruikt, maar dat werkt helaas niet.
Alvast bedankt.
Alex

Hmm.. Tja, vocht en vooral pekel is slecht voor een (oudere) motor. Ik Een voorzichtige verzamelaar bewaart zijn Suzuki's op een warme droge plek, en droogt die bovendien zorgvuldig af na een natte rit..  :-[
Hoedanook moet de techniek ook in de nattigheid blijven werken, maar dat vereist wel meer aandacht en onderhoud.
Anyway.. Het lijkt idd aannemelijk dat die vertraging in de knipperlichten veroorzaakt wordt door vocht. Water is wrs binnengedrongen in het schakelaarblok op het stuur, verbindingen in de kabelboom, of in het knipperrelais, en veroorzaakt daar een lekstroom.
Als de zaak wel goed werkt in droge omstandigheden dan is dat de bevestiging dat vocht iid de boosdoener is, i.p.v. een mogelijk laadprobleem.
Het knipperrelais lijkt me vooralsnog de hoofdverdachte. Maar eerst: Hoe zit het met de knippersnelheid/frequentie? Beide richtingen even snel? Frequentie constant tijdens het rijden of harder knipperen bij hogere toeren?
Om verdere bevestiging van verdenking knipperrelais te bevestigen is simpelweg vervanging uiteraard de beste methode, maar een ander heb je wrs niet liggen. In plaats daarvan zou ik iig 'ns meten of er idd spanning op de stekkerverbinding van het knipperrelais staat wanneer je de richtingaanwijzers in schakelt, of dat dat ook met vertraging gebeurt. (Ook even herhalen met losgehaald relais.)

Oh.. Heb je al een werkplaatshandboek van de GS650G Katana? Zo niet, dan kun je die (voor gewone GS650 èn Katana-model supplement) downloaden van de site.
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
2 feb 2018, 16:24
Elektronisch werkt alles prima, een beetje contactspray deed wonderen voor de haperende knipperlichten.

Gefixt dus..!  [tu]
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
1 jun 2018, 11:12
hoi Arnout, sorry voor mijn zeeeer late reaktie en bedankt voor je antwoord.  ik ben erg weinig online en vergeet dan ook dat ik wat heb gepost, als ik daar geen meldingen van krijg. De problemen waren er alleen in de winter, dus heeft zeker te maken met vocht. Ik heb een motor voor mijn werk, dus warm staan, pekelvrij en droog, kan mijn Katana wel schudden. Ze doet het uitstekend in warm weer  ;D.
Ik ga met een vriend binnenkort sleutelen aan de motor  (dankjewel voor je tip voor het handboek) en dan gaan we daar ook naar kijken, dat zou fijn zijn als het in orde is voor de winter weer begint.