controle bobine

Nieuws:

 

Auteur Topic: controle bobine  (gelezen 2550 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • *
31 mei 2018, 20:31
Hi folks, misschien rare vraag maar alleen mijn buitenste cylinders lopen prima maar de binnenste niet. nieuwe bougies maar nog steeds niets. Kan ik om te controleren of het de bobine is de bougiekappen van de buitenste cylinders op de binnenste doen? Of wat is de beste manier om de bobine door te meten?

  • *****
1 jun 2018, 00:12
Hier is weer uw persoonlijke vraagbaak  ;D

Right.. Altijd eerst effe checken op vonkjes!
Indien geen vonkjes (ik neem aan dat je bekend bent met deze testprocedure?), dan meten of er ueberhaupt spanning op de 12v draad/aansluting staat, (en evt of de verbinding van de zwart-gele draad naar het ontstekingskastje niet onderbroken is).
Daarna de weerstand meten van het hogespannings- en het lagespanningsdeel van de bobines (meetpunten HT: van bougiekap 2 naar kap 3. Waarden opzoeken in het wrkpltshndbk, of simpelweg vergelijken met het wel werkende cylinderpaar. meetpunten LT: aansluting op bobine).

Indien alles OK lijkt, dan kun je als test de bobines omwisselen om te zien of het defect zich verplaats naar de buitenste cylinders. Je moet daarvoor dus alle aanslutingen verwisselen.
Als nu cylinders 1 en 4 niet lopen heb je bevestiging dat het idd aan de ontsteking ligt (en niet b.v. bij de carburatie). De fout kan dan liggen bij de bobine of het ontstekingskastje (of mogelijk nog de pick-ups op de krukas).
Testprocedures voor deze afzonderlijke onderdelen staan beschreven in het wrkpltshndbk.
                                        .. . . .  .  .   .