Hydrolock en Fuel/Res/Pri denkfout?

Nieuws:

 

Auteur Topic: Hydrolock en Fuel/Res/Pri denkfout?  (gelezen 3959 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • **
28 okt 2018, 10:27
Deze keer heb ik een vraag over brandstoftoevoer. Mijn popup heeft voor de tweede keer in korte tijd last van één of meer overstromende carburateurs. Nou moeten de vlotters en naalden natuurlijk hun werk goed doen, maar is het niet zo dat de benzinekraan (met vacuum-membraan) bij stilstaande motor al helemaal geen brandstof naar de carbs mag geven?
Het resulteerde er dus in dat er brandstof in de compressiekamer van de cylinder boven de zuiger zit, waardoor de startmotor zijn werk niet kan doen. Vloeistof laat zich niet zo goed comprimeren als lucht waardoor de krukas niet rondkomt. Inmiddels heb ik uitgevist dat dit verschijnsel hydrolock of hydrostatic lock heet, en veroorzaakt wordt door water of brandstof boven de zuiger. Het kan zelfs een kromme drijfstang tot gevolg hebben, hoewel dat meestal gebeurt wanneer je tijdens het rijden water via de inlaat binnenkrijgt.
Graag tips over hoe ik dit benzineprobleem kan voorkomen. Ik heb ongeveer twee jaar geleden de benzinekraan gereviseerd, maar kennelijk is het niet goed gebeurd. Is het trouwens niet zo dat er overloopkanaaltjes in de carbs zitten, die moeten voorkomen dat de brandstof via de inlaat naar de cylinder stroomt?

En nu komt het: ik heb mijn benzinekraan altijd op Res (dacht ik!) staan, omdat hij zo zwaar gaat. Ik houd dan via mijn teller in de gaten hoeveel benzine ik nog heb. Ik heb al eens langs de kant stilgestaan om mijn benzinekraan op reserve te zetten, en dat lukte toen niet met de hand zonder hulpmiddelen.
Ik neem aan dat in de stand Fuel/On en Res het membraan werkt, en alleen Pri voor rechtstreekse doorstroming zorgt. Heel verwarrend vind ik wel de pijl op de knop, omdat in feite het woord waar hij naar wijst, afgedekt is. Op de een of andere manier heeft mijn brein opgeslagen dat de korte kant van de kraan wijst naar het woord waar het op slaat. Ik heb ook altijd ruzie met mengkranen in keukens, en kies altijd de verkeerde stand voor koud water.
Waarschijnlijk heb ik dus de hele tijd op Pri gereden. :o :'(
#lessonlearned #neemaltijdeentangetjemee
« Laatst bewerkt op: 28 okt 2018, 11:10 door Umberto YLTP »
Hell bent for leather

  • ****
28 okt 2018, 18:10
Of de kraan op pri staat is natuurlijk heel goed te controleren, slang eraf en op pri moet ie lopen. Volgens mij is het hendeltje voorzien van een pijl en dat geeft dus ook aan waar de kraan heen zou moeten staan.
Eigenlijk zouden die membraan kranen gewoon verboden moeten zijn.
Ik zou graag een kraan hebben die ik er zo op kon zetten zonder vacuüm aansluiting, want vroeg of laat gaat het verkeerd.
Behalve dat de kraan kan gaan lekken bij de benzine aansluiting, kan ook de vacüum aansluiting benzine gaan doorlaten. En dat gaat min of meer geleidelijk, motor gaat steeds rotter lopen omdat cilinder 2 verzuipt. Resultaat is olie door de benzine, en ik denk dat de smerender eigenschappen dan sterk afnemen.....
Dus, als iemand even uitzoekt welke gewone kraan er zo op de tank past dan hou ik me ook aanbevolen.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
28 okt 2018, 21:24
#neemaltijdeentangetjemee

 :D

Heb het vaker geroepen en geschreven, en Kees bevestigt het opnieuw, die vacuumkranen vormen vroeg of laat altijd een probleem. Daarnaast is de stugge bediening sowieso een bron van ergernis. Daarom is mijn advies bij aanschaf van een Suzuki oldskooler: bespaar je de ellende, gooi de standaardkraan meteen in de vuilnisbak en monteer een simpele handbediende ON-OFF-RES brandstofkraan. Althans, als je jezelf kunt inprenten voor&na een rit de kraan open/dicht te draaien.
Een eenvoudige vervangingskraan die direct past bestaat helaas niet, en de meest simpele oplossing is het gebruik maken van een Pingel adapterplaat waarin een NPT tapgat de montage van legio generic kranen mogelijk maakt (waaronder die van Pingel, maar die zijn nogal prijzig..)

Anyway..

Yep.. Hendeltje/pijltje bedekt idd de positieaanduiding, wat nogal maf is..
Als je wgs verwarring onbedoeld met de kraan op PRI hebt gereden, dan ligt het overstromen van de carbs echter dus toch niet aan de kraan. Wellicht is er in dit geval toch (nog) niks met de vacuumkraan, maar hoedanook blijven het kl*tekranen.

Zoals je al stelt hadden de vlotternaalden de benzinetoevoer moeten afsluiten, en in tenminste 1 van de carbs is dat blijkbaar dus niet in orde. Dit hoeft niet persé te liggen aan een versleten setje vlotternaald/-zitting, maar kan dit wellicht ook liggen aan een vuildeeltje (meestal roest uit de tank) dat hiertussen is komen vast komen te zitten en de boel open houdt. (Snelle fix: met blok hout o.i.d. tegen carbs tikken in de hoop door de schok het vuildeeltje in beweging te zetten. Duurzame fix: extra inline brandstoffilter monteren.)

Een volgelopen verbrandingskamer is idd een potentieel schadelijke situatie. (Bougie eruit draaien, òf proberen de benzine met een slangetje weg te zuigen òf de motor zelf de benzine via het bougiegat eruit laten blazen draaiend op de startmotor.)
Ik heb het even snel proberen op te zoeken, maar vlgs mij zitten er geen overloopkanaaltjes/-pijpje op dergelijke en vergelijkbare typen Mikuni BS carbs. De enige open verbinding van bovenkant vlotterkamer naar "buiten" is d.m.v. de vlotterkamerontluch tingsslangen (2 stuks, lopen over luchtfilterhuis naar achteren.)
Omdat de uitgang van deze slangen hoger ligt dan de opening van de gasbuizen in de venturi van de carbs, stroomt de benzine in geval van een haperende vlotternaald dus via inlaatkanaal de motor in.. (Mijn vlakschuivers RS36 en ook eerdere typen BS carbs hebben wèl een apart overloopkanaaltje.)

Goed.. Twee aparte problemen dus:
- slecht bedienbare kraan.
- (tenminste) 1 niet afsluitende vlotternaald.
« Laatst bewerkt op: 28 okt 2018, 21:29 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • **
29 okt 2018, 11:03
Bedankt voor jullie bijdragen, Tomcat en Arnout!
Suzuki Valkenier had bij de laatste carb reiningingsbeurt een brandstoffilter geplaatst, dus dat is zonder meer een goede zet geweest. Aanleiding was toen ook lekkende carb. Na die beurt heb ik heel lang probleemloos gereden.
Toevallig had ik gisteren een video gezien over de Pingel adapterplaat, goed om te weten.
https://youtu.be/nxRKUT2nGe4

Ik kan je vertellen dat het geen fijn gevoel is als je je sleuteltje omdraait om weg te rijden, en je hoort alleen een klik.
Maar nu heb ik weer moed gevat voor de toekomst. [tu]
Hell bent for leather

  • *****
29 okt 2018, 20:30
Goed instructief filmpje idd, en dezelfde cheapo kraan die ik ook heb (alleen dan met uitlooppijpje naar rechts).
De nodige bedenkingen heb ik echter wel bij het uitvijlen van het benodigde ronde gat. Vooral als je hiervoor een Dremel zou willen gebruiken lijkt me het hierbij produceren van vonkjes niet ondenkbaar, en dus nogal riskant met benzine(damp) zo dichtbij..  :-X
Beste werkaanpak zou dus zijn om de tank eerst volkomen te ledigen en uit te luchten zodat 'ie 100% droog is, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik daar destijds nogal mee gezondigd heb..  [no] (Hardstikke stom natuurlijk, maar goede raad is alleen voor anderen..  ;D )

Ander puntje is het schuren van aansluitoppervlak van de tank: hier zou je een schuurblokje voor willen gebruiken (of liever: schuurpapiertje gewikkeld om kleiner maar vlak stukje hout o.i.d.) om oneffenheden beter te kunnen elimineren.
Verders zit er (in mijn herinnering) een zakje vloeibare pakkingmeuk bij de adapter dat ik zeker zou gebruiken.

Monteren/inschroeven van de kraan is trws een beetje tricky, en hangt een beetje van geluk af of je toevallig goed uitkomt w.b. stand van de kraan wanneer de weerstand gevoelsmatig voldoende is toegenomen bij het draaien. Desnoods de boel weer loshalen en meer of minder teflontape gebruiken om anders uit te komen bij een tweede poging.
Een andere oplossing kan zijn de adapter een halve slag draaien, althans bij de symmetrische adapterplaat. Die dingen kun je nl. ook met asymmetrisch geplaatst kraangat krijgen, dat m.n. voor Pingel-kranen sterk aan te bevelen is vanwege de vereiste vrije slag van dat soort kranen. Ook bij gebruik van cheapo-kranen toch even bekijken of een asymmetrische plaatsing een voordeel zou kunnen opleveren w.b ruimte.
                                        .. . . .  .  .   .