6-spons ontlucht trubbels

Nieuws:

 

Auteur Topic: 6-spons ontlucht trubbels  (gelezen 4117 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • ***
28 jan 2019, 19:28
[edit]Right, effe topic afgesplitst nog eigen plekje op het forum[/edit]

..
(Tokico 6-pots? Al ontlucht?  :-X Anders nog tips voor mij(n Nissin 6-spons op de EFE)? )

Hoezo Arnout kan je die niet zo goed ontluchten dan , nooit problemen mee gehad
Ik zuig de oude vloeistof eruit via het ontluchtingsnippel op de klauw en vul het reservoir bij totdat de vloeistof helder eruit komt , kan niet zijn dat er dan nog lucht inzit , ja of je moet heel hard zuigen
« Laatst bewerkt op: 1 feb 2019, 23:02 door arnout »

  • ****
28 jan 2019, 21:43
Heb er nog geen noodstop mee kunnen maken maar de 6zuigerts voelen via de rempomp op het stuur ok aan.
Ontlucht zonder zuigen maar door oldskool lucht omhoog pompen bij reservoir en daarna bij aangrijpen de evt luchtbellen doorpompen via de nippels op de klauwen...
« Laatst bewerkt op: 28 jan 2019, 21:56 door Daan »
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
29 jan 2019, 19:46
Hoezo Arnout kan je die niet zo goed ontluchten dan , nooit problemen mee gehad
Ik zuig de oude vloeistof eruit via het ontluchtingsnippel op de klauw en vul het reservoir bij totdat de vloeistof helder eruit komt , kan niet zijn dat er dan nog lucht inzit , ja of je moet heel hard zuigen

Zuigen?  ???  Dat is een methode die ik nog niet heb geprobeerd.. (behalve bij installatie nieuw/droog remsysteem). Wellicht een poging waard, maar een mondvol remolie lijkt weinig aantrekkelijk..

Heb er nog geen noodstop mee kunnen maken maar de 6zuigerts voelen via de rempomp op het stuur ok aan.
Ontlucht zonder zuigen maar door oldskool lucht omhoog pompen bij reservoir en daarna bij aangrijpen de evt luchtbellen doorpompen via de nippels op de klauwen...

Tja, heb destijds op allerlei manieren (m.u.v. zuigen) geprobeerd een harder gevoel in de/het remhendel te krijgen, maar het is me nooit gelukt. Heb vervolgens stuk voor stuk alle delen van het remsysteem vervangen voor andere in hoop op betering, incl. Nissin 6-pots i.p.v. de beruchte Tokico's, maar tevergeefs. Maar wellicht ben ik gewoon te kritisch?  :-\
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
29 jan 2019, 22:33
Nix mee, een beetje kritisch zijn, zeker wanneer er ruimte voor verbetering is  [tu]

ken eigenlijk alleen de nissin 4pots van mn kat en ES en heb voor zover ik me kan herinneren nog niet met deze dingen gereden.
Denk niet dat na jou pogingen om de sponzigheid te verkleinen die 12 zuigers nog verder te temmen zijn.
Kan wezen dat het grotere remoppervlak automatisch meer sponzigheid oplevert, ofzoiets.
Lekker userfriendly  ;)
Deze remmen waren bij de partij B12 onderdelen inbegrepen, ophangpunter zijn gelijk aan de nissin 4pots dus kan er altijd nog geswopt worden.
Ik denk dat,gezien mijn rijstijl, een upgrade niet nodig is  ;)
We zullen het dit jaar nog gaan meemaken, of anders in 2020  [zzz]
« Laatst bewerkt op: 29 jan 2019, 22:37 door Daan »
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
30 jan 2019, 10:07
Ik heb voor het ontluchten van remmen en koppeling ook zo'n zuigapparaatje.
Werkt goed, je creeert een vacuum bij de ontluchtingsnippel en trekt zo alle lucht en vuile remolie het systeem uit terwijl je het bijvult bij het reservoir


https://www.vidaxl.nl/e/8718475826835/vacuum-tester-remleiding-ontluchter-set?gclid=CjwKCAiAs8XiBRAGEiwAFyQ-eiQBM3_9iouh_Y8AHtWQR8dN7tEXmnvHiIaTbeVyaCiQi0w7fUM2kBoCgHIQAvD_BwE

deze set heb ik ook, werkt goed [tu]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
30 jan 2019, 10:33
Ik gebruik een pomp die op de compressor kan.
Wereld ding!  [yes]
Ook nooit problemen met de 6 gehad.
Ik "sla" ook vaak met de remhandel.
Met geduld "klop" je dan (met tussenpauzes) de resterende lucht omhoog.
Vaak blijft er iets achter bij de aansluiting op de pomp.
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *****
1 feb 2019, 23:29
..
Ook nooit problemen met de 6 gehad.
Ik "sla" ook vaak met de remhandel.
Met geduld "klop" je dan (met tussenpauzes) de resterende lucht omhoog.
Vaak blijft er iets achter bij de aansluiting op de pomp.

Yep.. kloppen, slaan, tikken tegen leiding, hendel heel hard inknijpen en daarna maar een millimetertje indrukken, remklauw zuigers helemaal indrukken en weer oppompen, al heel veel geprobeerd.
Maar geen ontluchtapparaten/pompen/compressors/of aanverwant..

Ik gebruik een pomp die op de compressor kan.
Wereld ding!  [yes]

Ik heb voor het ontluchten van remmen en koppeling ook zo'n zuigapparaatje.
Werkt goed, je creeert een vacuum bij de ontluchtingsnippel en trekt zo alle lucht en vuile remolie het systeem uit terwijl je het bijvult bij het reservoir
..
deze set heb ik ook, werkt goed [tu]

Hmmm..  :-\ Altijd een beetje skeptisch over dergelijke apparatuur. Waarom lukt het daarmee plotseling wel, en "met de hand" niet? Wat is het verschil? Pompen of zuigen: de remvloeistof verplaatst zich in beide gevallen in dezelfde richting (naar beneden/remklauwen). En evt. luchtbellen bovenin de rempomp trek je dan juist verder het systeem in.

M'n laatste theorie is dat er lucht gevangen zit in de radiale rempomp omdat de ontluchtingsnippel niet op het hoogste punt zit. Zo'n rempomp is ontworpen voor gebruik op een sportmotor met clip-ons. En als je zo'n ding dan op een recht stuur vast schroeft (en bovendien de/het remhendel liefst relatief hoog hebt staan  ::)) dan staat het ding onder een andere hoek dan waarvoor 'ie gemaakt is.

Heb effe proef op de som gedaan bij m'n Kat (geen 6-pots, maar eveneens geen hard gevoel in de/het remhendel). Een na het naar beneden verdraaien van de rempomp en naar rechts overhellen van de fiets ontsnapte er bij de ontluchtingsnippel zowaar 1 luchtbelletje.
Volgende stap is dus hetzelfde proberen bij de EFE met de sponsinstallatie. (Kan daar echter wat moeilijk bij, dus moet even wat anders verzinnen om de rempomp te kantelen.)
                                        .. . . .  .  .   .