Koppakking lek

Nieuws:

 

Auteur Topic: Koppakking lek  (gelezen 5085 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • **
8 jun 2021, 20:32
Helaas is de koppakking lek van mijn katana 1100 '84. Ik heb er helemaal geen zin in maar het moet gerepareerd worden. Dus.. ik wil wat onderdelen gaan bestellen:
- Koppakking
- Klepdekselpakking
- Voetpakking
- Koperen ringen voor onder de studs
- Halve maantjes
- Veerringen voor de zuigers
- Pakking voor de ontluchting klepdeksel

Ben ik nog wat vergeten? (Ik heb geen zin in een top-end revisie)

Andere vraag: Kan ik het blok in het frame laten?

Alvast bedankt voor de reacties en als iemand staat te popelen om dit klusje voor mij te klaren dan hoor ik dat graag.  ;)

Grt Bert
Big boys, big toys.

  • *****
9 jun 2021, 17:54
Ah.. Dat lijkt me een tamelijk complete (en dure) lijst met onderdelen.
Wellicht alleen nog denken aan vloeibare pakking (voor de maantjes en -afh. van type koppakking- rond de oliedoorvoeren/tapeinden) en gereedschapsmateria al.

W.b. de koppakking zijn er verschillende mogelijkheden. Ik weet niet welk type er tegenwoordig als origineel Suzuki vervangingsonderdee l aangeboden wordt, maar wellicht is het handig om dat eerst 'ns na te gaan. Dit kan een "fibre" type of een MLS (multilayersteel) type zijn. In beide gevallen zou ik echter een erg dun laagje vl.b.pakking aanbrengen t.p.v. de oliedoorvoeren en voor- en achterkant kettingtunnel. Dit mede afh. van de evt. aanwezige rubberen voorzieningen in de pakking.
Vooral bij demontage ook proberen na te gaan waar en waarom de oude pakking is gaan lekken. Verder is het natuurlijk raadzaam de oppervlakken van cylinderblok en cylinderkop te controleren op vlakheid aangezien dit een (mede)reden voor lekkage geweest kan zijn.

Verder is de regel idd dat bij het loshalen van de cyl.kop ook de voetpakking vervangen zou moeten worden a.g.v. wegvallen druk hierop. Als bij demontage het cylinderblok toch nog tamelijk vastgeplakt lijkt te zitten, lijkt het echter weinig zinvol dit spul juist los te gaan halen. Laten zitten houdt hoedanook een bepaald risico in dat er naderhand toch een lek zal optreden. Wil je helemaal op zeker gaan, dan vervangen (evt. voor een stalen pakking van de EFE i.p.v. de papieren voetpakking).

Blok kun je in het frame laten zitten, d.w.z. de cylinderkop en blok kunnen gedemonteerd worden in het frame. Toegang is dan natuurlijk wel minder gunstig, dus daar moet je rekening mee houden vooral bij de montage. Ik gebruik kartonnen stripjes om de zuigers tegen de de tapeinden af te kunnen steunen en enigszins goed uit te lijnen op het cyl.blok, maar dat kan ook met lappen of blokjes onder de zuigers. (middelste 2 cylinders eerst!).
Vooral de cyl.kop is een zwaar ding. Om die zonder krassen terug te plaatsen in het frame boven de tapeinden is het handig om een dunne plaat hard karton of triplex o.i.d. als "glijvloer" te gebruiken. Ook even wat golfkarton/lappen om voorbuizen van het frame heen fixen zodat je dekop daartijdelijk tegenaan kunt afsteunen zonder schade.

Verders bij demontage de positie van de nokkenasketting t.o.v. de nokkenastandwielen markeren. (stipje verf op schakel en tandwiel). Dit bespaart je weer wat uitzoekwerk bij montage t.z.t. en geeft meer zekerheid.

Andere tips/handigheden:
Blok eerst schoonmaken voor demontage m.n. t.p.v. de tapeinden.
Lappen onder zuigers proppen bij loshalen cyl.blok om vallend vuil uit het carter te houden. Zuigerclips/-klemmen gebruiken bij plaatsing cyl.blok (loshalen ervan is echter lastig.
Ik gebruik C-ringen gezaagd uit PVC-buis met afgeschuinde bovanrand i.c.m. met tiewraps.
Extra paar handen inhuren (maar zonder kan ook).
Manier verzinnen/maken om stand krukas te kunnen fixeren b.v. d.m.v. vastklemmen ringsleutel op krukeind.
Dun ijzerdraad aan/om nokkenasketting t.b.v. doorvoer in cyl.kop en t.b.v. ophangen aan framebuis.
Schroefdraad onder nokkenaslagerkapjes is erg kwetsbaar: eerst tik op boutkop geven om bout los te schrikken alvorens bout los te draaien.
Moeren cyl.kop kruiselings en geleidelijk lossen bij demontage.

Succes!
                                        .. . . .  .  .   .

  • **
9 jun 2021, 20:57
Heel erg bedankt voor deze info Arnout. De voetpakking van een EFE is een goed plan. Ik ga er mee aan de slag.  :D
Big boys, big toys.

  • *****
9 jun 2021, 22:38
Geen dank Bert. Ik ben blij dat ik m'n anders verstoffende kennis weer een beetje kan luchten.  ;)

Evt. nog toe te voegen aan de bestellijst:
- O-ringen 2x voor op de "ton-vormige cyl.kopmoeren (zondermeer een aanrader)
- uitlaatpakkingen (niet absoluut nodig als je de oude uitlaat weer monteert)
- afh. van de toestand, maar wrs ketterhard en gekrompen: inlaatrubbers
- afh. van compressietest of olieverbruik: zuigerveren
- afh. van olieverbruik en leksporen in kanalen: klepseals (maar dat vereist natuurlijk klepdemontage waar je mogelijk geen trek in hebt)
- goed werkplaatshandboek (maar anders ook te downloaden van een zekere liefhebberswebsite  [winky])

Verder zou je de volgende zaken op je lijst evt. kunnen skippen:
- 4x koperen ringen (oude hergebruiken t.p.v. buitenste hoge moeren, het betreft geen olieafdichting naar "buiten". onder de 2 dopmoeren echter wel goede koperen ringen gebruiken. onder open/gewone moeren zijn verder stalen ringen gebruikt.)
- halve maantjes (oude hergebruiken tenzij gekrompen of beschadigd)
- pakking ontluchtingsdeksel (gewoon niet loshalen tenzij lek of beschadigd)
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
10 jun 2021, 08:48
Is de koppakking werkelijk stuk of zweet de kop bij de tunnel?
Dan wil natrekken van de kop namelijk ook wel eens helpen.
Dit door "krimp" van de koperen ringen...
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • *****
10 jun 2021, 19:28
..Dan wil natrekken van de kop namelijk ook wel eens helpen.

Goed punt. En zeker de moeite van het proberen waard, aangezien je dit dus nogal wat moeite zou kunnen besparen.
Nokkenassen kun je hierbij laten zitten als je tenminste voldoende koppel-/verlengstukjes hebt voor de momentsleutel om uit te proberen wat past om de nokkenasketting(wielen) te "missen".
                                        .. . . .  .  .   .

  • **
10 jun 2021, 20:03
Zeker een goed punt. Het lekt bij de tunnel vooraan. Wel meer dan zweten jammer genoeg. Ik ben er van uitgegaan dat de pakking niet meer goed was. Het was ook opeens en niet iets wat zich opgebouwd heeft. Maar natrekken kan nooit kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet. Ik ga het gewoon proberen. Bedankt!

Arnout, ik ga de bestellijst weer aanpassen.  [tu]
Big boys, big toys.

  • **
12 jun 2021, 11:07
De katana staat op de brug. Ik begin te twijfelen aan de koppakking. Ik heb het vermoeden dat het de klepdekselpakking is. Ik hoop het. Erg lastig te zien.
Big boys, big toys.

  • ****
26 jun 2021, 07:32
Any luck Bert met het niet hoeven te vervangen van het hele pakkingspul van je Katana ?
Je zou dan zondag de stand katana's/niet katana's gelijk kunnen maken  ;)
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • **
26 jun 2021, 14:12
ik heb goede hoop dat het de klepdekselpakking is. Helaas wacht ik nu op op de pakkingen want deze staan in backorder. Veel rijplezier en maak foto's voor de site.
Big boys, big toys.

  • *****
26 jun 2021, 20:32
Ik hoop voor je dat het de klepdekselpakking is Bert, dat scheelt een bult werk. en kosten..

Mooie hefbrug trouwens [tu]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • **
5 jul 2021, 18:58
Dankje Peter. Erg handig die brug! Lekker bezig al zeg ik het zelf. De klepdekselpakking is binnen. Maar ik dacht ik ben toch bezig en heb inmiddels stalen remleidingen gemonteerd, nieuwe remblokken (was nodig), een andere oliekoeler, schone remvloeistof, nieuw oliefilter, kleppen gesteld (stonden bijna allemaal goed), 530 ketting en tandwielset monteren en flink aan het poetsen.

Er zaten wat roestpikkels in het subframe aan de onderzijde en 1 daarvan bleek een gat na wat prikken. Een deel ontdaan van de poedercoat en voorzien van een antiroest spulletje. De binnenzijde ook maar behandelen met wat roestwerend spul.







« Laatst bewerkt op: 5 jul 2021, 19:21 door Seabird »
Big boys, big toys.

  • *****
6 jul 2021, 00:19
Tjee.. Bummer van die verrotte rechter "driehoek".  :( Er is wrs nog wel genoeg staal over om structureel voldoende sterk te zijn, maar vanwege de poedercoating wordt het lastig om e.e.a. weer strak af te kunnen werken. Gaten dichtlassen is dan sowieso geen optie. Dichtsmeren met èèn of ander epoxyspul lijkt dan de enige oplossing.
Geen roestplekken in de linker steun? (Meestal is juist deze kant rot).

Tegelijk anderszins wel lekker bezig met upgrades van de Kat. Vervanging (originele?  :o) remleidingen lijkt dan hoog tijd.
 
Standaard heeft een Katana geen oliekoeler, dus als je deze nu hebt toegevoegd moet je er nog wel voor zorgen dat er daadwerkelijk olie doorheen zal gaan stromen. Zo te zien ga je leidingen op de aansluitpunten aan weerszijden van het oliefilter monteren, en is dat geval moet je dus een ander (EFE) oliefilterdeksel gebruiken om de reguliere doorgang af te sluiten, en daarmee oliedruk op de aansluitpunten te brengen.
Als er eerder een andere oliekoeler gemonteerd was, vraag ik me af of die daadwerkelijk wel warm werd(?)

Ik neem verder aan dat de eerder gediagnosticeerde lekke koppakking tòch in orde bleek, en de lekkage slechts de kleppendekselpakkin g betrof?
                                        .. . . .  .  .   .

  • **
6 jul 2021, 20:12
Ik neem verder aan dat de eerder gediagnosticeerde lekke koppakking tòch in orde bleek, en de lekkage slechts de kleppendekselpakkin g betrof?

Dat heb ik ook maar aangenomen.  ;)

Dit weekend gaat de pakking er weer op. Eerst even de koeler verder aansluiten. (Ik heb de EFE deksel.) Mijn vorige oliekoeler was een beetje aftands, maar oliekoeling is volgens mij wel goed voor de katana's, dus daarom een andere.

Ik had al stalen remleidingen, maar 1 had roest en een ander had ik per abuis uitgerekt omdat ik ergens achter was blijven hangen.

Het gat ga ik niet veel aandacht aan besteden. Inderdaad een beetje dichtmaken en grijze paint er op. Het zit aan de onderkant en je ziet er niets van.

Ik hoop volgende week weer te kunnen rijden!
Big boys, big toys.

  • *****
8 jul 2021, 19:41
Goed bezig Bert 8)
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL