rammeltje in linkerkant carter

Nieuws:

 

Auteur Topic: rammeltje in linkerkant carter  (gelezen 10424 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • *
26 feb 2012, 22:34
hoi,

mijn gs650 heeft bij stationair draaien een rammeltje wat verdwijnt als je wat gas geeft. het is goed hoorbaar en voelbaar aan de linker carterhelft.
wie heeft enig idee wat er aan de hand is?


  • *****
26 feb 2012, 23:52
tja.. een "stationair rammeltje" zou een te losse nokkenasketting kunnen zijn.. (steller controleren), maar die zit niet aan de linkerkant.. wel aan de linkerkant zit de startkoppeling.. daar kan in principe van alles mee fout zijn.. (geen problemen met starten/"aangrijpen"?)

                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
28 feb 2012, 20:31
bedankt voor je snelle reaktie Arnout.
Starten geen probleem, start gelijk en startmotor draait snel/makkelijk genoeg rond.
Hoe of waar kan ik de kettingspanning controleren. Kan ik dat zelf doen of kan ik dat beter laten doen? Kan het geen kwaad als ik ermee doorrij?
genoeg vragen weer denk ik zo ;)

  • *****
29 feb 2012, 01:45
Hoe of waar kan ik de kettingspanning controleren. Kan ik dat zelf doen of kan ik dat beter laten doen? Kan het geen kwaad als ik ermee doorrij?
genoeg vragen weer denk ik zo ;)

geen enkele zekerheid of het idd een losse kettingspanner is, dus kan onmogelijk zeggen of je er zonder risico mee door kunt rijden..  :-\
kettingspanner controleren ten eerste door te voelen of de draaiknop (onder veerspanning) wel vrij draait (alleen tegen veerspanning in natuurlijk)..
soms wil de kogel van het drukmechanisme wel 'ns blijven hangen in een putje in het schuine drukvlak van de "push rod" (drukstift?)..
maar al was dat 't geval, dan is er pas met zekerheid iets over de staat van de automatische steller te zeggen als je 'm los haalt om 'm van dichtbij op werking te controleren..
waar het echter om gaat is of de nokkenasketting te los staat.. dat kun je het makkelijkste controleren door het (kruisvormige?) dekseltje op het kleppendeksel los te halen zodat je toegang tot de nokkenasketting krijgt..
als de steller niet zou werken, en de ketting niet op spanning gehouden wordt zou je de ketting moeten kunnen indrukken.. hierbij draait de inlaatnokkenas iets verder door omdat het teveel aan kettingspeling zich bevind tussen de krukas en deze inlaatnokkenas..
als na stevig naar beneden drukken niet meer dan 2-3mm extra speling is ontstaan, dan is er wrs niks aan de hand met de ketting en/of steller en ligt de oorzaak van de rammel ergens anders..
een rammel-geluidje kan ook het gevolg zijn van een los carterdekselboutje of b.v. een klapperend startmotordekseltje .. daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je 't niet serieus moet nemen, maar wel dat de oorzaak in onverwachte dingen kan zitten..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
29 feb 2012, 08:48
ik ga er maar eens lekker voor zitten (niet ervoor zitten hoor) dit weekend, misschien ga ik iets vinden. als ik iets vind laat ik het wel even weten, bedankt!

  • No avatar
  • *
7 mrt 2012, 09:58
Toch nog even wat gedaan bij de Katana. Motor rn cardanolie ververst en voorzien van nieuwe filters. Rammeltje is de nokkenasketting volgens de monteur waar ik de onderdelen heb gehaald, je had het bij het rechte eind! Of de spanner blijft steken of de ketting is te lang geworden. Goede nieuws; ze hebben een sleutelclubje op vrijdagavond voor oldtimers en daar kan ik terecht om boel eens na te kijken en te vervangen.
wordt vervolgd.....

  • *****
10 mrt 2012, 01:01
de nokkenasketting wordt idd steeds langer naarmate de draai-uren toenemen.. om dat op te vangen is danook die automatische kettingspanner verzonnen.. het feit dat er toch geluidjes worden geproduceerd wil zeggen dat er iets niet in orde is met de spanner OF dat de ketting inmiddels zo lang is geworden dat buiten het bereik van de steller is geraakt..!
je kunt een indicatie van de slijtage van de ketting krijgen door het gedeelte van de ketting dat zichtbaar is (onder het dekseltje) op te meten.. in het werkpltshndbk staat precies wat de max. lengte van de ketting mag zijn over een bepaald aantal schakels..
wellicht blijkt daaruit dat de ketting nog prima in orde is en het euvel alleen bij een slechte steller ligt.. (wel effe de ketting op meerdere plekken meten, dus de krukas effe wat omwentelingen geven, want slijtage is nooit gelijkmatig)
zo niet, moet de ketting worden vervangen (wat ook geen al te moeilijk karwei is trws..)
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
11 mrt 2012, 16:52
ga vrijdag ermee aan de gang! maar.......... je had het eerder over de startmotor. Tot gister geen problemen mee gehad! Tot gister...... Toen ie warm was wilde hij niet meer starten. startmotor draaide niet meer rond, net of de accu leeg was. Na een tijd (afkoelen) onieuw geprobeerd en zonder problemen draaien en lopen. Zou het dan toch aan de startmotor kunnen liggen? en zo ja, revisie?
hoor het graag nog even van je Arnout ???

  • *****
12 mrt 2012, 01:33
ga vrijdag ermee aan de gang! maar.......... je had het eerder over de startmotor. Tot gister geen problemen mee gehad! Tot gister...... Toen ie warm was wilde hij niet meer starten. startmotor draaide niet meer rond, net of de accu leeg was. Na een tijd (afkoelen) onieuw geprobeerd en zonder problemen draaien en lopen. Zou het dan toch aan de startmotor kunnen liggen? en zo ja, revisie?
hoor het graag nog even van je Arnout ???

nouwuh.. ik had het over de start-koppeling.. Vooral het symptoom niet willen starten als 'ie warm is, duidt m.i. op een klemmende startkoppeling.. (door warmte zet 'ie uit en gaat 'ie klemmen.. gebeurt trws alleen als de startkpplng al aardig wat klappen te verduren heeft gehad..)
een schoonmaak/revisie-beurt voor de startmotor kan overigens nooit kwaad maar zal dit euvel niet oplossen (voorzover ik vanaf deze verwijderde positie kan beoordelen natuurlijk..  ::))
maarrrr.. meten is weten, dus voordat je de boel uit elkaar gaat slopen is het slim toch eerst even te meten welke spanning er over de startmotor staat als je de startknop hebt ingedrukt bij 1) koude motor, en 2) warme motor.. als hier een *significant* verschil in zit dan ligt het iig niet aan startmotor of startkoppeling.. (maar wel aan bedrading, startrelais, of.. iets anders..  ;D )
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
24 mrt 2012, 18:01
Nou...... weer wat gerommeld met de brommer. Het is in ieder geval niet de ketting(spanner). Het heeft te maken met de dynamo, hij laad ook niet meer bij. Ik heb alvast een pakking besteld en ga er volgende week mee verder.
Dynomo uit een reserve blok gehaald en gelijk de spanningregelaar verwisseld. als de pakking binnen is de schade bekijken en (hopenlijk) verhelpen!

  • **
24 mrt 2012, 18:59
Niet starten en niet laden?
Klinkt als een losgelopen magneet.

Stefan

  • *****
24 mrt 2012, 20:07
Ik had vorig jaar dat 1 van de 3 bouten waarmee de dynamo in de deksel vast zit was losgelopen, en dat veroorzaakte een flinke rammel. :-\
Gewoon ff open halen, dynamo vervangen, alles bekijken wat achter die deksel zit op beschadiging nakijken etc.
Succes :)
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • No avatar
  • *
13 apr 2012, 23:08
Nou.......

Peter had 'gelijk'. Dynamo zat los en was ook doorgebrand. Vanavond opgelost/vervangen. Gemeten en alles werkt weer als tevoren. duurde evne want moest even nieuw pakking bestellen. Volgende week nog een nieuw achterbandje en alles weer klaar voor het seizoen!
Bedankt voor de reaktie's en de tips ;D

  • *****
14 apr 2012, 09:16
dat is mooi dat het probleem gevonden is, gelukkig niet al te groot dat het blok niet helemaal uit elkaar hoeft enz.. dat had wat minder leuk geweest.
Dus, nieuwe dynamo er op knallen en gaann 8)
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
14 apr 2012, 20:54
Dynamo zat los en was ook doorgebrand.

euh.. wellicht handig voor andere 650-katanist-sleutelaars om te weten wat er nu precies aan de hand was?
..de stator doorgebrand en vervangen, en de rotor los en nu weer vastgezet, neem ik aan??
zo ja, wat was er precies "los" aan de rotor? slipte 'ie op de kruktap of waren de bouten met de startkoppeling los/afgebroken?
in 't eerste geval is vaak de conus van de krukas beschadigd van het doorslippen en is de passing van de rotor hierop niet meer in orde.. 
                                        .. . . .  .  .   .