KatanaClub.nl Forum

Onderwerpen => Introducties => Topic gestart door: trac op 14 jul 2013, 12:23

Titel: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 14 jul 2013, 12:23
Hallo allemaal,

Ik ben ooit met de Suzuki's begonnen toen ik eenmaal 'zwaar' mocht rijden.
Toen een fraaie 1986 GSX-R 750 gekocht, waar ik er intussen twee extra van heb.

Toch heeft de Katana mij altijd geboeid qua design en wil ik er zeker nog eens eentje hebben.
Een tijdje geleden attendeerde mijn broer mij op een te koop staande 1982 GSX750s Katana in Belgie. Bleek een Nederlandse motor te zijn die net uitgevoerd was.
Zie ook de plaatjes:

(http://i.imgur.com/PRjRad0l.jpg)

(http://i.imgur.com/HWJXnIxl.jpg)

Ik ben bij de motor geweest en ook een proefritje op gemaakt, echt wel gaaf rijden zo'n ding!
Hebben jullie met jullie Katana ervaring nog punten waar ik extra op kan letten en nog iets over de waarde kunnen roepen?
Volgens mij is dat zwarte onder de koplamp niet origineel, maar verder ziet de motor er erg netjes uit, vooral ook de uitlaat.
Ik moet hem ook nog invoeren natuurlijk, maar kan dan wel de oude kenteken terugkrijgen, wel met zo'n 1'tje erop dan.

Bedankt alvast,

Bram
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: tomcat op 14 jul 2013, 13:44
Hallo Bram,

Zo, die Katana ziet er wel erg netjes uit zo in eerste instantie op de foto!  :D
Dat zwart hoort daar volgens mij inderdaad ook niet, maar staat niet lelijk. Is kuip daar gerepareerd? Ook de valbeugels zijn niet origineel (maar wellicht wel nuttig?) en het chrome op de luchtfilterbak ook niet. Maar verder lijkt ie me behoorlijk origineel en netjes. Waarde kan ik eigenlijk niets over zeggen, ze worden steeds exclusiever, zeker in een fatsoenlijke staat. Belangrijk lijkt me wel of alle specifieke Katana zaken in orde zijn, buddy, tank en tellerunit. Slijtage delen gelden de gebruikelijke zaken voor die je bij iedere motor hebt. Maar een tellerset bijvoorbeeld is denk ik niet simpel aan te komen.
Veel succes met wikken en wegen.
(Wat vragen ze ervoor???)
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: arnout op 14 jul 2013, 18:16
hoi & welkom Bram!

de 750 die je op het oog hebt ziet er idd zeer mooi uit..
het lijkt me wel dat 'ie is overgespoten (zijdeksels iets andere tint, kontje meestal donker blauw (niet altijd), zwarte onderkant vrsptbrd, en de eerder genoemde puntjes).. maar dat hoeft natuurlijk helemaal geen minpuntje te zijn..
wel is het een indicatie dat de machine uit elkaar is geweest..
verder is opvallend dat de uitlaten incl. dempers er puntgaaf uitzien (origineel of vervanging?).. dit zal duidelijk meetellen in de verkoopprijs..

waarop letten? de GSX750-blokken zijn vrij betrouwbaar, alleen hadden sommige blokken versleten krukaslagers..
met mijn oude GSX750 (zelfde blok) was niks mis met de krukas, maar had een versleten naaldlager in de koppeling dat bij stevig de koppling op laten komen resulteerde in een schrapend geluid (kopp. korf tegen carter).. dus dat zou ik altijd effe testen bij een proefrit..
verders bij oude GSX-en altijd zwetende koppakkingen.. niet erg maar wel vervelend op zo'n mooie Kat.. (wel een handig puntje om af te dingen, want arbeids/onderdeel-kosten zijn niet gering om dit te verhelpen..)

en niet te vergeten punt voor oude GSX-en: het oplaadcircuit.. de Suzuki spnngsrglr is een gebrekkig ding en gaat snel kapot (en neemt dan de dynamo en accu mee in z'n ondergang..) ..bij een korte proefrit merk je daar niks van, want dan zetten ze er natuurlijk een verse opgeladen accu in..  ::)  dusss.. effe wat langer op pad ermee, incl. een stop onderweg..
indicatie bij een motor in de showroom (als je er bij kunt tenminste) : gesmolten isolatie van de bedrading (of stekkers) tussen dynamo en spnngsrglr.. opnieuw een afdingpuntje, want deze onderdelen zijn duurrr..
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: Pat op 14 jul 2013, 23:18
Welkom Bram
Mooie kat zo op de foto, als die je bevalt meenemen zou ik zeggen [tu] [tu] [tu]
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: trac op 15 jul 2013, 00:47
Bedankt voor jullie snelle reacties! Wordt gewaardeerd.

Ook aan de lak dacht ik al te zien (ook op het kontje) dat er hier en daar toch wat overgespoten is, maar dat hoeft inderdaad geen probleem te zijn, het is verder allemaal wel netjes gedaan. Over dat zwarte hoekje op het voorspatbord, twijfelde ik al, wist niet of dat nou voor de 1100 was, of ook voor de 750.

Over de betrouwbaarheid van de blokken heb ik intussen ook genoeg ervaring met de GSX-R oliekoelers en weet ook wat ze daar met de (drag)race aan tunen, lijken bijna niet kapot te kunnen :)

Ik kwam met afdingen niet lager dan e 2200,-, wel met afstellen/synchroniseren van de carburateurs en nieuwe accu.

Deze motor staat nota bene in een kledingzaak als 'pasmotor', zodat je even kan zitten als je een nieuwe motorbroek gekocht hebt.
Een Katana verdient toch een beter lot, niet :)

gr. Bram
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: trac op 17 aug 2013, 00:42
Vandaag dan eindelijk de motor op kunnen halen.
Wat afspraken met de verkopende motorzaak werden niet helemaal nagekomen, nu de motor voor een lager bedrag kunnen meekrijgen zonder het afsproken werk. Dat deed ik sowieso al liever zelf, dus mooi wat geld kunnen besparen.
In ieder geval ziet ie er zeker netjes uit, de uitlaten lijken wel nieuw.
Ik verwacht dat deze motor een opknapbeurt heeft gehad ergens in de laatste paar jaren, maar het resultaat is netjes. Ik ga natuurlijk wel een paar dingetjes nalopen, maar verder voor nu wel happy hoe die er bijstaat.

Wat foto's:

Ophalen in Belgie:
(http://i.imgur.com/TKTtqTVl.jpg)

Veilig aangekomen op de Veluwe:
(http://i.imgur.com/kOnVnsQl.jpg)

Die uitlaat lijkt wel nieuw!
(http://i.imgur.com/V5avLnHl.jpg)

Alleen voor dit logo moet je eigenlijk een Katana hebben :)
(http://i.imgur.com/j65TUQbl.jpg)

En nog een paar foto's:
(http://i.imgur.com/F5XqsvLl.jpg)

(http://i.imgur.com/9EEGVRnl.jpg)

(http://i.imgur.com/COoDMKWl.jpg)

(http://i.imgur.com/RxAgOxVl.jpg)

De motor komt uit Nederland, ergens uit Friesland dacht ik. Originele kenteken weet ik van de export papieren en zal ik nog even posten, wellicht kent iemand deze Katana wel?
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: trac op 17 aug 2013, 00:56
Als ik trouwens de post van Arnoud lees in het intro topic van Appie dan komt mijn model overeen met de tekening van de '1982 GSX750SX (export)'.
Die heeft niet het zwarte hoekje op het voorspatbord en een geheel blauw(achtig) zadel. Ik zal ook mijn framenummer eens checken.

gr. Bram
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: Pat op 17 aug 2013, 08:41
ziet er heel netjes uit  [tu] [tu] [tu] [tu] heel veel rijplezier ermee.
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: Rozzy op 17 aug 2013, 11:35
Mooi ding. Op naar het RDW en rijden maar  ;D
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: arnout op 17 aug 2013, 22:44
gefeli met de nu dan definitieve aanschaf van de 750 Kat..  [tu]

hij ziet er op deze nieuwe plaatjes zogoedals puntgaaf uit..
heb je er stiekem al een stukje op gereden hier in NL?   ;D

Originele kenteken weet ik van de export papieren en zal ik nog even posten, wellicht kent iemand deze Katana wel?

een kentekennmmr zal nodig zijn voor verdere indentificatie, tenzij die laatste NL-se eigenaar het huidige spuitwerk heeft gedaan natuurlijk..

met het posten van kentekens ben ik echter zelf echter altijd wat terughoudend.. wellicht ten onrechte (kenteken-info is sowieso online van de RDW beschikbaar..) maar ik wil geen enkele kans -hoe klein danook- op misbruik bieden..
voor je eigen kenteken moet/mag je dit natuurlijk helemaal zelf bepalen..   :P

wat zijn de verdere plannen met de Kat? regelmatig mee rijden of in de woonkamer neerzetten als pronkstuk?  ;D
nadeel van zo'n nette en complete Kataan is natuurlijk wel dat je er eigenlijk niks aan mag/kan veranderen qua modificaties..  ;)
maargoed.. eerst maar eens verder onderzoeken wat de werkelijke staat van de fiets is en of er dingen vervangen moeten worden (olie/accu/banden/remleidingen/etc).. zoals eerder gepost, is het laadcircuit een bekend zwak punt.. dus zeker ook een puntje om te checken..
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: trac op 18 aug 2013, 11:14
Bedankt voor de reacties!

@Arnout: deze blijft inderdaad helemaal zo origineel en standaard als mogelijk. Ik heb een aardige collectie oude auto's en motoren waarbij sommige aardig verbouwd/gerestaureerd zijn, deze zou zonde zijn om er veel aan te wijzigen. Sterker nog, op dit moment ook zeker niet op zoek naar nog een project erbij haha.

Ik ben nog bezig om een circuitmotor te maken op basis van een 1985 GSX-R750, daar kan ik wel weer de nodige creativiteit in kwijt ook.
Deze gaat verder op kenteken, en zal zo af en toe een ritje gaan maken; mijn broer heeft een oude Ducati 900SD Darmah, plannen zijn om volgend jaar een motorvakantie te maken op deze twee oude sport/tour motoren :)

Deze motor heeft kenteken gehad van MF-42-DZ en kwam uit Nijland, iets boven Sneek.
Framenummer begint met GR71AD-101xxx, eerste toelating in Nederland op 30-07-1982.
Jammer dat die in Februari is uitgevoerd, in April heb ik hem gekocht haha, nou ja, niks meer aan te doen.
Ik kan eens kijken of ik de voormalig eigenaar nog kan contacten.

Verder even wat actie ondernemen om een werkplaatshandboek te kopen en een partnummer overzicht (microfiche.
Ik was hier http://www.katanacentral.co.uk/themodels/manuals.asp (http://www.katanacentral.co.uk/themodels/manuals.asp) nog aan het kijken welke manuals ze hebben.
Iemand nog andere tips?

gr. Bram
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: arnout op 18 aug 2013, 21:14
..Verder even wat actie ondernemen om een werkplaatshandboek te kopen en een partnummer overzicht (microfiche.
..
Iemand nog andere tips?

sure.. kijk 'ns op de site.. :D  (onder "links" en "service manual" en "fiches"..)
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: trac op 18 aug 2013, 21:59
Die had ik al gevonden inderdaad, maar alleen het supplement staat gescand toch?
Ik wilde ook het standaard handboek hebben, maar uit het supplement kan ik denk ik ook al wel wat goede info betrekken.

Thanks!

Bram
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: arnout op 18 aug 2013, 23:59
Die had ik al gevonden inderdaad, maar alleen het supplement staat gescand toch?
Ik wilde ook het standaard handboek hebben, maar uit het supplement kan ik denk ik ook al wel wat goede info betrekken.

nog een klein stukkie naar beneden scrollen.. alwaar u een hele lijst met nummers van werkplaatschhandboe ken zult aantreffen, waarvan enkele voorzien van een snelkoppeling die u zullen verdergeleiden naar een webplaats alwaar de daadwerkelijke digitale versie ter inzage gereedstaat en/of naar keuze neergeladen kan worden..
ofzo..  ;D
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: Spike op 20 aug 2013, 12:15
Feli!!!
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: peterrr op 20 aug 2013, 23:09
Mooie katana zeg!

De 750 is helemaal origineel zo te zien, alleen de 1100 en de 1000 horen een blauwe kont te hebben en een zwart achterstukje op het voorspatbord.
En verder had de 750 idd ook dit blauwe zadel, die van de 1000/1100 is twee kleurig.
Ik zie dat zelfs het achterspatbord niet is afgezaagd ;D

En als die motor uit Nijland Friesland komt dan weet ik bij wie die kat vandaan komt,,, bij Jappie.
Vreemde snuiter met veel onderdelen te koop tegen hoge prijzen.
Maar geen verkeerde kerel, deze 750 stond altijd stil bij hem, dus ik hoop dat je er veel mee gaat rijden Bram, want daar is ie voor [tu]

veel plezier ermee!
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: trac op 21 aug 2013, 21:36
En als die motor uit Nijland Friesland komt dan weet ik bij wie die kat vandaan komt,,, bij Jappie.
Vreemde snuiter met veel onderdelen te koop tegen hoge prijzen.
Maar geen verkeerde kerel, deze 750 stond altijd stil bij hem, dus ik hoop dat je er veel mee gaat rijden Bram, want daar is ie voor [tu]

veel plezier ermee!

Bedankt Peter,

Volgens naam en adres zou het een timmerbedrijf moeten zijn, ik kan ze wel eens contacten!
Maar fijn te horen dat die verder wel origineel is, qua Katana detail kennis moet ik nog het een en ander leren he :)

gr. Bram
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: peterrr op 22 aug 2013, 08:59
Ik heb wel wat werkplaatshandboeke n e.d op de schijf staan van deze fietsen.
Dus mocht je ze niet hebben of kunnen vinden geef je maar een gil.
 8)
Titel: Re: Trac met bijna een Katana 750
Bericht door: trac op 1 sep 2013, 19:53
Zo, eerst maar even al het service en afstelwerk een beetje nalopen.

Carburateurs vlotterhoogte en sproeiers nagelopen, kleppen gesteld, paar verbindingen in de kabelboom netjes gemaakt.
Later volgt nog compressie en oliedruk meting, ketting smeren, synchroniseren carburateurs en stationair toerental (CO) afstellen.
Eventueel ook remmen + remvloeistof verversen.

Vlotterhoogte stond iets te laag, klepspeling iets te ruim.

Nu alvast lijstje aan het maken van wat onderdeeltjes die vervangen kunnen worden.

Ook nog wat vraagjes:
Aan de zijkanten van mijn airbox zitten van die verchroomde plaatjes. Er zitten wel moertjes in de airbox, maar deze kapjes zitten met parkers vast. Horen hier wel chromen kapjes op te zitten? Wat hoort er anders in de kleine moertjes te komen (zie foto, net te zien tussen chromen kapje en zwarte slang?

Mijn framecode is GR71AD101xxxx, welke modelcode heb ik nu eigenlijk (E-01, E-24 ...etc)
Ik zal ook nog eens bij Suzuki Nederland opvragen of mijn blokcode hoort bij dit frame.

(http://i.imgur.com/eWaEvcU.jpg)

(http://i.imgur.com/DaHoaGol.jpg)

gr. Bram
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: CamoKat op 19 sep 2013, 19:18
Hej hej,

Bij m'n 750 zitten er ook die kappen, (maar dan zwart ipv chroom)en vast met parkertjes ... alleen die gaatjes met schroefdraad heeft de mijne niet.
Op de 1100 kan ik het helaas niet meer voor je checken... zitten losse K&N's op nu.
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: arnout op 19 sep 2013, 20:52
oeps.. postje gemist destijds.. normaliter reageer ik op alles wat los en vast zit hier..

Bij m'n 750 zitten er ook die kappen, (maar dan zwart ipv chroom)en vast met parkertjes ... alleen die gaatjes met schroefdraad heeft de mijne niet..

op mijn oude 750-Kat zaten ook stalen kapjes (rood gespoten  :-X ) en ook vastgezet met parkertjes.. geen schroefdraadgaatjes ..
maarrrr.. nu heb ik ook even gekeken en vergeleken met het luchtfilterhuis van m'n oude 750-EX (wie wat bewaard heeft wat..  ::) ) en daar zitten wel tapgaatjes in het lchtfltrhs om de kapjes aan vast te zetten..
vervolgens heb ik er dan ook maar de 750-EX kapjes bij gezocht (wie wat bew.. etc..) en dan zie je dat de EX/ET kapjes verschillen van de Kat-kapjes.. Kat-kapjes zijn breder d.w.z. lopen verder door richting carbs.. de gaatjes in die kapjes stroken verder ook niet met de parker-gaatjes in het EX/ET lchtfltrhs..
(btw, verschil lchtfltrhzn Kat vs. EX/ET: Kat-versie heeft ribbels..)

snelle conclusie m.b.t. vondst zowel parkergaatjes als schroefdaardgaatjes: Kat-plaatjes zitten gemonteerd op een EX/ET-lchtfltrhs..!

hiermee komt meteen de volgende vraag op (die je jezelf minofmeer ook al stelde): is het blok wel een Kat-blok, of een EX/ET-blok?
nu zijn die verschillen w.b. de 750-modellen minimaal (i.t.t. de 1100-modellen), en is het grootste verschil de standaard erop gemonteerde carburateurs.. de 750-Kat heeft nl. dezelfde carbs als de 1100-Kat (BS34SS), en de 750-EX/ET heeft BS32SS carbs.. nu hebben we het hier in een ander topic (http://www.katanaclub.nl/forum/index.php?topic=162.0) al over gehad, maar zou toch effe checken welke carbs er nu op jouw fiets zitten.. weet eerlijk gezegd niet of het type ergens op de carbs zelf is af te lezen, maar meten is iig weten..
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: classic.carlover op 28 okt 2013, 17:57
Hoi Tra,

Als je van die valbeugels af wil, ik heb er wel interesse voor !

Iemand nog zo'n set valbeugels liggen ?
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: arnout op 28 okt 2013, 19:13

Iemand nog zo'n set valbeugels liggen ?

yep.. heb een wat roestig setje liggen dat bovendien ook is getest.. en ze werken..  [yes]
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 1 jan 2014, 20:09
 ::)
Citaat
hiermee komt meteen de volgende vraag op (die je jezelf minofmeer ook al stelde): is het blok wel een Kat-blok, of een EX/ET-blok?
nu zijn die verschillen w.b. de 750-modellen minimaal (i.t.t. de 1100-modellen), en is het grootste verschil de standaard erop gemonteerde carburateurs.. de 750-Kat heeft nl. dezelfde carbs als de 1100-Kat (BS34SS), en de 750-EX/ET heeft BS32SS carbs.. nu hebben we het hier in een ander topic al over gehad, maar zou toch effe checken welke carbs er nu op jouw fiets zitten.. weet eerlijk gezegd niet of het type ergens op de carbs zelf is af te lezen, maar meten is iig weten..

Op mijn carburateurs staat 45500, wat dus de identificatie is voor de BS34SS.
Verder kloppen ook alle BS34SS sproeiermaten en stand-gasnaalden met mijn carburateurs.

Ik zou dus een EX/ET airbox op mijn Katana hebben zitten, met daarop dus de Katana chromen kapjes.
Ik zal eens kijken of ik dan nog eens een originele Katana airbox kan scoren :)

Verder in afwachting van onderdelen ook maar de remmen aan het reviseren.
Ziet er op zich allemaal redelijk uit, maar toch fijn om alles na te kijken en een paar gecorrodeerde onderdelen te vervangen (glijpennen voorrem).
Ook heb ik het gaasfilter in het carter schoongemaakt.
Zal ook in de manual kijken of dat antiduiksysteem er af kan zonder dat mijn vorkpoten leeglopen...als ik toch nieuwe remvloeistof erin ga doen, dan ook maar even de plunjers in het antiduiksysteem nakijken.

Vanavond maar even een lijstje voor Japarts maken.

Gr. Bram
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 2 jan 2014, 20:18
En nog maar even een foto van mijn airbox:
@Arnout: deze heeft toch ook ribbels? Of bedoel je wat anders?

(http://i.imgur.com/KR6mrAjl.jpg)

Tevens is bij mij het reservoir van de voorrem helemaal blank aluminium, de rest is gewoon zijdeglans zwart (wel klein beetje te zien op de foto).
Het lijkt me dat ook het reservoir en de deksel zwart moet zijn. Denk dat iemand het ooit kaal heeft gemaakt, toen teveel verf is gaan bladderen.

gr. Bram
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: arnout op 3 jan 2014, 20:37
En nog maar even een foto van mijn airbox:
@Arnout: deze heeft toch ook ribbels? Of bedoel je wat anders?

ah.. ja idd, ribbels.. wat was je punt hiermee?  ???
wacht.. effe teruglezen.. weet niet meer wat ik zelf hierover eerder heb beweerd..  :-X

Citaat van: arnout
Kat-kapjes zijn breder d.w.z. lopen verder door richting carbs.. de gaatjes in die kapjes stroken verder ook niet met de parker-gaatjes in het EX/ET lchtfltrhs..
(btw, verschil lchtfltrhzn Kat vs. EX/ET: Kat-versie heeft ribbels..)
snelle conclusie m.b.t. vondst zowel parkergaatjes als schroefdaardgaatjes: Kat-plaatjes zitten gemonteerd op een EX/ET-lchtfltrhs..!

aha.. goed, ben het hele luchtfilterkasten/kapjes-verhaal een beetje kwijt, maar aangezien jouw filterkast wgs de ribbels toch een origineel Katana exemplaar lijkt te zijn (en toch schroefdraadgaatjes heeft!) lijkt het erop dat mijn "snelle conclusie" niet juist is..  :-\

om het hele gebeuren def. uit te zoeken zou je verder moeten gaan met zoeken/vergelijken van onderdeelnmmrs..
zo heb ik het zootje nmmrs dat op mijn geribbelde box staat ingeklopt op een multiplepartnosearchsite (http://www.partzilla.com/parts/search/parts.html?client=multipart&SKUs=13710-45500+%0D%0A13710-45900+%0D%0A13710-49510+%0D%0A13710-49300+%0D%0A13710-49310+%0D%0A13710-49500+)..
buiten dat dit het Katana-model '83(?) GS750S aangeeft, lijkt de kast ook op niet-Katana's gebruikt te zijn..
je zou de nmmrs op jouw kast ook 'ns kunnen opzoeken op die manier..

(btw, eerste deel van de onderdeelnmmrs (13710) heb ik zelf toegevoegd omdat dit de algemene aanduiding voor een luchtfilterkastonde rdeel lijkt te zijn.. tweede deel van het nummer heeft betrekking op het motorfietsmodel, althans de eerste 3 tekens hiervan.. ("-455**" is een 750 Kat, "-493**" een 1100 Kat ..hier (http://gs-classic.de/download/ETeile-Information01.pdf) meer info..)
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 18 mrt 2014, 01:58
En vandaag bij de RDW geweest en met succes de herinvoer doorlopen.
Lang moeten wachten, maar uiteindelijk alles in orde en spoedig de nieuwe kentekenbewijzen thuis.
Ik krijg het originele kenteken er weer op, zelfs zonder '1-tje', want daar doen ze niet meer aan tegenwoordig heb ik begrepen.

Gr. Bram

Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: arnout op 21 mrt 2014, 18:41
Apart dat je er daadwerkelijk met je motor naartoe moet..!? Als de Kat oorspronkelijk met NL's kenteken de weg op is gekomen, staan die gegeven toch gewoon ergens in de boeken? Kwestie van overtypen, kentekenbewijs uitprinten, en klaar is de BramKat.. Toch?  ???
Anyway.. Gefeli met deze stap..  [tu]  What next? Wegenbelasting & verzekering, en rijden maar?

Trws, wel een beestenboel bij de RDW zo te zien op de foto..  :D 
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: CamoKat op 21 mrt 2014, 21:20
Had ik met m'n Triumph ook .... was een NL motor ge-exporteerd naar BE en door mij weer terug gehaald naar NL.
Moest wel naar het RDW in schiedam ... maar hij hoefde niet eens de aanhanger af.
Ze willen hem gewoon in het eggie zien en de nummers controlleren.
'k heb toen ook weer her orginele NL kenteken terug gekregen ... 't papiertje dan, want de oude plaat zelf had ik van de verkoper mee gekregen ;D
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 21 mrt 2014, 21:47
Er stonden daar meerdere voor een simpele chassis/framenummer check.

Helaas moet de motor toch echt de aanhanger af, dus ook een gozer met een superlompe Harley die ze er thuis met hun tweeën op hadden gekregen...

Overigens bleek bij mijn Katana nog in de RDW database er een extra streepje in het framenummer te staan wat er niet zat, dus dat zorgde ook nog vertraging.
Dat wordt nu op de hoofdvestiging gecorrigeerd, want in Nieuwegein kregen ze het niet voor elkaar.

Verder idd een hoop moeite en geld voor een heel simpele handeling.
Herinvoer kost e 73,70, invoer uit bijv. Belgie ergens rond de E 105,- dacht ik.

Vandaag ook de voorremmen ontlucht, binnenkort maar eens een echte proefrit; hij start nu lekker vlot en loopt mooi stationair.
Wel lijk ik nog een klein olielekje te hebben bij de uitgaande schakel-as van het versnellingspedaal.
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: peterrr op 31 mrt 2014, 16:33

Wel lijk ik nog een klein olielekje te hebben bij de uitgaande schakel-as van het versnellingspedaal.

Daar hoeft als het goed is het blok niet voor uit elkaar om te vervangen, ff de koppeling er uit en dan kan je die as er via de koppelingszijde zo uit trekken.
ouwe keerring er uit, nieuwe er in en klaar is kees.

Ik ga dat van de week ff bij mijn popup katana doen. weliswaar een ander blok dan de jouwe maar ik denk dat het makkelijk te fixen is zo.
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: tomcat op 31 mrt 2014, 19:56
Wil je daar ff een paar fouwtouws van maken alstublieft??
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: peterrr op 1 apr 2014, 23:29
Wil je daar ff een paar fouwtouws van maken alstublieft??



Yes dat wil ik, zal het dan wel ff in het project topic plaatsen als het klusje geklaard is.

 ;D
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: Spike op 2 apr 2014, 12:57
Kun je die er niet gewoon uithalen van buiten uit en er een nieuwe intikken?
Kan met de GSX-R namelijk wel... :-X
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: arnout op 2 apr 2014, 21:24
Kun je die er niet gewoon uithalen van buiten uit en er een nieuwe intikken?
Kan met de GSX-R namelijk wel... :-X

Punt is dat je moeilijk grip krijgt op die keerring van de buitenkant.. Als je geen zin hebt om de koppeling eruit te vissen om zodoende de versnellings-as eruit te trekken, is het wellicht een poging waard om 2 gaatjes in de keerring te boren waarin je dan iets van parkertjes kunt schroeven o.i.d.. Met een stevige tang kun je dan mogelijk hierop grip krijgen en mogelijk de keerring eruit trekken..
Let wel, ik heb het nooit geprobeerd op deze manier, maar zou er zeker een poging aan wagen.. Als 't niet lukt kun je altijd alsnog die as eruit halen..

Maar "wie immer ohne Gewaehr", oftewel op eigen risico.. Mocht je uitschieten met die boor of anderszins dingen kapot maken bij het uitvoeren van deze actie, dan is deze post natuurlijk snel verschwunden..  [devil]
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: Spike op 3 apr 2014, 14:13
Wat Arnout zegt.
Ik heb het bij de GSX-R met een kleine schroevendraaier gedaan. Doorheen geprikt en er uit gewipt.
Wel uitkijken als je bijv. boort, dat er geen deeltjes van de keerring het blok in valt. Vandaar dat ik voor prikken had gekozen.
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: peterrr op 8 apr 2014, 22:49
Ik heb het gister nog gefixt, koppeling er uit, as er uit, keerring er uit, keerring er in, as er in, koppeling er in.
Was eigenlijk zo klaar,

Maar je kan inderdaad ook wel de keerring er uit krijgen zonder de koppeling en de as er uit te krijgen, maar ik had de koppelingsdeksel er toch al af liggen. 

Zal binnenkort wat foto's plaatsen ;D
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: Spike op 9 apr 2014, 14:53
 [tu]
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 21 apr 2014, 18:37
Ik heb hier (http://www.katanaclub.nl/forum/index.php?topic=220.0) wat foto's van het olieseal gezet!

gr. Bram
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 17 mei 2014, 23:14
Ik ga eind volgende week met de Katana op motorvakantie in Schotland, en intussen wat voorbereidingen aan het treffen.
Wat proefkilometers gemaakt en intussen wat bepakking aan het passen.
Een fraaie Ortlieb tanktas gekocht en mijn 60l rugtas van het werk achterop, dit gaat wel werken.

(http://i.imgur.com/wIRNBZ7l.jpg)

Ik wil nog wel eens een specialist laten luisteren naar mijn blok om wat geluiden te verifieren, maar misschien ben ik wel gewoon te kritisch en heb ik de laatste tijd teveel met moderne techniek beziggehouden :)

In ieder geval hoop ik dat hij de 8 dagen Schotland net zo goed doorkomt als nu de eerste 150 km's in Nederland!

gr. Bram
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: arnout op 18 mei 2014, 15:38
Okeedan..! ..Ziet er goed uit!  [tu]


Een fraaie Ortlieb tanktas gekocht en mijn 60l rugtas van het werk achterop, dit gaat wel werken.

Schotland hmm? Je rugzak is wel waterdicht?  ;D Gebruik zelf altijd plastic zakken om spulletjes droog te houden in een grote tas en ook om e.e.a. wat gegroepeerd te houden..

Ik wil nog wel eens een specialist laten luisteren naar mijn blok om wat geluiden te verifieren, maar misschien ben ik wel gewoon te kritisch en heb ik de laatste tijd teveel met moderne techniek beziggehouden :)

Tja, een luchtgekoeld blok is altijd vrij rumoerig in vergelijking tot een watergekoeld blok, en naar sommige klappergeluidjes kun je blijven speuren tot je 't blok tot op 't laatste schroefje hebt geinspecteerd en er desondanks toch gewoon de klok mee rondrijden..  :-\
aanvulling:
Klapperende vlakschuifcarburate urs op een GSX-blok schroeven helpt trws goed tegen vreemde-geluidjes-paranoia.. Deze overstemmen gewoon ieder mogelijk verdacht rateltje..  ;D (totdat er natuurlijk echt iets goed mis gaat..  :-X )
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 18 mei 2014, 22:05
Citaat
Schotland hmm? Je rugzak is wel waterdicht?   Gebruik zelf altijd plastic zakken om spulletjes droog te houden in een grote tas en ook om e.e.a. wat gegroepeerd te houden..

Gelukkig heeft de baas mij ook nog een bijpassende regenhoes gegeven die ik, als het echt hard gaat regenen, over de rugzak heen kan spannen :)

Eerste tankbeurt 155km en 9,7liter benzine.

Bij hoeveel liter moet de tank zo ongeveer op reserve?

Gr. Bram
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: Pat op 19 mei 2014, 09:41
Gewoon de dagteller bijhouden en om de 300km tanken, hebbie altijd genoeg peut in je tank zitten. 8) 8) 8)
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: Spike op 19 mei 2014, 16:58
 :o 300? Ga je dat redden op 1 tank?
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 19 mei 2014, 21:52
:o 300? Ga je dat redden op 1 tank?

Ik ga het in Schotland in ieder geval niet testen :)

Daar tank ik gewoon als ik na 150km een pomp tegenkom  8)
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: Pat op 19 mei 2014, 23:32
Je haalt ongeveer 1 op 15.79 je tank is 22 liter. 
22 maal 15,79 is naar mijn weten 347 km en een beetje, dus met 300 km tanken hou je iedere keer zat peut over, kan je het gas nog goed opentrekken ook af en toe  8) [tu] [tu]
Bij mijn 1100's haal ik ongeveer 1 op 12 /14 maar dan trek ik ze wel goed open . 8) 8)
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: arnout op 19 mei 2014, 23:51
Eerste tankbeurt 155km en 9,7liter benzine.
Bij hoeveel liter moet de tank zo ongeveer op reserve?

Vlgs de spec is de Katana tank 22l groot waarvan 5l reserve..
Dussch.. 17 liters voordat de kraan omgezet moet worden.. Met jouw gemeten verbuik kom je dan 155/9,7x17= 271,65km ver.. Op reserve dan nog 79,9km maar het is de vraag of de tank sowieso wel helemaal "droog" gereden kan worden..
Verder is het verbruik natuurlijk afhankelijk van het soort km's je aflegt (toeren, stad, knallen op de autobahn, dijkritje, etc..)
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: arnout op 21 mei 2014, 22:12
Ha Pat, je was me net even voor..!  ;)

..dus met 300 km tanken hou je iedere keer zat peut over..

Tja, zelf rij ik niet echt op m'n gemak meer rond zodra de kraan op reserve is gedraaid..  :-[
Het is altijd de vraag hoe ver je nu werkelijk komt op die reservevoorraad..  :-\
Heb verder met het electrotankontroest en en naspoelen al snel gemerkt dat het lang niet simpel is om alle vloeistof uit de tank te krijgen.. Je moet de tank dan echt allerlei kanten op blijven kiepen..
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 26 mei 2014, 23:48
Intussen een 700km in Schotland afgelegd.
Er wordt niet heel hard gereden, daar lenen zich de wegen, de omstandigheden en het verkeer ook niet echt voor.
Ook is mijn reisgenoot op een 1972 Laverda 750S, dus op de provinciale wegen is het 80-90, op de motorways 100-110 km/hr. Tot mijn verbazing klok ik hier een verbruik van rond de 1:20, bizar zuinig. Moet ik toch eens naar kijken of dat niet te arm is (alle sproiermaten zijn conform specs, carbs zijn schoon). Trekt verder goed en rijdt erg prettig.

Verder had ik vandaag na wat mooi stuurwerk van ongeveer 60 km lang op een erg bochtig en heuvelachtig weggetje, dat mijn neutraallampje soms flikkerde terwijl die in de versnelling stond.
Daarna op de doorgaande weg niet meer gezien, apart.

Oliepeilen, als die helemaal koud is en op de middenbok staat, hoe hoog moet dan het peil zijn?
Volgens mij zegt de manual oliepeil meten als die een minuut heeft gelopen.

Groeten uit Schotland!
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: arnout op 27 mei 2014, 19:29
Intussen een 700km in Schotland afgelegd.

Okeedan..! Mogelijk heb je daarbij beter weer gehad dan wij hier in NL (vandaag iig continu regen..)

Oliepeilen, als die helemaal koud is en op de middenbok staat, hoe hoog moet dan het peil zijn?
Volgens mij zegt de manual oliepeil meten als die een minuut heeft gelopen.

Euh.. oliepeilen op de middenbok lijkt me sowieso niet de bedoeling want is de achterkant een flink stuk omhoog gehesen.. (al is die helling van het blok dan niet veel anders dan bij Katana's/GSX-en met andere/kortere voorvork..  :-\ )
Oliepeil warm of koud? Zou niet veel verschil mogen maken methinks..  ??? Bij de start gaat het oliepeil trws wel effe alle kanten op, dus pas door 't glaasje kijken nadat het blok even heeft kunnen lopen en de olie zich rond heeft laten pompen..

Exact peil is echter wrs niet eens zo belangrijk (tenzij veel te hoog of veel te laag) en is nuttiger om daarmee een olieverbruik enigszins in de gaten te houden.. Daarbij moet je dan wel de controle-situatie steeds constant weten te houden (motor exact rechtop houden en op vlak wegdek, en altijd checken bij koud OF warm blok)..

Goed.. Veel rijplezier verder in Schotland, en wel foto's maken daarzo, hè?  ;)
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 8 jun 2014, 22:46
Nog een paar Schotland motorplaatjes:

Bijna op reis terug, wachten voor de ferry in Newcastle, design 1970 Laverda vs 1982 Suzuki:
(http://i.imgur.com/AwBaPKdl.jpg)

Ergens aan de westkust richting Kennacraig:
(http://i.imgur.com/k9InUIRl.jpg)

Ergens in het midden van Schotland richting Edinburgh, Highlands:
(http://i.imgur.com/IPhdBKSl.jpg)

Voor een ieder die eens meerdere dagen heerlijk wil sturen over rustige, bochtige, heuvelachtige wegen, met prima asfalt, goede markeringen en prachtige omgeving, is dat Schotland een echte aanrader!
Verder aardige mensen, lekker eten, bier en whisky!

gr. Bram

Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: tomcat op 8 jun 2014, 23:01
Hoi Bram,

Leuke foto's. Mooi daar in schotland. Laverda is een mooie fiets maar tegen het design van de Katana kan niets op...........wat mij betreft dan  ;D
Deze tas achterop, (speedpack?) bevalt dat?
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 8 jun 2014, 23:33
Qua bagage hadden we de volgende spullen bij ons:

Op de Laverda een cheapo tanktas, maar prima ding. Niet echt op waterdichtheid getest omdat we eigenlijk amper regen hebben gehad.
Achterop liggen Ortlieb Speedbags, totaal 46liter. Lag prima, met rolsluiting, nette oplossing.

Op de Katana een Ortlieb tanktas. Duur ding, maar ik kon er eentje 2e hands scoren.
Lag prima, met rolsluiting, moet helemaal waterdicht zijn. Hier had ik al mijn papieren, geld, toilettas, extra handschoenen en afdekhoes voor de rugtas in zitten.
Achter heb ik een 60liter rugtas gelegd. In de daypacks aan de zijkanten zat gereedschap, olie en wat ander technisch grut, het middenvak voor kleding.
De rugtas had ik met de schouderhengsel om de achterlicht-stengels gedaan, strak getrokken en met twee extra spanbanden als strak naar voor en beneden getrokken aan de schokbreker-ophanging. Lag als een huis en dus lekker geen rugtas de hele reis op je schouders.

Als ik nog 2e hands Ortlieb bagagetassen vind, koop ik ze misschien, voor nu is dit een prima combinatie.
We hebben overigens alleen B en B's gedaan, dus geen kampeergedoe  :P

In totaal zo'n 2000km getoerd zo.

gr. bram
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 19 jul 2015, 12:11
Vanwege een drukke tijd maar niet aan motorrijden toegekomen dit voorjaar en begin zomer.
Nu er wel tijd is vrijgekomen, ben ik begonnen om de Katana (en andere motoren), weer rijklaar te maken.
Om bij de accu van de Katana te komen, heb ik de luchtfilterbehuizin g verwijderd. Het viel me op toen ik deze behuizing weglegde, dat deze nogal rammelde; alsof er steentjes in zaten.
Luchtfilter eruit gehaald en wat zie ik; stukjes brood en halve eikeltjes!
Kennelijk heeft deze winter een eekhoorn intrek genomen in mijn luchtfilterhuis, via de aanzuigbuis zou die dan naar binnen zijn geslopen:

(http://i.imgur.com/KUAM5LZl.jpg)

Uiteraard alles schoongemaakt en na het bijvullen van een beetje gedestilleerd water kon de accu weer worden terug geplaatst .

Overigens wilde de Katana nog niet direct starten.
Ondanks dat ik fuel stabilizer aan de tank heb toegevoegd, ben ik bang dat de benzine wat verouderd is.

gr. bram
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: arnout op 19 jul 2015, 17:37
Haha..! Zo'n luchtfilterhuis lijkt idd een perfect overwinteringsnest voor een knaagdier..  :D

Overigens wilde de Katana nog niet direct starten.
Ondanks dat ik fuel stabilizer aan de tank heb toegevoegd, ben ik bang dat de benzine wat verouderd is.

Verouderde benzine zou idd goed het startprobleem veroorzaken.. (ik ben zelf niet zo onder de indruk van toevoegingsproducte n voor benz. danwel olie..  ::) )
Even een apart tankje (oude plastic fles met slangetje naar de carbs) met verse benzine gebruiken en zien of de fiets dan wil starten.. (Vlotterkamers best eerst even aftappen, want die zitten nog vol met die oude meuk)..
Verder zou ik nog een olie+filer wisselbeurt doen als je dat voor de winter tenminste nog niet gedaan had (al zit die olie er wrs nog niet zo veel km's in..?)
Verders even naar de bougies kijken, en als de fiets maar blijft weigeren te starten, ook even checken op vonkjes..
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: peterrr op 20 jul 2015, 21:58
Bij m'n vorige 1100 had ik ook een keer het probleem van niet gelijk starten.
In de vlotterbakjes zitten kleine kanaaltjes die wat met de choke te maken hebben, zodat ie wat extra peut krijgt... toen ik die weer vrij had was het starten lopen.
Sowieso is het nooit verkeerd de carburateurs een keer flink schoon te maken en hier en daar een nieuw rubbertje of pakking te plaatsen.
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 23 jul 2015, 14:17
Het is toch een gebrekkige accu geweest.

Vandaag met de startkabels aan de auto was het wel direct starten, terwijl die met z'n eigen volgeladen accu niet aansloeg.
Ongeveer 50km gereden, leuk om weer eens te doen. Komend weekend eens kijken of die accu nog wat waard is. Banden verder weer op spanning gezet en alles deed het nog prima.
Wel fijn dat ik geen carburateurs hoef af te bouwen, had ik niet zo'n zin in :)

(http://i.imgur.com/DwZvfCkl.jpg)

Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: Spike op 23 jul 2015, 14:45
 [tu]
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: tomcat op 23 jul 2015, 14:52
Kijk dat is wel zo fijn Bram, en dan nu weer gauw lekker rijden  ;D
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: trac op 23 apr 2017, 20:55
Vandaag de Katana maar weer eens opgestart.

Even laten lopen op Aspen 4 takt om alle mogelijke verontreinigingen op te lossen.
Het was gelukkig starten en lopen.

Klein lekje volgens mij vanaf de vlotterbak-afdichting van carb # 4, maar dat stopte later.
Toch zal ik eens die afdichtingen vervangen, zo soepel voelen ze niet meer aan.

Stukje getoerd en even paar foto's in het bos.

(http://i64.tinypic.com/1448vo8.jpg)

(http://i68.tinypic.com/2v99edc.jpg)

gr. Bram
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: arnout op 24 apr 2017, 17:22
..Stukje getoerd en even paar foto's in het bos.
..

Dat ziet er weer fris&fruitig uit..  :)
Wel jammer van toeren door bos(- en ook rivieren)landschap dat er vaak natuurspul aan je motor blijft kleven..  :-\
Titel: Re: Trac met 1982 GSX750S Katana
Bericht door: loos op 22 dec 2017, 17:54
Wat een vreselijke mooie brommer. Wat een plaatje. Dat is toch echt een koopje 2200 euro, of ben ik niet goed op de hoogte van de prijzen ?? ik zou hem zo meenemen voor die prijs.

Veel suc6 ermee.

gr. Ludwig Loos