Trac met 1982 GSX750S Katana

Nieuws:

 

Auteur Topic: Trac met 1982 GSX750S Katana  (gelezen 25054 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

  • No avatar
  • ***
14 jul 2013, 12:23
Hallo allemaal,

Ik ben ooit met de Suzuki's begonnen toen ik eenmaal 'zwaar' mocht rijden.
Toen een fraaie 1986 GSX-R 750 gekocht, waar ik er intussen twee extra van heb.

Toch heeft de Katana mij altijd geboeid qua design en wil ik er zeker nog eens eentje hebben.
Een tijdje geleden attendeerde mijn broer mij op een te koop staande 1982 GSX750s Katana in Belgie. Bleek een Nederlandse motor te zijn die net uitgevoerd was.
Zie ook de plaatjes:





Ik ben bij de motor geweest en ook een proefritje op gemaakt, echt wel gaaf rijden zo'n ding!
Hebben jullie met jullie Katana ervaring nog punten waar ik extra op kan letten en nog iets over de waarde kunnen roepen?
Volgens mij is dat zwarte onder de koplamp niet origineel, maar verder ziet de motor er erg netjes uit, vooral ook de uitlaat.
Ik moet hem ook nog invoeren natuurlijk, maar kan dan wel de oude kenteken terugkrijgen, wel met zo'n 1'tje erop dan.

Bedankt alvast,

Bram
« Laatst bewerkt op: 2 sep 2013, 09:55 door trac »

  • ****
14 jul 2013, 13:44
Hallo Bram,

Zo, die Katana ziet er wel erg netjes uit zo in eerste instantie op de foto!  :D
Dat zwart hoort daar volgens mij inderdaad ook niet, maar staat niet lelijk. Is kuip daar gerepareerd? Ook de valbeugels zijn niet origineel (maar wellicht wel nuttig?) en het chrome op de luchtfilterbak ook niet. Maar verder lijkt ie me behoorlijk origineel en netjes. Waarde kan ik eigenlijk niets over zeggen, ze worden steeds exclusiever, zeker in een fatsoenlijke staat. Belangrijk lijkt me wel of alle specifieke Katana zaken in orde zijn, buddy, tank en tellerunit. Slijtage delen gelden de gebruikelijke zaken voor die je bij iedere motor hebt. Maar een tellerset bijvoorbeeld is denk ik niet simpel aan te komen.
Veel succes met wikken en wegen.
(Wat vragen ze ervoor???)
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
14 jul 2013, 18:16
hoi & welkom Bram!

de 750 die je op het oog hebt ziet er idd zeer mooi uit..
het lijkt me wel dat 'ie is overgespoten (zijdeksels iets andere tint, kontje meestal donker blauw (niet altijd), zwarte onderkant vrsptbrd, en de eerder genoemde puntjes).. maar dat hoeft natuurlijk helemaal geen minpuntje te zijn..
wel is het een indicatie dat de machine uit elkaar is geweest..
verder is opvallend dat de uitlaten incl. dempers er puntgaaf uitzien (origineel of vervanging?).. dit zal duidelijk meetellen in de verkoopprijs..

waarop letten? de GSX750-blokken zijn vrij betrouwbaar, alleen hadden sommige blokken versleten krukaslagers..
met mijn oude GSX750 (zelfde blok) was niks mis met de krukas, maar had een versleten naaldlager in de koppeling dat bij stevig de koppling op laten komen resulteerde in een schrapend geluid (kopp. korf tegen carter).. dus dat zou ik altijd effe testen bij een proefrit..
verders bij oude GSX-en altijd zwetende koppakkingen.. niet erg maar wel vervelend op zo'n mooie Kat.. (wel een handig puntje om af te dingen, want arbeids/onderdeel-kosten zijn niet gering om dit te verhelpen..)

en niet te vergeten punt voor oude GSX-en: het oplaadcircuit.. de Suzuki spnngsrglr is een gebrekkig ding en gaat snel kapot (en neemt dan de dynamo en accu mee in z'n ondergang..) ..bij een korte proefrit merk je daar niks van, want dan zetten ze er natuurlijk een verse opgeladen accu in..  ::)  dusss.. effe wat langer op pad ermee, incl. een stop onderweg..
indicatie bij een motor in de showroom (als je er bij kunt tenminste) : gesmolten isolatie van de bedrading (of stekkers) tussen dynamo en spnngsrglr.. opnieuw een afdingpuntje, want deze onderdelen zijn duurrr..
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
14 jul 2013, 23:18
Welkom Bram
Mooie kat zo op de foto, als die je bevalt meenemen zou ik zeggen [tu] [tu] [tu]
Katana1100sz  Katana1100sz

  • No avatar
  • ***
15 jul 2013, 00:47
Bedankt voor jullie snelle reacties! Wordt gewaardeerd.

Ook aan de lak dacht ik al te zien (ook op het kontje) dat er hier en daar toch wat overgespoten is, maar dat hoeft inderdaad geen probleem te zijn, het is verder allemaal wel netjes gedaan. Over dat zwarte hoekje op het voorspatbord, twijfelde ik al, wist niet of dat nou voor de 1100 was, of ook voor de 750.

Over de betrouwbaarheid van de blokken heb ik intussen ook genoeg ervaring met de GSX-R oliekoelers en weet ook wat ze daar met de (drag)race aan tunen, lijken bijna niet kapot te kunnen :)

Ik kwam met afdingen niet lager dan e 2200,-, wel met afstellen/synchroniseren van de carburateurs en nieuwe accu.

Deze motor staat nota bene in een kledingzaak als 'pasmotor', zodat je even kan zitten als je een nieuwe motorbroek gekocht hebt.
Een Katana verdient toch een beter lot, niet :)

gr. Bram

  • No avatar
  • ***
17 aug 2013, 00:42
Vandaag dan eindelijk de motor op kunnen halen.
Wat afspraken met de verkopende motorzaak werden niet helemaal nagekomen, nu de motor voor een lager bedrag kunnen meekrijgen zonder het afsproken werk. Dat deed ik sowieso al liever zelf, dus mooi wat geld kunnen besparen.
In ieder geval ziet ie er zeker netjes uit, de uitlaten lijken wel nieuw.
Ik verwacht dat deze motor een opknapbeurt heeft gehad ergens in de laatste paar jaren, maar het resultaat is netjes. Ik ga natuurlijk wel een paar dingetjes nalopen, maar verder voor nu wel happy hoe die er bijstaat.

Wat foto's:

Ophalen in Belgie:


Veilig aangekomen op de Veluwe:


Die uitlaat lijkt wel nieuw!


Alleen voor dit logo moet je eigenlijk een Katana hebben :)


En nog een paar foto's:








De motor komt uit Nederland, ergens uit Friesland dacht ik. Originele kenteken weet ik van de export papieren en zal ik nog even posten, wellicht kent iemand deze Katana wel?

  • No avatar
  • ***
17 aug 2013, 00:56
Als ik trouwens de post van Arnoud lees in het intro topic van Appie dan komt mijn model overeen met de tekening van de '1982 GSX750SX (export)'.
Die heeft niet het zwarte hoekje op het voorspatbord en een geheel blauw(achtig) zadel. Ik zal ook mijn framenummer eens checken.

gr. Bram

  • ***
17 aug 2013, 08:41
ziet er heel netjes uit  [tu] [tu] [tu] [tu] heel veel rijplezier ermee.
Katana1100sz  Katana1100sz

  • ***
17 aug 2013, 11:35
Mooi ding. Op naar het RDW en rijden maar  ;D
Katana ni rei

  • *****
17 aug 2013, 22:44
gefeli met de nu dan definitieve aanschaf van de 750 Kat..  [tu]

hij ziet er op deze nieuwe plaatjes zogoedals puntgaaf uit..
heb je er stiekem al een stukje op gereden hier in NL?   ;D

Originele kenteken weet ik van de export papieren en zal ik nog even posten, wellicht kent iemand deze Katana wel?

een kentekennmmr zal nodig zijn voor verdere indentificatie, tenzij die laatste NL-se eigenaar het huidige spuitwerk heeft gedaan natuurlijk..

met het posten van kentekens ben ik echter zelf echter altijd wat terughoudend.. wellicht ten onrechte (kenteken-info is sowieso online van de RDW beschikbaar..) maar ik wil geen enkele kans -hoe klein danook- op misbruik bieden..
voor je eigen kenteken moet/mag je dit natuurlijk helemaal zelf bepalen..   :P

wat zijn de verdere plannen met de Kat? regelmatig mee rijden of in de woonkamer neerzetten als pronkstuk?  ;D
nadeel van zo'n nette en complete Kataan is natuurlijk wel dat je er eigenlijk niks aan mag/kan veranderen qua modificaties..  ;)
maargoed.. eerst maar eens verder onderzoeken wat de werkelijke staat van de fiets is en of er dingen vervangen moeten worden (olie/accu/banden/remleidingen/etc).. zoals eerder gepost, is het laadcircuit een bekend zwak punt.. dus zeker ook een puntje om te checken..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
18 aug 2013, 11:14
Bedankt voor de reacties!

@Arnout: deze blijft inderdaad helemaal zo origineel en standaard als mogelijk. Ik heb een aardige collectie oude auto's en motoren waarbij sommige aardig verbouwd/gerestaureerd zijn, deze zou zonde zijn om er veel aan te wijzigen. Sterker nog, op dit moment ook zeker niet op zoek naar nog een project erbij haha.

Ik ben nog bezig om een circuitmotor te maken op basis van een 1985 GSX-R750, daar kan ik wel weer de nodige creativiteit in kwijt ook.
Deze gaat verder op kenteken, en zal zo af en toe een ritje gaan maken; mijn broer heeft een oude Ducati 900SD Darmah, plannen zijn om volgend jaar een motorvakantie te maken op deze twee oude sport/tour motoren :)

Deze motor heeft kenteken gehad van MF-42-DZ en kwam uit Nijland, iets boven Sneek.
Framenummer begint met GR71AD-101xxx, eerste toelating in Nederland op 30-07-1982.
Jammer dat die in Februari is uitgevoerd, in April heb ik hem gekocht haha, nou ja, niks meer aan te doen.
Ik kan eens kijken of ik de voormalig eigenaar nog kan contacten.

Verder even wat actie ondernemen om een werkplaatshandboek te kopen en een partnummer overzicht (microfiche.
Ik was hier http://www.katanacentral.co.uk/themodels/manuals.asp nog aan het kijken welke manuals ze hebben.
Iemand nog andere tips?

gr. Bram

  • *****
18 aug 2013, 21:14
..Verder even wat actie ondernemen om een werkplaatshandboek te kopen en een partnummer overzicht (microfiche.
..
Iemand nog andere tips?

sure.. kijk 'ns op de site.. :D  (onder "links" en "service manual" en "fiches"..)
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
18 aug 2013, 21:59
Die had ik al gevonden inderdaad, maar alleen het supplement staat gescand toch?
Ik wilde ook het standaard handboek hebben, maar uit het supplement kan ik denk ik ook al wel wat goede info betrekken.

Thanks!

Bram

  • *****
18 aug 2013, 23:59
Die had ik al gevonden inderdaad, maar alleen het supplement staat gescand toch?
Ik wilde ook het standaard handboek hebben, maar uit het supplement kan ik denk ik ook al wel wat goede info betrekken.

nog een klein stukkie naar beneden scrollen.. alwaar u een hele lijst met nummers van werkplaatschhandboe ken zult aantreffen, waarvan enkele voorzien van een snelkoppeling die u zullen verdergeleiden naar een webplaats alwaar de daadwerkelijke digitale versie ter inzage gereedstaat en/of naar keuze neergeladen kan worden..
ofzo..  ;D
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
20 aug 2013, 12:15
Feli!!!
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190