gs650g gered van de sloop

Nieuws:

 

Auteur Topic: gs650g gered van de sloop  (gelezen 3366 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • *
6 okt 2020, 12:41
Hallo,
ik werk op het motor forum op de hoogte gebracht van de club.
Dus hier ben ik dan met een gs650g die klaar stond om gesloopt te worden.
Ik had een paar niet zo scherpe foto's gezien maar voor de prijs kon ik hem niet laten staan.
De eigenaar gaf duidelijk aan dat de motor niet start en dat hij klaar stond om te slopen.
Spannend

de mooie kant


de kant met enkele ontbrekende stukken


Eerst de bougies eruit gehaald en als bij wonder draait de motor met de hand rond. De vinger eens boven het bougiegat en op alle cilinders was er wel wat druk.
Er zit geen batterij bij de motor. Maar met een paar startkabels kan je wel iets doen. Contact op, alle controle lampjes branden, de toeter werkt en de startmotor krijgt het blokje (zonder bougies) mooi rond. De oude olie eraf en verder demonteren.
De remolie zit er al een tijdje in. Maar ziet er al bij al nog goed uit.
De remklauwen zitten mooi los. De remblokken zijn als nieuw. Vooraan en ook achteraan.
De banden werden geproduceerd in 2009 en hebben weinig km gereden.
De carburators zien er aan de buitenkant netjes uit. Er is 1 vlotterkamer die helemaal droog is. En 1 sproeier die zeker verstopt zit. De dichtingen tussen de carburatoren lekt. De membramen lijken allemaal in orde. De schuiven gaan soepel op en neer.
Hoe meer ik demonteer hoe meer ik de indruk krijg dat iemand deze motor helemaal in orde gezet heeft, er korte tijd mee gereden heeft en dat de motor dan aan de kant gezet is.




Wat hebben we dan wel gevonden?
enkele ontbrekende stukken, een kapotte behuizing van de koplamp, de beugel van de km teller was krom (is ondertussen al terug in orde)
 Een beetje roest in de tank en een verstorven luchtfilter.

Er zitten zwitserse papieren bij de motor.  Op het oude inschrijvingsbewijs staat een naam en een adres. Na een klein rondje internet en 1 facebook bericht. Krijg ik een bericht terug. Iemand kent de man en zal mijn mail adres doorgeven. Nog geen half uur later een berichtje van de vorige eigenaar. Hij kocht de motor, liet hem helemaal in orde zetten. Reed er 6 weken mee en viel dan tegen 40km/h op de linkerkant. Resultaat aan de motor bijna niets te zien maar zijn voet op 4 plaatsen gebroken. Hij verkocht de motor maar weet niet mee aan wie of waar de motor naartoe ging. De motor was compleet en in goede staat toen hij hem verkocht....

Wat ben ik van plan:
carburators reinigen, nieuwe bougies, nieuwe olie, verse remolie nieuwe filters, nieuwe banden, nieuwe batterij. De tank proper maken. Ergens een rechter uitlaat en de andere ontbrekende delen zoeken.

Nummerplaat aanvragen (dus de invoerprocedure doorlopen in Belgie) en rijden

Tips om het roest uit de tank te halen en de tank te behandelen zijn zeker welkom.






  • *****
6 okt 2020, 19:51
Hallo Wouter, en welkom hier bij de KatanaClub!

Wow.. Je valt meteen lekker met de deur in huis met dit eerste/introductie-bericht! Foto's en goed verhaal, I like it [tu]
Verder is het ook wel opmerkelijk dat je de tweede in korte tijd bent die zich hier aanmeldt met een 650 Katana opknappert. Een nieuwe hype, of wellicht is er ergens een artikel over de GS650G verschenen?

Je aanschaf klinkt zeker als een motor die zonder al te veel moeite weer rijdbaar gemaakt kan worden. Als je verder van dit project verslag zal doen, dan is dat wellicht het best op z'n plaats onder sub-forum Projecten.

Anyway..
Je hebt al een goed werkplan opgesteld, maar daarbij zou ik toch ook zeker even heel kritisch naar de remleidingen kijken. Als dit nl. nog de originele leidingen zijn zou ik die iig zeker vervangen.
Banden van 2009 lijken me eigenlijk ook te oud, maar voor een paar proefritjes zal het zeker nog wel kunnen.

W.b. ontroesting van de tank bestaan er verschillende aanpakmethodes die ook wel aanvullend op elkaar toegepast kunnen worden. Vooral vroeger vulde men de tank hiertoe dan deels met diesel en een losse (hangslot)ketting of lading moeren aan een snoer, om vervolgens d.m.v. langdurig schudden grotere roestaankoek los te werken.
Dit werkt eigenlijk alleen als voorbehandeling, en er bestaat ook een risico dat zwaarder schud-materie kleine putjes in het dunne staal van de tank achterlaat.
Elektrolyse werkt dan beter (en kost veel minder inspanning). M.b.v. een zoutoplossing in de tank en een stroombron breng je een elektro-chemisch proces op gang waarbij de roest in je tank wordt "opgegeten". Ik heb dit zelf al 'ns een keer geprobeerd bij de tank van m'n eigen Kat, en het bleek goed te werken (al had ik de boel wrs beter nog wat langer laten staan).
Veel info valt hierover ook verder op internet te vinden, o.a. op het motor-forum.
Als 3e is er nog de -letterlijk- chemische oplossing, het vullen met een roestoplossend middel dat je bij gespecialiseerde (auto)lak-bedrijven kunt vinden. Ik ben hier zelf niet zo in thuis (maar weet dat er vele merken en methodes w.d.b. bestaan), en hoor soms goede berichten hierover. Uiteraard zul je nogal wat nodig hebben om een hele tank te vullen, maar mogelijk kun je dergelijk spul geconcentreerd kopen om vervolgens te verdunnen. (Je zit na afloop dan wel opgescheept met 20l chemisch afval dat je weg moet brengen naar daartoe bestemde instanties (in NL: de milieustraat). De natriumcarbonaatopl ossing van het elektrolyse-proces kun je daarentegen na de behandeling gewoon door de wc spoelen.

Right.. Anderen hebben ongetwijfeld nog meer tips en ervaringen.  ;)
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
7 okt 2020, 08:38
Welkom!
Schoonmaakazijn doet ook wonderen.
En heb je de tank schoon dan mik je het over het onkruid in de achtertuin.
2 vliegen in 1 klap... [tu]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • No avatar
  • *
7 okt 2020, 15:02
Hallo Wouter, en welkom hier bij de KatanaClub!

Wow.. Je valt meteen lekker met de deur in huis met dit eerste/introductie-bericht! Foto's en goed verhaal, I like it [tu]
Verder is het ook wel opmerkelijk dat je de tweede in korte tijd bent die zich hier aanmeldt met een 650 Katana opknappert. Een nieuwe hype, of wellicht is er ergens een artikel over de GS650G verschenen?

Ik heb geen weet van een hype of een artikel.  Ongeveer 10jaar geleden heb ik eens een gs500m opgeknapt en een jaartje of 2 mee rondgereden.  Zeer plezant. Maar op een bepaald moment stonden er teveel motoren en werd deze verkocht.  Ik was niet echt op zoek naar een motor maar toen ik de foto's en de prijs van de 650 zag staan kon ik het niet laten.


Je aanschaf klinkt zeker als een motor die zonder al te veel moeite weer rijdbaar gemaakt kan worden. Als je verder van dit project verslag zal doen, dan is dat wellicht het best op z'n plaats onder sub-forum Projecten.

Komt in orde.


Anyway..
Je hebt al een goed werkplan opgesteld, maar daarbij zou ik toch ook zeker even heel kritisch naar de remleidingen kijken. Als dit nl. nog de originele leidingen zijn zou ik die iig zeker vervangen.
Banden van 2009 lijken me eigenlijk ook te oud, maar voor een paar proefritjes zal het zeker nog wel kunnen.

De banden gaan er zeker af.  Daar zitten al heel veel kleine scheurtjes in.
De remleidingen heb ik nog niet van dichtbij bekeken maar zelfs na 10 jaar is het waarschijnlijk geen slecht gedacht om deze te vervangen.



  • ****
7 okt 2020, 20:03
Dag Wouter,

Mooi om je ook hier weer te treffen. Welkom.
Ik wens je veel succes met de restauratie/reparaties.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
7 okt 2020, 21:47
..
Schoonmaakazijn doet ook wonderen.
En heb je de tank schoon dan mik je het over het onkruid in de achtertuin.
2 vliegen in 1 klap... [tu]

Idd, schoonmaakazijn heb ik ook wel 'ns gebruikt voor kleinspul (geen tank echter), maar enig geduld is dan wel vereist. Schoonmaakazijn uit de winkel is danook sterk verdund azijnzuur.
Ik heb nog 'ns door gegoogle-ed en kwam toen uit op fosforzuur. Dit zit ook in de meeste chemische ontroestmiddelen, en als werkend bestanddeel kun je dat ook gewoon "los" gebruiken. Op die manier is het een stuk goedkoper als ontroestproducten maar nog wel 10x zo duur geld alsdanwanneer schoonmaakazijn.
Toch lijkt dit spul veelbelovend want het zet (in juiste concentratie) alleen roest (ijzeroxide) om in ijzerfosfaat (zwart), en is w.d.b. zowel effectief en veilig voor je onderdelen.

Verder nog vergeten te benoemen dat na ontroesten je de tank rap weer zal gaan roesten, en dus z.s.m. ingevet moet worden met dunne olie ofzo òf meteen met een tanksealer moet worden behandeld.
W.b. tanksealerts heb ik zelf tamelijk goede ervaringen met POR-15, en als kit wordt daarbij ook "metal prep" meegeleverd dat zeer wrs gewoon een soort fosforzuuroplossing zal zijn.
De kunst van het goed toepassen van zo'n tanksealer bestaat trws uit goede voorbehandeling (vlgs instructies) en vooral voldoende sealer kopen zodat bij het draaien/kantelen ieder hoekje daadwerkelijk bedekt zal worden.
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
9 okt 2020, 10:19
Welkom Wouter!
Mooi dat je de katana van de sloop hebt kunnen redden [tu]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL