Nieuws:

 

Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 2 apr 2024, 02:58 »
Right.. Terwijl minder fijne dingen van het leven plaatsvinden, heb ik af-en-toe toch de tijd&aandacht gevonden om wat aan de EFE te klussen.
En hoewel allerlei onderhoudsbeurtwerk eigenlijk aandacht nodig heeft, is "maken" of "verbeteren" natuurlijk veel leuker.  [yes] En daarom aan de slag geweest om inmiddels overmatig geworden speling uit het schakelgebeuren te halen.



Hiertoe het uitgelubberde scharnierpunt vernieuwd o.a. door een bronzen lagerbusje toe te voegen hierin. Om het gat in het pedaal hiervoor uit te draaien moest ik echter wel eerst het pedaal doormidden zagen zodat dit in de klauwplaat van de draaibank paste.. Niet optimaal, maar naderhand was e.e.a.vrij rap weer samengelast.

Tegelijkertijd ook de slechte uitlijning van de schakelstang opgelost door toepassing van een offset "hevel" op de schakelas.



oorspronkelijk had ik hiervoor schakelspul van een Bandit GSF400 aangeschaft, maar zowel de lengte van de hevel daarvan als de offset bleken in de praktijk echter toch niet goed te passen. Door een stukje er tussenuit te zagen en weer vast te lassen in de juiste positie, kon de boel toch prima op maat gemaakt worden.

Weken later daarna toch onderhoudswerk opgepakt in de vorm van controle klepspeling. Bij het loshalen van het kleppendeksel echter vastgesteld dat de schroefdraad van twee M7 klepdekselbouten toch wel erg fragiel was geworden, en dat nu de juiste tijd zou zijn om dat eens definitief te repareren.



Begonnen met in stappen met steeds grotere boordiameter de oude schroefdraad uit te boren (om het gat zo centrisch mogelijk te houden. Hierbij openbaarde een eerdere noodreparatie AKA "quickfix" zich, die tamelijk lang dienst heeft gedaan. (Los schroefdraadbusje in foto is een opgerold stukje bierblik, dat zich vormt naar schroefdraad van een bout zodra je die indraaid.)
Waar helicoil of time-sert anders prima oplossingen zijn, is er daartoe wat weinig "vlees" in een EFE nokkenaskapje. In een eerder geval leek me een andere oplossing met alu-soldeer daarom beter geschikt, en die aanpak heb ik nu herhaald.

Destijds had ik daar weinig van gedocumenteerd, en daarom dus nu wat meer foto's gemaakt.

Right.. Gaten dus stapsgewijs uitboren tot 8mm (of was het 8,5mm?  :-\)



Daarna de kapjes zodanig opwarmen met een brander dat het alusoldeer (Technoweld ofzo) smelt in aanraking hiermee. Met een hobbybrander (propaan/butaan-mix) duurt dit een eeuwigheid -dus veel geduld nodig- maar dit heeft als voordeel dat het risico om de nokkenaskapjes te smelten vrij gering is. (Een propaanbrander is veel heter, wat weliswaar tijdwinst oplevert, maar dus ook je gietalu onbedoeld vloeibaar kan maken).



Direct na het smelten van de alusoldeer, contactvlakken "bekrassen" met een RVS-draad, waardoor de oxidatielaag wordt doorbroken die goede aanhelchting anders verhindert.

Right.. Eenmaal afgekoeld heb je dus vers alu om een vers M7 tapgat in aan te brengen.



Bij de afwerking van e.e.a.is het belangrijk om geen materiaal van de bovenkant van het gietstuk af te halen, en dit op de oorspronkelijke hoogte te houden. De klepdekselbouten die hierin passen hebben nl.een exacte maat. Hoger of lager betekent een lekkende seal of grote kans op opnieuw doldraaien van de bout.  [knife]



12
Projecten / Re: Panzergrau past bij jou 7,5
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 31 mrt 2024, 20:48 »
Gisteren de tank leeggemaakt. Kraan gemonteerd:



Nou ff moed verzamelen om de lekkage's van kleppendeksel en carbs op te lossen.....
13
Projecten / Re: Panzergrau past bij jou 7,5
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 25 mrt 2024, 22:32 »
De gaten van de grondplaat van de kraan zijn hoh 46mm, dus er moet even iets worden gevijld. Kraan zit er inmiddels los/vast op. Ik zal een foto maken als het er definief op zit. Maar ik moest wat coating wegbreken. Oude eigen geknutselde kraan zat niet alleen in de adapterplaat maar ook in de coating getapt. En die stukjes liggen nu in de tank samen met 1l benzine die er met de oude kraan nooit gewoon uit wil lopen. Uiteraard wil ik die coatingbrokstukjes eruit hebben. Ik wil dat er niet in de garage uit laten lopen ivm de verstandhouding met de bovenburen.....
14
Projecten / Re: Panzergrau past bij jou 7,5
« Laatste bericht door arnout Gepost op 25 mrt 2024, 21:09 »
..
Via andere bronnen vernomen dat bij Heiden Tuning Yammie kranen voor XS 650 met minimale aanpassingen zouden moeten passen en goed zouden moeten zijn. In ieder geval geen vacuüm kraan.
..

Aha.. Dat een XS650 een aan-uit-res kraan heeft die op Suzuki-tanks (met bouten hoh 44mm) past is erg nuttige info.  [tu]
W.d.b. schoot me nog te binnen wel'ns op OSS gelezen te hebben dat (ook) op een Yamahaha R6 een dergelijke eenvoudige benzinekraan zit. Bij nader nasnuffelen online lijkt dat te kloppen, maar alleen voor het eerste/oorspronkelijke model. En die kraan lijkt ook op (sommige?) R1's en Thundercats (en thunderaces?) gemonteerd te zijn.
100% bevestiging heb ik echter nog niet kunnen vinden.

Anyway.. Mooie (web)shop die Heiden tuning! Het verbaast me wel dat er voor dit Yamaha-specialisme een markt is. Maar als je wereldwijd de enige bent, valt er wellicht toch wat mee te verdienen. W.d.b. zou je ook een luchtgekoelde-GSX/Kat-shop wensen die in de buurt gevestigd is.. 
15
Projecten / Re: Panzergrau past bij jou 7,5
« Laatste bericht door peterrr Gepost op 21 mrt 2024, 09:12 »
Goed bezig Kees! mooi dat de pantzerkat rijd  [tu]
16
Projecten / Re: Panzergrau past bij jou 7,5
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 20 mrt 2024, 21:37 »
Waar lekt het.
..
Ik denk idd zoals je al aangaf uit het rubber bij de nokkenasboring.
Daar lijkt het wel op. Half maantje lijkt trws sowieso niet helemaal fris/rond meer van buiten gezien. Dat hoeft natuurlijk niet persé iets over de afdichting te zeggen, maar rubber krimpt/verouderd/verhard uiteindelijk wel wat, en een nieuw rubbertje is was ooit vrij goedkoop bij CMSNL.
 
Toch te weinig vloeibare meuk gebruikt.
Tja.. Helaas blijkt uit de praktijk dat méér siliconenmeuk niet tot een betere afdichting leidt, maar wèl tot een geblokkeerd gaasje van de olieaanzuigslurf.  :-X



Vervelender is echter dat ook de carburateurs lekker. Niet als een gieter, maar toch echt niet goed.
..
Ik verdenk de verbindingspijpjes tussen de carbs. Maar dat zal nader onderzoek met een testopstelling moeten uitwijzen.
..
Maar als het dat is moet het na verloop van tijd toch stoppen met lekken, want daar staat alleen maar de benzine uit de leiding en het filtertje. Tenzij ook de benzine kraan is gaan lekken.
Idd, als het lek vanzelf stopt wijst dat wrs alleen op een ondichtheid van een verbindingspijpje, maar als het blijft lekken is de benzinekraan kapot. In dat geval moet je hopen dat de vlotternaalden 100% in goede staat zijn, anders lopen de carbs over, en verplaatst zich geleidelijk de tankinhoud via de cilinders naar het carter.

Opa verteld: Vroeger, toen ik in dienst moest, motor (GSX750) voor de duur van de "opleiding" van 2 maanden onder een zeiltje  weggezet in de achtertuin bij een kennis. Mèt volle tank, want da's goed tegen de roest. De eerste start bij het weer ophalen resulteerde in een spectaculaire benzinefontein, aangezien het blok vol zat met benzine dat langs iedere reguliere en onreguliere opening naar buiten spoot. Het duurde wel even voordat het kwartje viel, maar de geur van benzine is onmiskenbaar. Vantevoren zelfs nog met verbazing naar het ontbrekende oliepeil van het oliepeilglaasje gekeken, en afgevraagd of de buurman wellicht zijn oude olie in het blok had gedumpt..   ???
Als quick fix de overtollige cartervloeistof zorgvuldig afgetapt langs de olievuldop en door overhellen van de motor boven een dichstbijzijnd straatputje (vroeger mocht dat nog gewoon  [yes]). Dat hielp, want nu startte de GSX weer gewoon. Opgestapt en naar huis gereden. Thuis toch maar eerst verse olie besteld..
Moraal van het verhaal: vertrouw nooit op je vacuumgestuurde benzinekraan. Vooral als je de motor lagere tijd laat stilstaan vantevoren beter de leiding bij de kraan loshalen. Nog beter: standaard kraan weggooien en een handmatige kraan terugzetten.

Dat van die vacuüm kranen was mij bekend. In 1985 had m'n neef een GS 650. Daar was het membraan van lek. Daardoor werd de benzine zo door het membraan in cil 2 gezogen. Die verzoop daardoor. Resultaat was paar liter benzine in blok. Dus blok kompleet naar de filistijnen. Het stomme was dat je met de slangen van de kraan geen lekkage had. Maar door het vacuüm dus wel. En daar kom je telaat achter.
Ik had dus een gewone kraan gemonteerd, maar dat bleek dus heel slechte kwaliteit te zijn.
Via andere bronnen vernomen dat bij Heiden Tuning Yammie kranen voor XS 650 met minimale aanpassingen zouden moeten passen en goed zouden moeten zijn. In ieder geval geen vacuüm kraan.
Bijgaand plaatjes:




Van het weekend er maar eens op zien te knutselen. En dan eens testen.
17
Evenementen / Re: Eurokat 11.august 2024. Holland!!!!
« Laatste bericht door Fossie Gepost op 19 mrt 2024, 23:23 »
So it is getting time to finalise the meeting and time to ask if anyone can help by being the contact between the committee and the venue in Friesland.   Please

Also it is normal to have an event t shirt made which we will do .
But we need names and sizes of those attending .
Could you add your name and size below on this post .
18
Projecten / Re: Panzergrau past bij jou 7,5
« Laatste bericht door arnout Gepost op 16 mrt 2024, 03:55 »
Waar lekt het.
..
Ik denk idd zoals je al aangaf uit het rubber bij de nokkenasboring.
Daar lijkt het wel op. Half maantje lijkt trws sowieso niet helemaal fris/rond meer van buiten gezien. Dat hoeft natuurlijk niet persé iets over de afdichting te zeggen, maar rubber krimpt/verouderd/verhard uiteindelijk wel wat, en een nieuw rubbertje is was ooit vrij goedkoop bij CMSNL.
 
Toch te weinig vloeibare meuk gebruikt.
Tja.. Helaas blijkt uit de praktijk dat méér siliconenmeuk niet tot een betere afdichting leidt, maar wèl tot een geblokkeerd gaasje van de olieaanzuigslurf.  :-X



Vervelender is echter dat ook de carburateurs lekker. Niet als een gieter, maar toch echt niet goed.
..
Ik verdenk de verbindingspijpjes tussen de carbs. Maar dat zal nader onderzoek met een testopstelling moeten uitwijzen.
..
Maar als het dat is moet het na verloop van tijd toch stoppen met lekken, want daar staat alleen maar de benzine uit de leiding en het filtertje. Tenzij ook de benzine kraan is gaan lekken.
Idd, als het lek vanzelf stopt wijst dat wrs alleen op een ondichtheid van een verbindingspijpje, maar als het blijft lekken is de benzinekraan kapot. In dat geval moet je hopen dat de vlotternaalden 100% in goede staat zijn, anders lopen de carbs over, en verplaatst zich geleidelijk de tankinhoud via de cilinders naar het carter.

Opa verteld: Vroeger, toen ik in dienst moest, motor (GSX750) voor de duur van de "opleiding" van 2 maanden onder een zeiltje  weggezet in de achtertuin bij een kennis. Mèt volle tank, want da's goed tegen de roest. De eerste start bij het weer ophalen resulteerde in een spectaculaire benzinefontein, aangezien het blok vol zat met benzine dat langs iedere reguliere en onreguliere opening naar buiten spoot. Het duurde wel even voordat het kwartje viel, maar de geur van benzine is onmiskenbaar. Vantevoren zelfs nog met verbazing naar het ontbrekende oliepeil van het oliepeilglaasje gekeken, en afgevraagd of de buurman wellicht zijn oude olie in het blok had gedumpt..   ???
Als quick fix de overtollige cartervloeistof zorgvuldig afgetapt langs de olievuldop en door overhellen van de motor boven een dichstbijzijnd straatputje (vroeger mocht dat nog gewoon  [yes]). Dat hielp, want nu startte de GSX weer gewoon. Opgestapt en naar huis gereden. Thuis toch maar eerst verse olie besteld..
Moraal van het verhaal: vertrouw nooit op je vacuumgestuurde benzinekraan. Vooral als je de motor lagere tijd laat stilstaan vantevoren beter de leiding bij de kraan loshalen. Nog beter: standaard kraan weggooien en een handmatige kraan terugzetten.
19
Projecten / Re: Panzergrau past bij jou 7,5
« Laatste bericht door Seabird Gepost op 14 mrt 2024, 16:56 »
De kunststof verbindingspijpjes hebben ook o-ringen.
20
Projecten / Re: Panzergrau past bij jou 7,5
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 13 mrt 2024, 21:34 »
Waar lekt het. Blijft lastig maar dit was een redelijk beeld:

Olielekkage maar aan één kant, rechts bij de inlaatnokkenas. Ik denk idd zoals je al aangaf uit het rubber bij de nokkenasboring. Toch te weinig vloeibare meuk gebruikt. Maar ook iets verder naar voren richting bougie lijkt de klepdekselpakking niet helemaal dicht aan het spoor te zien vanaf het pasvlak recht naar beneden. Niet heel duidelijk. Wel zie je dat het spoor verder naar onderen loopt, het is dus nog wel een flink druppie.
Als het nou ergens ff een beetje weer is wil ik nog een stukje rijden om te zien of ik dit nog duidelijker kan krijgen. Dan deksel ter plaatse wat oplossen en vlb meuk ertussen zien te baggeren.
Vervelender is echter dat ook de carburateurs lekker. Niet als een gieter, maar toch echt niet goed.
Maar eens een deksel van een ijsbakkie onder gezet:

Na 24 uur zie ik dan dit, een druppel aan de vlotterbak van carb 2 en 3:

En dat geeft in het bakje dan het volgende:

Ik verdenk de verbindingspijpjes tussen de carbs. Maar dat zal nader onderzoek met een testopstelling moeten uitwijzen. Carburateurs destijd grondig geultrasoond en nieuwe revisiesets erin. Maar voor zover ik weet geen andere verbindingspijpjes. Dit zijn volgens mij plasic t-stukjes met opgevulkaniseerd rubber. Als ik me dat goed herinner. Messing met o-ringen zou natuurlijk veel beter zijn.....
Maar als het dat is moet het na verloop van tijd toch stoppen met lekken, want daar staat alleen maar de benzine uit de leiding en het filtertje. Tenzij ook de benzine kraan is gaan lekken.
Wordt vervolgd.
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10