Nieuws:

 

Recente berichten

Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Projecten / Re: EFE.. inmiddels ook al een kat..
« Laatste bericht door arnout Gepost op 1 mei 2023, 06:43 »
Goed.. Alweer een jaar geleden dat ik hier wat over de EFE gepost heb, maar er is danook wel wat tussendoor gekomen, zeg maar..  :-X

Ondertussen toch weer e.e.a. opgepakt. En in lijn met een eerder voornemen de cylinderkop eens grondig onder handen te nemen, leek het echter slimmer om een andere kop op te knappen zodat ik die t.z.t. om kan wisselen met de huidige kop. Op die manier blijft de EFE rijdbaar, en ligt niet uit elkaar terwijl het weer eindelijk geschikt wordt om te rijden (zoals me vroeger al vaker is overkomen..  ::)

De cylinderkop die ik hiervoor op het oog heb, was ooit een upgrade voor m'n oude Katana (nu op Kaapverdië). Wgs vergeten aan te draaien nokkenaskettingwiel boutjes duurde toen die eerste rit ermee echter nogal kort.



Afgezien van een zootje kromme kleppen dacht ik toen dat de kop verder in prima conditie was, en dus een simpele fix met het monteren van nieuwe standaard kleppen. Nieuwe kleppen (m'n uitlaatkleppen) zijn echter best duur, en het opspeuren van betere deals dan kopen in de onderdelenwebshops kostte wel wat tijd. (Heb nog niet een volledige set, maar hoop een paar oude kleppen te kunnen opknappen)
Verdere inspectie bracht echter aan het licht dat vrijwel alle klepgeleiders aan de uitlaatkant tot over de tolerantiegrens versleten zijn, en dus ben ik ook die onderdelen gaan verzamelen. Dit zijn echter overmaat-onderdelen, wat montage weer wat ingewikkelder maakt.

Naast kromme kleppen, was ook 1 stuks tuimelaar gesneuveld. Mijn poging om de twee delen simpelweg weer aan elkaar te lassen leek in eerste instantie een succes. Helaas is door de lashitte en inklemmen in de bankschroef de passing op de as echter ovaal geworden. :-\



Omdat ik geklungel met een klepveertang voor het demonteren van de oude kleppen niet zo zag zitten, heb ik trws eerst een andere tool bedacht en gemaakt. Geïnspireerd op de Lisle valve keeper remover, heb ik een sterk versimpelde versie hiervan gemaakt waar je met lichaamsgewicht de veer indrukt i.p.v. er met een hamer op slaat. (Verder ontbreekt de magneet erin, en moet je dus alsnog met aparte gereedschapjes de spietjes eruit vissen).



Bij het uitproberen van een eerder ook ooit aangekochte set Webcam nokkenassen (lift niet te hoog voor standaard geleiders?) verder tegen andere probleempjes aangelopen. Onder de vastgezette nokkenaskapjes blijken de assen niet soepel rond te kunnen draaien. De oorzaak hiervoor moet uiteraard nader uitgezocht worden (assen krom? te weinig speling?), maar een afgebroken bout was iig iets om meteen op te kunnen pakken.



Ondertussen was het tijd geworden de EFE toch eens naar buiten te duwen voor de eerste rit dit jaar. Bij thuiskomst bleek de accu echter nogal plat (gelukkig onderweg niet gestopt om te tanken ofzo). Wat metingen brachten al snel een kortgesloten stator aan het licht.
Hoewel een nieuwe stator goed verkrijgbaar is en ook niet de wereld kost als je even zoekt, zou verzending vanuit het VK toch weer meer geld en tijd gaan kosten.
Het leek een uitgerekende kans om eens een plan van vele jaren gelden uit de kast te trekken, en zelf eens te proberen zo'n stator opnieuw te wikkelen.

Op de website van de GS Resources is vrij veel info hierover te vinden, en ook op YT kun je de pogingen van anderen bekijken.

Stator afwikkelen en schoonmaken. Afkrabben van isolator-lak was een hele klus..



Stator lakken met nieuwe isolator-lak. (Ik heb VHT caliper paint gebruikt.)



Wikkelen maar! Vastklemmen op de werkbank maakt e.e.a. een stuk haalbaarder. Om een beetje strak resultaat te krijgen moet je flink kracht zetten, wat snel zere klauwen oplevert. Vooral bij de eerste gang blijkt de draad m.b.v. een spaan/stokje tegen de stator drukken om de krappe bocht voor elkaar te krijgen. Verdere gangen (3 in totaal) zijn dan makkelijker.
Bij het afwikkelen van de oude draad 35 wikkelingen per spoel geteld, maar bij het opnieuw wikkelen ben ik toch wel vaak de tel kwijt geraakt. Het lijkt dan handiger om gewoon een bepaalde lengte te markeren die nodige is per spoel (ca. 1,75m), maar die ruimte had ik niet.



Stroomdraden eraan solderen bleek eenvoudiger dan gedacht. Vantevoren wel eerst goed bedenken hoe e.e.a. verbonden moet worden, en je met wikkelen uitkomt bij het schroefgat van het draadklemmetje.



Ik heb nog getwijfel over de noodzaak om nog een soort coating of lak over de wikkelingen aan te brengen te bescherming en verankering, maar aangezien koeling beter zou zijn zonder extra laag (olie kan dan diep doordringen) en de speciale dubbel geëmaillerde 1,0mm koperdraad vlgs de leverancier tegen allerlei chemische spulletjes kan, leek het een aanvaardbaar risico om de vernieuwde stator gewoon "kaal" in het deksel te schroeven.



Inmiddels een paar keer met de EFE op stap geweest, en tot zover werkt alles weer.  8)
De LiFePo4 Shido heeft a.g.v. de te grote ontlading eerder echter wel een opdonder gehad, en komt ondanks voldoende laadstroom echter niet meer helemaal op de eerdere spanning. Wellicht moet die dus (later) nog eens vervangen worden.

Right.. Een lang verhaal vanwege een tijdje niks posten en opgehoopt raken van onderwerpjes, maar desondanks hopelijk toch vermakelijk om te lezen.  ;)

82
KatanaClub meetings / Re: EuroKat 2024
« Laatste bericht door Fossie Gepost op 11 mrt 2023, 20:17 »
We have had success in UK using Rugby clubs.  Though camping DeHei seems it could fit the bill, if we could book an area for the katana rally itself , arrange for a band , and have a BBQ on Saturday night for the katana rally goers .

Language is a hurdle to overcome .   Can anyone help or as asked for other ideas .

We would normally ideally like to get things started by August/ September this year so as to give people time to arrange holidays / time off.
83
KatanaClub meetings / EuroKat 2024
« Laatste bericht door Fossie Gepost op 9 mrt 2023, 09:53 »
Hello All, I thought I posted this last night !
I must apologise to peterr , I have just received a message he sent in 2019! In respect of a location for the EK in 2022 ::)
I hope you do not feel me rude when we went elsewhere , we were really unaware of the contact .

We are definatley coming to NL in 2024 and was hoping that we can carry on with the contacts we should have had before . I will send a PM to peterr with my personal email , but  if anyone has suggestions for a location please post on...

The month is usually August but it's up to the host nation ..
We at the UK club will offer as much help as is needed gladly .
Hoping to get as many NL club to join us .
84
KatanaClub meetings / EuroKat 2024
« Laatste bericht door Fossie Gepost op 8 mrt 2023, 23:40 »
Hello All ...I am writing to firstly apologise to peterr who replied years ago in the search for a venue for the European Katana rally to be held in the Netherlands ....honestly the message has just appeared although dated 2019 :o!

We are definatley coming to the Nethetlands in 2024  8)

Hopefully I have not offended in my lack of reply as explained .

We as the UK club can help anyway we can .
Peterr had some ideas and questions , I have replied to the  private message , so maybe we can start over and organise a meeting that as many of yourselves can join us .
Thank you.
85
Projecten / Re: Eindelijk een Katana
« Laatste bericht door peterrr Gepost op 17 jan 2023, 21:53 »
Mooi plaatje Kees! Ik heb ook gelijk weer zin om de katana aan te slingeren voor een ritje.

Ik heb de laatste tijd ook niet veel tijd voor de hobby (klussen in huis eindigt nooit lijkt het soms)

Op naar het voorjaar!
86
Introducties / Re: Even voorstellen mijn Katana 1100S
« Laatste bericht door Spike Gepost op 16 jan 2023, 09:59 »
Hier mijn andere Soes. Bijna klaar. heropleving na de vondst.

Wow.. die 750 ziet er -op de kleine foto- puik uit!
M.i. is zwart-oranje de fraaiste kleurencombi voor het EX/ET-model. [yes] De mijne is/was ooit zilvergrijs-groen.

..
Daar was toch ook nog een uitvoering "Silver Suzi" van?

Ik ken die "Silver Suzi" eigenlijk alleen van horen-zeggen. (Wrs een Sondermodell aus Deutschland?)



Zwart/blauw heeft mijn voorkeur.

De Silver Suzi was enkel qua kleurstelling bijzonder. Rood frame met zilverkleurige body:


87
Introducties / Re: Even voorstellen mijn Katana 1100S
« Laatste bericht door arnout Gepost op 15 jan 2023, 21:04 »
Hier mijn andere Soes. Bijna klaar. heropleving na de vondst.

Wow.. die 750 ziet er -op de kleine foto- puik uit!
M.i. is zwart-oranje de fraaiste kleurencombi voor het EX/ET-model. [yes] De mijne is/was ooit zilvergrijs-groen.

..
Daar was toch ook nog een uitvoering "Silver Suzi" van?

Ik ken die "Silver Suzi" eigenlijk alleen van horen-zeggen. (Wrs een Sondermodell aus Deutschland?)
88
Projecten / Re: Eindelijk een Katana
« Laatste bericht door arnout Gepost op 15 jan 2023, 20:48 »
En omdat het zo stil is op het forum hiero nog maar ff een fotootje van toen het beter weer was..

Idd stil hiero (tot vandaag?). Zelf heb ik weinig tijd en aandacht vrij om me op motordingen te kunnen concentreren, maar dat geldt wrs voor meer mensen.

Hoedanook roept je fraaie foto herinneringen op aan betere (motor)tijden.  [tu]
89
Introducties / Re: Even voorstellen mijn Katana 1100S
« Laatste bericht door Guus Gepost op 15 jan 2023, 13:38 »
toen ik hem kocht, liep hij alleen stationair. zijdeksel was weg en zag er niet uit. Overal olie en vet. de 750 was origineel en dat trok mijn aandacht. eerst een maand lopen cleanen, poetsen en bijwerken. Bij voortandwiel heb ik wel ½ kilo vet gehaald[ nooit schoongemaakt] uitlaten bijgewerkt, maar deze bleken puntgaaf. remmen geheel gereviseerd, je kon de motor niet vooruit duwen, zo vast en verrot zat alles. carbs ultrasoon gereinigd. nieuwe ketting en accu. bij de 1e testrit dweilde hij nogal achter, dus nieuwe naaldlagers in achterbrug gezet. authentieke spiegels en 1 knipperlicht erbij gezocht. ontbrekende zijkap, embleem gevonden, gespoten en bestickering nagemaakt. uiteraard nieuwe filters en olie erop gedaan. nu staat hij er mooi te wezen. blok draait heel mooi, carbs netjes synchroon. Brommer voor het leven!
ps de Silver Suzi was er ook idd, je ziet ze echter sporadisch.
90
Introducties / Re: Even voorstellen mijn Katana 1100S
« Laatste bericht door tomcat Gepost op 15 jan 2023, 08:40 »
Dat is ook een prachtig mooie machine Guus. Heb je er veel aan moeten doen?
Een vriend van mij had destijds in 1983 zo'n machine maar dan in het rood en de 750.
Daar was toch ook nog een uitvoering "Silver Suzi" van?
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10