Eindelijk een Katana

Nieuws:

 

Auteur Topic: Eindelijk een Katana  (gelezen 79920 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • ****
18 mrt 2015, 17:16
Okee.. Dat ziet er vrij strak uit..  [yes]  Zo strak dat anders onopvallende knippers nu opeens wel er wat uit springen..  :-\
Aan de knippers wordt gewerkt...... [yes] [whip]
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
10 apr 2015, 18:51
Vanmiddag dacht ik even lekker een stukje met de Katana te kunnen gaan rijden. Startte prima maar na 2 minuten begint ie rot te lopen. Hoofdzekering eruit. Er weer in gedrukt maar idem. Kwam me bekend voor.......... [lecture]
Even geprobeerd zonder de stekker van de spanningsregelaar erin, blijft het prima doen. Even meten en jahoor, de boosdoener gevonden.  :-\ Dynamo heeft een kogelharde massasluiting  :-\
Komende week eens kijken of ik in een van de andere reserve blokken (één heb ik al gekanibaliseerd mbt de dynamo) nog een dynamo heb die ik kan gebruiken. Van 't weekeind geen tijd........as zaterdag geen tijd (m'n vrouw jarig) dus het wordt spannend of de Katana aanstaande zondag gaat halen...... ???
Blijft wazig, vorige ritje geen vuiltje aan de lucht en nu na 2 minuten pats sluitig. Was de vorige keer bij de ES precies zo. Beter (vlak bij) thuis dan ergens weet ik waar....
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
10 apr 2015, 21:08
..
Blijft wazig, vorige ritje geen vuiltje aan de lucht en nu na 2 minuten pats sluitig. Was de vorige keer bij de ES precies zo....

Damn.. Da's vervelend..
Ook vreemd dat die kortsluiting zo plotseling gebeurt.. (Op m'n EFE en m'n oude 750 vroeger, ging het veel geleidelijker dat de dynamo's de geest gaven.. Wat ook een nadeel kan zijn trws..)
T.z.t. ook de spanningsregelaar even checken.. Wellicht heeft die een opdonder gehad en is ook toast..  :-X

Trws "kortsluting" kan ook duiden op een contact tussen de verbindingsdraden en de massa (doorgesleten isolatie), terwijl de spoelen nog goed zijn..
Het losgehaalde deel zou ik dus voor alle zekerheid nog effe opnieuw doormeten voordat je 'm in de vuilnisbak smijt.. (Indien toch def. kapoet, orig. Suzuki spul is durrrr, aftermarket dynamo's van Electrex zijn een stuks goedkoperder en staan goed bekend (i.t.t. mijn ervaring met hun spnngsrglrs..))
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
11 apr 2015, 09:00
Dank je wel voor het antwoord. Ik ga het maandagavond checken.  Dit is idd de tweede die er plotsklaps mee ophoudt. Hopelijk ben ik zelf de oorzak gewest met een beknelde draad........maar datgaan we zien.
Hoop maar dat de spanningsregelaar het heeft overleefd.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
11 apr 2015, 17:05
Ah ja ik ken dat probleem, ik heb ook nog wel eens een dynamo en spanningsregelaar moeten vervangen.
Ik heb al een tijdje het vermoeden dat mijn spanningsregelaar op hogere toeren niet helemaal zijn werk doet.
Als ik sneller rij dan 120/130 dan gaan mijn knipperlichten heel snel, en ik brand nog wel eens een koplamp of achterlicht door.
En de accu moet ik nog wel eens bijvullen met demiwater.

Het probleem is er al een jaar, zal het eens doormeten binnenkort!
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
17 apr 2015, 22:50
Omdat ik nogal wat troep heb verzameld eerst eens blok nummer 2 voor de dag gehaald. Blok nummer 1 had ik voor een ES al eens een dynamo uitgehaald  :-\
Even gemeten, en de dynamo lijkt in orde. (0,7 ohm per spoel en geen isolatie naar massa) Ziet er echter niet echt fris uit, maar goed toch maar geprobeerd. Proefritje gedaan en even gemeten, ja hoor hij doet 't weer. Alleen jammer dat door al het geknutsel ik nog niet ben toegekomen aan de achterremblokken, koppeling en de knippers. Och komt nog wel..........een keer............. [devil]
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
18 apr 2015, 21:19
Ha..! Wie wat bewaart, heeft zat reserve-onderdelen..  ;)
« Laatst bewerkt op: 18 apr 2015, 21:43 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
20 apr 2015, 21:05
Wie wat bewaart die heeft wat.........wat oude rommel............. ..
Na montage van de dynamo de spanning op de accu gemeten met draaiende motor en lichten aan zo tussen de 14,5 en 14,8 V. Leek mij goed.
Gisteren stilgevallen met een lege accu, 10,8V zei de meter van de wegenwachtmeneer.
Vandaag eens even gemeten. Geen massasluiting. Elke spoel 0,7 ohm afgelezen, pennen tegen elkaar 0,1 ohm, dus 0,6 ohm per spoel. Geen massasluiting. Dat lijkt dus allemaal goed............maa r.................. ......Als ik wisselspanning meet heb ik maar 2V per fase, en dat is toch wel veeeeeel te weinig. Vreemd is dat ik dat op elke fase heb, dus alle 3 de fasen geven geen/nauwelijks spanning. Nog ff de voltmeter in ge stopcontact getest of ie dan wel een zinnige waarde aangaf en dat deed ie.
Het zal dus toch wel (weer  :-\ ) de dynamo zijn. Zag er al niet echt lekker uit.
Ik vind het alleen vreemd, lijkt ohms goed en dat 3 fase toch vrot.
Nou, blok nummer drie maar eens kanibaliseren dan en kijken of de dynamo er daar wel goed uit ziet. Anders een nieuwe.
Wat Roukema verkoopt is RMPC, beter Electrex? Waar koop ik die?
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
21 apr 2015, 21:36
ik haalde ze hier vandaan http://www.carmo.nl/index.php?main_page=index&cPath=4321_492_4294_23_1122_1134

Heb ze een keer op t werk besteld, maar die vond ik niks, weet t merk niet eens
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
25 apr 2015, 18:45
......maar........................Als ik wisselspanning meet heb ik maar 2V per fase, en dat is toch wel veeeeeel te weinig.
..
Ik vind het alleen vreemd, lijkt ohms goed en dat 3 fase toch vrot.

Tja, wisselsp. moet iets van 80V @5000 zijn..
Lage opbrengst zou mogelijk het gevolg kunnen zijn van afgebrokkelde/verbrandde isolatie tussen wikkeldraden in (alle!) spoelen.. Spoelen dus kortgesloten en werken niet meer als "spoel"..
Anyway.. Als je van een uitdaging houdt, kun je die dynamo ook zelf herwikkelen..  8)

Wat Roukema verkoopt is RMPC, beter Electrex? Waar koop ik die?

Electrex spul op hun eigen site kopen (als je daar tenminste niet verplicht doorverwezen wordt naar de NL-se dealert..
"RMCP" betekent wrs zoiets als RoukemaMotorCenterP arts..  :D Eigen merk/import dus..
Geen persoonlijke ervaring met deze merken w.b. dynamo's dus kan niet iets aanbevelen..
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
28 apr 2015, 09:22
Goed, zoals aangekondigd eerst maar weer eens in de winkel van malle pietje gekeken.
Het 3e blok van zijn dynamostator ontdaan. Gemeten en dat zag er goed uit. Ook visueel lijkt deze in goede staat.
Dus maar weer ingebouwd.........
Wisselspanning is in orde en ook de spanning op de accu is nu 14,5-14,8V, dus het werkt weer. Eerst maar eens een paar rondjes rond de kerk voordat ik het weer echt vertrouw........... .....
Bijgaand nog een foto van de 2 boosdoeners.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
28 apr 2015, 15:47
Bijgaand nog een foto van de 2 boosdoeners.

Hmm.. die zijn idd aardig verbrand.. En koolstof is een geleider..  :-X

[edit]
Oja.. Zo'n verbrande dynamo is niet de "boosdoener" d.w.z. oorzaak, maar het "slachtoffer" d.w.z. het gevolg.. Op zich kunnen dynamo's uit zichzelf kapotgaan, maar meestal is daar een andere aanleiding voor.. Meestal is nl. de spanningsregelaar de echte oorzaak.. De gemeten laadspanning (14-15V) is wellicht bij lagere en middelmatige toeren prima, maar bij hogere toeren (snelweg) loopt de spanning toch flink op.. Een spanningsregelaar die zwaar belast wordt, wordt heet.. Hoe heter dat ding hoe slechter 'ie functioneert, en hoe sneller 'ie def. kapot gaat..
Dusss.. Voordat je een 3e dynamo gaat verbranden is een uitgebreidere test van die (zelfde?) spanningsregelaar zeer aan te bevelen..
Dusss.. Voltmeter op de tank vasttapen met draden naar de accupolen (of de accessoire contactpuntjes op het zekeringskastje voor meer veiligheid) en een stuk snelweg pakken (en toeren draaien) en de zien of de spanning naar verloop van tijd begint op te lopen..

Persoonlijk zou ik er trws geen tijd aan besteden en had ik die spnngsrglr allang in de vuilnisbak gekieperd, want vroeg of laat gaat elke oudere Suzuki-spnngsrglr kapot..
[/edit]
« Laatst bewerkt op: 28 apr 2015, 19:44 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
29 mei 2015, 22:45
Omdat de koppeling wel heel erg begon te slippen eerst maar eens nieuw koppelingsveren en beklede platen besteld en gemonteerd.
Dus kon er zonder slippende koppeling worden gereden.
Achterremblokken waren ook op, en de vorige eigenaar vond dat diverse onderdelen van de rem overbodig waren. Dus die veertjes heb ik er ook samen met de blokken weer opgezet.
Toen kon er worden getest:

Spanning is over het hele toerenbereik keurig 14 V. Kortom het moet nog maar ff zo.
Tevens de "lantarenpalen" eraf gehaal voor en achter en echte popup knippers erop gezet:
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
30 mei 2015, 14:21
Toen kon er worden getest: ..

:D "meten is weten".. Nu hebt je tenminste wat meer zekerheid dat de zaak het -wat langer- blijft doen..  [tu]

Tevens de "lantarenpalen" eraf gehaal voor en achter en echte popup knippers erop gezet: ..

Wow..  8)  Dat maakt het toch wel af..  [yes]
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
30 mei 2015, 17:43
de kataan ziet er goed uit hoor, toch een stuk beter met die originele knippertjes

Ik las laatst op internet dat er in totaal maar 4700 van deze motoren zijn gemaakt

wees er zuinig op ;D
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL