Nieuw nieuw katspul..

Nieuws:

 

Auteur Topic: Nieuw nieuw katspul..  (gelezen 199220 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • ****
3 jul 2013, 10:38
Die afwijking komt vast en zeker door je warme persoonlijkheid... ;D
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190

  • ****
3 jul 2013, 19:17
Citaat
bladerdebladereffeterugzoeken 7809.. ledjes moeten elk 2,2V hebben, dus 2 series van 4 leds parallel.. (..is 8,8V, is close enough..  ;))

Eeh, ik denk 2 series parallel, van 4 leds in serie....


Oh, en laatste vraag, hoe gaat dat straks allemaal door de zojuist vers aangekondigde  >:( motor-amk keuring komen?

[outrage modus]
WAAATT?  :o >:( ..en in de laatste kaaennemvee-nieuwsbrief stond nog trots vermeld dat die motor-apk er niet zou komen..!
[/outrage modus]
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/meerderheid-europarlement-stemt-met-apk-voor-motoren
Maar definitief is het dus nog lang niet. Alleen ruikt men in de handel natuurlijk wel geld......
De vraag is hoe gaat men, als het allemaal doorgaat, keuren. Net zoals de tuv? Dan wordt het lastig met de special-bouw, zeker als ze wat nieuwer zijn denk ik zo. Laten we de moed er maar in houden. Terug on topic (sorry voor de vervuiling)
Maar ga zo door met bouwen, elk detail is geweldig gaaf geworden!
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
6 jul 2013, 20:42
Eeh, ik denk 2 series parallel, van 4 leds in serie....

dat zeg ik..  ;)  toch?

De vraag is hoe gaat men, als het allemaal doorgaat, keuren. Net zoals de tuv? Dan wordt het lastig met de special-bouw, zeker als ze wat nieuwer zijn denk ik zo.

tja.. ligt eraan of de mogelijkheid om een zelfbouw bij de rdw te laten keuren en op kenteken te krijgen gehandhaafd blijft.. mocht de Kat niet aan de regeltjes voldoen van een standaard fiets, dan maar een nieuw zelfbouw-kenteken aanvragen..
maarr.. het lijkt me sterk (al weet je het nooit met die EU-gekkies) dat bestaande kentekens met terugwerkende kracht aan nieuwe regels zullen moeten gaan voldoen..
en ik ga ervan uit het Kat-project toch wel voor 2016 afgerond te hebben..  :D

anyway..

eindelijk weer 'ns verder gegaan met dat led-achterlicht..

lang zitten puzzelen welk patroon en hoeveel leds ik zou gaan gebruiken.. heb er nu 41 wat eigenlijk een redelijk onhandig aantal is w.b. combineren in diverse series..  :-\



maargoed.. plaatje perfboard dat ik nog had liggen (en alvast rood had gespoten) bleek eigenlijk wat te smal voor het def. led-patroon, maar 't kennet..  ;)



solderen gaat best rap als je eenmaal bezig bent, maar eerste horde was het fixeren van de losse leds bij omdraaien van het plaatje.. stukje ruimschubber bracht uitkomst..  :)



effe snel aansluiten op tijdelijke schakeling op het breadboard om soldeerwerk te testen..
onderste 3 witte leds zijn dus voor de nummerplaatverlicht ing.. (zouden er ook blacklight-leds bestaan?  :D )



lenskappie erover (aangepast om bschadigingen te verhullen en reflector verwijdert)..



en.. remlicht..



hmm.. kan wellicht wel een tandje terug..?  :-\ zal de spanningsregelaars in een apart kastje (of iig buiten de achterlichtjoenit) houden zodat aanpassen van de lichtsterktes niet al te lastig zal worden..

right.. nu dus aan de slag om een achterplaatje (wrs polyetheen) te maken waarop het lenskapje en het perfboardje vastgezet kunnen worden..

☐ LED achterlicht maken (working on it..)
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
11 jul 2013, 00:40
right.. achterplaatje gemaakt..

had nog een flinke plaat 6mm polyeth(yl)een staan (over van de "undertail" productie).. dat spul is wel wat flexibel, dus voor de 4 pootjes waarop 't lenskappie wordt vastgeschroefd, maar delrin (of wellicht is 't nylon?) gebruikt..



heb draad gesneden in de uiteindes van de 4 pootjes zodat ze simpelweg in het achterplaatje geschroefd konden worden (daarin uiteraad draad getapt)..
verder de montagepunten voor het perfboardje gewoon gelast (gaat super met polyetheen..)



lenskapje vastgebout met M4 boutjes in de pootjes.. en nogmaals getest of alles nog werkt na alle werkzaamheden..



☑ LED achterlicht maken..  8)

bijna that is.. de spanningsrglrs moeten nog in een apart kastje toegevoegd gaan worden, en de 3 witte leds moeten nog precies uitgericht worden op de nummerplaat.. en 't hele ding moet opdeeenofanderemani er nog op de undertail vastgezet gaan worden..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
11 jul 2013, 21:54
Dat ziet er mooi uit hoor!
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
19 jul 2013, 19:17
Dat ziet er mooi uit hoor!

thanks.. yes, ben er zelf ook wel tevreden over totzover..  ;)

right.. zoals aangekondigd na alle led-gebeuren aan de slag gegaan met de draadboom..
plan was om een nieuwe te maken.. enerzijds omdat de oude draadboom (ook een eigen maaksel) onnodig veel plek inneemt, en ook omdat ik de verbinding o.a. w.b. de verlichting al zodanig heb gewijzigd dat aanpassen van een bestaande draadboom wrs alleen maar hoofdpijn oplevert..
ander voordeeltje van met een schone lei beginnen is dat ik het aantal blokstekkers tot een minimum heb kunnen terugbrengen en dunnere draad heb gebruikt waar dat m.i. prima kon.. dit levert dus een nettere bedrading op met meer ruimte voor andere componenten als gas/kopp.kabels en toegang tot de carbs enzo..
een nadeel is er echter ook nl. dat alles aan elkaar vast zit, en even een schakelaar lospluggen dus niet kan.. daarvoor moet de draadboom dan opengemaakt worden..  :-\
maargoed.. met dat gegeven wil ik wel de draadboom intapen met "plakloze" pvc-tape (meer gewoon omwikkelen dus) zodat de draden geen plaktroep worden en je wat makkelijker een ingreep kunt doen (zoals bedrading van/naar een component loshalen)..

hiero een foto van het deel rond het balhoofd dat eigenlijk wel klaar is (minus het intapen)..



het ziet er door de tijdelijke vuilniszakbindertje s wellicht nog wat rommelig uit, maar e.e.a. ligt wel goed op z'n plek..  [yes]
soldeerwerk vergde wel wat veel tijd door rothouding (last van rug na 10min.) en vergeten bestelling  ::) van aarde-draad (zw met witte tracer)..

right.. wil je zelf ook met een draadboom aan de gang dan vooral "thin wall" draad gebruiken (met de juiste kleurcodes!).. dit scheelt echt enorm t.o.v. "gewone" draad qua dikte van de uiteidelijke draadbundel.. verder de verbindingen zoveel mogelijk solderen (harskern soldeer, goeie soldeerbout met scherpe punt), en krimpkousjes om de soldeerverbindingen toepassen i.p.v. een teepje d'rom..
oh.. en eerst een schema maken natuurlijk.. (begin met een standaard Kat/GSX schema als basis)..

nu nog te doen w.b. electrospul is plaatsen remlichtschakelaar achterrem (wil een voorremschakelaar hiervoor gebruiken), achterknipperlichte n uitzoeken (wrs led-stripjes aan weerszijden nmmrplt), en steuntje en spnngsrglrs voor het achterlicht..
« Laatst bewerkt op: 19 jul 2013, 19:21 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
27 jul 2013, 19:19
nu nog te doen w.b. electrospul is plaatsen remlichtschakelaar achterrem (wil een voorremschakelaar hiervoor gebruiken), achterknipperlichte n uitzoeken (wrs led-stripjes aan weerszijden nmmrplt), en steuntje en spnngsrglrs voor het achterlicht..

pfff.. had effe geen geduld meer..  ::) dus een improviseertankje gevuld met benz.. en de startknop ingedrukt, en.. lopen maar..  8)
 
goed.. deze exercitie heeft dan toch als nut gehad dat a) hiermee de werking van de kabelboom is getest, en b) de lithiumijzerfosfaat cellenaccu ruim in staat blijkt een EFE-blok aan te zwengelen..  :)

meteen ook 1e en 2e versnelling en de aandrijving gecheckt..

zo.. nu eerst een
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
28 jul 2013, 11:37
De eerste proefrit is niet ver weg meer Arnout!
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
29 jul 2013, 23:50
right..

1 van de laaste electro-dingetjes op de lijst was nog de achterremlichtschak elaar.. standaard zit er meestal zo'n trekstangschakelaar op, maar die dingen zijn lelijk en nemen veel ruimte in.. dus dacht, waarom niet gewoon zo'n kleine voorremschakelaar voor de achterrem gebruiken?
dus.. zogezegdzogedaan..




yes, I know.. een remdrukschakelaarba njoboutding is ook klein&compact, maar het idee om de remdruk deels te gebruiken om een schakelaar in te drukken, bevalt me niet zo..  :-\ dingen kosten trws ook weer geld, en had nu toch een extra  voorremschakelaartj e liggen..

right.. met dit puntje afgerond, hoog tijd om het hele dradenspul te omwikkelen met plakloze pvc-tape en de boel vast te zetten met tie-wraps..  [yes]
beetje wazige foto's en de draadboom is er nauwelijks op te zien..  :-\ maargoed, dat was danook de bedoeling..





De eerste proefrit is niet ver weg meer Arnout!

ah.. tja, moet nog eerst wat plaatwerk op denk ik..  ;) ..dus dat wordt schuren komende tijd..  :(

☑ kabelboom maken
☐ LED richtingaanwijzers maken (achter)
☐ plaatwerk spuiten (aan begonnen.. en weer gestopt..)
☐ ruitje polijsten
☐ buddy schuim repareren en bekleden
☐ kleinspul&onvoorzien/vergeten
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
7 aug 2013, 01:45
ah.. tja, moet nog eerst wat plaatwerk op denk ik..  ;) ..dus dat wordt schuren komende tijd..

pfff.. veel te warm om te schuren.. en dus maar wat anders verzinnen om te doen..

voordat het schuurwerk aan de tank aan bod komt, leek het me slim om van de kans gebruik te maken en eerst 'ns te proberen de evt. aanwezige roest te verwijderen..
ik had niet echt het idee dat 'ie zo verroest was, maar was afgelopen tijd op internet meerdere keren tegen de electrolyse-methode aangelopen, en het leek me wel aardig dat zelf ook 'ns te proberen..

right.. setupje van een roestige tank gevuld met natriumcarbonaatopl ossing (Na2CO3) aka soda, afvalstukjes staal als anode, en een ouderwetsche/simpele acculadert..



na ook de elektrode op de tank zelf aangesloten te hebben begon de soda-oplossing (1 el/ 4 ltr) al vlot te bubbelen.. en een uurtje verder verscheen de eerste roestmeuk aan de oppervlakte..



na zo'n 20 uurtjes doorbubbelen (met ramen open en fan erbij wgs kwalijke gasjes) was het geduld op, en heb ik de tank leeggekieperd..

aan de anode viel te zien dat er zich blijkbaar toch heel wat meer roets in de tank bevond dan ik eerst dacht..  :o



omdat er op veel plekken -voorzover zichtbaar- wat zwarte aanslag zat, daarna de tank gespoeld met sillitbeng en een handvol moertjes (aan touwtje) om die meuk los te krijgen..

huidig resultaat is niet "eenduidig".. sommige plekken zijn helemaal schoon, maar op andere plekken zit nog roest.. (had betere "before" foto's moeten maken..  ::) )

BEFORE:


AFTER:


blijkbaar werkt het ontroesten op deze manier goed, maar omdat er nog steeds roest in de tank zit had de boel nog wel een dagje langer aan de opladert kunnen blijven hangen..
wellicht binnenkort een vervolg aan geven.. nu is echter de werkbank weer vrij (en de temperatuur gedaald) om eerst eens wat schuurwerk te gaan doen..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
15 aug 2013, 21:38
wellicht binnenkort een vervolg aan geven..

..en idd toch meteen maar gedaan (spullen lagen er toch..) en heb weer een aardig verroeste anode uit de oplossing kunnen halen na flink wat extra uurtjes aan de oplader.. dit keer ook een 2x zo sterk natriumcarconaat-badje gemaakt..
dit leek allemaal  goed z'n werk te habben gedaan (tankje helemaal klien van binnen  [yes] ), maar bij het daarna drogen van de tank is er weer een nieuwe (lichte) roestlaag ontstaan.. [no] naja, 'kvind het wel prima zo..

right.. what else? oja, Danny was even langsgekomen om K&N filters af te droppen en meteen effe een ritje te doen..
filters schoongemaakt met de officiele K&N-kit, en voorzien van de rooie olie op de carbs geschroefd..



hierna verder gegaan met plamuren/schuren/primeren/etc van het kontje.. da's nog niet af..  :-\ (nog wat putjes gespot, dus overnieuw..)

ook toch weer bezig met het achterlicht geweest, nl. de spanningsregelaars effe netjes op een perfboardje gezet met trimpots voor de fijne afregeling van de lichtsterkte..



en ja, dit spul moet toch ook een plaatsje krijgen op de achterkant van het achterlicht.. dus maar een alu kastje gemaakt.. (beetje veel werk achteraf, maar zoeken naar 'n passend kastje kost wrs evenveel tijd..)



die gaten zijn dus om met een schroevendraaier van buitenaf de trimpots bij te kunnen stellen.. (kleine gaatjes zijn schroefgaatjes waar de spnngsrglrs aan vastgezet gaan worden..)  8)

                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
27 aug 2013, 00:36
hierna verder gegaan met plamuren/schuren/primeren/etc van het kontje.. da's nog niet af..  :-\ (nog wat putjes gespot, dus overnieuw..)

en dan eindelijk was 't ding af..  8)



eerst glans-zwart geprobeerd, maar buiten de sinaasappelhuid was ik ook niet happy met de glossy look..  :-\ toen bij het "colorsanden" een zijdeachtig oppervlak ontstond leek die veel beter te staan op de Kat.. dus toen maar een busje satin-black van Motip gehaald en in een paar lagen dunne gespoten..

verder ook al even bezig met de tank.. schuren schure nschur enschu rensch urensc hurens churen schuren..  ::)



zwarte vlekken zijn dus de "low spots" en putjes en diepe krassen die nog weggeplamuurd (spray putty) moeten worden.. en daarna weer opnieuw schu..  [knife]

kuipje zit tijdelijk op de Kat gemonteerd om de mogelijkheden om daarin een catchtankje te verstoppen te onderzoeken.. ga mogelijk iets van luchtfilterkasten-plestic inelkaar zetten..
testdingetje van karton om de vorm te bepalen.. hmmm..  :-\



bij het plaatsen van het kuipje bleek trws ook al snel dat de klokken te laag hangen en de stekker hiervan de kuiprand raakt..  :(



simpelste oplossing is wrs om wat alu van de 2 M8 ophangpunten onder de kroonplaat te verwijderen..
maargoed, eerst maar het spuitwerk af zien te maken.. al heb ik wel zin om ook met de buddyseat aan de gang te gaan nu het kontje af is..  ;D
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
27 aug 2013, 20:52
vreselijk werk altijd,, schuren en spuiten... maar als het reslultaat er eenmaal is..  [yes]

je gaat hem grijs maken toch Arnout?
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
27 aug 2013, 22:57
je gaat hem grijs maken toch Arnout?

yups.. "palladium silber" met zwarte baan en striping over de tank.. lak is al gekocht maar wrs te weinig te oordelen aan de snelheid waarmee het busje zwart op ging aan alleen het kontje..  :-\

btw.. toch alvast met de buddy beziggeweest.. punt was nl. dat het schuim op diverse plekken nogal ingedrukt/comprimeerd was en het erop leek dat er daar weer stukjes schuim bijgeplakt zouden moeten worden om de oude vorm terug te krijgen.. maarrr.. was toevallig op internet op een link gestuit waar men een "steam cleaner" gebruikte om de ingedeukte schuimdelen -alshetware- weer op te blazen..
dus dacht toen baathetnietschaadth etniet, en bij gebrek aan een stiemklienert de buddy maar boven een kokende waterkokert gehouden..  ;D
..en..
't werkt!  :D

hiero een foto van waar een onverlaat/voormaligeeigenaar een "strap aan de buddy vast had geschroefd en er aan weerzijden een deuk in het schuim was ontstaan..



foto van de andere kant die al gestoomd is, en waar de deuk is verdwenen..



vooral de blauwe 750 buddy's hebben last van ingedeukt schuim door de krimpende vinyl bekleding..
en heb danook andere delen gestiemerd zoals de inelkaar gedrukte achterrand.. (zwarte streep is waar de stiknaad eerst zat!)

                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
28 aug 2013, 13:48
 :o Goede tip!
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SR Turbo-Katana GSX1100SZ-Harris Mag2-Harris Mag4-Bakker GS1000-JMC GSXR1216-MartinGSX1100-UPSSR-2xGSXR1216M-GSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-3xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400 Turbo-KTM1190